PERUSTELUT
Kuvaohjelmien lähettäminen ja vastaanottaminen
kuuluvat sananvapauden piiriin. Sananvapautta voidaan
perus- ja ihmisoikeutena rajoittaa vain painavan yhteiskunnallisen
tarpeen niin vaatiessa, ja rajoitusten tulee olla oikeassa suhteessa
asetettuun tavoitteeseen. Perusoikeusuudistuksen yhteydessä hallitusmuodon
sananvapaussäännökseen lisättiin
rajoituslauseke, että lailla voidaan säätää kuvaohjelmia
koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia. Euroopan
ihmisoikeussopimuksen 10 artiklan mukaan sananvapautta voidaan rajoittaa
muun muassa rikollisuuden estämiseksi sekä terveyden
ja moraalin suojelemiseksi.
Lastensuojelu
Sivistysvaliokunta korosti mietinnössään (SiVM 5/2002
vp), että "lapsuuteen eivät kuulu väkivalta,
kauhu tai muut aikuisten asiat, joita nykyään saadaan
nimenomaan kuvaohjelmien välityksellä. Vaikka
vanhempien vastuu on ensisijainen lasten kasvatuksessa, nyky-yhteiskunnassa
vanhempien on vaikeaa kantaa kasvatusvastuutaan yksin. Usein myös
juuri ne lapset, jotka joutuvat olemaan paljon yksin tai joiden
kasvatukseen ei ole riittävästi paneuduttu, ovat
kaikkein altteimpia vaikutteille ja heillä on kasvanut
tarve saada suojelua osakseen." On todellisuutta, että monet lapset
viettävät paljon aikaa yksin epätavallisina vuorokaudenaikoina
seuraten kuvaohjelmia, joilla on heihin haitallinen vaikutus. Lainsäätäjän
tulisi auttaa vanhempia tekemään lapsen kehitykselle
myönteisiä valintoja, eikä tyytyä kiertämään
vaikeaa yhteiskunnallista kysymystä muistuttamalla vanhempia
kasvattajan vastuusta.
Kansainvälisen lapsen oikeuksien yleissopimuksen 17
artiklan mukaan sopimusvaltiot tunnustavat joukkotiedotusvälineiden
tärkeän tehtävän ja takaavat,
että lapsi saa tietoa monenlaisista kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä,
erityisesti niistä, joiden toiminta tähtää hänen
sosiaalisen, hengellisen ja moraalisen hyvinvointinsa
sekä ruumiillisen terveytensä ja mielenterveytensä edistämiseen.
Artiklassa rohkaistaan kehittämään asianmukaisia
ohjelmia lasten suojelemiseksi heidän hyvinvoinnilleen
vahingollisilta tiedoilta ja aineistoilta. Artikla 19 mukaan sopimusvaltiot
ryhtyvät kaikkiin asianmukaisiin lainsäädännöllisiin
ja hallinnollisiin toimiin suojellakseen lasta kaikenlaiselta ruumiilliselta ja
henkiseltä väkivallalta, vahingoittamiselta ja pahoinpitelyltä tai
välinpitämättömyydeltä tai huonolta
kohtelulta tai hyväksikäytöltä.
Suomi on kansainvälisesti sitoutunut ottamaan päätöksenteossaan
ensisijaisesti huomioon lastensuojelulliset näkökohdat,
mutta ei ole ryhtynyt kaikkiin asianmukaisiin toimiin suojellakseen
lasta epäsiveellisen ja väkivaltaisen viihteen
aiheuttamalta henkiseltä väkivallalta ja siitä seuraavalta
ruumiilliselta väkivallalta.
Viihteen vaikutukset
Useat eri tutkimukset todistavat yksiselitteisesti sen, että väkivaltaviihde
lisää yhteiskunnassa väkivaltaista käyttäytymistä.
Viihde totuttaa lapset ja nuoret väkivaltaan ja opettaa
heitä pitämään toisen vahingoittamista
asiaankuuluvana ongelmien ratkaisukeinona. Arvot ja asenteet muuttuvat
hyväksyviksi aiemmin kielteiselle toimintamallille. Kauhun
herättäminen kuvaohjelmassa saattaa järkyttää katsojaa
niin, että seurauksena on pitkäaikainen ahdistus-
tai pelkotila. Pornografisten ohjelmien on todettu vaikuttavan haitallisesti
seksuaaliseen kehitykseen.
