LAKIALOITE 122/2004
vp
LA 122/2004
vp - Anni Sinnemäki /vihr ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki kuntien valtionosuuslain 30 §:n,
sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta
annetun lain 18 ja 45 b §:n, opetus-
ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain sekä vapaasta
sivistystyöstä annetun lain muuttamisesta
Eduskunnalle
ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Tämä lakialoite on rinnakkaislakialoite hallituksen
esitykselle HE 181/2004 vp.
Aloitteessa esitetään, että vuodesta
2005 toteutettavaksi tarkoitetun valtion ja kuntien välisen
kustannustenjaon tarkistuksen edellyttämät valtionosuuksien
lisäykset, 502 miljoonaa euroa, tehtäisiin jaksotetusti
etupainotteisesti ja osittain lyhyemmässä ajassa
verrattuna hallituksen esitykseen. Tarkistusrahat maksettaisiin
jaksotetusti sosiaali- ja terveydenhuollon 370 miljoonan euron osalta
vuosina 2005—2008 niin, että vuonna 2005 maksettaisiin
151 miljoonaa euroa ja vuosina 2006—2008 maksettaisiin
kunakin vuonna 73 miljoonaa euroa. Opetus- ja kulttuuritoimen osalta
130 miljoonan euron tarkistusrahat jaettaisiin tasan vuosille 2005
ja 2006, minkä perusteella laskettaisiin myös
yksikköhinnat näille vuosille. Kustannustarkistuksen
maksaminen etupainotteisesti ja nopeammassa aikataulussa turvaisi paremmin
peruspalvelut lähivuosina, jolloin kuntien talous on erityisen
heikko.
PERUSTELUT
Lakisääteisen valtion ja kuntien välisen
kustannustenjaon tarkistuksen edellyttämät valtionosuuksien
lisäykset eli tarkistusrahat ovat osa nykyistä valtionosuusjärjestelmää,
jossa kunnille tulleiden velvoitteiden aiheuttamia todellisia menoja
verrataan jälkikäteen laskennallisiin kustannuksiin.
Järjestelmä on kuntien rahoituksen kannalta merkittävä.
Tämänkertaisessa nelivuotistarkistuksessa kunnille
kuuluva lisäraha on 10 prosenttia valtionosuuksien vuotuisesta kokonaismäärästä.
Voimassa olevan lain mukaan koko tarkistus eli 502 miljoonaa euroa
tulisi maksaa kokonaisuudessaan vuoden 2005 aikana, koska valtion
osuus kuntapalveluiden rahoituksesta on jäänyt
lainsäädännön tarkoittamaa pienemmäksi.
Tämänhetkinen tilanne osoittaa, kuinka huomattavasti
kustannukset alimitoitetaan silloin, kun kunnille annetaan tehtäviä ja
ohjeistusta. Kuntatalouden heikoista näkymistä huolimatta kuntien
velvoitteet kuitenkin edelleen lisääntyvät.
Terveydenhuollon menojen kovassa kasvussa näkyy mm. hammashuollon
laajennus ja ns. hoitotakuu. Esimerkiksi hoitotakuun hallitus on päättänyt
aloittaa kertarysäyksellä vastoin alkuperäistä suunnitelmaa,
jossa uudistus oli tarkoitus ajaa sisään asteittain.
Hoitotakuun toteuttamisen arvioidaan aiheuttavan kuntien talouteen ensi
vuonna noin 100 miljoonan euron ylimääräisen
menolisäyksen, joka syntyy hoitojonojen purkamisesta. Rahaa
ei hallituksen talousarvioesityksessä ole kuitenkaan hoitojonojen
purkamiseen varattu.
Hyvinvointipalvelut tuotetaan kunnissa. Onkin erityisen tärkeää,
että valtionosuuksien lakisääteisestä kustannustenjaon
tarkistuksesta pidetään kiinni ja tarkistukset
myös jatkossa perustuvat todelliseen kustannuskehitykseen
ja kiinteään valtionosuusprosenttiin.
