LAKIALOITE 16/2002 vp

LA 16/2002 vp - Pekka Vilkuna /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.0

Laki moottoriajoneuvoverosta annetun lain 14 §:n muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Lakialoitteessa ehdotetaan muutettavaksi moottoriajoneuvoverosta annetun lain 14 §:n 2 momenttia. Lainkohtaan lisättäisiin nimenomainen maininta, jonka mukaan biokaasusta valmistettua polttoainetta käyttävien ajoneuvojen lisäverosta luovuttaisiin. Myös kotimaisesta bioöljystä valmistettua polttoainetta käyttävä ajoneuvo olisi lisäverosta vapaa.

PERUSTELUT

Moottoriajoneuvoverosta annetun lain (722/1966) säännösten mukaan moottoriajoneuvon käyttämisestä muulla voimalla tai polttoaineella kuin sekoittamattomalla bensiinillä tai bensiinialkoholilla on valtiolle suoritettava moottoriajoneuvoveroa. Laissa tarkoitettuja veroja ovat varsinainen ajoneuvovero ja eräissä tapauksissa suoritettava lisävero. Varsinainen ajoneuvovero maksetaan tieliikennelain nojalla rekisteröitävästä moottoriajoneuvosta. Tällainen vero määräytyy käytännössä ajoneuvon painon mukaan. Moottoriajoneuvoverolain 14 §:ssä säädetään puolestaan seuraamuksista, jotka aiheutuvat, jos ajoneuvossa käytetään tiettyjä polttoaineita lievemmin verotettuja polttoaineita. Ajoneuvosta kannetaan lisäveroa, jos moottoribensiiniä käyttämään tarkoitetussa ajoneuvossa käytetään tätä lievemmin verotettua tai verotonta polttoainetta tai jos dieselöljyä käyttämään tarkoitetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua tai verotonta polttoainetta. Jos ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua tai maakaasua, ajoneuvosta on aina suoritettava lisävero. Vastaavalla tavalla joudutaan lisävero suorittamaan, kun ajoneuvoa käytetään biokaasusta valmistetulla polttoaineella.

Edellä kuvattua biokaasusta valmistettua polttoainetta käyttävälle ajoneuvolle määrättävä lisävero on huomioon ottaen sekä ympäristönäkökohdat että muut asialliset perusteet kohtuuton ja epätarkoituksenmukainen. Bensiinin ja dieselöljyn tilalle yritetään jatkuvasti kehittää vaihtoehtoisia polttoaineita, kuten kaasuja ja kasvisöljyjä. Teknisen kehityksen myötä erityisesti kaasukäyttöisten ajoneuvojen on todettu tarjoavan merkittäviä etuja ajoneuvojen matalan päästötason johdosta. Myös kaupunkien saaste- ja hiukkasongelmia voidaan helpottaa näitä uusia polttoaineita käyttämällä. Nykyinen lisäverojärjestelmä vaikuttaa osaltaan uuden ympäristön kannalta edullisen tekniikan käyttöönottoa hidastavasti ja estävästi aiheuttaen samalla ongelmia laajamittaisen tuotannon ja jakelun kehittymisedellytyksille ja -näkymille. Verolain säännökset tulee laatia siten, että varmistettaisiin ympäristötavoitteiden kannalta parhaan mahdollisen tekniikan käyttöönotto.

Raaka-aineeksi biokaasua muodostuu erilaisten mikrobien hajottaessa orgaanista ainesta hapettomissa olosuhteissa. Hajotuksen tuloksena saadaan mädätettyä biomassaa ja biokaasua, joka sisältää runsaasti metaania. Biokaasu on kaasuseos, joka sisältää tavallisesti 40—70 prosenttia metaania, noin 30—60 prosenttia hiilidioksidia ja hyvin pieniä pitoisuuksia mm. rikkiyhdisteitä. Biokaasu on siten arvokas, uudistuva biopolttoaine ja kotimainen energianlähde, jonka ympäristöedut ovat huomattavat. Yleisemmin biokaasua hyödynnetään lämmön- ja sähköntuotannossa sekä enenevässä määrin ajoneuvojen polttoaineena. Biokaasun yhteydessä on tärkeää huomata, että ilmakehään päästessään metaani on noin 20 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. Kun biokaasu otetaan hyötykäyttöön, vähennetään samalla kasvihuonekaasujen päästöjä merkittävästi. Merkittävä biokaasun hyötykäyttöön ottamisen lisääminen vähentää pitkällä aikavälillä hiildioksidipäästöjä ja toimii siten kansallisen ilmastostrategian keskeisen tavoitteen suuntaisesti. Tämän tavoitteen toteutumista tulee pyrkiä kaikin tavoin edistämään.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:

Laki

moottoriajoneuvoverosta annetun lain 14 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan moottoriajoneuvoverosta 30 päivänä joulukuuta 1966 annetun lain (722/1966) 14 §:n 2 momentti, sellaisena kuin se on laissa 1161/1998, seuraavasti:

14 §

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jos ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua tai maakaasua, on ajoneuvosta aina suoritettava lisäveroa. Lisäverosta vapaa on kuitenkin nestekaasua tai maakaasua käyttävä kuorma- tai linja-auto, jonka typen oksidien päästötaso on ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana voimassa olevien pakokaasupäästöjä koskevien säännösten mukaisessa hyväksymisjärjestelmässä käytetyn menetelmän mukaan mitattuna enintään 2,5 g/kWh, sekä kotimaisesta biokaasusta ja bioöljystä valmistettua polttoainetta käyttävä ajoneuvo.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

_______________

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta .

