PERUSTELUT
1 Nykytila ja lainsäädäntö
Euroopan unionissa jäsenvaltioiden on kannettava yhdenmukaistettua
valmisteveroa mm. kaikista tullinimikkeeseen 27.10 kuuluvista kivennäisöljyistä.
Lähtökohtana lainsäädännössä on verojen
tuotekohtainen vähimmäistaso. Kevyen polttoöljyn
vähimmäisvero on 18 euroa 1 000 litralta
ja raskaan polttoöljyn vero 13 euroa tonnilta.
Euroopan unionin jäsenmaat ovat päässeet neuvostossa
sopimukseen uudesta energiatuotteiden ja sähkön
verotusta koskevasta direktiivistä kuluvan vuoden maaliskuussa.
Euroopan parlamentti on antanut siitä lausuntonsa, ja se vahvistettaneen
lähiaikoina. Sen tarkoituksena on yhtenäistää kivennäisöljyjen
ja muiden energiatuotteiden valmisteverotusta yhteisön
alueella. Nykyiseen tilanteeseen verrattuna vähimmäisveromääriä ollaan
korottamassa 15 %. Siihen on myös kirjattu
periaate, jonka mukaan elinkeinotoimintaan käytettyjä energiatuotteita voidaan
verottaa yleistä tasoa lievemmin. Ehdotukseen on myös
sisällytetty säädökset energiaintensiivisen
liiketoiminnan energiakustannusten kohtuullistamisesta. Jäsenmailla
olisi oikeus alentaa tällaisten yritysten tuotantotoimintaan
ja lämmitykseen käytetyn energian veroja. Edellytyksenä on,
että energiahyödykkeiden ostojen määrä on
vähintään 3,0 % tuotannon
arvosta tai että maksettujen energiaverojen määrä on
vähintään 0,5 % arvonlisästä.
Voimassa olevan nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta
annetun lain mukaisesti verottomia ovat muun muassa polttoaineet,
jotka käytetään teollisessa tuotannossa
raaka- tai apuaineena taikka välittömästi
ensikäytössä tavaran valmistuksessa.
Tulkinnan mukaisesti polttoaineen on katsottu kuluvan
välittömästi ensikäytössä silloin,
kun polttamisessa syntyvä liekki tai savukaasut koskettavat
suoraan valmistettavaa tuotetta. Kun polttoainetta polttamalla kuumennetaan
vesihöyryä tai muuta väliainetta, kulutettua
polttoainetta ei ole katsottu käytetyksi välittömästi
ensikäytössä tavaran valmistuksessa. Alun
perin periaate on kirjattu liikevaihtoverolakiin oloissa, jotka
poikkeavat merkittävästi nykyisestä.
Se on siirtynyt nykyiseen nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta
annettuun lakiin ilman, että sen perusteita olisi asetettu
kyseenalaisiksi. Eri teollisuuden toimialoja ei kuitenkaan kohdella
yhdenvertaisesti. Samalla toimialalla toimivia yrityksiä saatetaan
myös kohdella eri tavoin.
Energiaintensiivisillä yrityksillä on oikeus sähkön
ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain
8 b §:n mukaan saada hakemuksesta takaisin
85 % energian hintoihin sisältyneiden
valmisteverojen määrästä, milloin
se ylittää 3,7 % jalostusarvosta.
Omavastuu on 50 000 euroa. Käytännössä kohtuullistamisesta
pääsevät osallisiksi vain suuret voimalaitokset
muun energiaintensiivisen yritystoiminnan jäädessä sen
ulkopuolelle.
2 Ehdotukset
2.1 Nykyisessä lainsäädännössä havaitut
epäkohdat ja niihin liittyvä muutosesitys
Suomessa on hyvin energiaintensiivistä pienten ja keskisuurten
yritysten harjoittamaa liiketoimintaa, joissa nestemäisten
polttoaineiden ei katsota kuluvan raaka- tai apuaineena taikka välittömästi
ensikäytössä tavaran valmistuksessa. Veromääriin
viime aikoina tehtyjen tarkistusten jälkeen valmisteverosta
on tullut entistä merkittävämpi kustannustekijä ja
samalla usein myös merkittävä kilpailuhaitta
ulkomaisiin kilpailijoihin verrattuna. Ensi vuonna tapahtuva unionin itälaajeneminen
tulee vaikeuttamaan tilannetta nykyisestä.
