PERUSTELUT
1 Yleisperustelut
Suomessa ei nykyisin ole riittävin voimavaroin varustettua
yliopistollisen tutkimuksen, poliittisen päätöksenteon
ja hallinnon välimaastoon sijoittuvaa, kansainvälisten
suhteiden ja Euroopan unionissa käsiteltävien
asioiden analysointiin ja niitä koskevan yhteiskunnallisen
keskustelun ylläpitämiseen keskittyvää laitosta.
Tällainen think tank -tyyppinen laitos voisi suorittaa monia
tehtäviä, joita nyt hoidetaan osittain ministeriöissä ja
osittain yliopistoissa, mutta joiden perusteellinen hoitaminen edellyttää uutta toimijaa.
Nykytilanteen korjaamiseksi ehdotetaan, että eduskunnan
yhteyteen perustettaisiin kansainvälisten suhteiden ja
Euroopan unionin asioiden tutkimuslaitos.
Tutkimuslaitoksen keskeisenä tarkoituksena olisi tuottaa
nopeastikin korkeatasoisia tutkimuksia ja selvityksiä Suomen
ulko- ja turvallisuuspolitiikan sekä EU:ssa tapahtuvan
päätöksenteon kannalta ajankohtaisista
aiheista. Tavoitteena olisi selvitysten ja tutkimusten välityksellä tarjota
riippumatonta asiantuntemusta ja samalla syventää kansainvälisistä poliittisista
ja taloudellisista asioista ja EU-kysymyksistä käytävää yhteiskunnallista
keskustelua sekä tukea poliittista päätöksentekoa.
Tutkimuslaitoksen toimiala kattaisi laajasti kansainvälisten
suhteiden ja Euroopan unionin kysymykset eri tieteenaloilta. Toimialan
yleisluonteinen määrittely mahdollistaisi tutkimuslaitoksen
toiminnan sopeuttamisen muuttuviin olosuhteisiin. Kulloisetkin painoalueet
määriteltäisiin tarkemmin laitoksen hallituksen
vuosittain hyväksymässä toimintasuunnitelmassa.
Tutkimus- ja selvitystyön ohella laitos järjestäisi
konferensseja ja seminaareja, harjoittaisi julkaisutoimintaa, osallistuisi
kansainväliseen yhteistyöhön sekä pitäisi
yhteyksiä poliittisiin päätöksentekijöihin
ja kansalaisyhteiskuntaan niin Suomessa kuin kansainvälisesti.
Akateeminen koulutus ja siihen välittömästi
liittyvä tutkimustyö eivät kuuluisi tutkimuslaitoksen
toimialaan, joten laitos ei kilpailisi yliopistojen ja korkeakoulujen
kanssa.
Kuvatun kaltaisen laitoksen asemasta eduskunnan yhteydessä toimivana
riippumattomana tutkimuslaitoksena seuraa, että siitä on
tarpeen säätää laki, jossa määritellään
tutkimuslaitoksen tehtävät ja hallintorakenne.
Tutkimuslaitos tulisi osaltaan jatkamaan Ulkopolitiikan tutkimuksen
säätiön ylläpitämän Ulkopoliittisen
instituutin toimintaa. Ulkopoliittinen instituutti on vanhastaan
toiminut hyvässä yhteistyössä eduskunnan
ulkoasiainvaliokunnan kanssa. Valtionhallinnosta riippumattomana
tahona Ulkopoliittinen instituutti on tarjonnut tutkijoidensa asiantuntemusta
mm. ulkoasiainvaliokunnalle, joka on kuullut heitä säännöllisesti asiantuntijoina.
Ulkoasiainvaliokunta ja Ulkopoliittinen instituutti ovat myös
järjestäneet yhdessä valiokunnan jäsenille
perehdyttämistilaisuuksia sekä näitä laajempia
seminaareja ajankohtaisista kansainvälisistä aiheista.
Uusi tutkimuslaitos tulisi jatkamaan samaa toimintaa kuin nykyinen
Ulkopoliittinen instituutti. Tällaisen jatkuvuuden korostamiseksi
perustettava tutkimuslaitos käyttäisi toiminnassaan
Ulkopoliittinen instituutti -nimeä. Nimen säilyttämistä puoltaa
sekin, että se on tunnettu myös kansainvälisissä yhteyksissä.
