LAKIALOITE 113/2009
vp
LA 113/2009
vp - Merja Kuusisto /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki asuntojen korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustuksista
annetun lain muuttamisesta
Eduskunnalle
Sisäilman radon on merkittävä ongelma
Suomessa maaperän, rakennustekniikan ja ilmaston vuoksi.
Sisäilman radon aiheuttaa Suomessa vuodessa 300 keuhkosyöpäkuolemaa,
kun keuhkosyöpiä kaikkiaan on vuodessa 2000. Radon
on tupakoinnin jälkeen toiseksi suurin keuhkosyövän
aiheuttaja.
Radonpitoisuuden suositukset enimmäisrajaksi sisäilmassa
ovat Suomessa 200 bequerelia kuutiometrissä uusissa asunnoissa
ja 400 bequerelia vanhoissa asunnoissa. Pohjoismaiset säteilyturvallisuusviranomaiset
antoivat yhteisen radonsuosituksensa 15.9.2009. Sen mukaan radonsuosituksen
ylärajan alentaminen 100 bequereliin alentaisi keuhkosyöpätapausten
määrää Pohjoismaissa 360:llä vuodessa,
kun kokonaismäärä nyt on 1 300.
Kaksi kolmasosaa radonkuolemista tulee olosuhteista, joissa radonpitoisuus on
alle 200 bequerelin rajan, koska tällaisiin radonpitoisuuksiin
altistuu niin suuri ihmisjoukko. Suomessa selvitetään
mahdollisuuksia alentaa radonpitoisuuden enimmäisrajaa,
ja uudeksi rajaksi tulee todennäköisesti 200 bequerelia
niin uusissa kuin vanhoissakin asunnoissa. Tämän
lisäksi suositellaan, että radonpitoisuus alennettaisiin
aina niin alas kuin se kohtuullisin toimenpitein on mahdollista.
Säteilyturvakeskuksen mukaan Suomessa on noin 70 000
asuntoa, joissa sisäilman radonpitoisuus ylittää enimmäisarvon
400 Bq/m3 ja noin 200 000 asunnossa ylittyy
arvo 200 Bq/m3. Suurimmat todetut radonpitoisuudet
asunnoissa ovat olleet yli 30 000 Bq/m3.
Alueilla, joissa maaperän radonpitoisuus on korkea,
huomioidaan radontorjunta uudisrakennuksissa nykyisin yleensä hyvin
valitsemalla radonturvallinen perustamistapa. Sen sijaan vanhemmissa
asuinrakennuksissa ilmenee mittausten perusteella usein korjaustarvetta.
Sisäilman radon ei haise eikä näy,
ja sen mahdollisesti aiheuttamat terveysongelmat syntyvät hitaasti.
Siksi radonmittauksia ja -korjauksia ei tehdä niin aktiivisesti
kuin pitäisi, vaikka radonkuolemien ehkäisy olisi
erittäin kustannustehokasta kansalaisten terveyden parannustyötä.
Esimerkiksi 30 korkean radonpitoisuuden asunnon korjaaminen voisi
säästää yhden keuhkosyöpäpotilaan
vuodessa. Tehokkaan radonkorjauksen hinta on keskimäärin
2 500 euroa, joten seuraavan 50 vuoden aikana säästetyn
yhden syöpäkuoleman hinnaksi tulisi alle 100 000
euroa.
Radonhaittojen torjuminen oli nykyistä keskeisemmässä roolissa,
kun korjausavustuksia alettiin myöntää 1980-luvulla.
Silloin avustuksia radonhaittojen torjumiseen myönnettiin
paljon erityisesti taloyhtiöille eikä sosiaalista
tarveharkintaa ollut. 1990-luvulla ja 2000-luvulla lainsäädäntö korjausavustusten
osalta on muuttunut. Korjausavustukset myönnetään
nyt tiukkojen terveydellisten ja sosiaalisten kriteerien mukaan.
Lisäksi avustuskohteen korjauskustannusten tulee olla vähintään
7 000 euroa, mikä on jättänyt
radontorjunnan käytännössä kokonaan tukien
ulkopuolelle.
