LAKIALOITE 21/2005
vp
LA 21/2005
vp - Lauri Oinonen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki tuloverolain 140 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Metsäverotuksessa on tapahtumassa monia seurausvaikutuksia
sisältävä muutos pinta-alaverotuksen
siirtymäkauden päättyessä kuluvan
vuoden 2005 lopussa. Verotuksellisista syistä on jouduttu
hakkaamaan metsiä jo nyt kaksinkertaisen, samaan verokohteeseen
kohdistuvan tuloverotuksen välttämiseksi. Tällöin
mm. metsänhoidollisia näkökohtia ei ole
voitu mielekkäästi ottaa huomioon. Yhä useammat
nimenomaan pinta-alaverotuksen valinneet metsänomistajat
ovat myös omatoimisia maiseman-, luonnon- ja ympäristönsuojelijoita
omissa metsissään ja haluavat siksi aktiivisesti
ja määrätietoisesti vaalia ja kunnioittaa
näitä näkökohtia metsätaloudessaan ja
metsien käsittelyssä. Tämän
tosiseikan kanssa on syvässä ristiriidassa se,
että kaksinkertaisen samaan verokohteeseen kohdistuvan
tuloverotuksen välttämiseksi jouduttaisiin metsä esim. paljaaksi
hakkuulla käsittelemään siten, että maisemalliset
ja ympäristölliset metsänomistajan itsensä kunnioittamat
arvot jouduttaisiin syrjäyttämään.
Metsänomistajan itse omasta tahdostaan tekemä metsähoidollinen
maiseman ja ympäristön suojelu on niin arvokas
asia, että sitä ei verotuksellisilla syillä saisi
vaarantaa, vaan sitä olisi paremminkin edistettävä.
Näin tapahtuisi, jos pinta-alaverokauden siirtymäaikaa
voitaisiin jatkaa, jolloin vältyttäisiin verotukselliselta
pakolta tai ohjailulta hakkuisiin, joihin ei vielä muutoin
juuri nyt olisi tarvetta.
On väitetty, että 13 vuoden siirtymäaika
on riittävän pitkä aika metsän
realisoimiseksi. Tällöin kuitenkin unohdetaan
se, että metsänkasvun kiertoaika Suomen puulajeilla
metsissämme on noin 80— 120 vuotta kasvupaikasta
riippuen ja että metsissä on samassa metsikössäkin eri-ikäisiä puita.
Nimenomaan metsänhoidollisista syistä tulisi jatkaa
siirtymäkautta, jotta ei jouduttaisi kaksinkertaiselta
verotukselta välttymisen takia hakkaamaan tarpeettomasti
vielä kasvavaa metsää. Hakkaaminen olisi
myös kansantaloudellinen vahinko. Uudeksi tilanteen tekee
myös se, että luonnonolosuhteiden vuoksi tilanne
on muodostunut aivan uudenlaiseksi nyt pinta-alaverotuksen viimeisenä vuotena.
Kuluvan talvikauden varsin poikkeuksellinen leuto säätila
on erittäin suuresti vaikeuttanut tai estänyt
puun talvikorjuuta sen edellyttämän maan jäätymisen
puuttuessa suuresta osasta maata. Edelleen on myös selvää se,
että tämän verotuksellisen kalenterivuoden
aikana ei enää muodostu ainakaan merkittävästi
puuston talvikorjuun edellyttämiä korjuuolosuhteita.
Täten varsin suuri määrä puutavarasta,
joka olisi voitu myydä ja korjata normaalioloissa, jää korjaamatta vuosisataan
erittäin poikkeuksellisten luonnonolosuhteiden vuoksi.
Pinta-alaverotuksen jatkamisesta ei aiheutuisi mitään
kustannuksia verottajalle, eikä sen siirtymäkauden
jatkamisesta kolmella vuodella olisi pienintäkään
haittaa metsän myyntituloverotuksen valinneille verovelvollisille.
