PERUSTELUT
Vuodelta 1973 olevat päivähoitolaki (36/1973) ja
päivähoitoasetus (239/1973)
ovat auttamattomasti vanhentuneita. Lain kokonaisuudistuksen tarpeesta
on puhuttu vuosia, ja sosiaali- ja terveysministeriö onkin
asettanut varhaiskasvatuksen neuvottelukunnan selvittämään
päivähoidon tilaa Suomessa. Loppuraportti luovutetaan
ministerille tammikuun lopussa.
Muun muassa neuvottelukunnan loppuraporttiluonnoksesta ja sen
jaostojen raporteista käy ilmi, että päivähoitolakia
on tarpeen muuttaa. Tämä on huomioitu myös
Matti Vanhasen II hallituksen ohjelmassa, johon on kirjattu maininta päivähoitolain
uudistamisesta.
1 Päiväkodit
Edellisen hallituksen hallitusohjelmassa luki, että päivähoitolakia
uudistetaan muun muassa määrittelemällä päiväkotien
enimmäisryhmäkoko. Tätä ei kuitenkaan
toteutettu, vaan tyydyttiin stilisoimaan lasten ja aikuisten suhdelukua määrittelevää
lausetta
tavalla, joka ei mitenkään paranna päiväkotien
arkea.
Vuoden 1973 alkuperäisessä asetuksessa määriteltiin
lapsiryhmien enimmäiskoot. Vuonna 1993 asetusta muutettiin
niin, että ryhmän koon sijaan säädetään
hoitohenkilökunnan ja lasten suhteesta. Kokopäivähoidon
osalta päiväkodissa tulee olla yksi kelpoisuusehdot
täyttävä aikuinen seitsemää yli
kolmevuotiasta ja neljää alle kolmevuotiasta lasta
kohden. Osapäivähoidossa tulee olla yksi kelpoisuusehdot
täyttävä aikuinen kolmeatoista yli kolmevuotiasta
lasta kohden.
Ei ole perusteltua, että koko- ja osapäiväisiin lapsiin
pätevät eri suhdelukusäännökset.
Useimmiten osapäivähoidossa olevat lapset on sijoitettu
samaan ryhmään kokopäiväisten
kanssa, ja erilaiset suhdeluvut aiheuttavat hankalaa tulkinnanvaraisuutta
siihen, kuinka monta aikuista paikalle tarvitaan. Ehdotammekin päivähoitoasetusta
muutettavaksi niin, että osa- ja kokopäivähoitoisiin
lapsiin pätee sama suhdeluku.
Vuoden 1993 asetuksen muutoksessa määriteltiin
mahdollisuus poiketa suhdelukusäännöksestä,
"jos lasten keskimääräiset hoitopäivät ovat
jatkuvasti huomattavasti vähäisemmät
kuin toimintapäivät. Poikkeaminen voi tapahtua
siten, ettei lapsia ole jatkuvasti yhtäaikaisesti hoidossa
enempää kuin kokonaissuhdeluku edellyttää."
Vuonna 2006 asetuksen sanamuoto muutettiin kuulumaan "poikkeaminen
voi tapahtua siten, ettei lapsia ole muutoin kuin lyhytaikaisesti yhtäaikaisesti
hoidossa enempää kuin kokonaissuhdeluku edellyttää".
Sosiaali- ja terveysministeriön vuonna 2005 tekemästä selvityksestä ilmenee,
että kunnissa tätä poikkeamismahdollisuutta
on sovellettu hyvin vaihtelevasti, esimerkiksi hoito- ja kasvatushenkilöstön
poissaolosta johtuvissa tilanteissa, joka on säädöksen
sanamuodon vastaista. Myös eduskunnan oikeusasiamies on
kiinnittänyt huomiota säädöksen
tulkinnanvaraisuuteen. Tehy teki vuonna 2006 tutkimuksen, jossa
päiväkotien henkilökuntaa pyydettiin
arvioimaan, kuinka yleisiä ovat tilanteet, joissa lapsia
on yhtä aikaa hoidossa enemmän kuin asetus edellyttää.
43 prosenttia vastaajista ilmoitti, että tällaisia
tilanteita on vähintään kerran päivässä,
ja 10 prosenttia ilmoitti, että lasten määrä ylittyy
lähes koko päivän ajan.
Pelkästään suhdelukuun perustuva
normitus aiheuttaa monenlaisia ongelmia. Ryhmien koot muodostuvat
liian suuriksi, mikä aiheuttaa lapsissa levottomuutta ja
oppimisvaikeuksia ja koettelee aikuisten jaksamista. Pahimmassa
tapauksessa päivähoidon huonot puitteet tuottavat lisää erityislapsia
ja -nuoria, joiden hoitaminen ja kuntouttaminen tulevat yhteiskunnalle
moninkertaisesti kalliimmaksi kuin ongelmien ennaltaehkäisy
takaamalla päivähoidolle riittävät
resurssit.
