LAKIALOITE 18/2009
vp
LA 18/2009
vp - Mikko Kuoppa /vas
Tarkistettu versio 2.0
Laki työsopimuslain 7 luvun muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa esitetään työsopimuslakiin
muutosta, joka velvoittaisi työnantajat maksamaan erorahaa
tuotannollisista ja taloudellisista syistä tapahtuvien
irtisanomisten yhteydessä.
YLEISPERUSTELUT
Työttömyyden kasvaessa nopeasti on otettava käyttöön
kaikki mahdolliset keinot joukkotyöttömyyden torjumiseksi.
Eräiden kansainvälisesti toimivien suuryhtiöiden
päätökset, joissa tuotantolaitoksia Suomessa
on suljettu ja samalla tuotantoa on jatkettu tai jopa laajennettu
muualla, herättävät kysymyksen siitä,
missä määrin irtisanomisten erilaiset
kustannukset eri maissa ovat vaikuttaneet näiden yhtiöiden
päätöksiin. Osassa on rajoitettu tuotantoa,
mutta samanaikaisesti on rakennettu uutta kapasiteettia alhaisen
palkkatason maihin.
Jari Hellsten on tutkimuksessaan Provisions and Procedures Governing
Collective Redundancies in Europe (Helsinki 2001) osoittanut, että irtisanomisen
kustannukset Suomessa ovat selvästi eurooppalaista tasoa
alemmat. Ylikansallisten yhtiöiden sijoittumispäätöksiin
vaikuttavat monet tekijät, mutta sulkemistilanteessa irtisanomiskustannuksilla
ja irtisanomiseen liittyvillä menettelytavoilla on oma
merkityksensä.
Nokia maksoi Bochumin tehtaan työntekijöille
jopa 200 000 euron irtisanomiskorvaukset Saksassa. Irtisanotuille
kertyi erorahakorvauksia yhteensä noin 200 miljoonaa euroa.
Saksassa Nokia korvasi työntekijöilleen irtisanomisesta aiheutuneita
vahinkoja. Nokian sanoessa työntekijöitä irti
Suomessa mahdolliset irtisanomiskorvaukset, jos niitä maksetaan,
ovat lähinnä nimellisiä.
Kaikissa maissa on vaihtelevan suuruiselta irtisanomisajalta
maksettava palkkaa. Erot syntyvät sen sijaan irtisanomisrahasta,
joka on käytössä useissa maissa. Irtisanomisraha
on joissakin maissa säädetty lailla. Esimerkiksi
Ranskassa on lain mukaan maksettava irtisanomisrahaa, joka työsuhteen
keston mukaan vaihtelee puolen kuukauden palkasta 2,7 kuukauden
palkkaan. Isossa-Britanniassa irtisanomisraha on lain mukaan 1,2—5,7
kuukauden palkkaa vastaava. Italiassa maksetaan kaikille työsuhteen päättämisrahaa,
joka on kuukauden palkka kultakin palvelusvuodelta. Joissain maissa
työnantajan on etukäteen varauduttava irtisanomisrahan
maksamiseen rahastoimalla tietty työntekijän palkkaan
suhteutettu summa vuosittain — irtisanomisraha on ikään
kuin myöhennettyä palkkaa. Eri maissa on työehtosopimuksissa
määräyksiä, jotka
antavat lainsäädäntöä paremman turvan
irtisanomistilanteissa. Eräissä tapauksissa suuryhtiöt
ovat vapaaehtoisesti, mahdollisesti ammattijärjestöjen
toiminnan ansiosta tai julkisen paineen vuoksi maksaneet irtisanomisrahoja
niissäkin maissa, joissa lainsäädäntö ei
sellaista edellytä. Yksityiskohtaisempaa tietoa näistä järjestelyistä on
Jyrki Raidan selvityksessä Työn ehdot Euroopassa,
jonka Paperiliitto, Kemianliitto ja Sähköliitto
ovat julkaisseet toukokuussa 2003.
Sen, että Suomessa joukkoirtisanomisten sääntely
on työnantajien kannalta väljää,
vahvistaa myös OECD:n aineisto, jossa OECD-maiden työlainsäädäntöä on
pisteytetty yhtenäisen vertailuasteikon luomiseksi (Ks.
OECD Labour Force Statistics Online Database). Joukkoirtisanomisia
koskevassa vertailussa Suomea tiukempi lainsäädäntö on
20 maassa, kun aineistona on 1990-luvun lopun lainsäädäntö.
Vain viidessä maassa lainsäädäntö on
väljempi. Kun pisteasteikko on 0—6, joukkoirtisanomisia
koskevassa vertailutaulukossa Suomen lainsäädännön
pisteluku on 2,4, mutta esimerkiksi Italian pisteluku on 4,1. Suomen
lainsäädäntö on pisteytettynä samalla
tasolla kuin Turkin.
