LAKIALOITE 151/2002
vp
LA 151/2002
vp - Jouko Jääskeläinen /kd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki valtion varoista suoritettavasta eläkkeen korvaamisesta
lapsen hoidon tai opiskelun ajalta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoite on rinnakkaislakialoite hallituksen esitykselle HE 242/2002
vp. Aloite kohdistuu esityksen lakiin numero 11, laki
valtion varoista suoritettavasta eläkkeen korvaamisesta
alle kolmivuotiaan lapsen hoidon tai opiskelun ajalta. Esityksen
muut säädökset hyväksytään
sellaisenaan.
Aloitteessa ehdotetaan, että niin sanotuilta palkattomilta
jaksoilta kertyvän eläkkeen perusteena olisi 1 000
euroa kuukautta kohti, kun vanhempi hoitaa alle kolmivuotiasta lastaan,
erityisen hoidon tai kasvatuksen tarpeessa olevaa lastaan, jonka
oppivelvollisuus ei ole alkanut, tai kahta tai useampaa lastaan,
joiden oppivelvollisuus ei ole alkanut. Etuuden perusteena olevasta summasta
vähennetään 40 % muun
lain tai eläkesäännön mukaisista
ansiotuloista, jotka kertyvät samaan aikaan kuin vanhempi
on oikeutettu tämän lain mukaiseen etuuteen lapsen
hoidon perusteella. Alle 100 euron vähennystä ei
oteta huomioon. Lisäksi ehdotetaan, että opintojen ajalta
karttuma-aika olisi hallituksen esittämän viiden
vuoden sijasta enintään kuusi vuotta.
PERUSTELUT
Kotona hoivatyötä tekevä ei ole tasa-arvoisessa asemassa
kodin ulkopuolella samanlaista työtä tekevän
kanssa. On perusteltua siirtyä siihen ajatteluun, että kaikki
yhteiskunnan kannalta merkittävä työ oikeuttaa
eläkekertymään. Tällöin
suuret työeläkeläisten eläke-erot
tasoittuisivat ja käytännössä kahden
järjestelmän tarve poistuisi kokonaan. Kotihoito
on tehokkaan tukemisen arvoinen hoitomuoto lapsen kasvun ja kehityksen
kannalta, mutta myös yhteiskunnallisesti julkisen talouden
ja työn jakamisen kannalta. Pohjoismaista Ruotsissa ja
Norjassa pienten lasten hoidosta karttuu eläkettä paremmin
kuin Suomessa. Saksassa kertyy tietty määrä eläkeoikeutta
muun muassa hoivatyöstä ja avioerotapauksessa
saatetaan eläkeoikeus jopa jakaa.
Laskelmien perusteella kunnallinen päivähoitopaikka
maksaa sekä kunnille että valtiolle jopa kolminkertaisesti
kotihoidon tukemiseen verrattuna. Hallituksen esityksessä ehdotettua
lastaan kotona hoitavan vanhemman eläketurvan tasoa ei
voi pitää riittävänä eikä kotihoitoa
arvostavana. Kaiken kaikkiaan on todettava, että hallituksen
esityksen valmistelu lastaan hoitavan vanhemman ja opiskelijoiden
eläketurvaa parantavaksi lainsäädännöksi
on ollut valitettavan puutteellista.
Aloitteessa ehdotetaan, että eläkkeen perustana
on 1 000 euron kuvitteellinen tulo kuukautta kohti. Oikeus
eläke-etuuteen on ensinnäkin, kuten hallituksen
esityksessäkin, alle kolmivuotiasta lasta hoitavalla
vanhemmalla, koska yhdenkin pienen lapsen hoito on sitovaa ja vaativaa.
Hallituksen esityksestä poikkeavasti ehdotetaan, että oikeus
etuuteen on lisäksi sellaisella vanhemmalla, joka hoitaa
erityisen hoidon tai kasvatuksen tarpeessa olevaa lastaan, jonka
oppivelvollisuus ei ole alkanut tai kahta tai useampaa alle kouluikäistä lastaan,
joiden oppivelvollisuus ei ole alkanut. Koska yli kolmivuotiaasta ei
makseta edes kotihoidon tukea, olisi hyvä tasata taloudellisesti
heikompaa tilannetta ainakin eläke-etuuden osalta.
Oikeus eläke-etuuteen syntyy sillä perusteella,
että vanhempi hoitaa lastaan kotona. Laskettaessa kotona
hoidettavien lasten lukumäärää etuuden
kertymisen esteenä ei ole lapsen osallistuminen esikouluun,
tai jos hän ei osallistu esikouluun, osallistuminen yhden
toimintavuoden ajan välittömästi ennen
oppivelvollisena perusopetukseen siirtymistään
kunnan järjestämään osapäivähoitoon.
