PERUSTELUT
Korruptio ei Suomessa ole kansainvälisesti verrattuna
erityisen laajamittaista. Osa niin sanottuna maan tapana harjoitetuista
korruptiokäytännöistä julkisella
sektorilla on ilmeisesti saatu aivan viime aikoina merkittävästi
vähenemään vaalirahoitusta ja sen julkisuutta
koskevalla lainsäädännöllä pohjanaan
laki ehdokkaan vaalirahoituksesta (273/2009).
Edelleen on Suomessa kuitenkin eräs merkittävä valtiollisen
ja kunnallisen sektorin alue, jolla korruptiiviset käytännöt
jatkuvat vahvoina. Kysymys on niin sanotuista poliittisista virkanimityksistä eli
sellaisista virkoihin valinnoista, joissa ratkaiseva tosiasiallinen
valintaperuste tai syrjintäperuste virkaan tarjolla olevien
välillä on henkilön puoluekanta, siis
riippumatta vertailtavien ehdokkaiden asiallisista kelpoisuuskriteereistä.
Tällöin siis on joko niin, että henkilön "oikea"
puoluekanta on todellinen valintaperuste, tai sitten niin, että ansioituneimman
henkilön "väärä" puoluekanta
tai hänen poliittinen puolueettomuutensa on todellinen
peruste hänen syrjäyttämiselleen. Joskus
tällaiset poliittiset virkanimitykset esiintyvät
jopa niin sanottuina "paketteina", kun puolueet jakavat tärkeitä virkapaikkoja
vastavuoroisella "sulle-mulle"-periaatteella.
Poliittisten virkanimitysten korruptiivinen perinne valtion
ja kuntien virkavalinnoissa on maassamme jopa niin vahva, että monet
poliittiset toimijat eivät edes näytä mieltävän
tätä "maan tapaa" korruptioksi. Sellaisessa virheellisessä ajattelutavassa
tulkitaan perustuslain 125 §:n 2 momentissa säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita
("kyky, taito ja koeteltu kansalaiskunto") niin, että viimeksi
mainittu eli "koeteltu kansalaiskunto" ymmärretään
samaksi kuin oman puolueen jäsenkirja ynnä osoitettu
tai oletettu puolueuskollisuus. Sanotunlainen ahdas käsitys
ei kuitenkaan vastaa perustuslain kyseisen säännöksen
sanamuotoa saati säännöksen tarkoitusta
ja henkeä.
Kuvatut poliittiset virkanimitykset rikkovat perustuslain 125 §:n
lisäksi perustuslain 6 §:n 2 momentin
yhdenvertaisuussäännökseen perustuvaa
suosinta- ja syrjintäkieltoa: "Ketään
ei saa ilman hyväksyttävää perustetta
asettaa eri asemaan...vakaumuksen, mielipiteen...tai muun henkilöön
liittyvän syyn perusteella." Selväähän
on, että perustuslain 6 §:n 2 momentin
tarkoittamana suosinnan tai syrjinnän "hyväksyttävänä perusteena"
eivät saa olla puolueelle osoitettu kuuliaisuus ja puolueelle
tehdyt tai puolueen odottamat palvelukset. Kun täysi-ikäisistä suomalaisista
vain vähemmän kuin yksi kymmenesosa kuuluu puolueisiin
läheisjärjestöineen, on puolueisiin kuulumattoman
yli 90 %:n enemmistön syrjiminen puoluenäkökohdilla
ratkaistuissa virkanimityksissä ilmeisen lainvastaista paitsi
korruptiona myös syrjintänä.
Paitsi perustuslain 125 §:n ja 6 §:n
vastaisia ovat poliittiset virkanimitykset myös valtion
virkamieslain (750/1994) ja samaten
kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain (304/2003)
vastaisia.
Valtion virkamieslain 6 §:n 1 momentti nojautuu
edellä selostettuun perustuslain 125 §:n 2 momenttiin
ja kuuluu: "Nimittämisen yleisistä perusteista
säädetään perustuslaissa. Päättäessään
nimittämisestä viranomainen ei saa perusteettomasti
asettaa ketään toisiin nähden eri asemaan
11 §:ssä mainittujen syiden nojalla."