Päinvastoin pinta-alaverotusjärjestelmä on
sekä verovelvolliselle että verottajalle yksinkertaisempi
ja helpompi kuin myyntiverojärjestelmä. Mm. juuri
tästä syystä veroviranomaisten edustajat
katsoivat asiantuntijalausunnoissaan pinta-alaverotusjärjestelmän
myyntiverojärjestelmää paremmaksi 1990-luvun
alussa. Monet pinta-alaverotuksen valinneet verovelvolliset edustavat
myös kuolinpesiä tai ovat iäkkäitä henkilöitä,
joille verotusjärjestelmän muutos tuottaa tarpeettomasti
lisää vaivaa ja ongelmia. Näin on asia
erityisesti nyt metsänkorjuutilanteen poikkeuksellisuuden
vuoksi, jolloin suunniteltuja kauppoja ei ole mahdollista tehdä aiotulla
tavalla ennen 31.12.2005.
Edelleen on otettava tapahtuneena tosiasiana huomioon se, että Tanskassa,
Etelä-Ruotsissa ja Baltian maissa tammikuussa riehuneen
myrskyn Suomen puumarkkinoille aiheuttamien haitallisten vaikutusten
pienentämiseksi on tarve esittää metsän
pinta-alaverojärjestelmän jatkamista maan puuhuollon
häiriötilojen, jotka ilmeisesti aiheuttaisivat
erityisesti mekaanisen puunjalostuksen vientimarkkinoille pysyväksi
jääviä menetyksiä, eliminoimiseksi.
Tämä voisi merkitä maakunnissa jopa kymmenien
sahojen lopettamista ja sahayritysten konkursseja. Tällä olisi hyvin
kielteinen vaikutus maaseudun kuntien työllisyyteen ja
verotuloihin. Menetys koskettaisi kipeästi kansantaloutemme
perustaa. Täten on perusteltua jatkaa ainakin kahdella
vuodella metsän pinta-alaverotuksen valinneiden verotusta
vuoden 2007 loppuun.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
tuloverolain 140 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 30 päivänä joulukuuta
1992 annetun tuloverolain (1535/1992)
140 §:n 1 ja 3 momentti seuraavasti:
140 §
Metsäverotuksen siirtymäkausi
Luonnollisen henkilön, kuolinpesän ja näiden muodostaman
verotusyhtymän veronalaisena ansiotulona pidetään
1993—2007 toimitettavissa verotuksissa maatilatalouden
tuloverolain mukaan laskettua metsätalouden puhdasta tuloa, jos
verovelvollinen esittää asiaa koskevan vaatimuksen
ennen vuodelta 1993 toimitettavan verotuksen päättymistä.
Verovelvollisen metsätaloudesta saamaan tuloon ei näinä vuosina
sovelleta tämän lain metsätalouden pääomatulon
verotusta koskevia säännöksiä.
Jos metsän omistus on jakautunut usealle verovelvolliselle,
metsätalouden puhtaan tulon verotusta sovelletaan ainoastaan
heidän yhteisesti esittämästään
vaatimuksesta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos maatilatalouden tuloverolain mukaan verotettava metsä vuosina
1994—2007 luovutetaan vastikkeellisella saannolla sellaiselle,
jolla ei ole ennestään omistuksessaan metsää,
uutta omistajaa verotetaan metsätalouden pääomatulosta
tämän lain säännösten
mukaan. Jos metsä on saatu perintönä,
lahjana, testamentilla tai muulla vastikkeettomalla saannolla 1
päivänä tammikuuta 1994 tai sen jälkeen,
luonnollisen henkilön, kuolinpesän ja näiden
muodostaman verotusyhtymän verotus toimitetaan maatilatalouden
tuloverolain säännösten mukaan, jos edellisen
omistajan verotukseen on sovellettu näitä säännöksiä.
Jos verovelvollinen, jolla on omistuksessaan metsää,
saa omistukseensa lisäalueen, koko metsän verotukseen
sovelletaan kuitenkin samoja säännöksiä,
joita aikaisemmin omistettuun metsään on sovellettu.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä kesäkuuta 2005.
_______________
Helsingissä 8 päivänä maaliskuuta
2005
- Lauri Oinonen /kesk
- Petri Neittaanmäki /kesk