Hallitus esittää, että vuodesta 2005
toteutettavaksi tarkoitetut tarkistusrahat jaettaisiin jaksotetusti
4 vuoden aikana vuosina 2005—2008 ja 502 miljoonan euron
kokonaissummasta suurin summa, 244 miljoonaa euroa, jätettäisiin vuodelle
2008.
Hallituksen esitys tarkistusrahojen jaksottamisesta on takapainotteisuudessaan
ja jaksotusajan pituuden vuoksi huono. Kustannustarkistuksen maksaminen
etupainotteisesti auttaisi turvaamaan peruspalvelut lähivuosina,
jolloin kuntien talous on erityisen heikko. Sosiaali- ja terveyspalveluiden
rahoitukseen on tulossa ensi vuonna vain 63 miljoonaa ja opetus-
ja kirjastotoimen kustannuksiin 23 miljoonaa euroa.
Edellä olevan perusteella katsomme, että hallituksen
esitykseen sisältyvät lakiehdotukset 2—5
tulisi hyväksyä muutettuina niin, että vuodesta 2005
toteutettavaksi tarkoitetun valtion ja kuntien välisen
kustannustenjaon tarkistuksen edellyttämät valtionosuuksien
lisäykset, 502 miljoonaa euroa, tehtäisiin jaksotetusti
etupainotteisesti ja osittain lyhyemmässä ajassa
verrattuna hallituksen esitykseen. Tarkistusrahat maksettaisiin
jaksotetusti sosiaali- ja terveydenhuollon 370 miljoonan euron osalta
vuosina 2005—2008 niin, että vuonna 2005 maksettaisiin
151 miljoonaa euroa ja vuosina 2006—2008 maksettaisiin kunakin
vuonna 73 miljoonaa euroa. Opetus- ja kulttuuritoimen osalta 130
miljoonan euron tarkistusrahat jaettaisiin tasan vuosille 2005 ja 2006,
minkä perusteella laskettaisiin myös yksikköhinnat
näille vuosille.
Esitykseen sisältyvä 1. lakiehdotus tulisi
hyväksyä hallituksen esityksen mukaisena.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskuntaa hyväksyy seuravat lakiehdotukset:
1.
Laki
kuntien valtionosuuslain 30 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 20 päivänä joulukuuta
1996 annetun kuntien valtionosuuslain (1147/1996)
30 §, sellaisena kuin se on laissa 1360/2001,
seuraavasti:
_______________
Voimaantulosäännös
(Kuten HE)
_______________
2.
Laki
sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta
annetun lain 18 ja 45 b §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta
ja valtionosuudesta 3 päivänä elokuuta 1992
annetun lain (733/1992) 18 §:n
1 momentti ja 45 b §, sellaisina kuin
ne ovat, 18 §:n 1 momentti laissa 1224/2003 ja
45 b § laissa 1409/2001,
seuraavasti:
45 b §
Valtion ja kuntien välisen kustannustenjaon tarkistus
vuonna 2005
Sen estämättä, mitä 18 §:n
3 momentissa säädetään, vuoden
2005 kustannustenjaon tarkistus toteutetaan siten, että vuonna
2005 valtionosuuksiin lisätään 151 miljoonaa
euroa ja vuosina 2006—2008 kunakin vuonna 73 miljoonaa euroa.
_______________
Voimaantulosäännös
(Kuten HE)
_______________
3.
Laki
opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään opetus- ja kulttuuritoimen
rahoituksesta 21 päivänä elokuuta 1998
annettuun lakiin (635/1998) uusi 23 b
ja 24 a § seuraavasti:
23 b §
Opetustoimen yksikköhintojen laskeminen vuosina 2005—2006
Sen estämättä, mitä edellä tässä luvussa
säädetään keskimääräisten
yksikköhintojen ja yksikköhintojen laskemisesta
sekä kuntien valtionosuuslain 6 §:n 2 momentissa
kustannustenjaon tarkistuksesta, vuosien 2005—2006 keskimääräiset
yksikköhinnat ja yksikköhinnat lasketaan siten
kuin jäljempänä tässä pykälässä säädetään.