Sanotussa 11 §:ssä nimenomaisesti luetellut
kielletyt suosinnan tai syrjinnän syyt sisältävät
muun muassa "poliittisen tai ammattiyhdistystoiminnan
taikka näihin verrattavan seikan." Niiden nojalla ei siis
ketään saa "perusteettomasti" sen enempää suosia
kuin syrjiä, ei nimittämisvaiheessa (= virkamieslain
6 §) eikä myöhemminkään
virassa (= 11 §).
Se, mitä juuri edellä on sanottu valtiosektorin virkamiesnimitysten
lainsäädännöstä, on
vastaavasti voimassa kuntasektorin virkanimityksissä. Kunnallisesta
viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentissa
nimittäin säädetään,
että "Virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista
säädetään perustuslaissa." Tukeudutaan
siis perustuslain 125 §:n 2 momenttiin
("kyky, taito ja koeteltu kansalaiskunto"). Ja täydentävästi
on sanotun kuntavirkalain 12 §:n 1 momentissa
samankaltainen suosinnan ja syrjinnän kieltosäännös kuin
valtion virkamieslain edellä selostetussa 11 §:ssä.
Kuntavirkalain 12 §:n 1 momentissa kielletään
virkasuhteeseen otettaessa eriarvoinen kohtelu, milloin nimitykseen
päädytään "ilman hyväksyttävää syytä"
sellaisen seikan kuin "mielipiteen, vakaumuksen, ...ammattiyhdistystoiminnan,
poliittisen toiminnan tai muun näihin verrattavan seikan
vuoksi."
Vain erittäin poikkeuksellisesti laki sallii sen, että nimitettävän
poliittinen kanta ja hänen nauttimansa poliittinen luottamus
nostetaan keskeisimmäksi virkanimitysperusteeksi. On nimittäin muutama
harva virka, jossa laki säätää nimitetyn
henkilön välittömän erottamisen
mahdolliseksi jo pelkästään sillä asianomaisessa
lainsäännöksessä nimenomaisesti
julkilausutulla perusteella, että nimitetty ei enää nauti
nimittäjänsä luottamusta. Tällaisia
lain hyväksymin tavoin poliittisia luottamusvirkamiehiä ovat
valtiosihteerit ja ministerien erityisavustajat. Tämä ilmenee
valtion virkamieslain 26 a §:stä (laissa 176/2003),
jonka mukaan "voidaan valtiosihteeri ja ministerin erityisavustaja
irtisanoa, jos hän menettää sen ministerin
luottamuksen, jonka toimikaudeksi hänet on nimitetty."
Sanotut virat täytetään valtion virkamiesasetuksen
(971/1994) 7 §:n 2
momentin nojalla virkaa haettavaksi julistamatta tai sen avoinna
olemisesta ilmoittamatta. (Selostettu valtiosihteerinormitus ei
koske valtiosihteeriä kansliapäällikkönä.)
Kuntasektorilla sellainen viranhaltija, joka voidaan juuri sanotuin
tavoin poliittisista syistä kesken kaiken erottaa, on kunnanjohtaja.
Tämä ilmenee kuntalain (365/1995)
25 §:n 1 momentista, jonka mukaan valtuusto voi
irtisanoa kunnanjohtajan, "jos hän on menettänyt
valtuuston luottamuksen". Tällainen viran poliittista erityisluonnetta
osoittava irtisanomismahdollisuus ei koske kunnanjohtajaa alempia
kunnan johtavia virkamiehiä, ei esimerkiksi apulaiskaupunginjohtajaa.
Jos kunnassa on käytössä niin sanottu
pormestarimalli, pormestari ja apulaispormestari ovat valtuuston
toimikaudeksi valittuja kunnallisia luottamushenkilöitä (kuntalain
24, 24 a ja 32 a §)
eivätkä virkamiehiä.
