LAKIALOITE 110/2010
vp
LA 110/2010
vp - Ilkka Kantola /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Pakkokeinolaki
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Tämä on rinnakkaislakialoite hallituksen esitykselle HE 222/2010 vp esitutkinta-
ja pakkokeinolainsäädännön uudistamiseksi.
Aloitteessa esitetään, että hallituksen
esityksestä poiketen tuomioistuin päättäisi
erityisen kotietsinnän suorittamisen ja etsintäasiamiehen
määräämisen lisäksi
myös yleisestä kotietsinnästä.
Paikanetsinnästä päättäisi
hallituksen esittämin tavoin pidättämiseen
oikeutettu virkamies. Kiireellisissä tilanteissa, esimerkiksi
pakenevan kiinnisaamiseksi, poliisi voisi päättää kotietsinnästä.
Aloitteessa esitetään lisäksi, että pakkokeinolaissa säädettäisiin
mahdollisuudesta saattaa kotietsintää koskeva
päätös tuomioistuimen tutkittavaksi sekä muutoksenhausta
yleistä ja erityistä kotietsintää koskevaan
päätökseen.
PERUSTELUT
Hallituksen esityksessä on päädytty
sille kannalle, että poliisi päättäisi
jatkossakin kotietsinnästä asuntoihin. Suomessa
kotietsintöjä tehdään paljon,
ja voidaankin kysyä, onko Suomessa kodin koskemattomuuden
arvostus liian matala. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytäntö huomioon
ottaen olisi tarpeen säätää kotietsinnästä päättäminen
tuomioistuimen tai syyttäjän tehtäväksi.
Jotta perustuslain 10 §:ssä turvattu kotirauhansuoja
voitaisiin sovittaa hyväksyttävällä tavalla
yhteen pakkokeinolain yleistä kotietsintää koskevien
säännösten kanssa, tulisi yleisestä kotietsinnästä päättäminen säätää tuomioistuimen
tehtäväksi sen lisäksi, että tuomioistuin
päättää erityisestä kotietsinnästä ja
etsintäasiamiehen määräämisestä.
Kotirauhan suojaamia paikkoja ovat asunnot, loma-asunnot ja muut
asumiseen tarkoitetut tilat, kuten hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut
ja asuttavat alukset, sekä asuintalojen porraskäytävät
ja asukkaiden yksityisaluetta olevat pihat niihin välittömästi
liittyvine rakennuksineen.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin edellyttää lisäksi,
että kotietsinnän laillisuus tulee voida saattaa
tuomioistuimen arvioitavaksi vähintäänkin
jälkikäteen. Tällainen säännös
tulee sisällyttää pakkokeinolakiin. Kotietsinnässä ei aina
tehdä takavarikkoa, joten takavarikon osalle säädetyt
oikeussuojakeinot eivät kata kotietsintää.
Kotietsinnän laillisuus tulee voida käsitellä erillisessä menettelyssä siten,
ettei sen käsitteleminen aina edellytä erillisen
vahingonkorvauskanteen nostamista.
Hallituksen esityksessä ei kotietsinnän osalta mahdollisteta
minkäänlaista muutoksenhakua etsinnän
kohteelle. Tätä voidaan arvostella, koska lopulliset
päätökset tehtäisiin silloin
aina ainoastaan poliisin esittämillä tiedoilla.
Jos nämä tiedot ovat olleet puutteellisia tai
virheellisiä, ei etsinnän kohteella ole missään
vaiheessa mahdollisuutta saada tuomioistuimen arvioitavaksi omaa
kantaansa etsinnän puuttuvista edellytyksistä.
