LAKIALOITE 27/2009 vp

LA 27/2009 vp - Lauri Oinonen /kesk 

Tarkistettu versio 2.0

Laki tuloverolain 43 §:n muuttamisesta

Eduskunnalle

Uutisissa on kerrottu useista metsäteollisuuden yksiköiden sulkemisista ja suuresta alan työpaikkojen menetyksestä Suomessa. Työllisyyden ja metsäteollisuuden toiminnan turvaamiseksi hallituksen tulisi välittömästi antaa selkeä esitys puun myyntiveroprosentin määrittelemiseksi 14 prosentiksi, jolloin vältetään verovähennysten epäselvyydet. Metsänomistajien omatoimisen puunhankinnan edistämiseksi tulisi hankinta- ja käteiskauppapuun myyntivero puolittaa edelleen tästä, jotta puuntarjonta lisääntyisi. Samalla edelleen valtion tulee tuntea omistamissaan yhtiöissä kansallinen vastuu ja käyttää omistajaohjausta teollisuuden säilyttämiseksi Suomessa.

Suomalainen hyvinvointi on pitkälti rakentunut menestyvän metsäteollisuuden varaan. Näin ei jatkossa enää välttämättä ole, ellei energiaratkaisuin ja verohelpotuksien avulla luoda parempia toimintaedellytyksiä. Metsäteollisuus on tähän saakka voinut tarjota lähes elinikäisiä työpaikkoja. Suomessa sellu-, paperi- ja puutuoteteollisuudessa on työskennellyt yli 60 000 henkilöä. Erityisesti sellu- ja paperiteollisuudessa työntekijöiden vaihtuvuus on ollut pientä nykyisiin irtisanomisiin saakka. Palkat ovat selvästi keskimääräistä teollisuustyötä korkeammat.

Nyt myyntiin tuleva puutavara ja erityisesti tukkipuu on tosiasiallisesti kasvanut pinta-alaverokauden aikana. Tällöin nyt myyntiin tulevaan puuhun on jo kohdistunut täysi tuloverotus. Tosiasiallisesti tilanne on lähes sama, olipa käytetty 13 vuoden siirtymäaikaa verojärjestelmien vaihdoksessa tai ei. Räikeimmin kaksinkertainen tuloverotus kohdistuu niihin metsänomistajiin, jotka olivat pinta-alaveron piirissä vuoden 2005 loppuun asti.

Kotimaisen puun saatavuuden lisäämiseksi tarvitaan nopeavaikutteisia toimia. Puun tuonti Venäjältä on vähentynyt voimakkaasti. Metsänomistajia on verohelpotuksella kannustettava metsien hakkuumahdollisuuksien hyödyntämiseen, puun markkinoille tulon parantamiseen ja puuntuotannon lisäämiseen. Näiden tavoitteiden esteenä ei saa enää olla edellä kerrottu kaksinkertainen myytävään puuhun kohdistuva tuloverotus.

Metsänomistajien työ metsien hoidossa turvaa myös merkittävästi tulevaisuuden puuvarojen kehityksen ja vahvistaa samalla kaikkien metsäpalvelujen kysyntää. Koko arvoketju tuo myös lisää tuloja ja työpaikkoja erityisesti maamme haja-asutusalueille. Nyt monet koneurakoitsijat ovat ongelmissa, joten puukaupankäynti on myös jatkossa verohelpotuksen avulla tarpeen. Maamme yli 900 000 metsänomistajaa — perikuntien jäsenet mukaan luettuina — ovat avainasemassa puuhuollon turvaamisessa. Metsäteollisuuden puuraaka-aineesta 80 prosenttia ostetaan yksityismetsistä. Yritysten ja valtion metsistä puuta saadaan hieman yli miljoona kuutiota.

