LAKIALOITE 144/2002
vp
LA 144/2002
vp - Pekka Ravi /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki rakennerahasto-ohjelmien kansallisesta hallinnoinnista
annetun lain muuttamisesta
Eduskunnalle
Vuoden 2000 alusta tuli voimaan laki rakennerahasto-ohjelmien
kansallisesta hallinnoinnista (1353/1999).
INTERREG- ja URBAN-yhteisöaloiteohjelmien osalta lain 1 a §:ään
on jäänyt virheellinen viittaus siitä,
että tarkastusviranomaisen tarkastusoikeutta koskevaa lain
29 §:ää ei sovellettaisi mainittuihin
ohjelmiin. Koska lain 7 §:n 2 momentissa nimenomaan tarkoitetaan,
että mainittua 29 §:ää sovelletaan
soveltuvin osin myös INTERREG- ja URBAN-ohjelmiin, tämä epätietoisuutta
aiheuttanut ristiriita on syytä poistaa.
Rakennerahastolain 4 §:ssä on alueellisiksi rakennerahasto-ohjelmiksi
määritelty ainoastaan tavoite 1 ja tavoite 2 -ohjelmat.
Vuoden 2003 alusta voimaan tulevan uuden alueiden kehittämislain
(602/2002) 3 §:n 1 momentin
2 kohdan mukaan alueellisilla rakennerahasto-ohjelmilla tarkoitetaan
Euroopan yhteisön tavoitteita 1 ja 2 koskevien ohjelmien
lisäksi INTERREG- ja URBAN-yhteisöaloiteohjelmia
sekä Euroopan aluekehitysrahaston innovatiivisia toimia koskevia
ohjelmia ja teknisen avun toimia. Uutta alueiden kehittämislakia
toimeenpantaessa ja sovellettaessa olisi ohjelmahierarkian ja selkeyden
vuoksi tarpeellista, että kahden keskeisen lain rinnakkaiset
määritelmät eivät olisi keskenään
ristiriitaisia. Tämän vuoksi rakennerahastolain
4 §:n 9 kohdan määritelmää on
tarpeen täydentää samansisältöiseksi
alueiden kehittämislain säädöksen
kanssa.
Rakennerahastolain 21 a §:n mukaan INTERREG- ja URBAN-yhteisöaloiteohjelman
toimeenpanoa varten on hallintokomitea, jonka asettaa sisäasiainministeriö.
Hallintokomitean toimikausi jatkuu, kunnes Euroopan yhteisöjen komissio
on hyväksynyt yleisasetuksen 37 artiklassa tarkoitetun
lopullisen täytäntöönpanokertomuksen.
Hallintokomitea suuntaa ja sovittaa yhteen rakennerahastojen
ja kansallista rahoitusta. Lisäksi se antaa lausunnon hankkeiden
soveltuvuudesta INTERREG- ja URBAN-yhteisöaloiteohjelmiin
ja niiden rahoittamisesta. Hankkeelle ei voida myöntää tukea,
ellei hallintokomitea ole puoltanut hankkeen rahoittamista.
Rakennerahasto-ohjelmien kansallisesta hallinnoinnista annetun
lain 21 b §:n mukaan hallintokomitean
päätökset tehdään yksimielisesti. Hallintokomitean
kannanottoa koskeviin päätöksiin ei voida
erikseen hakea muutosta valittamalla.
Hallintokomitean päätöksissä edellytetty
yksimielisyys voi johtaa tilanteeseen, jossa hallintokomitean yksittäinen
jäsen voi kielteisellä kannanotollaan ehkäistä minkä tahansa
hankehakemuksen etenemisen. Seurauksena saattaa olla hankkeiden
käsittelyn viivästyminen ja jopa niiden kariutuminen.
Tällainen tilanne ei ole hyvä yhteisöaloitteiden
tehokkaan ja tuloksellisen toteuttamisen kannalta.
Rakennerahastolain 20 §:n 3 momentin mukaan yksimielisyyden
edellyttäminen ei koske maakunnan yhteistyöryhmän
(MYR) päätöksentekoa. Asianomaisen momentin
mukaan, mikäli maakunnan yhteistyöryhmän
kokouksissa ei saavuteta yksimielisyyttä, päätökseksi
tulee mielipide, jota kaksi kolmannesta äänestäneistä on kannattanut.
