LAKIALOITE 16/2013
vp
LA 16/2013
vp - Tytti Tuppurainen /sd
Tarkistettu versio 2.0
Laki asuntokauppalain 2 luvun 22 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Asuntorakentamisen vaikutus kansantuotteeseen ja työllisyyteen
on huomattava, ja asuinrakennukset muodostavat huomattavan osan
kansallisvarallisuudesta. Asuntojen uudisrakentamisen laatu ja taloudellisuus
on sen vuoksi merkittävää yhteiskunnalle
ja kansantaloudelle. Tämän lisäksi asuntojen
rakentaminen ja kauppa ovat yksilöiden ja perheiden kannalta
erittäin tärkeitä: oma asunto on lähes
aina ylivoimaisesti perheen tärkein varallisuuden osa.
Asuntomarkkinoiden toimivuus on edellä kuvatuista syistä tärkeää.
Markkinoiden toiminnalle tarvittavan informaation välityksen
turvaamiseksi ja kuluttaja-ostajien suojelemiseksi on säädetty
asuntokauppalaki (843/1994). Laissa
on muun muassa säädöksiä ostajan
oikeudellisen aseman turvaamisesta. Laki asettaa ostajan suojaksi
rakentamisvaiheessa pakottavia säännöksiä,
jotka koskevat esimerkiksi ns. turva-asiakirjoja, osakekirjoja ja
vakuusasiakirjoja.
Asuntokauppalakiin sisältyy myös kohta, jolla
pyritään edistämään
rakennettavien asuntojen laadunvalvontaa. Lain 22 §:ssä,
sellaisena kuin se on vuonna 1995 hyväksytyssä lainmuutoksessa
(795/2005), todetaan seuraavaa: "Osakkeenostajilla
on… oikeus valita rakennustyön tarkkailija, jonka
tehtävänä on seurata, että yhtiön rakennus
valmistuu rakentamista koskevan sopimuksen mukaisesti." (22 §:n
1 mom.). Lainkohdan tarkoitus on selkeä: se turvaa ostajien
ja välillisesti myös luotonantajien etuja huolehtiessaan,
ettei rakentamisen valvonta jää pelkästään rakentajalle
ja tästä riippuvaiselle perustajarakennuttajalle.
Tarkkailijan tehtävänä on rakennustöiden,
erityisesti rakentamisaikataulun, työtapojen ja käytettyjen
materiaalien, asianmukaisuuden seuraaminen. Tarvittaessa tarkkailija
voi neuvotella rakennustyön suorittajan tai tämän edustajan
kanssa ja tehdä tarpeelliseksi katsomansa huomautukset
ja ehdotukset. Osakkeenostajien asiana on päättää,
mihin toimiin tarkkailijan huomautukset antavat aihetta.
Hyvästä tarkoituksestaan huolimatta kyseinen
lainkohta ei ole toimiva, sillä osakkeenostajia edustava
kokous ei useinkaan käytä oikeuttaan tarkkailijan
valintaan. Asiantilaan vaikuttaa tietysti se, että rakentamisen
laatu-, taloudellisuus- ja aikataulukysymykset eivät useimmiten
nouse ongelmaksi. Ostajaosakkaat voivat pääsääntöisesti
luottaa rakentajan ammattitaitoon valvonnassa. Pääsäännöstä on
kuitenkin myös poikkeuksia, ja rakentamisen taloudellisuuden
ja laadun ongelmat on myös syytä tunnustaa. Lakia
tulisi muuttaa siten, että myös rakentamisen tarkkailijan
määrääminen tulisi pakottavasti
säädellyksi. Muutos toteutettaisiin muuttamalla
lainkohdan sanamuotoa siten, että se velvoittaisi tarkkailijan
määräämiseen.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
asuntokauppalain 2 luvun 22 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan asuntokauppalain (843/1994)
2 luvun 22 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se
on laissa 795/2005, seuraavasti:
2 luku
Ostajan suojaaminen rakentamisvaiheessa
22 §
Rakennustyön tarkkailija
Osakkeenostajien on 20 §:ssä tarkoitetussa kokouksessa
valittava rakennustyön tarkkailija, jonka tehtävänä on
seurata, että yhtiön rakennus valmistuu rakentamista
koskevan sopimuksen mukaisesti. Tarkkailijan toimikausi kestää rakennusvaiheen
loppuun, ja hänen palkkiostaan sekä muista hänen
työstään aiheutuvista kuluista vastaa
osakeyhtiö, jonka menoihin nämä kulut
saadaan lisätä taloussuunnitelmasta riippumatta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2014.
_______________
Helsingissä 28 päivänä maaliskuuta
2013