Radonkorjausten kohdalla nykyisen lainsäädännön
(1184/2005) kriteerit eivät
ole käytännöllisiä, sillä radon
ei aiheuta välittömästi havaittavia ongelmia
terveydelle tai rakenteille esimerkiksi home- ja kosteusongelmien
tapaan. Ilman yhteiskunnan ohjausvaikutusta moni tarpeellinen radonkorjaus
saattaa jäädä tekemättä riippumatta
kotitalouden varallisuudesta. Nykyisen lainsäädännön
aikana korjausavustuksia radontorjuntaan ei ole myönnetty
ja varsin todennäköisesti myös moni tarpeellinen
radonkorjaus on jäänyt tekemättä.
Radonturvallisuuden parantaminen mittaamisen, korjaustoiminnan,
uusien raja-arvojen määrittelyn ja viestinnän
avulla on tärkeää. Lisäksi radonturvallisuuden
parantamiseen tarvitaan yhteiskunnallisia toimia, mistä syystä esitämme erillisen
radonkorjausavustuksen käyttöönottamista
tekemällä asuntojen korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustuksista
annettuun lakiin asiaa koskevat lisäykset ja
muutokset.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että edukunta hyväksyy seuraavat lakiehdotukset:
Laki
asuntojen korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustuksista annetun
lain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan asuntojen korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustuksista
28 päivänä joulukuuta 2005 annetun lain
(1184/2005) 8 §:n 3 momentti
ja 9 §:n 1 momentti, sellaisena kuin niistä on
9 §:n 1 momentti laissa 1059/2008,
sekä:
lisätään 1 §:ään
uusi 2 momentti, jolloin nykyinen 2 momentti siirtyy 3 momentiksi,
2 §:n 1 momenttiin uusi 7 kohta sekä 6 §:n
1 momenttiin, sellaisena kuin se on mainitussa laissa 1059/2008, uusi
8 kohta seuraavasti:
1 §
Soveltamisala ja suhde valtionavustuslakiin
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Korjausavustus asuntojen radonhaittojen torjumiseen voidaan
myöntää asunnon mittauksella todetun
radonhaitan perusteella, eikä sen myöntäminen
edellytä ruokakunnan taloudellisiin, terveydellisiin tai
sosiaalisiin olosuhteisiin perustuvaa tarveharkintaa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
2 §
Avustusten käyttötarkoitukset
Avustuksilla voidaan tukea:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
7) asuntojen sisäilman radonpitoisuuden alentamiseksi
tehtäviä korjauksia.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6 §
Avustuksen enimmäismäärä
Avustusta voidaan myöntää hankekohtaisen harkinnan
perusteella hyväksyttävistä kustannuksista:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
8) toteutuneet kulut enintään 2 500
euroon asti, jos avustus myönnetään 2 §:n
1 momentin 7 kohdan mukaiseen käyttötarkoitukseen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
8 §
Avustuksensaaja
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kunnille, kuntayhtymille sekä yhteisöille, joissa
kunnilla on määräysvalta, voidaan myöntää 2 § 1
momentin 4—7 kohdassa tarkoitettuja avustuksia.
9 §
Valtionapuviranomaiset
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus on valtionapuviranomaisena
2 §:n 1 momentin 3 ja 4 kohdassa tarkoitetuissa avustuksissa.
Kunta on valtionapuviranomaisena mainitun momentin 1, 2 ja 5—7
kohdassa tarkoitetuissa avustuksissa. Asumisen rahoitus-ja kehittämiskeskus
on kuitenkin valtionapuviranomaisena myös viimeksi mainituissa
avustuksissa, jos avustus myönnetään
kunnille tai kuntayhtymälle taikka jos tuetaan perusparannuksen
suunnittelua kohteissa, joihin on tarkoitus asentaa hissi.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä kesäkuuta
2010.
_______________
Helsingissä 10 päivänä marraskuuta
2009
- Merja Kuusisto /sd
- Tapani Tölli /kesk