LAKIALOITE 133/2003
vp
LA 133/2003
vp - Kimmo Kiljunen /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki velan vanhentumisesta annetun lain muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa esitetään vaikeasti ylivelkaantuneiden
aseman helpottamista säätämällä rahavelan
lopullisesta vanhentumisesta. Velan vanhentumisen katkaisemista
ei ole voimassa olevassa laissa pääsääntöisesti
rajoitettu, ja näin ollen velka voidaan pitää voimassa
hyvinkin pitkän ajan, periaatteessa rajattomasti. Elinikäinen
velkavankeus johtaa käytännössä ihmisten
syrjäytymiseen työlämästä ja
aktiivisesta yhteiskunnan kansalaisuudesta. Lakialoitteessa esitetään lakiin
velan vanhentumisesta lisättäväksi uusi 13 a §,
jolla säädetään rahavelan vanhentumisesta
15 vuodessa velkaa koskevasta lainvoimaisesta tuomiosta tai muusta
ulosottoperusteesta. Toissijaiseksi vanhentumisajaksi ehdotetaan 20 vuotta
velan erääntymisestä. Pääsääntönä on, että vanhentumista
ei voi pidentää katkaisu- tai keskeyttämistoimilla
ja se on näin ollen lopullinen. Aloitteessa esitetään
kuitenkin poikkeuksellisten väärinkäytöstilanteiden
varalta vanhentumisajan jatkamismahdollisuutta 10 vuodella. Asiasta
esitetään säädettäväksi
uusi 13 b §. Velan lopullista vanhentumista koskeva poikkeussääntö on
samansisältöinen kuin ulosottoperusteen täytäntöönpanokelpoisuuden
määräaikaisuuden jatkamista koskeva lainkohta.
PERUSTELUT
1990-luvun alkupuolen lama johti yritysten lakkaamiseen, massatyöttömyyteen
ja vakuusarvojen romahtamiseen. Velkaongelmat ja ylivelkaantuminen
koskettivat nopeasti huomattavaa väestönosaa,
ja edelleen vuonna 2003 meillä on keskuudessamme kymmeniä tuhansia
ylivelkaantuneita ihmisiä. Lipposen hallitusten aikana
on toteutettu useita ylivelkaantuneiden ongelmia helpottavia lainsäädäntötoimia
ja muita toimenpiteitä, kuten yksityishenkilön
velkajärjestely, yrityssaneeraus, velkasovinto-ohjelma, ulosoton
täytäntöönpanokelpoisuuden määräaikaistaminen
jne. Lakimuutokset ja toimenpiteet ovat oikeansuuntaisia, mutta
eivät riittäviä vaikeasti ylivelkaantuneiden
aseman parantamiseksi.
Ylivoimainen velkataakka ei ylläpidä tulonhankkimis-
ja maksumoraalia, vaan voi heikentää velallisen
halua ja kykyä hoitaa myös muita velvoitteitaan.
Seurauksena voi olla syrjäytyminen ja siirtyminen harmaan
talouden puolelle. Velkojen lopullinen, lakiin perustuva vanhentuminen
on yksinkertainen keino estää velkojen elinikäinen
perintä. Se ei ole uusi asia, vaan on tälläkin
hetkellä käytössä verojen ja
julkisoikeudellisten maksujen sekä lasten elatusapujen
perinnässä. Lakiin perustuva velan vanhentuminen
ei edellytä selvittely- tai tuomioistuinmenettelyä.
Koska se perustuu vain perintäajan kulumiseen, se hyödyttää myös
heikommassa asemassa olevia velallisia, joilla ei ole edellytyksiä tai
kykyä hakeutua velkajärjestelyyn tai velkasovinto-ohjelmaan.
Velan lopullinen vanhentuminen lopettaisi useimmissa tapauksissa
hyödyttömäksi jäävän
perinnän. Velan lopullinen vanhentuminen on perusteltu
myös sen jälkeen, kun ulosmittauksen täytäntöönpanoa
koskeva määräaikaisuus tulee voimaan.
Ulosottolain muutos ei johda velan häviämiseen,
vaan sitä voidaan ulosmittauksen enimmäisajan
täytyttyäkin vaatia esim. velallisen kuolinpesältä.
Velan korot juoksevat edelleen, ja velasta voi aiheutua edelleen ylimääräisiä ongelmia
ja kiusantekoa sekä itse velalliselle että tämän
perillisille.
Velan vanhentumista koskevaa lakia valmisteltiin oikeusministeriön
asettamassa toimikunnassa, joka antoi mietintönsä (Komiteanmietintö 2001:4)
kesäkuussa 2001. Toimikunnan enemmistö esitti,
että velka vanhentuisi lopullisesti siltä osin
kuin sitä ei ole saatu perityksi 15 vuoden kuluessa
lainvoimaisesta tuomiosta tai muusta ulosottoperusteesta. Esitykseen
sisältyi toissijaisesti 20 vuoden lopullinen vanhentumisaika,
joka laskettaisiin velan erääntymisestä. Lain
valmistelun myöhemmässä vaiheessa lopullinen
vanhentuminen jäi lakiesityksestä pois. Tätä perusteltiin
mm. sillä, että ulosoton täytäntöönpanokelpoisuus
muuttuu määräaikaiseksi (voimaan 1.3.2004,
L 679/2003).