Päivähoitolainsäädäntöä uudistettaessa
päiväkotiryhmien enimmäiskoot tulee määritellä lailla
ja kasvatusvastuussa olevan henkilökunnan ja lasten välisen
suhdelukusääntelyn tarkoituksenmukaisuus tulee
arvioida. Laista tulee tehdä sellainen, että säännellystä lapsiryhmän
enimmäiskoosta sekä lasten ja henkilöstön
välisestä mitoituksesta ei ole enää mahdollista
poiketa.
Lastentarhanopettajaliiton mukaan lakiin tulisi kirjata seuraavat
enimmäisryhmäkoot:
- Alle 3-vuotiaita enintään
8—10 lasta/ryhmä
- Alle 18 kuukauden ikäisiä 2 lasta/hoitaja
- 3—6-vuotiaita enintään 18 lasta/ryhmä
- Erityisryhmät tulee määritellä laissa
ja niiden rakenteesta ja henkilömitoituksesta säätää.
Ryhmiä perustettaessa edelleen käyttökelpoisia
ovat aiemmat Sosiaalihallituksen ryhmiä koskevat ohjeet.
- Integroitu erityisryhmä: korkeintaan 12 lasta,
joista korkeintaan viisi on erityisen tuen tarpeessa
- Erityisryhmässä (kaikki lapset erityisen tuen
tarpeessa) voi olla korkeintaan 8 lasta.
2 Perhepäivähoito
Varhaiskasvatuksen neuvottelukunta on todennut perhepäivähoidon
osalta, että nykyinen neljän kokopäiväisen
ja yhden osapäiväisen lapsen ryhmäkoko
on hyvä. Perhepäivähoidossa suhdelukusääntely
toimii päiväkoteja paremmin, koska osapäiväisiä lapsia
ja lasten sekä hoitajien vaihtuvuutta on vähemmän
kuin päiväkodeissa.
Neuvottelukunnassa on ollut esillä vaihtoehto, että päivähoitolakia
tulisi muuttaa siten, että perhepäivähoitoryhmän
viides, osapäivähoitoinen lapsi voisi olla muunkin
ikäinen kuin esikoulu- tai kouluikäinen. Niissä tilanteissa,
joissa omassa kodissaan työskentelevän perhepäivähoitajan
lapsiryhmästä jo kaksi samanaikaisesti hoidossa
olevaa on alle kolmevuotiasta, tulisi viidennen, osapäivähoitoisen
lapsen olla vähintään 3-vuotias. Vastaavan
ikärakenteen tulee toteutua myös ryhmäperhepäivähoidon
ryhmässä eli kahden hoitajan yksikössä.
3 Ryhmäperhepäivähoito
Ryhmäperhepäivähoito tuli mahdolliseksi
päivähoitoasetuksen muutoksella vuonna 1990. Asetuksessa
ryhmäperhepäivähoito sijoittuu identiteetiltään
ja toimintamuodoltaan selkeästi osaksi perhepäivä-,
ei päiväkotihoitoa. Sen tulisi toteutua tyypillisesti
kahden hoitajan, kahdeksan kokopäivälapsen ja
kahden osapäivälapsen yksikkönä.
Kolmen hoitajan ja kahdentoista lapsen yksikkö mahdollistetaan
asetuksessa vain erityissyistä.
Kunnissa toimii kuitenkin ryhmäperhepäivähoitoyksiköitä,
joissa on enimmillään yli kymmenen hoitajaa ja
yli neljäkymmentä lasta, jolloin olosuhteet lähenevät
päiväkotia eivätkä perhepäivähoitoa,
kuten tarkoitus on.
Viime vuosina ryhmäperhepäivähoidon
määrällinen osuus kunnallisesta päivähoidosta
on noussut. Monessa kunnassa se toimii päivähoidon
määrällisen tarpeen puskurina, joka on
kuntien mielestä nopea perustaa ja helppo lakkauttaa. Ryhmäperhepäivähoitoa
lisätään ennen kaikkea silloin, kun kotona
toteutuvaan perhepäivähoitoon ei saada riittävästi
työntekijöitä.
Erityisen huolestuttavaa on, että useissa kunnissa
ryhmäperhepäivähoitoa toteutetaan vastoin
päivähoidon säännöksiä.
Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksen mukaan päivähoitoasetuksen
8 §:n (329/2000) määrittämä samanaikaisesti
hoidossa olevien lasten määrä tai sosiaalihuollon
ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
annetun lain (272/2005) 8 §:ssä säädetty
hoitohenkilökunnan pätevyys jäävät
toteutumatta merkittävässä määrässä kuntia.