Jotta poliittisten virkanimitysten piiri saataisiin rajoitetuksi
juuri mainittuihin avoimesti poliittista luottamusta edellyttäviin
virkoihin (valtiosihteeri, ministerin erityisavustaja ja kunnanjohtaja),
on tarpeen seuraavasti muuttaa valtion virkamieslain sanottua 6 §:ää sekä vastaavaa
nykysääntelyä laissa kunnallisesta viranhaltijasta.
Virkamieslain 6 §:n 1 momentin toiseen lauseeseen
sisältyvä sana "perusteettomasti" on epämääräisyydessään
ongelmallinen korrektien virkanimityskäytäntöjen
kannalta. Kyseinen sana saattaa nimittäin muodostaa poliittista
virkanimitystä suunnittelevalle viranomaiselle tekosyyn,
jonka varjolla korruptiivinen virkanimitys yritetään
naamioida epäpoliittiseksi. Lakialoitteessa esitetään
siksi, että sana "perusteettomasti" poistetaan 6 §:stä ja
että sen sijaan pykälän 1 momentin kyseinen
toinen lause muutetaan muotoon, joka tehokkaasti rajoittaa poliittisen
virkanimityksen mahdollisuudet vain todella poikkeuksellisiin, nimityspäätöksessä
selvästi
esiin kirjoitettuihin ja vahvasti perusteltuihin erityisen painaviin
syihin.
Sanotusta 6 §:n 1 momenttiin nyt ehdotetusta muutetusta
toisesta lauseesta seuraisi, että 11 §:ssä luetelluista
kielletyistä suosimis- ja syrjimisperusteista voidaan poiketa
vain erittäin poikkeuksellisissa yksittäistapauksissa
ja silloinkin vain niin, että nimittävän
viranomaisen on nimityspäätökseensä kirjoitettava
näkyviin selkeästi eritellyt ja hyvin perustellut
erittäin painavat syyt poikkeamiselle. Perusteluvelvollisuus
olisi siten huomattavasti tiukempi kuin mikä hallintotoiminnassa
on hallintolain (434/2003) 45 §:n
mukainen yleinen päätösperustelujen vaatimustaso.
Juuri kuvattua valtion virkamieslain 6 §:n 1 momenttiin
esitettyä muutettua toista lausetta vastaava muutos on
tarpeen tehdä myös vastaavaan kuntasektorin nimitysnormiston
kohtaan eli kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n
1 momenttiin. Sanottuun momenttiin esitetään siksi
nyt lisättäväksi uusi toinen lause, joka olisi
samansisältöinen valtion virkamieslakiin nyt esitetyn,
juuri edellä kuvatun toisen lauseen kanssa. Samalla on
välttämätöntä poistaa
kuntavirkalain 12 §:n 1 momentista sanat "virkasuhteeseen
ottaessaan eikä" ja sanat "hakijoita eikä", koska
virkasuhteeseen ottamisen osalta syrjintäkielto tulee jo
ilmaistuksi nyt esitetyssä kuntavirkalain 6 §:n
1 momentin muutoksessa.
Valtion virkamieslain 58 §:n mukaan päätökseen,
"joka koskee virkamiehen nimittämistä, ei saa
hakea muutosta valittamalla, jollei laissa toisin säädetä".
Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään
KKO:2011:39 katsonut, että tämä valituskielto
on perustuslaillisesti pätevä eikä loukkaa
perustuslain 21 §:n oikeusturvasäännöstä eikä Euroopan
ihmisoikeussopimuksen 6 artiklaa, jossa pääsääntöisesti
yksilölle säädetään
oikeus muutoksenhakuun hänen oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan
koskevasta viranomaisratkaisusta. Jotta poliittisia virkanimityksiä estämään nyt
esitetyt lainmuutokset eivät vesittyisi, on 59 §:n
sisältämään valituskieltoon
säädettävä valittamisen salliva
poikkeus koskien sellaista virkanimityspäätöstä,
jolla valituksen mukaan on rikottu edellä esitettyjä suosinta-
ja syrjintäkieltoja.