Vuoden 2003 valtakunnallisten kokonaiskustannusten perusteella
oppilasta, opiskelijaa tai opetustuntia kohti eri koulutusmuodoille
vuodelle 2005 laskettavia keskimääräisiä yksikköhintoja
verrataan vuodelle 2004 vahvistettujen keskimääräisten
yksikköhintojen perusteella vuodelle 2005 laskettaviin
keskimääräisiin yksikköhintoihin.
Tästä erotuksesta otetaan vuoden 2005 keskimääräisissä yksikköhinnoissa huomioon
50 prosenttia ja vuonna 2006 50 prosenttia lisää.
Muilta osin tässä pykälässä tarkoitetut
keskimääräiset yksikköhinnat
ja yksikköhinnat lasketaan ja määrätään
vuosille 2005—2006 siten kuin tässä laissa
säädetään.
4 Luku
Kulttuuritoimen yksikköhinnat
24 a §
Kirjaston yksikköhintojen laskeminen vuosina 2005—2006
Sen estämättä, mitä 16 ja
24 §:ssä säädetään keskimääräisen
yksikköhinnan ja yksikköhintojen laskemisesta
sekä kuntien valtionosuuslain 6 §:n 2
momentissa kustannustenjaon tarkistuksesta, kirjaston vuosien 2005—2006
keskimääräiset yksikköhinnat
ja yksikköhinnat lasketaan siten kuin jäljempänä tässä pykälässä säädetään.
Vuonna 2003 kirjastojen ylläpidosta aiheutuneiden valtakunnallisten
kokonaiskustannusten perusteella vuodelle 2005 laskettavaa keskimääräistä yksikköhintaa
verrataan vuodelle 2004 vahvistetun keskimääräisen
yksikköhinnan perusteella vuodelle 2005 laskettavaan keskimääräiseen
yksikköhintaan. Tästä erotuksesta otetaan
vuoden 2005 keskimääräisessä yksikköhinnassa
huomioon 50 prosenttia ja vuonna 2006 50 prosenttia lisää.
Muilta osin tässä pykälässä tarkoitetut
keskimääräiset yksikköhinnat
ja yksikköhinnat lasketaan ja määrätään
vuosille 2005—2006 siten kuin tässä laissa
säädetään.
_______________
Voimaantulosäännös
(Kuten HE)
_______________
4.
Laki
vapaasta sivistystyöstä annetun lain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään vapaasta sivistystyöstä 21
päivänä elokuuta 1998 annettun lakiin
(632/1998) uusi 11 a § seuraavasti:
11 a §
Vapaan sivistystyön yksikköhintojen laskeminen vuosina
2005—2006
Sen estämättä, mitä 11 §:ssä säädetään
yksikköhintojen laskemisesta joka toinen vuosi edeltäneenä vuonna
aiheutuneiden käyttökustannusten perusteella,
vapaan sivistystyön vuosien 2005—2006 yksikköhinnat
lasketaan siten kuin jäljempänä tässä pykälässä säädetään.
Vuoden 2003 vapaan sivistystyön eri toimintojen kustannusten
perusteella vuodelle 2005 laskettavia yksikköhintoja verrataan
eri toimintoja varten vuodelle 2004 vahvistettujen yksikköhintojen
perusteella vuodelle 2005 laskettaviin yksikköhintoihin.
Tästä erotuksesta otetaan vuoden 2005 yksikköhinnoissa
huomioon 50 prosenttia ja vuonna 2006 50 prosenttia lisää.
(3 ja 4 mom. kuten HE)
_______________
Voimaantulosäännös
(Kuten HE)
_______________
Helsingissä 12 päivänä lokakuuta
2004
- Anni Sinnemäki /vihr
- Rosa Meriläinen /vihr
- Kirsi Ojansuu /vihr
- Osmo Soininvaara /vihr
- Heidi Hautala /vihr
- Erkki Pulliainen /vihr
- Ulla Anttila /vihr
- Oras Tynkkynen /vihr
- Janina Andersson /vihr
- Jyrki Kasvi /vihr
- Tuija Brax /vihr