Rikostilastojen mukaan alle 18-vuotiaiden tekemät pahoinpitelyrikokset
ovat lisääntyneet. Merkittävää on,
että aikaisempaa harvemmat nuoret syyllistyvät
väkivaltaisiin tekoihin, mutta väkivaltainen nuori
tekee keskimäärin useampia tekoja kuin samanikäiset
aikaisemmin. Koska aikaisempaa pienempi osa nuorista tekee nuorten
tilastoihin merkityt väkivallanteot, väkivaltaviihteen
yhdistyminen näihin tapauksiin saa suuremman painoarvon.
Tutkimus 15—18-vuotiaiden nuorten vuosina 1990—2001
tekemistä henkirikoksista osoitti, että lähes
joka toisesta rikoksesta löytyi väkivaltaviihteestä tuttuja
tekopiirteitä, kuten ruumiin paloittelua ja ruumiin kätkemistä matkalaukkuun.
Väkivaltaiset sekä pornoa ja kauhua sisältävät
kuvaohjelmat päätyvät asetetuista ikärajoista
huolimatta usein lasten ja nuorten katseltaviksi. Väkivallan
lisääntymistä ei voida selittää yksin
väkivaltaviihteellä. Se on silti mitä ilmeisimmin
yksi osatekijä, johon tulee puuttua. Aikuisille tarkoitetut
kuvaohjelmat aiheuttavat riskin, että lapset altistuvat
kehitysvaiheelleen sopimattomille kuvaohjelmille. Alaikäisen
sananvapauteen pitäisi sisällyttää oikeus
välttyä viesteiltä, jotka vaarantavat
oman kasvun, kehityksen ja parhaimmillaan välillisesti
koko tulevaisuuden. Tarvittaisiin myös nykyistä laajempaa
mediakasvatusta, jotta vanhemmat ja myös lapsi itse osaisivat
suojautua kuvaohjelmien välityksellä tulevalta
haitalliselta informaatiolta.
Televisiolähetysten tarkastaminen
Uudistetussa televisiolainsäädännössä lähdetään
siitä, että ohjelmapolitiikan osalta toimii itsesääntely.
Televisiossa lähetettävien kuvaohjelmien lähettämisaikaa
ja ilmoitus- sekä tarkastamisvelvollisuutta säädellään
määräyksillä, jotka ovat käytännössä lähinnä suositusluonteisia. Lapsille
sopimattomat ohjelmat pyritään lähettämään
sellaiseen aikaan, jolloin lapset eivät yleensä katso
televisiota. Yleisradion ohjelmatoiminnan säännöstön
mukaan tällöinkin on varottava tarjoamasta väkivaltaisia
käyttäytymismalleja. Televisioluvan toimihaltijoiden
päättäessä lähetettävien
ohjelmien sisällöstä ongelmana on, että taloudelliset
näkökulmat, katsojaluvut, ohittavat lastensuojelullisen
näkökulman.
Käytännön ohjelmatoiminnassa pääsee
itsesääntelyn ohi lapsille haitallisia ohjelmia.
Tutkijoiden mukaan tv-väkivalta on 20 vuoden aikana 13-kertaistunut,
kun samaan aikaan ohjelma-aika on noin nelinkertaistunut. Suomen
Kuvalehden selvityksen mukaan neljällä pääkanavalla
näkyi viime vuoden pyhäinpäivänä 192
väkivallantekoa. Ainakin 70 ihmistä tai ihmishahmoa
kuoli kohtauksissa väkivaltaisesti. On erikoista, että tällainen
ohjelmisto sallitaan, vaikka alaikäisten suojelun vuoksi
on säädetty, että televisiomainontakaan
ei saa aiheuttaa moraalista tai fyysistä haittaa lapsille.
Kuvaohjelmien tarkastamisesta annetun lain (775/2000)
mukaan kaikki kuvaohjelmat on joko tarkastettava tai niistä on
tehtävä ilmoitus Valtion elokuvatarkastamolle.
Televisiolähetyksien sisältöä ei
tarvitse tarkastaa ennakolta. Televisio on kuitenkin juuri se kanava,
jonka kautta lapset helpoimmin voivat nähdä ohjelmia,
jotka väkivaltaisuutensa tai seksuaalisen sisältönsä vuoksi
tai kauhua herättämällä taikka
muulla näihin rinnastettavalla tavalla voivat vaikuttaa haitallisesti
lasten kehitykseen. Kun televisiossa saa esittää rajua
väkivaltaa ilman ennakkotarkastusta, hankaloituu muukin
väkivaltaisten kuvaohjelmien sääntely.