Toteuttamalla puumyynnin verohelpotusten jatkuminen edistettäisiin kaikkein tehokkaimmin kotimaisen puun saatavuutta ilman lisäpaineita puun hintoihin, mikä olisi puuta ostavan ja jalostavan teollisuuden etu. Näin kokonaisuudessaan parannettaisiin merkittävästi Suomen metsäteollisuuden toimintaedellytyksiä ja työllisyyttä koko kansantaloudessa. Taloudellisessa tilanteessamme tämä on entistä tarpeellisempaa juuri nyt. Puun myyntiveron alentamisratkaisujen tulee olla ilman määräaikoja, jotta voidaan turvata kotimaisen puun saaminen ja teollisuuden toimintaedellytysten ja työpaikkojen säilyminen Suomessa.

Hallituksen esityksen pohjalta vuonna 2008 tehty laki puun myyntitulojen verotuksen määräaikaisista veroprosenttien alennuksista oli hyvin tarpeellinen. Nyt meneillään oleva puun myyntitulojen 50 prosentin veronalennus auttaa siihen, että puukauppa ja työt metsätaloudessa voivat jatkua edes siinä supistuneessa määrässä, jossa niitä nyt voidaan tehdä puun kantohintojen alennuttua 30—50 prosentilla vuoden 2007 hintatasosta. Ellei olisi em. veronalennusta, puukauppa näillä hinnoilla tuskin kävisi lainkaan. Jo nyt metsäkoneurakoitsijat ja kuorma-autoyrittäjät sekä metsäkoneiden valmistajat ovat taloudellisissa vaikeuksissa ja lomautuksia ja irtisanomisia on jouduttu tekemään. Jatkossa on uhkana konkursseja ja yritysten lopettamisia. Näistä olisi vahinkoa kaikille. Edellytykset taloudellisesta taantumasta nousemiseksi myös heikentyisivät, jos puun myyntitulojen 50 prosentin verohelpotuksen määräaikaa ei jatkettaisi. Puuhuolto on vastaisuudessa kotimaisen puun varassa, vaikka Venäjä määräaikaisesti jatkaisikin aiempaa tullikäytäntöään.

Teollisuuden ja sahojen kyky maksaa parempia hintoja ostettavasta puusta ei alhaisten vientihintojen ja kiristyneen kansainvälisen kilpailun vuoksi ole pitkiin aikoihin mahdollista. Kansainvälinen taloudellinen kriisi pitää pitkäaikaisesti kysynnän vientimarkkinoilla alhaisena, ja myös sekä kemiallisen että mekaanisen puunjalostusteollisuuden tuotteiden hinnat tulevat ilmeisesti pitkäänkin olemaan alhaisella tasolla kysynnän vähentymisen ja kilpailijamaiden alhaisten vientitulojen johdosta.

Siksi on välttämätöntä jatkaa puunmyynnin veronalennusta. Selkein tapa olisi, kuten edellä on esitetty, alentaa veroprosentti ilman määräaikoja suoraan 14 prosenttiin, jolloin eliminoitaisiin ne ilmenneet ongelmat, joita havaittiin viime kesän ratkaisun yhteydessä. Ellei veroprosenttia voitaisi suoraan alentaa 14 prosentiksi, on kuitenkin välttämätöntä jatkaa puun myyntitulojen 50 prosentin veronalennusta. Tämä olisi parasta ilman määräaikoja, koska puuta tarvitaan jatkossakin. Ellei tämä olisi mahdollista, on laman voittamiseksi tehtävä määräaikainen veroratkaisu.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:

Laki

tuloverolain 43 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

lisätään 30 päivänä joulukuuta 1992 annetun tuloverolain (1535/1992) 43 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi laissa 1155/2005, uusi 4 momentti seuraavasti:

43 §

Metsätalouden pääomatulo

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Edellä mainitusta puun myyntitulosta tehdään 50 prosentin veronalennus, jos puukauppa on tehty ennen vuotta 2015 ja maksu tapahtuu ennen vuotta 2017. Jos kyseessä on käteis- tai hankintakauppa, on veronalennus 75 prosenttia.

_______________

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2010.

_______________

Helsingissä 1 päivänä huhtikuuta 2009

  • Lauri Oinonen /kesk