Oikeusministeriö on asettanut toimikunnan uudistamaan
todistelua koskevaa lainsäädäntöä. Todistelua
koskevat säännökset ovat osittain vanhentuneet
ja ne tulee kiireellisesti saattaa ajan tasalle muun muassa siten,
että myös avopuolisoilla ja niin sanottujen uusperheiden
jäsenillä on oikeus kieltäytyä todistamasta
toistensa rikosasioissa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Pakkokeinolaki
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
säädetään:
8 luku
Etsintä
Paikkaan kohdistuva etsintä
15 §
Paikkaan kohdistuvasta etsinnästä päättäminen
Paikanetsinnästä päättää pidättämiseen
oikeutettu virkamies. Yleisestä kotietsinnästä,
erityisestä kotietsinnästä ja etsintäasiamiehen
määräämisestä päättää tuomioistuin.
Jos yleisessä kotietsinnässä tai
paikanetsinnässä ilmenee, että etsintä kohdistuu
1 §:n 3 momentissa tarkoitettuun tietoon, tai jos erityinen kotietsintä on
välttämätöntä toimittaa
kiireellisesti, virallinen syyttäjä päättää erityisen
kotietsinnän toimittamisesta ja etsintäasiamiehen määräämisestä.
Pidättämiseen oikeutettu virkamies saa päättää yleisen
kotietsinnän toimittamisesta ja poliisimies paikanetsinnän
ja yleisen kotietsinnän toimittamisesta ilman virallisen
syyttäjän tai tuomioistuimen päätöstä henkilön
löytämiseksi tai sellaisen esineen takavarikoimiseksi,
jota on voitu seurata tai jäljittää rikoksen
tekemisestä verekseltään, tai kun etsinnän
välitön toimittaminen on asian kiireellisyyden
vuoksi välttämätöntä.
17 §
Yleistä kotietsintää ja erityistä kotietsintää koskeva
tuomioistuinkäsittely
Yleisestä kotietsinnästä ja erityisestä kotietsinnästä päättää syyteasiassa
toimivaltainen tuomioistuin. Ennen syytteen nostamista etsinnästä saa
päättää myös se käräjäoikeus,
jonka tuomiopiirissä etsinnän kohteena oleva paikka
sijaitsee. Asiaa käsittelevä käräjäoikeus
on päätösvaltainen myös, kun
siinä on yksi puheenjohtaja.
Yleisestä kotietsintää ja erityistä kotietsintää koskevan
vaatimuksen esittää pidättämiseen
oikeutettu virkamies. Vaatimus on otettava tuomioistuimessa käsiteltäväksi
viipymättä vaatimuksen tehneen tai hänen
määräämänsä asiaan perehtyneen
virkamiehen läsnä ollessa. Käsittely
voidaan myös toteuttaa käyttäen videoneuvottelua
tai muuta soveltuvaa teknistä tiedonvälitystapaa,
jossa käsittelyyn osallistuvilla on puhe- ja näköyhteys
keskenään. Asia ratkaistaan kuulematta henkilöä,
jonka luona yleinen kotietsintä tai erityinen kotietsintä toimitettaisiin.
(3 mom. poist.)
18 § (Uusi)
Kotietsinnän saattaminen tuomioistuimen tutkittavaksi
Sen vaatimuksesta, jota asia koskee, tuomioistuimen on päätettävä,
onko pidättämiseen oikeutetun virkamiehen tekemälle
etsintäpäätökselle ollut lailliset
edellytykset.
Asian käsittelemisestä tuomioistuimessa on soveltuvin
osin voimassa, mitä takavarikon osalta tämän
lain 7 luvun 15 ja 22 §:ssä säädetään.
19 § (Uusi)
Muutoksenhaku
Yleistä kotietsintää ja erityistä kotietsintää koskevasta
päätöksestä saa valittaa erikseen. Valitus
ei estä etsinnän suorittamista.
Pidättämiseen oikeutettu virkamies saa ilman määräaikaa
kannella päätöksestä. Kantelu
on käsiteltävä kiireellisenä.
20—35 §
(Kuten HE:n 18—33 §)
_______________
Helsingissä 18 päivänä marraskuuta
2010
- Ilkka Kantola /sd
- Raimo Piirainen /sd
- Krista Kiuru /sd
- Tero Rönni /sd
- Jacob Söderman /sd