Television ohjelmiston kattava tarkastus olisi lasten suojelemiseksi
tarpeellinen, mutta se olisi varsin mittava uudistus. Tästä syystä aloitteessa
ehdotetaan, että televisiossa esitettävät
elokuvat tulevat ennakkotarkastuksen piiriin, mutta muun ohjelmiston
osalta pitäydytään itsesääntelyssä.
Suuri osa televisiossa esitettävistä elokuvista
tarkastetaan jo nykyisin muita esittäjiä ja levittäjiä varten.
Aloite laajentaa tarkastuksen koskemaan myös televisioelokuvia
eli erityisesti televisiota varten tuotettuja elokuvia. Jatkossa
televisiossa esitettävien elokuvien ikärajat
olisivat näin ollen yhdenmukaiset muiden tarkastettujen
kuvaohjelmien ikärajojen kanssa.
Kuvaohjelmamaksu
On perusteltua, että viihdeteollisuus kuvaohjelmamaksua
maksamalla ja kuluttajat mahdollisesti kohonneissa hinnoissa kantavat
taloudellista vastuuta lapsille aiheutuvien haittavaikutusten ehkäisystä ja
hoitamisesta. Aloitteen mukaan kuvaohjelmista, jotka on kielletty
18 vuotta nuoremmilta tai joille on asetettu 15 vuoden
ikäraja, alettaisiin periä kuvaohjelmamaksua.
Maksun tuotto käytettäisiin sellaiseen neuvontaan, koulutukseen
ja tiedotukseen, joka edistää lasten suojelua
kehitykselle haitallisilta kuvaohjelmilta asetuksella tarkemmin
säädettävällä tavalla.
Kuvaohjelmamaksu olisi K18-kuvaohjelmista 2 000 euroa
ja K15-kuvaohjelmista 1 000 euroa. Maksun tasoa tulee jatkossa
harkita käytännössä saatujen
kokemusten perusteella ja ottaa huomioon mahdolliset vaikutukset
kuvaohjelmien tarkastuttamiseen. On syytä harkita
myös maksun porrastamista esitys- tai levityskanavan eli
elokuvateattereiden, televisiolähetysten ja myyntivideoiden
potentiaalisen katsojamäärän mukaan ottaen
huomioon mahdollisuudet kontrolloida katsojille asetettujen ikärajojen
noudattamista.
Suomessa perittiin elokuvien esittämisestä elokuvaveroa
vuoteen 1994 saakka elokuvaverolain perusteella (366/1964).
Elokuvasta, joka oli sisällöltään
huono tai taiteelliselta tai siveelliseltä laadultaan heikko,
perittiin korotettua veroa. Elokuvaveron poistamista perusteltiin
sillä, että elokuvien katselu oli siirtynyt elokuvateattereista
koteihin. Lisäksi korkeampaan veroluokkaan määrättyjä elokuvia
oli huomattavasti aikaisempaa vähemmän teatterien
ohjelmistoissa (HE 121/1993 vp), joten
elokuvaveron ohjaava vaikutus oli olennaisesti vähentynyt.
Elokuvaveron poistamista selvittänyt työryhmä oli
sillä kannalla, että veron poistaminen vähentäisi
oleellisesti yhteiskunnan mahdollisuuksia rajoittaa heikkotasoisten
elokuvien levittämistä. Valtion elokuvatarkastamo
ehdotti ylemmän veroluokan säilyttämistä kulttuuripoliittisilla
perusteilla. Samojen kulttuuripoliittisten syiden perusteella ja
erityisesti juuri kuvaohjelmien kotikäytön yleistyttyä kuvaohjelmamaksun
periminen olisi perusteltua. Veron poistamisen jälkeen
lapsille haitallisten ja muuten laadultaan heikkojen kuvaohjelmien
määrä on lisääntynyt
huomattavasti, erityisesti vuorovaikutteisten ohjelmien ja pornoviihteen
markkinoiden laajennuttua. Kuvaohjelmamaksulla pyrittäisiin hillitsemään
tällaisten ohjelmien tuottamista ja kannustamaan ohjelmistoista
päättäviä valitsemaan laadukkaita
ja eettiseltä sisällöltään
kestäviä ohjelmia. Tällä hetkellä kuvaohjelmista
peritään tarkastusmaksuja, jotka perustuvat kuvaohjelmien
tarkastamisesta annetun lain perusteella säädettyyn
opetusministeriön asetukseen (858/2000).