_______________

Helsingissä 4 päivänä helmikuuta 2002

  • Pekka Vilkuna /kesk
  • Seppo Kääriäinen /kesk
  • Matti Väistö /kesk
  • Jukka Vihriälä /kesk
  • Mari Kiviniemi /kesk
  • Eero Lämsä /kesk
  • Hannu Takkula /kesk
  • Seppo Lahtela /kesk
  • Jari Leppä /kesk
  • Petri Neittaanmäki /kesk
  • Tero Mölsä /kesk
  • Liisa Hyssälä /kesk
  • Niilo Keränen /kesk
  • Tanja Karpela /kesk
  • Juha Rehula /kesk
  • Mirja Ryynänen /kesk
  • Pauli Saapunki /kesk
  • Timo Kalli /kesk
  • Sirkka-Liisa Anttila /kesk
  • Matti Vanhanen /kesk
  • Aulis Ranta-Muotio /kesk
  • Hannes Manninen /kesk
  • Markku Rossi /kesk
  • Juha Korkeaoja /kesk
  • Mauri Salo /kesk
  • Hannu Aho /kesk
  • Paula Lehtomäki /kesk
  • Mika Lintilä /kesk
  • Osmo Puhakka /kesk
  • Pekka Nousiainen /kesk
  • Lauri Oinonen /kesk
  • Antti Rantakangas /kesk
  • Tero Rönni /sd
  • Arto Seppälä /sd
  • Harry Wallin /sd
  • Erkki Kanerva /sd
  • Lauri Kähkönen /sd
  • Kimmo Kiljunen /sd
  • Anu Vehviläinen /kesk
  • Kari Myllyniemi /kesk
  • Timo E. Korva /kesk
  • Esko Kurvinen /kok
  • Marja-Leena Kemppainen /kd
  • Jaana Ylä-Mononen /kesk
  • Anne Holmlund /kok
  • Inkeri Kerola /kesk
  • Eero Akaan-Penttilä /kok
  • Marja Tiura /kok
  • Mauri Pekkarinen /kesk
  • Tarja Kautto /sd
  • Kari Kärkkäinen /kd
  • Mikko Elo /sd
  • Matti Saarinen /sd
  • Marjaana Koskinen /sd
  • Esa Lahtela /sd
  • Raimo Mähönen /sd
  • Kirsi Ojansuu /vihr
  • Susanna Rahkonen /sd
  • Risto Kuisma /sd
  • Susanna Huovinen /sd
  • Rakel Hiltunen /sd
  • Rauha-Maria Mertjärvi /vihr
  • Pia Viitanen /sd
  • Matti Vähänäkki /sd
  • Kari Uotila /vas
  • Veijo Puhjo /vas
  • Annika Lapintie /vas
  • Matti Kangas /vas
  • Anne Huotari /vas
  • Marja-Liisa Tykkyläinen /sd
  • Kari Rajamäki /sd
  • Pekka Kuosmanen /kok
  • Päivi Räsänen /kd
  • Raimo Vistbacka /ps
  • Sulo Aittoniemi /alk
  • Leena Luhtanen /sd
  • Petri Salo /kok
  • Ismo Seivästö /kd
  • Leea Hiltunen /kd
  • Leena Rauhala /kd
  • Leena-Kaisa Harkimo /kok
  • Nils-Anders Granvik /r
  • Pekka Ravi /kok
  • Anni Sinnemäki /vihr
  • Unto Valpas /vas
  • Pertti Turtiainen /vas
  • Pentti Tiusanen /vas
  • Iivo Polvi /vas
  • Tapio Karjalainen /sd
  • Valto Koski /sd
  • Heli Paasio /sd
  • Jussi Ranta /sd
  • Seppo Kanerva /kok
  • Jouni Lehtimäki /kok
  • Pertti Hemmilä /kok
  • Marjukka Karttunen /kok
  • Raija Vahasalo /kok
  • Jyri Häkämies /kok
  • Kyösti Karjula /kesk
  • Markku Laukkanen /kesk
  • Katri Komi /kesk
  • Maria Kaisa Aula /kesk
  • Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk
  • Sirpa Pietikäinen /kok
  • Paula Kokkonen /kok
  • Kalevi Olin /sd
  • Pirkko Peltomo /sd
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Jari Koskinen /kok
  • Olli Nepponen /kok
  • Pehr Löv /r
  • Olavi Ala-Nissilä /kesk
  • Erkki Pulliainen /vihr
  • Tuija Brax /vihr
  • Johannes Leppänen /kesk
  • Hanna Markkula-Kivisilta /kok
  • Anneli Jäätteenmäki /kesk
  • Esko-Juhani Tennilä /vas
  • Sakari Smeds /kd
  • Merikukka Forsius /vihr
  • Bjarne Kallis /kd
  • Ilkka Taipale /sd
  • Janina Andersson /vihr
  • Riitta Korhonen /kok
  • Martti Tiuri /kok
  • Timo Seppälä /kok
  • Margareta Pietikäinen /r
  • Säde Tahvanainen /sd