LAKIALOITE 13/2003
vp
LA 13/2003
vp - Leena Rauhala /kd
Tarkistettu versio 2.0
Laki sosiaalihuoltolain 27 a ja 27 b §:n
sekä kunnallisten viranhaltijain ja työntekijäin
eläkelain 2 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa ehdotetaan, että omaishoito taataan
jokaiselle omaishoidon kriteerit täyttävälle henkilölle
ja omaishoitajalle määrätään
oikeus viikoittaiseen vapaapäivään sekä neljän
viikon lomaan kalenterivuotta kohti ilman hoitopalkkion
määrän alenemaa. Kunnan tehtäväksi
asetetaan hoidettavan hoidon tarkoituksenmukainen järjestäminen
hoitajan lakisääteisen vapaan ajaksi ja alimman
hoitopalkkion määräksi 425 euroa
kuukaudessa.
Lisäksi lakialoitteessa ehdotetaan omaishoitajille
samaa oikeutta kuntoutukseen kuin kunnallisilla viranhaltijoilla
ja työntekijöillä.
PERUSTELUT
Väestön ikääntyessä joudutaan
entistä enemmän pohtimaan sitä, miten
vanhusten hoidosta selviydytään, kun toimintakyky
alenee ja sairaudet vaivaavat. Kotona tapahtuva hoitotyö on
usein inhimillisempää kuin laitoshoito, ja usein
se on myös ikääntyneiden oma tahto. Tämän
lisäksi se on myös taloudellisesti edullisempaa.
Tämä koskee myös vammaisten ja pitkäaikaissairaiden hoitoa
sekä terminaalivaiheen hoitoa.
Maassamme on noin 300 000 omaishoidossa olevaa henkilöä,
mutta vain noin 23 000 on virallisesti kunnan myöntämän
omaishoidon tuen piirissä. Omaishoitoa koskevien sosiaalihuoltolain
säännösten henki ei näin ollen
kunnissa toteudu. Omaishoitoa määrittelevien säännösten mukaan
omaishoitoa on tuettava sekä taloudellisesti että palvelujen
avulla.
Kunnissa vallitsee nykyisin kirjava käytäntö siinä,
kuka on oikeutettu saamaan omaishoidon tukea. Siksi hoidon määrittely
vaatii selkiyttämistä. Kunnissa ei ole osattu
varata riittäviä määrärahoja
tähän tarkoitukseen, minkä vuoksi rahat
usein loppuvat jo puolessa välissä vuotta, eikä uusia
sopimuksia voida tehdä. Näin omaishoidon tuen
saaminen on monessa tapauksessa sattumanvaraista, koska sitä ei
ole määritelty subjektiiviseksi oikeudeksi. Tämän
lakiesityksen mukaan hoito taataan jokaiselle kriteerit täyttävälle
henkilölle. Vain näin omaishoidosta voi tulla
tosiasiallinen vaihtoehto kunnissa. Asetuksella voidaan määritellä tarkemmin
yhtenäiset kriteerit kaikkia kuntia velvoittaviksi.
Omaishoitoon sitoutuneiden henkilöiden asemassa on
myös korjattavaa. Riittävä vapaa-aika on
välttämätöntä sekä terveydellisistä että työsuojelullisista
syistä. Omaishoitajien jaksamisen parantamiseksi tulee
mahdollisuuksia lepoon parantaa lisäämällä lakisääteisten
vapaapäivien määrää.
Lisäksi kunnat tulee velvoittaa huolehtimaan siitä,
että omaishoitajille järjestetään
sijaisia siinä määrin kuin heillä on
siihen oikeus. Nykyisin kunnissa on eroja sijaisten järjestämisessä ilman
vaikutusta hoitopalkkioon. Omaisiaan ja läheisiään
hoitavilla tulee olla myös subjektiivinen oikeus vapaapäiviin.
