ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Tämä lakialoite on rinnakkaislakialoite hallituksen
esitykselle HE 151/2001 vp laeiksi kansaneläkelain
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta.
Lakialoitteessa esitetään, että kansaneläkkeensaajille
maksettaisiin huollettavina olevista alle 18-vuotiaista lapsista
kansaneläkkeeseen lapsikorotusta, jonka suuruus olisi 30
euroa (178,37 mk) kuukaudessa. Tämä tapahtuisi
lisäämällä kansaneläkelakiin
lailla 1491/1995 kumottu, uudelleen
muotoiltu ja rahamääriltään tarkistettu
29 §. Nykyisin maksetaan ennen vuotta 1996 myönnettyjä lapsikorotuksia
105 mk kuukaudessa jokaista kansaneläkeläisen huollettavana
olevaa alle 16-vuotiasta lasta kohden. Hallituksen esityksessä HE
151/2001 vp esitetään ikärajaksi
edelleen 16 vuotta sekä lapsikorotuksen suuruudeksi 17,66
euroa (105 mk).
PERUSTELUT
1 Aikaisempi lapsikorotus ja nykytilanne
Aiemman kansaneläkejärjestelmän mukaan
kansaneläkkeensaajalla oli oikeus saada eläkkeeseen
lapsikorotus, jos hänellä oli huollettavanaan
alle 16-vuotias lapsi tai lapsia. Korotus maksettiin jokaisesta
tämänikäisestä lapsesta ja molemmille
puolisoille erikseen, mikäli molemmat olivat kansaneläkkeensaajia.
Vuonna 1995, jolloin korotus vielä maksettiin, sen suuruus
oli 262 mk kuukaudessa. Tuolloin kansaneläkkeensaajilla
oli noin 30 000 alle 16-vuotiasta lasta.
Hallituksen esitys HE 119/1995 vp perusteli lapsikorotusten
poistoa säästösyillä. Hautausavustusten,
lapsikorotusten ja puolisolisien poistolla laskettiin säästettävän
35 miljoonaa markkaa vuodessa. Lain 1491/1995 tultua
voimaan 1.1.1996 uusia lapsikorotuksia ei enää ole
myönnetty ja voimassa olleita lapsikorotuksia on vuosittain
leikattu niin, että tänä vuonna lapsikorotuksen
suuruus on 105 mk. Nyt annetulla hallituksen esityksellä lapsikorotukset
otetaan uudelleen käyttöön, mutta vain
leikatun suuruisina.
Ne kansaneläkkeensaajat, joilla on alaikäisiä lapsia,
ovat yleensä korkeintaan hyvin pientä työeläkettä saavia,
jotka ovat joutuneet työkyvyttömiksi suhteellisen
nuorella iällä ilman, että merkittävää työeläke-etuutta
olisi ehtinyt kertyä. Nuorena alkavan eläkkeen
merkittävin syy ovat mielenterveysongelmat, jotka jo sinänsä vaikeuttavat
normaalia elämää eläkeläisenä. Kun
tähän tulee lisänä lasten huoltamisesta
aiheutuvat taloudelliset vaikeudet, olisi kohtuullista, että laman
aikana tehty säästöpäätös
voitaisiin korjata. Samoihin aikoihin leikattuja lapsilisiä tai
lasten kotihoidon tukea ei myöskään ole korjattu,
mikä vain korostaa niiden lapsiperheiden syrjäytymisuhan
alaista asemaa, joiden huoltaja tai huoltajat ovat kansaneläkkeellä.
Nykyisin ei enää myöskään
päde se vanhoissa laeissa aikanaan omaksuttu käytäntö,
että jo 16 vuotta täyttäneet nuoret osallistuvat
työelämässä itsensä huoltamiseen,
vaan nuoret ovat mitä suurimmassa määrin
taloudellisesti vanhempiensa huollettavia ainakin 18:nteen ikävuoteensa
saakka.
2 Muutosehdotukset
Hallitus esittää nyt esityksessä HE
151/2001 vp, että lapsikorotukset otettaisiin
uudelleen käyttöön, kuitenkin siten muutettuna,
että lapsikorotuksia ei maksettaisi molemmille puolisoille erikseen.
Tässä lakialoitteessa esitetään
käyttöön ottamista hallituksen esityksen
mukaisesti, kuitenkin niin, että lapsikorotus olisi hallituksen
esittämää 17,66 euroa suurempi eli 30
euroa kuukaudessa jokaisesta huollettavasta alle 18-vuotiaasta lapsesta.
Teknisesti tämä tapahtuisi lisäämällä kansaneläkelakiin
(347/1956) uudelleen lailla 1491/1995 kumottu
29 §, joka muotoillaan ajanmukaiseksi mm. rahamäärien
ja ikärajojen osalta. Muilta osin lapsen toimeentulosta
huolehtiminen ja siihen rinnasteiset tilanteet ovat samat kuin ennen
vuotta 1996 voimassa olleessa 29 §:ssä.
Kansaneläkkeen lapsikorotuksen suuruudeksi ehdotetaan
30 euroa (178,37 mk) kuukaudessa, joka maksettaisiin jokaisesta
alle 18-vuotiaasta samassa taloudessa asuvasta omasta
tai puolison lapsesta. Tukea myönnettäisiin yhdenmukaisesti
hallituksen esityksen kanssa myös silloin, kun eläkkeensaaja
huoltaa muualla asuvaa. Tavoitteena tulisi olla, että lapsikorotusta jatkossa
parannettaisiin vuonna 1996 tehtyjä leikkauksia edeltävälle
tasolle.
Aiempi 16 vuoden ikäraja ehdotetaan muutettavaksi 18
vuoteen siitä syystä, että vain harva 16—18-vuotias
on nykyisin työelämässä; lähes kaikki
käyvät koulua tai opiskelevat ja ovat siten pääasiassa
vanhempiensa taloudellisen huollon varassa. Myös tämänikäisen
nuoren kulutus on suuri, kuten mm. lapsilisätyöryhmä vuoden 2001
alussa on todennut.
Lailla 1491/1995 poistettiin kansaneläkkeen lapsikorotukset,
puolisolisä ja hautausavustus, jolloin kansaneläkelain
luvun 3 b sisällöksi jäivät
pelkästään hoitotuet. Luvun aiempi otsikko Kansaneläkkeeseen
maksettavat lisät muutettiin samalla otsikoksi Hoitotuet.
Tässä lakialoitteessa ehdotetaan myös
luvun otsikkoon lisättäväksi lapsikorotus,
jolloin se vastaa kohdan sisältöä.
3 Taloudelliset vaikutukset
Kansaneläkkeen saajien alaikäisten lasten
lukumääräksi voidaan arvioida noin 30 000.
Nk. suojattujen lapsikorotusten lukumäärä vuonna 2001
on 9 600 ja kustannus yhteensä noin 8 miljoonaa
markkaa. Heidänkin osaltaan tapahtuu tämän
lakiesityksen mukaan lapsikorotuksen parannus. Hallituksen esityksen
mukaisesti parannettuna lapsikorotusten lisäkustannukset
olisivat arviolta 1,9 miljoonaa euroa (11 Mmk) ja yhteissumma vuonna
2002 olisi 3,7 miljoonaa euroa (22 Mmk). Tämän
lakialoitteen esittämät parannukset nostaisivat
kokonaiskustannukset noin 6 miljoonaan euroon (36 Mmk:aan).
4 Voimaantulo
Lainmuutos ehdotetaan saatettavaksi voimaan 1.1.2002 alkaen.