Lakialoitteessa esitetään, että toimikunnan esitys
velan lopullisesta vanhentumisesta hyväksyttäisiin
väärinkäytöstilanteita koskevalla
poikkeussäännöllä täydennettynä.
Lakialoitteen mukaan rahavelan lopulliseksi vanhenemisajaksi tulisi
säätää 15 vuotta lainvoimaisesta
tuomiosta tai siihen verrattavasta ulosottoperusteesta. Tällöin
velkojalla on käytettävissään
15 vuotta tehokasta perintäaikaa. Toissijainen vanhentumisaika
olisi 20 vuotta velan erääntymisestä. Vaikka
vanhentumisaika on pitkä, se ei jatku loputtomasti. Tämä ylläpitää velallisten
motivaatiota pysyä työelämässä ja
pyrkiä lisäämään tulojaan.
Toisaalta on pidettävä huolta siitä,
että lopullinen velan vanhentuminen ei johda törkeisiin väärinkäytöksiin
ja kohtuuttomuuksiin velkojien kannalta. Lakialoitteessa
esitettävät vanhentumisajat ovat niin pitkiä,
ettei velallinen voi yleensä näin kauan vältellä perintää.
Lisäksi on huomattava, että velkoja, joka on kärsinyt
vahinkoa rikollisen menettelyn johdosta, voi vaatia velalliselta
korvausta siitä huolimatta, että alkuperäinen
velka on ehtinyt vanhentua. Myös takaisinsaannin keinoin
voidaan välttää väärinkäytöksiä.
Selvien väärinkäytösten varalta
on syytä lisätä lakiin poikkeussääntö,
joka vastaa rakenteeltaan 1.3.2004 voimaan tulevan ulosottolain
(679/2003) 2 luvun 26 §:ää.
Poikkeussääntö koskisi tilanteita, joissa
velallinen siirtää tuntuvasti varojaan ulkomaille
tai muutoin olennaisesti vaikeuttaa velkojan maksun saantia. Poikkeussäännön
mukaisissa tilanteissa tuomioistuin voi velkojan kanteesta
jatkaa velan vanhentumisaikaa 10 vuotta alkuperäisen
vanhentumisajan päättymisestä, mikäli
vanhentumisajan jatkaminen ei ole velallisen kannalta kohtuutonta.
Kanne on nostettava viimeistään kahden vuoden
kuluessa alkuperäisen määräajan
päättymisestä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
velan vanhentumisesta annetun lain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään velan vanhentumisesta
15 päivänä elokuuta 2003 annettuun lakiin
(728/2003) uusi 13 a § ja sen
edelle uusi väliotsikko sekä uusi 13 b § seuraavasti:
Lopullinen vanhentuminen ja vanhentumisajan jatkaminen
13 a §
Rahavelan lopullinen vanhentuminen
Rahavelka vanhentuu 15 vuoden kuluttua siitä, kun velasta
on annettu lainvoimainen tuomio tai muu ulosottoperuste, joka voidaan
panna täytäntöön niin kuin lainvoimainen
tuomio. Jos suoritusvelvollisuus alkaa vasta ulosottoperusteen antamisen
jälkeen, määräaika lasketaan suoritusvelvollisuuden
alkamisesta.
Rahavelka vanhentuu kuitenkin viimeistään 20
vuoden kuluttua velan erääntymisestä.
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitettu vanhentumisaika
on lopullinen, jollei 13 b §:stä muuta johdu.
13 b §
Vanhentumisajan jatkaminen väärinkäytöstilanteessa
Velkoja voi nostaa tuomioistuimessa kanteen velallista vastaan
ja vaatia 13 a §:ssä tarkoitetun vanhentumisajan
jatkamista. Tuomioistuin voi määrätä vanhentumisajan
jatkumaan 10 vuotta laskettuna alkuperäisen määräajan
päättymisestä, jos velallinen on alkuperäisen
määräajan kuluessa siirtänyt
tuntuvasti varojaan ulkomaille tai muutoin olennaisesti vaikeuttanut
velkojan maksunsaantia eikä määräajan
jatkamista voida pitää velallisen kannalta kohtuuttomana.
Kanne on nostettava viimeistään kahden vuoden
kuluessa alkuperäisen määräajan
päättymisestä. Tuomio, jolla vanhentumisaikaa
on jatkettu, on heti täytäntöönpanokelpoinen,
jollei muutoksenhakutuomioistuin kiellä tai keskeytä täytäntöönpanoa.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________