Nestemäisten polttoaineiden valmisteverojen osuus raskaan
polttoöljyn arvonlisäverottomasta tukkuhinnasta
on tällä hetkellä noin neljännes.
Alankomaissa raskaan polttoöljyn valmistevero on noin puolet,
Belgiassa runsas viidennes, Saksassa vajaa puolet Suomen verosta.
Lisäetuna teollisuudella on näissä maissa
Suomen teollisuutta paremmat mahdollisuudet lievemmin verotetun
ja muutoinkin edullisen maakaasun käyttöön.
Ruotsissa teollisuuden käyttämän
raskaan polttoöljyn valmistevero on jonkin verran Suomen
veroa alhaisempi. Yleisen kohtuullistamismenettelyn tuloksena suurelle
osalle energiaintensiivistä yritystoimintaa (teollisuus,
maatalous, kasvihuonetuotanto ja eräissä tapauksissa lämmöntuotanto)
palautetaan hakemuksesta polttoöljyn hintaan sisältyneestä valmisteverosta
se osa, joka ylittää 0,8 % myynnin
arvosta.
Suomessa toimii joukko pieniä ja keskisuuria yrityksiä,
joissa käytettävän polttoöljyn
ei katsota kuluvan raaka- tai apuaineena taikka välittömästi
ensikäytössä tavaran valmistuksessa,
mutta joissa edellä mainitut direktiiviehdotuksen energiaintensiivisen
yritystoiminnan tunnusluvut ylittyvät moninkertaisesti.
Eräässä tällaisessa yrityksessä raskaan
polttoöljyn ja sähkön ostot olivat viime
vuonna noin 15 % liikevaihdosta ja mainittujen
energiatuotteiden hintoihin sisältyneiden valmisteverojen
osuus jalostusarvosta noin 8 %. Tässä tapauksessa
direktiiviehdotuksen tunnusluvut tulevat ylitetyiksi lähes
5- ja 16-kertaisesti. Kohtuullistamismenettelyn tuloksena Ruotsissa
esimerkkiyrityksen lopullisesti maksettavaksi olisi tullut valmisteveroa noin
neljäsosa siitä, mitä yrityksen maksamiin energiatuotteiden
hintoihin sisältyi Suomessa valmisteveroa.
Energiaintensiivisille yrityksille tarkoitettua kohtuullistamismenettelyä ei
siihen sisältyvien omavastuusäädösten
vuoksi voida soveltaa pienten ja keskisuurten yritysten harjoittamaan
energiaintensiiviseen liiketoimintaan. Yksinkertaisinta olisi poistaa
omavastuusäännös laista. Tähän
ei kuitenkaan liene käytännössä mahdollisuuksia
asiaan liittyvien lukuisien selvitystarpeiden vuoksi. Näin
ollen pienten ja keskisuurten yritysten energiaintensiivisen liiketoiminnan
energiakustannusten kohtuullistamiskeinoksi jää erillisen
säännöksen sisällyttäminen
nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annettuun lakiin.
2.2 Ehdotettu muutos
Pienten ja keskisuurten yritysten harjoittaman liiketoiminnan
energiakustannusten kohtuullistamiseksi ehdotetaan, että yritykselle
maksettaisiin hakemuksesta takaisin sen energiaintensiiviseen liiketoimintaan
käyttämän kevyen ja raskaan polttoöljyn
hintoihin sisältyvän valmisteveron määrä,
joka ylittää kevyellä polttoöljyllä 21 euroa
1 000 litralta ja raskaalla polttoöljyllä 15 euroa
tonnilta. Edellytyksenä olisi, että mainittuun
liiketoimintaan käytetyn kevyen ja raskaan polttoöljyn
sekä sähkön ostot olisivat tilikauden
aikana vähintään 3,0 % tuotannon
arvosta tai että polttoöljyistä ja sähköstä maksetut
valmisteverot olisivat vähintään 0,5 % liiketoiminnan
jalostusarvosta. Näin ollen tässä ehdotetaan,
että yritykselle lopullisesti maksettavaksi jäisivät
direktiiviehdotuksessa mainitut polttoöljyjen valmisteverojen
vähimmäismäärät.
3 Esityksen vaikutukset
Kohtuullistamisen piiriin tulisi huomattava määrä pieniä ja
keskisuuria yrityksiä. Muutoksesta aiheutuisi valtiolle
noin kahden miljoonan euron meno vuodessa.
Esityksellä ei olisi henkilöstövaikutuksia.