Kuvaohjelmien tarkastamisesta annetun lain mukaan kaikki täysi-ikäisille
tarkoitetut ohjelmat ilmoitetaan Valtion elokuvatarkastamoon. Aikuisille
tarkoitetut kuvaohjelmat saavat automaattisesti ikärajan
K18. Tähän ryhmään elokuvatarkastamo
luokittelee aikuisille tarkoitetun fiktiivisen väkivallan,
joka on laadultaan pitkitettyä, liioiteltua ja yksityiskohtaista.
Tyyppiesimerkkeinä ovat paljon päähän
kohdistuvia potkuja sisältävät elokuvat
sekä seksiä ja väkivaltaa, kuten fiktiivisiä raiskauksia,
sisältävät elokuvat. Peleistä kategoriaan
kuuluvat ihmisten tappamiseen erityisesti keskittyvät pelit.
Pornografisista ohjelmista kaikki aikuisille tarkoitetut seksiä sisältävät
kuvaohjelmat, käytännössä aitojen
sukupuoliaktien esittäminen, kuuluvat tähän
kategoriaan. K18-luokkaan kuuluvat myös erittäin
järkyttävät kauhuelokuvat.
Elokuvatarkastamolle tehdyistä ilmoituksista yli 98 % koskee
kovaa pornografiaa. Kuvaohjelmien tarkastuslain voimaantulovuonna
2001 tarkastamo rekisteröi yli 25 000 uutta pornografista
kuvaohjelmaa, kun muita K18-ikärajaan ilmoitettuja ohjelmia
oli noin 170. Vuonna 2001 ennakkotarkastetuista elokuvista noin
kuusi prosenttia sai K18-merkinnän.
Elokuvatarkastamon luokituksen mukaan K15-kategoriaan kuuluvat
useimmat toiminta-, jännitys- ja sotaelokuvat. Niissä voi
olla varsin paljon väkivaltakohtauksia, joita pidetään
kokonaisuuden kannalta perusteltuina. Peleistä tähän kategoriaan
kuuluvat monet potkuväkivaltaa sisältävät
pelit sekä sotapelit. Suomessa pääosa väkivaltaisista
ohjelmista tulkitaan alaikäisille 15 vuotta täyttäneille
soveltuviksi. Kuvaohjelmien ikärajat eivät ilmoita
ohjelman suositeltavuutta tietyn iän saavuttaneille, vaan
haitallisuudesta ilmoitettua ikärajaa nuoremmille. K15-luokan
kuvaohjelmia ei siis vallitsevan tulkinnan mukaan pidetä haitallisina
15 vuotta täyttäneille. Vaikuttaa siltä,
että ikäluokitus ei vastaa lainsäätäjän
tahtomia lastensuojelullisia tavoitteita. Luokitusta tulisi tarkentaa
erityisesti väkivaltaviihteen osalta.
Tarpeellisia uudistuksia
Vuorovaikutteiset kuvaohjelmat, kuten video- ja tietokonepelit,
on vapautettu tarkastuksesta. Kuvaohjelmamaksu ei tulisi normaalisti
koskemaan näitä ohjelmia. Tarkastamo voi kuitenkin ottaa
vuorovaikutteisen kuvaohjelman tarkastettavakseen, jos se epäilee
ohjelman sisältävän lapsille haitallisena
pidettävää aineistoa. Vuorovaikutteinen
kuvaohjelma, joka ilmoituksen perusteella otetaan tarkastettavaksi
ja saa sen perusteella K18-merkinnän, tulisi myös
kuvaohjelmamaksun piiriin.
Vuorovaikutteiset ohjelmat tulisi jatkossa sisällyttää kattavan
ennakkotarkastuksen piiriin tarkastuksen ongelmista huolimatta.
Kuvaohjelmien jälkivalvontaa tulisi myös kiireellisesti
kehittää. Valtion elokuvatarkastamon Tilastokeskukselta
tilaaman tuoreen kyselytutkimuksen mukaan kansalaisten parissa toivotaan
kuvaohjelmien yleistä ennakkotarkastusta, jossa tarkastus
ulotettaisiin myös aikuisille suunnattuihin kuvaohjelmiin.