PERUSTELUT
Lakialoite liittyy puhemiesneuvoston ehdotukseen eduskunnan
työjärjestyksen 23 ja 48 §:n muuttamisesta
(PNE 4/2006 vp). Puhemiesneuvoston ehdotuksen
mukaan eduskuntatyötä koskeva poissaolojen ilmoitus-
ja lupamenettely uudistetaan. Ehdotuksen mukaan muutetaan eduskunnan
työjärjestyksen (40/2000)
48 § siten, että siinä säädettäisiin
poissaolojen kirjaamisesta täysistunnon pöytäkirjaan
siinä tapauksessa, että poissaolon perusteena
on eduskuntatyöhön liittyvä tehtävä tai
sairaus. Ehdotuksella ei puututa eduskunnan työjärjestyksen
47 §:n mukaiseen nimenhuutomenettelyyn.
Velvollisuudesta ilmoittaa poissaolosta tai pyytää lupaa
poissaoloon luovuttaisiin. Eduskunnan verkkosivuille laadittaisiin
edelleen julkinen tilasto eduskuntatyötä koskevista
poissaoloista. Tilasto laadittaisiin kuukausittain erikseen täysistunnon
ja valiokuntien osalta. Tilastosta ilmenisivät tiedot sairauden
tai siihen rinnastettavan syyn vuoksi poissa olleista sekä erikseen
muut poissaolot eli ne, joihin ei ole perusteena sairaus tai eduskuntatyöhön
liittyvä tehtävä.
Uudistus merkitsee, että poissaolojen nykyisen kaltaisesta
virallisseurannasta luovutaan ja että eduskuntatyötä koskevat
poissaoloasiat siirtyvät edustajan harkintaan ja vastuulle.
Puhemiesneuvosto ei enää käsittelisi
ja ratkaisisi poissaolokysymyksiä muilta osin kuin tulkittaessa,
onko jokin tehtävä tai matka katsottava eduskuntatyöhön
liittyväksi.
Poissaolojärjestelmän uudistamisella ei ole tarkoitus
muuttaa edustajien poissaoloihin liittyvää, perustuslain
ja edustajanpalkkiosta annetun lain (328/1947)
mukaista seuraamusjärjestelmää. Poissaoloista
laadittavista tilastoista voi tässä tarkoituksessa
kerätä tietoja yksittäisten edustajien
poissaolotiedoista. Näin voidaan varmistaa, että perustuslain
28 §:ssä ja edustajanpalkkiosta annetun
lain 2 §:ssä tarkoitettuja seuraamuksia
eduskuntatyön laiminlyönnistä voidaan
soveltaa.
Uudistuksen myötä eduskuntaryhmät
voivat järjestää poissaolojen ja läsnäolojen
seurantajärjestelmänsä itsenäisesti
ja omien tarpeidensa perusteella. Eduskuntaryhmät voivat
myös seurata jäsentensä poissaolojen
määrää niin täysistunnon
pöytäkirjoista kuin poissaolojen kuukausitilastoistakin.
Edustajanpalkkiosta annetun lain 2 §:n mukaan
edustajanpalkkio suoritetaan eduskuntavaalien tuloksen vahvistamispäivästä lähtien.
Palkkio
maksetaan siihen päivään saakka, jona edustajantoimi
päättyy uusien vaalien tuloksen vahvistamisen
johdosta tai lakkaa edustajan kuoleman tai edustajantoimesta myönnetyn
eron vuoksi taikka muusta syystä. Palkkio maksetaan myös
eduskunnan työjärjestyksen 48 §:ssä tarkoitetun
poissaolon ajalta. Edustajanpalkkion maksaminen voidaan lopettaa
tai keskeyttää vain laissa säädetyin
ehdoin.
Pykälän 3 momentin mukaan eduskunta voi puhemiesneuvoston
ehdotuksesta päättää, että edustaja
menettää määrätyltä ajalta
edustajanpalkkionsa tai osan siitä, jos edustaja toistuvasti ilman
eduskunnan lupaa jättää osallistumatta eduskuntatyöhön
eikä hänellä ole hyväksyttävää estettä poissaoloon.
Lakialoitteessa ehdotetaan edellä selvitetyn perusteella,
että edustajanpalkkiosta annetun lain 2 §:n
3 momentista poistetaan viittaus poissaoloon ilman eduskunnan lupaa,
sillä poissaolojen lupamenettelystä on tarkoitus
luopua. Ehdotus vastaa muilta osin voimassa olevaa säännöstä.
Ehdotuksen mukaan eduskunta voi puhemiesneuvoston ehdotuksesta päättää,
että edustaja menettää määrätyltä ajalta
edustajanpalkkionsa tai osan siitä, jos hän
toistuvasti jättää osallistumatta eduskuntatyöhön
ilman hyväksyttävää estettä.
Muutos on tarkoitettu teknisluonteiseksi, eikä sillä pyritä muuttamaan
säännöksen soveltamista.
Lain 2 §:ään vuonna 2000
lisätyn 4 momentin mukaan puhemiesneuvosto voi edustajan
pyynnöstä päättää,
jos edustaja puhemiesneuvoston tai eduskunnan luvalla ei osallistu
eduskuntatyöhön, että hänelle
ei poissaolon ajalta suoriteta edustajanpalkkiota tai osaa siitä.
Muutoin puhemiesneuvosto voi päättää palkkion
suorittamatta jättämisestä vain painavasta
syystä. Pykälän 4 momenttia muutettaisiin
siten, että siitä poistettaisiin viittaukset puhemiesneuvoston
ja eduskunnan lupaan, koska lupamenettely poissaoloasioissa jäisi
pois. Ehdotuksen mukaan puhemiesneuvosto voi edustajan pyynnöstä päättää, että hänelle
ei kuukautta pidemmän poissaolon ajalta suoriteta edustajanpalkkiota
tai osaa siitä. Pykälästä poistettaisiin
samalla momentin viimeinen virke puhemiesneuvoston oikeudesta päättää muutoin
palkkion pidättämisestä vain painavasta
syystä. Säännös on tarpeeton,
kun momentista poistetaan viittaus lupamenettelyyn.
Lain 6 §:n mukaan eduskunta päättää valtiovarainvaliokunnan
ehdotuksesta puhemiehelle ja varapuhemiehille valtiopäivien
aikana koituvien kulujen korvaamiseksi maksettavasta määrärahasta.
Erikseen korvattavia kuluja ei nykyisessä menettelyssä kerry,
sillä eduskunnan kanslia maksaa ajantasaisesti puhemiehistön
kulut. Valtiovarainvaliokunta ei ole sen vuoksi myöntänyt
useisiin vuosiin pykälän nojalla kulukorvauksia.
Pykälä ehdotetaan kumottavaksi tarpeettomana.
Aloitteessa ehdotettu lainmuutos on tarkoitettu tulemaan voimaan
samaan aikaan kuin mainittu puhemiesneuvoston ehdotus eduskunnan
työjärjestyksen 23 ja 48 §:n
muuttamisesta eli vaalikauden 2007—2010 alussa.