LAKIALOITE 115/2006
         vp
      
      LA 115/2006
            vp - Jyri Häkämies /kok ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteenä olevan
         verotaulukon muuttamisesta
      
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Kokoomuksen eduskuntaryhmä on jättänyt
         vuoden 2007 talousarvioesitystä koskevan talousarvioaloitteen
         väkevien alkoholijuomien verotuksen palauttamisesta vuonna
         2004 toteutettua alkoholiverouudistusta edeltäneelle tasolle.
         Muutoksella tavoitellaan väkevien alkoholijuomien kulutuksen
         ja niiden aiheuttamien terveyshaittojen sekä muiden yhteiskunnan
         kannalta ei-toivottavien haittavaikutuksien vähenemistä.
      
      
      Kokoomuksen eduskuntaryhmän enemmistö tuki
         vaalikauden alussa eduskunnan käsittelyssä ollutta
         hallituksen esitystä alkoholiverotuksen uudistamisesta.
         Uudistuksella poistettiin ne rajoitteet, joita Suomi oli saanut
         soveltaa järjestelmädirektiivin muutosdirektiivin
         perusteella vuoden 2003 loppuun saakka, ja siirryttiin noudattamaan
         sisämarkkinoita koskevia yleisiä periaatteita
         valmisteverotuksessa matkustajien tuomisten osalta. Tavoitteena
         oli alkoholijuomien verotuksen sopeuttaminen sellaiselle tasolle,
         joka huomioi Suomen korkean vero- ja hintatason verrattuna niin
         Keski-Eurooppaan kuin EU:n uusiinkin jäsenmaihin
         sekä erityisesti Viroon. Esityksessä pyrittiin
         sellaisen veromallin löytämiseen, jolla huomioitaisiin
         sekä alkoholin verotuksen tason terveysvaikutukset että sen
         vaikutukset verokertymään.
      
      
      Alkoholiverotuksen uudistuksen myötä väkevien
         alkoholijuomien suhteellinen hintataso laski merkittävästi.
         Uudistusta tehtäessä tavoitteena oli löytää sellainen
         veromalli, jossa veropohjan menettämisen uhkaan vastattaisiin
         sillä tavoin mitoitetuin veronalennuksin, että veropohja
         säilyisi mahdollisimman hyvin Suomessa ja että suomalaiset
         hankkisivat joka tapauksessa lisääntyvän
         alkoholin kulutuksensa Suomessa verotettuina tuotteina. Hallituksen
         esityksen (HE 80/2003 vp) perustelujen
         mukaan verojen alennukset pyrittiin mallissa mitoittamaan siten,
         että niiden seurauksena alkoholin kokonaiskulutus ei kasvaisi
         oleellisesti enempää kuin se kasvaisi tilanteessa,
         jossa veroja ei alennettaisi lainkaan. Veronalennuksella onnistuttiinkin
         ehkäisemään "viinaralli" Virosta, mutta
         samalla kotimainen alkoholin kokonaiskulutus ja sen mukanaan tuomat
         yhteiskunnalliset haittavaikutukset kasvoivat merkittävästi.
      
      
      Veronalennuksen jälkeiset akuutit alkoholihaitat ovat
         nyt nähtävissä. Verotuksen keventäminen
         on johtanut väkevien alkoholijuomien kulutuksen kasvuun
         mietojen juomien kulutuksen kasvaessa samanaikaisesti vain hieman
         tai osin jopa vähentyessä. Stakesin tilastojen
         mukaan vuonna 2005 suomalaisten kokonaiskulutuksen mukaan laskettuna
         kulutimme keskimäärin 55 puolen litran Koskenkorvapulloa
         henkilöä kohden. Väkevien juomien kulutus
         oli vuonna 2005 lähes viidenneksen korkeampi kuin vuonna 2003.
         Samanaikaisesti alkoholin kokonaiskulutus on lisääntynyt
         noin 8 %. Tutkijoiden mukaan tämä kertoo
         suurkuluttajien ainoastaan lisänneen juomistaan. Tämä on
         johtanut siihen, että katkaisuun, hoitoon ja erilaisiin
         psykososiaalisiin tukipalveluihin hakeutuvat asiakkaat
         ovat huonommassa kunnossa kuin aikaisemmin. Myös nuorten
         alkoholinkäytön vuoksi tukea hakevien päihdeasiakkaiden
         määrä on kasvussa. Tilastokeskuksen kuolemansyytilaston mukaan
         alkoholin aiheuttamiin sairauksiin ja alkoholimyrkytyksiin kuoli
         vuonna 2004 lähes 1 900 ihmistä, mikä on
         noin viidenneksen enemmän kuin vuonna 2003. Alkoholi oli
         joka kolmannen keski-iässä kuolleen miehen kuolinsyy. Sosiaali-
         ja terveysalan järjestöt, kuten A-klinikkasäätiö ja
         Sininauhaliitto, ovat pitäneet tehokkaimpana alkoholipoliittisena
         keinona korotusta väkevien alkoholijuomien valmisteveroon.
      
