LAKIALOITE 148/2001
vp
LA 148/2001
vp - Antti Rantakangas /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki sähkömarkkinalain muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Aloitteessa ehdotetaan lisättäväksi
vuonna 1995 annettuun sähkömarkkinalakiin (386/1995)
uusi 21 a § seuraavasti: Määräävässä markkina-asemassa
olevan jakeluverkonhaltijan on ostettava sähköä asetuksella
tarkemmin säädettävään
takuuhintaan sähkön tuottajalta, kun sähköä on tuotettu
uusiutuvilla energialähteillä. Saksassa uusiutuvan
energian hyödyntäminen on mahdollistettu vastaavalla
ns. ostovelvoitelainsäädännöllä,
jonka mukaan Saksan sähköverkkoyhtiöt velvoitetaan
ostamaan kaikki pientuottajien tarjoama, uusiutuvalla energialla
tuotettu sähkö valtion määräämään
hintaan.
PERUSTELUT
Valtioneuvoston selonteossa kansallisesta ilmastostrategiasta
keskeisenä tavoitteena mainitaan kotimaisiin uusiutuviin
energiavaihtoehtoihin panostaminen. Energian hankintaa pyritään monipuolistamaan
ja ohjaaman suuntaan, jossa syntyy entistä vähemmän
kasvihuonekaasuja, mm. edistämällä uusiutuvan
energian käyttöä. Uusiutuvan energian
edistämisohjelmassa lähdetään
siitä, että vuosittain tarvittaisiin 200 miljoonaa
markkaa investointi- ja kehittämistukiin sekä 300
miljoonaa markkaa verotukiin. Nyt valtion budjetissa investointitukitaso
on noin 100 miljoonaa markkaa.
Ympäristöministeriön julkaisussa
todetaan, että Suomen energiapolitiikka on jäljessä useista
maista sekä EU:n ympäristöperusteisesta energiapolitiikasta
niin tavoiltaan kuin keinoiltaankin. Uusiutuvien energialähteiden
edistämisen tavoitteet ja niiden käytön
tukimuodot ovat alhaisia muiden maiden vastaaviin verrattuna. Saksa
on ratkaissut kysymyksen lainsäädännön kautta.
Saksassa sähköverkkoyhtiö ostaa ensisijaisesti
lain perusteella pientuottajalta uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön tiettyyn takuuhintaan, joka vaihtelee eri
tuotantomuotojen välillä. Keskimääräinen
hinta on noin 60 p/KWh. Sähköverkkoyhtiöt
tasaavat aiheutuneet ylimääräiset kustannukset
vuosittain. Heinäkuussa 2001 astui voimaan biomassa-asetus osana
hallituksen energiapolitiikkaa. Asetuksessa säädetään,
mitkä aineet luetaan biomassaksi, mitkä tekniset
hyödyntämistavat tulevat kysymykseen ja mitä ympäristösäädöksiä on
noudatettava, kun tuotetaan sähköä biomassasta.
Suurin mielenkiinto Saksassa kohdistuu puuhun biomassaenergialähteenä.
Asetuksen seurauksena odotetaan useiden miljardien markkojen investointeja
puuta polttoaineena käyttävien voimalaitosten
rakentamiseen.
Saksan malli olisi selkeä täydentäjä Suomessa
käytössä olevalle investointitukiin painottuvalle
järjestelmälle. Ilmastoselonteon tavoitteena on
lisätä uusiutuvan energian käyttöä 50 % vuoteen
2010 mennessä vuoden 1995 tasosta. Mikäli uusiutuvan
energian kasvutavoitteet aiotaan saavuttaa, se edellyttää uusia
panostuksia ja keinoja kannattavuuden parantamiseksi. Erityisesti
uusiutuvien energialähteiden edistäminen tarjoaa
erään keinon ja pitkällä aikavälillä ainoan
keinon globaalin ilmastomuutoksen hallinnalle, kuten ympäristöministeriön
julkaisusta käy ilmi. Uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön
ostovelvoite voidaan nähdä tehokkaaksi ympäristöpoliittiseksi
energiatalouden ohjauskeinoksi.
Uusiutuvan energian tuotannon voimakas hyödyntäminen
on ympäristöpoliittisten vaikutteiden lisäksi
merkittävän myönteinen asia etenkin työllisyyden
ja aluetalouksien kannalta. Nykyisin kotimaisilla energialähteillä tuotetaan 27 %
sähköstä.
Tästä vesivoiman osuus on 18 %, turpeen
5 % ja tuulivoiman 0,1 %. Loppuosa tuotetaan
erilaisilla puuperäisillä, erityisesti metsäteollisuusprosessien
tuotteilla. Uusiutuvan energian käytön lisääminen
tuottaisi maaseudulle lisää työpaikkoja
ja elinmahdollisuuksia. Puuperäisten polttoaineiden ja
turpeen hyödyntäminen ovat merkittävä työllistäjä tulevaisuudessa,
mikäli toiminnan kannattavuus turvataan. Turve tuleekin
lukea uusiutuvaksi energialähteeksi ostovelvoitelainsäädännössä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
sähkömarkkinalain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään 17 päivänä maaliskuuta
1995 annettuun sähkömarkkinalakiin (386/1995)
uusi 21 a § seuraavasti:
21 a §
Määräävässä markkina-asemassa
olevan jakeluverkonhaltijan on ostettava sähköä asetuksella tarkemmin
säädettävään takuuhintaan
sähkön tuottajalta, kun sähköä on
tuotettu uusiutuvilla energialähteillä.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta .
_______________
Helsingissä 26 päivänä lokakuuta
2001
- Antti Rantakangas /kesk
- Mika Lintilä /kesk
- Mauri Salo /kesk
- Osmo Puhakka /kesk
- Pekka Nousiainen /kesk
- Olavi Ala-Nissilä /kesk
- Eero Lämsä /kesk
- Petri Neittaanmäki /kesk
- Seppo Kääriäinen /kesk
- Hannu Takkula /kesk
- Ismo Seivästö /kd