Etuuden kertymistä ei estäisi myöskään
se, että lapsi osallistuu kerhotoimintaan muutamia tunteja
viikossa. Kun kotihoidossa on yksi erityisen hoidon tai kasvatuksen
tarpeessa oleva lapsi, oikeus etuuteen edellyttää alan
erikoislääkärin tai muun asiantuntijan
lausuntoa lapsesta.
Kotihoidosta ei tule Kansaneläkelaitokselle tietoa,
ellei vanhemmalle makseta kotihoidontukea. Siksi on syytä säätää myös
vanhempien tiedonantovelvollisuudesta. Tiedot on selkeintä antaa
Kansaneläkelaitokselle, joka toimittaa hallussaan olevat
etuuden myöntämiseen tarvittavat tiedot Eläketurvakeskukselle.
Jatkokehittely
Kodeissa tehtävän hoivatyön arvoa
ei ole Suomessa täysin ymmärretty, eikä sille
ole osoitettu arvostusta. Eläkeongelma korostuu avioerotilanteissa
heikoille jääneiden puolisoiden eli yleensä naisten
kohdalla. Tilanne ei ole oikeudenmukainen ikääntyneiden
ja koko elämäntyönsä kodin piirissä tehneiden
henkilöiden kannalta. He ovat tehneet taloudellisesti arvokkaan
osan yhteiskunnan rakentamisessa. Jos laskettaisiin kaikki se työ,
jonka he ovat tehneet kodeissa, summat nousisivat merkittäviksi.
Eläke-etuudet tulisikin ulottaa kaikkiin kotona hoitotyötä tekeviin.
Oikeus tämän lain perusteella kertyvään eläkkeeseen
tulisi jatkossa ulottaa nyt ehdotetun lisäksi erityisesti
koskemaan niiden vanhusten ja vammaisten hoitoa, joiden osalta omaishoidontuen
edellytykset täyttyvät, mutta joille tukea ei ole
myönnetty. Myöhemmin arvioitavaksi jää, tulisiko
jatkossa eläkkeen kertyä myös jokaiselle
alalle kouluikäistä lastaan hoitavalle vanhemmalle
riippumatta lasten lukumäärästä.
Väestöpoliittisesti on erityisen tärkeää osoittaa
arvostusta lastaan kotona hoitavalle vanhemmalle, jotta tulevaisuudessa
olisi myös niitä, jotka maksavat eläkkeitä.
Kun työ- ja perhe-elämän yhteensovittaminen
on osoittautunut vaikeaksi, on lapsen kotihoitoon kannustaminen eräs
hyvä ratkaisumalli tulevaisuutta luovan väestöpolitiikan
hoitamiselle ja syntyvyyden lisäämiselle.
Opiskelijoiden eläketurva
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että opiskelijoille
karttuisi eläkettä enintään
viiden vuoden ajalta. Suomessa korkeamman yliopistotutkinnon suorittaminen
kestää keskimäärin 6,5 vuotta.
Yliopisto-opintojen suorittaminen viidessä vuodessa onnistuu
vain harvoin. Opintojen perusteella kertyvän etuuden aikaraja
onkin syytä korottaa kuuteen vuoteen.
Rahoitus
Aloitteessa esitetty malli on syytä, niin pitkälle kuin
mahdollista, rahoittaa järjestelmän sisällä. On
tarpeen arvioida eräitä pitkiin työsuhteisiin liittyviä etuja
ja mm. niin sanottua superkarttumaa. On tärkeää taata
eläkkeen kertyminen kaikesta työvoimaa uusintavasta
ja uutta sukupolvea kasvattavasta työstä — jopa
tärkeämpää kuin varmistaa mahdollisimman
korkea eläke niille, jotka pysyttelevät työelämässä yli
tavanomaiseksi katsotun eläkeiän.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
valtion varoista suoritettavasta eläkkeen korvaamisesta
lapsen hoidon tai opiskelun ajalta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
säädetään:
1 §
Tässä laissa säädetään
lapsen hoidon ja opintojen ajalta suoritettavasta etuudesta. Etuus maksetaan
muuta kuin osa-aikaeläkettä myönnettäessä:
(1—12 kohta kuten HE:n 1 §:n 1—12
kohta)
2 §
Oikeus etuuteen on vanhemmalla, joka:
1) hoitaa alle kolmivuotiasta lastaan;
2) hoitaa erityisen hoidon tai kasvatuksen tarpeessa olevaa
lastaan, jonka oppivelvollisuus ei ole alkanut; tai
3) hoitaa kahta tai useampaa sellaista lastaan, joiden oppivelvollisuus
ei ole alkanut.
