LAKIALOITE 22/2005
vp
LA 22/2005
vp - Sari Essayah /kd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki tuloverolain 127 a §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa ehdotetaan, että tuloverolain (1535/1992)
127 a §:ssä asetettu kotitalousvähennyksen
myöntämisrajoitus ei koskisi sosiaalisten yritysten
kotitalouksille suorittamaa työtä.
PERUSTELUT
Sosiaalisia yrityksiä koskevassa laissa (1351/2003)
määritellään, että yrityksen
työllistämistä työntekijöistä huomattavan
osuuden eli vähintään 30 prosentin on
oltava vajaakuntoisia tai yhteensä vajaakuntoisia ja pitkäaikaistyöttömiä.
Tällainen yritys on merkitty työministeriön ylläpitämään
sosiaalisten yritysten rekisteriin. Sosiaalinen yritys toimii kuten
tavallinen yritys, mutta samalla tarkoitus on työllistää vajaakuntoisia
ja pitkäaikaistyöttömiä. Yritystoiminnalla on
näin tavallisia yrityksiä laajempi merkitys inhimillisemmän
yhteiskunnan edistäjänä. Sosiaalinen
yritys on oikeutettu työllistämistukeen ja yhdistelmätukeen.
Näin korvataan työttömän vajaakuntoisen
tai pitkäaikaistyöttömän alentunut työpanos.
Yrityksen saama tuki on yhteiskunnan korvaus sosiaalisen yrityksen
ottamasta yhteiskuntavastuusta.
Tuloverolain 127 a §:n mukaan kotitalousvähennystä ei
myönnetä, jos samaa työsuoritusta varten
on saatu omaishoidon tukea, kunnan myöntämä sosiaali-
ja terveydenhuollon palveluseteli, lasten kotihoidon ja yksityisen
hoidon tuesta annetussa laissa tarkoitettua tukea, työllistämistukea
tai työnantajalle maksettavaa työmarkkinatukea.
Kotitalousvähennyksen tarkoituksena on tukea sellaisia
palveluja, joille ei muuta kautta ohjata yhteiskunnan tukea. Jos
sosiaaliselle yritykselle maksetuista työkorvauksista saisi
kotitalousvähennyksen, kysymyksessä olisi nykyisen
tulkinnan mukaan palvelujen päällekkäinen
tukeminen. Työllistämistuella ja yhdistelmätuella
sosiaalinen yritys asetetaan kuitenkin samaan asemaan, ei erityisasemaan,
niiden yritysten kanssa, joiden palveluksessa on täyttä työpanosta
tekeviä työntekijöitä. Yrityksen
on esimerkiksi maksettava kyseisellä alalla noudatettavan
työehtosopimuksen mukainen palkka työntekijän
yksilöllisestä tuottavuudesta riippumatta.
Sosiaalisia yrityksiä koskevassa hallituksen esityksessä ( HE
132/2003 vp) todetaan, että sosiaalisen
yrityksen määritteleminen rinnastamalla se mahdollisimman
suuressa määrin normaaliin yritykseen on tarkoituksenmukaista
sekä avoimille työmarkkinoille pääsyn
edistämiseksi että kilpailunäkökohtien
johdosta. Myöntämällä sosiaaliselle
yritykselle kotitalousvähennys annetaan sille samat toimintamahdollisuudet
kuin muillekin kotitalouksissa työnsä suorittaville yrityksille.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
tuloverolain 127 a §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 30 päivänä joulukuuta
1992 annetun tuloverolain (1535/1992)
127 a §:n 3 momentti, sellaisena kuin se on laissa 1065/2003,
seuraavasti:
127 a §
Kotitalousvähennys
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kotitalousvähennystä ei myönnetä,
jos samaa työsuoritusta varten on saatu omaishoidon tukea,
kunnan myöntämä sosiaali- ja terveydenhuollon
palveluseteli tai lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta
annetussa laissa tarkoitettua tukea. Jos samaa työsuoritusta
varten on saatu työllistämistukea tai työnantajalle
maksettavaa työmarkkinatukea, kotitalousvähennystä ei myönnetä,
ellei työsuorituksen tekijä ole sosiaalisista
yrityksistä annetussa laissa (1351/2003) tarkoitettu
yritys. Vähennystä ei myöskään myönnetä asunnon
kunnossapito- tai perusparannustyön perusteella, jos asunnon
korjaukseen on myönnetty valtion tai muun julkisyhteisön
varoista korjausavustusta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 8 päivänä maaliskuuta
2005
- Sari Essayah /kd
- Leena Rauhala /kd
- Toimi Kankaanniemi /kd
- Päivi Räsänen /kd
- Kari Kärkkäinen /kd