Tilannetta arvioitaessa on otettava huomioon myös,
että suuryhtiöt maksavat huomattavan suuria erorahoja
johtohenkilöilleen usein silloinkin, kun tehtävästä irtisanoutuminen
on vapaaehtoista. Mielestäni irtisanomisiin liittyvää lainsäädäntöä on
kehitettävä Suomessa tiukemmaksi samansuuntaisesti
kuin monissa muissa Euroopan maissa ottamalla käyttöön
irtisanomisrahaa vastaava järjestely. Se parantaisi suomalaisten
työntekijöiden työsuhdeturvaa nykytilanteessa,
jossa ylikansalliset yhtiöt valitsevat tuotannon sijaintikohteita
ja sulkevat tuotantolaitoksia jopa tuotannon kannattavuudesta riippumatta.
Irtisanomisraha voidaan nimetä erorahaksi, ja se määräytyisi
työsuhteen pituuden mukaan.
Koska pienyritysten kyky maksaa erorahaa on usein rajallisempi
kuin suuryhtiöiden, koskisi erorahan maksamisvelvollisuus
yrityksiä, joiden liikevaihto on yli 20 miljoonaa euroa
ja joiden henkilöstömäärä on
30 työntekijää tai enemmän.
Niillä yrityksillä, joiden liikevaihto on alle 20
miljoonaa euroa tai joiden henkilöstömäärä on
vähemmän kuin 30, olisi oikeus irtisanomistilanteessa
saada työntekijälle maksettava eroraha tarkoitusta
varten perustettavasta rahastosta, johon kaikki työnantajat
osallistuvat. Rahastoon kerättävät varat
voitaisiin kerätä myös yritysten maksamista
osingoista. Tästä tulisi säätää lailla erikseen.
Tätä varten olisi työsopimuslain
7 lukuun lisättävä uusi pykälä.
YKSITYSIKOHTAISET PERUSTELUT
Ehdotetun 4 a §:n 1 momentissa viitataan
työsopimuslain 7 luvun 3 §:ään,
jossa määritellään taloudelliset
ja tuotannolliset irtisanomisperusteet. Eroraha koskisi siten irtisanomisia,
jotka tapahtuvat taloudellisista ja tuotannollisista syistä.
Työsopimuslain 7 luvun 4 §:n mukaan työntekijälle
on tarjottava ensisijaisesti hänen työsopimuksensa
mukaista työtä vastaavaa työtä.
Jos tällaista työtä ei ole, työntekijälle
on tarjottava muuta hänen koulutustaan, ammattitaitoaan
tai kokemustaan vastaavaa työtä. Ellei työntekijälle
voida taata tällaista työtä, työnantajan
olisi maksettava erorahaa.
2 momentissa todetaan, että eroraha perustuu vakiintuneeseen
kuukausipalkkaan siten kuin työttömyysturvalain
(1290/2002) 6 luvun 4 §:ssä määrätään.
Tämän pykälän mukaan palkka
lasketaan henkilön vakiintuneen palkan pohjalta työttömyyttä välittömästi
edeltäneeltä ajanjaksolta, jona henkilö on
täyttänyt palkansaajan työssäoloehdon.
Jos työ tai siitä saatava palkkatulo on ollut
kausiluonteista tai epäsäännöllistä, ansioon
suhteutettu päiväraha lasketaan vuositulosta.
Valtioneuvoston asetuksessa annetaan tarkempia määräyksiä vakiintuneesta
palkkatulosta ja siinä huomioon otettavista tuloista, tulojen selvittämisestä palkkatodistuksella
tai verotustiedoin sekä vuositulon määrittämisestä.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
työsopimuslain 7 luvun muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään 26 päivänä tammikuuta
2001 annetun työsopimuslain (55/2001)
7 lukuun uusi 4 a § seuraavasti:
7 luku
Työsopimuksen irtisanomisperusteet
4 a §
Eroraha
Ellei 3 §:n mukaisilla perusteilla irtisanotulle työntekijälle
voida taata työtä 4 §:ssä tarkoitetulla
tavalla, on työnantajan suoritettava hänelle erorahaa
työsuhteen kestosta riippuen. Jos työnantaja on
yritys, jonka liikevaihto on alle 20 miljoonaa euroa tai jonka henkilöstömäärä on
vähemmän kuin 30, on työnantajalla oikeus
saada maksamaansa erorahaa vastaava korvaus rahastosta, johon kaikki
työnantajat osallistuvat. Eroraha määräytyy
seuraavasti:
| Työsuhteen kesto |
Eroraha kuukausipalkkojen lukumääränä |
| 3—4 vuotta |
2 |
| 5—9 vuotta |
3 |
| 10—14 vuotta |
4 |
| 15—19 vuotta |
6 |
| 20—24 vuotta |
9 |
| 25 vuotta tai enemmän |
12 |
Erorahan perusteena oleva kuukausipalkka lasketaan vakiintuneen
palkan pohjalta siten kuin työttömyysturvalain
6 luvun 4 §:ssä säädetään.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 5 päivänä maaliskuuta
2009