Etuuden perusteena on 1 000 euroa kuukautta kohden,
ei kuitenkaan ajalta, jolta vanhemmalla on oikeus työntekijäin
eläkelain 6 a §:n 3 momentin tai sitä vastaavan
muun 1 §:ssä säädetyn lain tai
eläkesäännön mukaiseen jatkokarttumaan.
Etuuteen on oikeus sillä vanhemmalla, joka hoitaa lasta
pääasiallisesti.
3 §
Kun oikeus etuuteen perustuu erityisen hoidon tai kasvatuksen
tarpeessa olevan lapsen hoitoon, lapsesta on hankittava alan erikoislääkärin tai
muun asiantuntijan lausunto.
Lapsi, joka osallistuu perusopetuslain (628/1998)
mukaiseen esiopetukseen ja lapsi, joka ei osallistu esiopetukseen,
vaan yhden toimintavuoden ajan välittömästi
ennen oppivelvollisena perusopetukseen siirtymistään
kunnan järjestämään osapäivähoitoon,
lasketaan 2 §:ssä tarkoitettuihin kotona hoidettaviin
lapsiin.
4 §
Oikeus etuuteen on opintojen perusteella enintään
kuudelta vuodelta sellaisten tutkintoon tai ammattiin valmistavien
opintojen perusteella, jotka opintotukilain (65/1994)
mukaan oikeuttaisivat opintotukeen. Etuuden perusteena on 500 euroa
kuukautta kohden. Tarkemmat säännökset
laskennallisen opintorahan vaikutuksesta annetaan valtioneuvoston
asetuksella.
5 §
Jos etuuteen on oikeus sekä lapsen hoidon että opintojen
perusteella, etuus karttuu 2 §:n perusteella,
ellei etuuteen oikeutettu ilmoita toisin.
6 §
Etuuden perusteena olevasta 2 §:n 2 momentissa tarkoitetusta
summasta vähennetään 40 prosenttia
niistä 1 §:ssä tarkoitetun lain tai eläkesäännön
mukaisista ansiotuloista, jotka kertyvät samaan aikaan
kuin vanhempi on oikeutettu tämän lain mukaiseen
etuuteen lapsen hoidon perusteella. Alle 100 euron vähennystä ei oteta
huomioon.
8 §
Etuutta karttuu 1/8 prosenttia kalenterikuukautta kohden
2 ja 4 §:ssä mainitusta perusteesta. Etuuden laskee
ja suorittaa 1 §:ssä tarkoitetun lain mukaista
eläketurvaa hoitava työntekijäin eläkelain
10 d §:n mukainen eläkelaitos myöntämänsä etuuden
alkamishetkestä lukien, ei kuitenkaan aikaisemmasta ajankohdasta
kuin siitä, jolloin:
1) 2 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettu lapsi
on täyttänyt 3 vuotta;
2) 2 §:n 1 momentin 2 kohdassa mainitun lapsen oppivelvollisuus
on alkanut;
3) 2 §:n 1 momentin 3 kohdan mukainen oikeus
etuuteen päättyy hoidossa olevien lasten lukumäärän
vuoksi; tai
4) eläkkeen hakija on suorittanut loppututkinnon tai
valmistunut ammattiin.
Jos 1 §:ssä tarkoitetun lain mukaista eläketurvaa
hoitavia eläkelaitoksia on samanaikaisesti kaksi tai useampia,
tämän lain mukaisen etuuden suorittaa se eläkelaitos,
jossa eläketurva on järjestetty pääasiallisen
ansiotyön perusteella.
9 §
Etuuteen oikeutetun tulee ilmoittaa Kansaneläkelaitoksen
paikallistoimistolle Kansaneläkelaitoksen määräämällä tavalla
etuuden myöntämiseen vaikuttavat tiedot. Etuuteen
oikeutetun tulee myös ilmoittaa kaikista etuuteen vaikuttavista
muutoksista.
11 §
(1 mom. kuten HE:n 8 §:n 1 mom.)
Kansaneläkelaitoksella on oikeus saada korvaus 10 §:ssä tarkoitetusta
ilmoituksesta.
_______________
Helsingissä 21 päivänä marraskuuta
2002
- Jouko Jääskeläinen /kd
- Kari Kärkkäinen /kd
- Päivi Räsänen /kd
- Sakari Smeds /kd
- Toimi Kankaanniemi /kd
- Leena Rauhala /kd
- Marja-Leena Kemppainen /kd
- Ismo Seivästö /kd
- Leea Hiltunen /kd
- Bjarne Kallis /kd