Työuupumuksen riski on suuri, koska työ on raskasta
ja sitoo monessa tapauksessa hoitajan miltei täydellisesti
hoidettavaan. Lisäksi useat omaishoitajat ovat itsekin
iäkkäitä ja monenlaisen avun tarpeessa.
Omaishoidon tukea tulee myös korottaa selkeästi,
jotta palkkio kuvastaisi omaishoitajien tekemän työn
raskautta ja vaativuutta ja toimisi myös kannustimena ja
mahdollistajana omaishoitoon. Omaishoitajat samoin kuin
perhehoitajat on asetettu tarpeettomasti eriarvoiseen asemaan myös
kuntoutuksen osalta. Tämä esitetään korjattavaksi
säätämällä heille sama
oikeus kuntoutukseen kuin kunnallisilla viranhaltijoilla ja työntekijöillä.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavat lakiehdotukset:
1.
Laki
sosiaalihuoltolain 27 a ja 27 b §:n
muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 17 päivänä syyskuuta
1982 annetun sosiaalihuoltolain (710/1982)
27 a §:n 2 momentti sekä 27 b §:n 2 ja
3 momentti, sellaisina kuin ne ovat, 27 a §:n 2 momentti
laissa 1365/1992 sekä 27 b §:n
2 ja 3 momentti laissa 1134/2001, seuraavasti:
27 a §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Omaishoidon tukea annetaan, jos henkilö alentuneen
toimintakyvyn, sairauden, vamman tai muun vastaavanlaisen syyn vuoksi
tarvitsee hoitoa tai muuta huolenpitoa, joka on mahdollista järjestää hoidettavan
kotona sopimalla siitä hänen omaisensa tai läheisensä kanssa
ja tarpeellisten palveluiden avulla. Sopimus omaishoidon tuesta
voidaan tehdä myös muun henkilön kuin omaisen
tai läheisen kanssa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
27 b §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Omaishoidon tuesta kunnan kanssa sopimuksen tehneellä henkilöllä on
oikeus pitää vapaata vähintään
vuorokausi sellaista viikkoa kohti, jonka aikana hän on
päivittäin sidottu hoitoon, sekä neljä viikkoa
kalenterivuotta kohti. Lakisääteisen vapaan pitäminen
ei vähennä hoitopalkkion määrää.
Kunnan on huolehdittava hoidettavan hoidon tarkoituksenmukaisesta
järjestämisestä hoitajan lakisääteisen
vapaan ajaksi. Alin hoitopalkkio on 425 euroa kuukaudessa.
Asetuksella säädetään tarkemmin
27 a §:n 2 momentissa tarkoitetuista
edellytyksistä omaishoidon tuen saamiseksi, omaishoidon tuesta
laadittavasta sopimuksesta, hoitopalkkion tarkistamisesta
ja perusteista, annettavasta vapaasta sekä hoito- ja palvelusuunnitelmassa tarkoitetuista
muista palveluista samoin kuin muista hoitajan, hoidettavan ja kunnan
kannalta tarpeellisista seikoista.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta .
_______________
2.
Laki
kunnallisten viranhaltijain ja työntekijäin
eläkelain 2 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään 30 päivänä huhtikuuta
1964 annetun kunnallisten viranhaltijain ja työntekijäin
eläkelain (202/1964) 2 §:ään,
sellaisena kuin se on laeissa 1261/1991, 982/1992, 1366/1992 ja 1555/1992,
uusi 6 momentti seuraavasti:
2 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sen estämättä, mitä 4 momentissa
säädetään, on 4 momentissa tarkoitetulla
hoitajalla yhtäläinen oikeus yhdessä 1 §:n
1 momentissa tarkoitettujen kunnallisten viranhaltijoiden ja työntekijöiden
kanssa tämän pykälän 1 momentissa
tarkoitettuun kuntoutusetuuteen.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta .
_______________
Helsingissä 15 päivänä huhtikuuta
2003