Hallintokomitean tehokkaan toiminnan turvaamiseksi on tarpeen
muuttaa rakennerahasto-ohjelmien kansallisesta hallinnoinnista annetun lain
21 b §:ää siten, että kokouksissa
mahdollistetaan äänestysmenettely vastaavasti,
kuten maakunnan yhteistyöryhmän päätöksenteosta
on säädetty.
Eduskunnan hallintovaliokunta on mietinnössään
(HaVM 19/2000 vp hallituksen esityksestä laiksi
rakennerahasto-ohjelmien kansallisesta hallinnosta annetun lain
muuttamisesta) perustellut yksimielisyyden edellyttämistä seuraavasti:
"Lakiehdotuksen 21 b §:n 2 momentti tulee
lisäksi sovellettavaksi myös sellaisissa INTERREG-ohjelmissa,
joita toteutetaan usean jäsenvaltion alueella, jolloin
hallintokomitean jäseninä olisi myös
toisten valtioiden kansalaisia. Yksimielinen päätöksenteko
hallintokomiteassa on omiaan korostamaan eri valtioiden näkemysten tasapuolista
huomioon ottamista päätöksenteossa."
Tästä syystä voidaan yksimielisyyden
edellyttämistä päätöksenteossa
pitää edelleenkin perusteltuna niiden INTERREG-ohjelmien
hallintokomiteoissa, joita toteutetaan usean jäsenvaltion
alueella.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
rakennerahasto-ohjelmien kansallisesta hallinnoinnista annetun
lain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan rakennerahasto-ohjelmien kansallisesta hallinnoinnista
30 päivänä joulukuuta 1999 annetun lain
(1353/1999) 1 a §:n 3 momentti,
4 §:n 9 kohta ja 21 b §:n 2 momentti,
sellaisina kuin niistä ovat 1 a §:n 3 momentti
ja 21 b §:n 2 momentti laissa 1286/2000,
seuraavasti:
1 a §
Lain soveltaminen yhteisöaloiteohjelmiin
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
INTERREG- ja URBAN-yhteisöaloiteohjelmiin ei sovelleta
tämän lain 8 ja 9 §:ää,
12—15 §:ää, 17—21 §:ää,
22 §:n 1 momentin 2, 4 ja 5 kohtaa, 23 §:ää,
26 §:n 1, 3 ja 4 momenttia, 27 §:ää ja
28 §:n 1 momenttia. Tämän lain 28 §:n 2
ja 3 momenttia ei sovelleta URBAN-yhteisöaloiteohjelmaan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
4 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
9) alueellisilla rakennerahasto-ohjelmilla Euroopan
yhteisön rakennerahastojen tavoitteita 1 ja 2 koskevia
ohjelmia, INTERREG- ja URBAN-yhteisöaloiteohjelmia sekä Euroopan
aluekehitysrahaston innovatiivisia toimia koskevia ohjelmia sekä teknisen
avun toimenpiteitä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
21 b §
Hallintokomitean tehtävät
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hallintokomitean on pyrittävä päätöksenteossaan
yksimielisyyteen. Jos päätöstä ei
voida tehdä yksimielisesti, päätökseksi
tulee mielipide, jota kaksi kolmannesta äänestäneistä on
kannattanut. Kuitenkin, jos ohjelmaa toteutetaan usean jäsenvaltion
alueella, näiden ohjelmien hallintokomitean päätökset
tehdään yksimielisesti. Hallintokomitean kannanottoa
koskeviin päätöksiin ei voida erikseen
hakea muutosta valittamalla.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta .
_______________
Helsingissä 15 päivänä marraskuuta
2002
- Pekka Ravi /kok
- Matti Väistö /kesk
- Pertti Turtiainen /vas
- Lauri Kähkönen /sd
- Pekka Nousiainen /kesk
- Nils-Anders Granvik /r
- Marja Tiura /kok
- Esko Kurvinen /kok
- Kari Kärkkäinen /kd
- Petri Salo /kok
- Aulis Ranta-Muotio /kesk
- Valto Koski /sd
- Heli Paasio /sd
- Paula Lehtomäki /kesk
- Rakel Hiltunen /sd
- Janina Andersson /vihr
- Arto Seppälä /sd