LAKIALOITE 143/2003
vp
LA 143/2003
vp - Pertti Salovaara /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki tieliikennelain 37 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteen tarkoitus on selventää ja osittain laajentaa
oikeutta suuntavalojen hätävilkkukytkennän
käyttöön. Ehdotetun lainmuutoksen tarkoitus
on tehdä mahdolliseksi esimerkiksi moottoritiellä seisovan
jonon viimeisen tienkäyttäjän varoittaa
takaa tulevia tienkäyttäjiä pysäyttämisestä johtuvasta
erityisestä vaarasta. Tarkoitus on myös, että moottoritiellä seuraavaan
poistumiskohtaan hinattavan rikkoutuneen ajoneuvon suuntavalojen
hätävilkkukytkennällä voidaan varoittaa
muita tienkäyttäjiä hinaamisen aiheuttamasta
erityisestä vaarasta.
PERUSTELUT
Tieliikennelain (267/1981) 37 §:n
4 momentin mukaan suuntavalojen hätävilkkukytkentää saa käyttää vain,
jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn
johdosta jouduttu pysäyttämään
sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa
muulle liikenteelle.
Onnettomuuden ja vaurion osalta TLL:n 37 §:n
4 momentin tulkinta on varsin yksiselitteinen, mutta käytännössä muun
pakottavan syyn vuoksi pysäyttäminen on osoittautunut
ongelmalliseksi tulkita niin tavallisten tienkäyttäjien
kuin poliisikunnankin taholla.
Esimerkiksi Saksassa on yleisenä käytäntönä, että moottoritieliikenteen
syystä tai toisesta pysähdyttyä autojonon
viimeinen tienkäyttäjä varoittaa takaa
tulevia tienkäyttäjiä kytkemällä päälle
suuntavalojen hätävilkut. Menettely ei ole pakollista,
mutta se on sallittua sikäläisen tieliikennelain
(Straßenverkehrs-Ordnung) 16 §:n mukaan.
Suomessa muiden tienkäyttäjien varoittamista
vastaavalla tavalla ei ole katsottu sallituksi. Tieliikennelain
(267/1981) 34 §:ssä säädetään ääni-
ja valomerkeistä, että milloin vaaran välttämiseksi
on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai
valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai
muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien
huomiota.
Liikennevirran ollessa kokonaan pysähtynyt pelkästään
jarruvaloilla tapahtuva takaa lähestyvien tienkäyttäjien
varoittaminen ei välttämättä ole
riittävä tapa kiinnittää muiden
tienkäyttäjien huomiota. Huonoissa keliolosuhteissa
voi jarruvaloilla varoittaminen sekoittua myös takasumuvalojen
käyttöön. Jarruvaloilla varoittaminen
ei myöskään kerro yksiselitteisesti,
liikkuuko tienkäyttäjä vai onko tämä joutunut
pysäyttämään ajoneuvon. Erityisesti
moottoriliikenne- tai moottoriteillä ajoneuvon pysäyttäminen,
olipa sen syy mikä tahansa, on myös omiaan aiheuttamaan
erityistä vaaraa, koska pysäyttäminen
on lähtökohtaisesti kiellettyä ja niin
ollen liikenteessä noudatettavan ennalta-arvattavuuden
periaatteen vastaista. Suurimmassa vaarassa on (jonon viimeinen)
pysäyttämään joutunut tienkäyttäjä ja
toisaalta tätä lähestyvä tienkäyttäjä.
Suuntavalojen hätävilkkukytkennän
käyttö olisi edelleenkin pääsääntöisesti
sallittua vain silloin, kun ajoneuvo on jouduttu pysäyttämään sellaiseen
paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle
liikenteelle. Tällaisiksi paikoiksi katsottaisiin ajoradan
osat, joilla pysäyttäminen on omiaan aiheuttamaan
erityistä vaaraa muulle liikenteelle näkyvyyden,
liikennetilanteen tai muun vastaavan syyn vuoksi, sekä moottoriliikenne-
ja moottoritiet, joilla pysäyttäminen on lähtökohtaisesti
kiellettyä lukuun ottamatta tieliikenneasetuksen (182/1982)
6 §:n 2 momentissa mainittuja poikkeuksia
(pysäköintipaikat, levähdysalueet ja
linja-autopysäkit).
Poikkeuksena pääsääntöön
olisi tilanne, jossa rikkoutunutta ajoneuvoa joudutaan moottoritiellä hinaamaan
käyttäen köyttä, vaijeria tai
muuta sellaista välinettä seuraavaan sallittuun
poistumiskohtaan saakka. Muu köyttä, vaijeria
tai muuta sellaista välinettä käyttäen
suoritettu taikka muuhun kuin seuraavaan sallittuun poistumiskohtaan
kestävä hinaaminen on kielletty tieliikenneasetuksen
4 §:n 2 momentissa. Moottoritiellä suoritettu
hinaaminen on epäilyksettä omiaan aiheuttamaan
erityistä vaaraa muulle liikenteelle, koska nopeusero muuhun
liikennevirtaan muodostuu väistämättä huomattavaksi
eikä toiminta ole ennalta-arvattavaa.
Lakialoitteessa tarkoitettu suuntavalojen hätävilkkukytkennän
käyttö edellyttää erityistä vaaraa
muulle liikenteelle aloitteessa kuvatuilla tavoilla. Muulloin tulee
noudattaa tieliikennelain (267/1981)
34 §:n määräyksiä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
tieliikennelain 37 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 3 päivänä huhtikuuta
1981 annetun tieliikennelain (267/1981)
37 §:n 4 momentti, sellaisena kuin se on laissa 873/1987,
seuraavasti:
37 §
Valojen käyttö pysäytetyssä tai
pysäköidyssä ajoneuvossa
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Suuntavalojen hätävilkkukytkentää,
jolloin kaikki suuntavalot vilkkuvat samanaikaisesti tai vuorotellen
edessä ja takana, saa käyttää vain, jos
ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta
jouduttu pysäyttämään sellaiseen
paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle
liikenteelle, tai tienkäyttäjä tahtoo
erityisestä vaarasta muita tienkäyttäjiä varoittaa.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 2004.
_______________
Helsingissä 11 päivänä marraskuuta
2003
- Pertti Salovaara /kesk
- Lauri Oinonen /kesk
- Esko Ahonen /kesk
- Matti Väistö /kesk
- Inkeri Kerola /kesk
- Eero Reijonen /kesk
- Seppo Särkiniemi /kesk
- Sari Essayah /kd
- Petri Salo /kok
- Kari Kärkkäinen /kd
- Rauno Kettunen /kesk