      
      Alkoholiverotuksen keventäminen vuoden 2004 alusta
         painottui aiemmista kevennyksistä poiketen väkeviin
         alkoholijuomiin. Tällöin poikettiin eurooppalaisesta
         linjasta, jonka mukaan mietoja alkoholijuomia — kuten olutta
         ja viiniä — suositaan verotuksessa. Nykytiedon
         ja veronkevennyksen havaittavissa olevien vaikutusten valossa tämä valittu
         linja oli virheellinen. Tämän vuoksi esitämme
         väkevien alkoholijuomien verotuksen palauttamista takaisin
         vuoden 2003 verotasolle eli alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun
         lain liitteenä olevan verotaulukon tuoteryhmien 45 ja 46
         verotason nostoa 28,25 sentistä 50,46 senttiin senttilitralta
         etyylialkoholia. Väkevän viinan verotuksen kiristäminen
         ei välttämättä lisäisi
         suuressa määrin tuontia, sillä myös
         Viro on jo korottanut ja edelleen korottamassa alkoholin verotusta.
         Nykykulutuksen pohjalta staattisesti arvioituna toimenpide lisäisi
         vuodelle 2007 arvioitua alkoholijuomaveron kertymää noin
         80 miljoonalla eurolla.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
      
      
      
         
         
            
            
               
               Laki
               
               alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteenä olevan
                  verotaulukon muuttamisesta
               
               
            
            
            
            Eduskunnan päätöksen mukaisesti
            
            
               muutetaan alkoholi- ja alkoholijuomaverosta 29 päivänä lokakuuta
               1994 annetun lain (1471/1994) liitteenä oleva
               verotaulukko, sellaisena kuin se on laissa 1298/2003,
               seuraavasti:
            
            
            
            
               
               
                  
                  
                     VEROTAULUKKO
                     
                        
                           | Etyylialkoholipitoisuus tilavuusprosentteina | Tuoteryhmä | Veron määrä | 
                        
                           | Olut |  |  | 
                        
                           | — yli 0,5 mutta enintään
                              2,8 | 11. | 1,68 senttiä senttilitralta etyylialkoholia | 
                        
                           | — yli 2,8 | 12. | 19,45 senttiä senttilitralta etyylialkoholia | 
                        
                           | Viinit ja muut käymisteitse valmistetut
                              alkoholijuomat |  |  | 
                        
                           | — yli 1,2 mutta enintään
                              2,8 | 21. | 4,54 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa | 
                        
                           | — yli 2,8 mutta enintään
                              5,5 | 22. | 103,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa | 
                        
                           | — yli 5,5 mutta enintään
                              8,0 | 23. | 152,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa | 
                        
                           | — yli 8,0 mutta enintään
                              15 | 24. | 212,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa | 
                        
                           | Viinit |  |  | 
                        
                           | — yli 15 mutta enintään
                              18 | 25. | 212,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa | 
                        
                           | Välituotteet |  |  | 
                        
                           | — yli 1,2 mutta enintään
                              15 | 31. | 257,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa | 
                        
                           | — yli 15 mutta enintään
                              22 | 32. | 424,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa | 
                        
                           | Etyylialkoholi |  |  | 
                        
                           | tullitariffin nimikkeeseen 2208 kuuluvat tuotteet: |  |  | 
                        
                           | — yli 1,2 mutta enintään
                              2,8 | 41. | 1,68 senttiä senttilitralta etyylialkoholia | 
                        
                           | — yli 2,8 | 45. | 50,46 senttiä senttilitralta etyylialkoholia | 
                        
                           | muut | 46. | 50,46 senttiä senttilitralta etyylialkoholia | 
                     
                  
                  
                
               
               _______________
               
               
                  
                  Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
                     2007.
                  
                  
                
               
             
            
            _______________
            
          
         
       
      
    
   
   
      Helsingissä 12 päivänä lokakuuta
         2006
      
      
         - Jyri Häkämies /kok 
- Eero Akaan-Penttilä /kok
- Sirpa Asko-Seljavaara /kok
- Kaarina Dromberg /kok
- Leena Harkimo /kok
- Pertti Hemmilä /kok
- Hanna-Leena Hemming /kok
- Anne Holmlund /kok
- Marjukka Karttunen /kok
- Jyrki Katainen /kok
- Jari Koskinen /kok
- Pekka Kuosmanen /kok
- Esko Kurvinen /kok
- Jere Lahti /kok
- Kalevi Lamminen /kok
- Jouko Laxell /kok
- Suvi Lindén /kok
- Marjo Matikainen-Kallström /kok
- Olli Nepponen /kok
- Tuija Nurmi /kok
- Heikki A. Ollila /kok
- Reijo Paajanen /kok
- Maija Perho /kok
- Lyly Rajala /kok
- Paula Risikko /kok
- Martin Saarikangas /kok
- Petri Salo /kok
- Sari Sarkomaa /kok
- Kimmo Sasi /kok
- Arto Satonen /kok
- Timo Seppälä /kok
- Juhani Sjöblom /kok
- Marja Tiura /kok
- Irja Tulonen /kok
- Raija Vahasalo /kok
- Jan Vapaavuori /kok
- Ahti Vielma /kok
- Jari Vilén /kok
- Lasse Virén /kok
- Ben Zyskowicz /kok