Nykyisen Ulkopoliittisen instituutin palveluksessa olevan henkilöstön
asema turvattaisiin tarpeellisin siirtymäjärjestelyin.
Lokakuussa 2005 instituutin palveluksessa oli yhteensä 22 henkilöä,
joista määräaikaisia tutkijoita 11 ja määräaikaisessa
palvelussuhteessa olevaa hallinnollista henkilökuntaa 3.
Vakituisessa palvelussuhteessa oli 8 hallinnollisia tehtäviä hoitanutta
henkilöä. Ulkopoliittisen instituutin vuoden 2005
talousarvion mukaan palkat ja palkkiot olivat yhteensä 524 000
euroa ja henkilösivukulut 127 500 euroa.
Nykyinen Ulkopoliittinen instituutti pitää myös
yllä julkista kirjastoa. Sen ja instituutin omistaman muun
irtaimiston siirtymisestä eduskunnan haltuun on tarkoitus
tehdä nyt ehdotetun järjestelyn yhteydessä erillinen
sopimus. Niin ikään sovittaisiin instituutin julkaiseman
Ulkopolitiikka-lehden julkaisuoikeuksien siirtymisestä.
Perustettavan tutkimuslaitoksen rahoitus turvattaisiin ottamalla
valtion talousarvioon eduskunnan pääluokkaan vuosittain
laitoksen toimintamenojen rahoittamiseksi tarvittava määräraha. Määrärahatarpeen
arvioidaan olevan noin 3 miljoonaa euroa vuodessa. Vertailukohtana
voidaan mainita, että nykyiselle Ulkopoliittiselle instituutille
vuodelle 2006 myönnetty valtionapu oli noin 1,02 miljoonaa
euroa. Taloudellisten vaikutustensa vuoksi aloite liittyy valtion vuoden
2007 talousarvioon.
2 Yksityiskohtaiset perustelut
2.1 Laki kansainvälisten suhteiden ja Euroopan unionin
asioiden tutkimuslaitoksesta
1 §. Tehtävät ja asema.
Pykälä sisältäisi säännökset
tutkimuslaitoksen asemasta eduskunnan yhteydessä ja kuvauksen
laitoksen tehtävistä.
Uusi tutkimuslaitos toimisi eduskunnan yhteydessä.
Sen tehtäviin kuuluisi kansainvälisiin poliittisiin
ja taloudellisiin suhteisiin sekä Euroopan unionin asioihin
kohdistuvan tutkimuksen harjoittaminen samoin kuin niitä koskevien selvitysten
tekeminen. Määrittely on muotoiltu suhteellisen
väljäksi, jotta se kattaisi mahdollisimman laajasti
eri tieteenalat. Näin ollen laitoksessa voitaisiin harjoittaa
esimerkiksi yhteiskuntatieteiden ja taloustieteiden alaan lukeutuvaa tutkimusta,
jos se aiheensa puolesta sopii tutkimuslaitoksen toimialaan. Laitoksessa
harjoitettavaa tutkimus- ja selvitystoimintaa voitaisiin tarkemmin
ohjata vuosittaisella toiminta- ja taloussuunnitelmalla, jonka tutkimuslaitoksen hallitus
hyväksyisi. Selvitysten aihealueisiin vaikuttaisivat luonnollisesti
olennaisesti myös ne ajankohtaiset tiedontarpeet, joita
tutkimuslaitoksen yhteistyötahoilla, erityisesti valtionhallinnolla,
kulloinkin on. Tutkimuslaitos olisi tutkimustoimintaansa koskevissa
asioissa riippumaton myös eduskunnasta.
Yleisperusteluissa esitetyistä syistä tutkimuslaitos
käyttäisi toiminnassaan nimeä Ulkopoliittinen
instituutti. Tästä säädettäisiin
erikseen 2 momentissa.
2 §. Hallitus ja sen kokoonpano.
Pykälään ehdotetaan otettavaksi perussäännökset
tutkimuslaitoksen keskeisenä hallintoelimenä toimivasta hallituksesta.
Pykälän 1 momentin mukaan tutkimuslaitoksen
toimintaa johtaisi yhdeksänjäseninen hallitus.
Hallituksen jäsenten toimikaudeksi ehdotetaan viittä vuotta,
jotta hallitus voisi riittävän pitkäjänteisesti
suunnitella ja ohjata tutkimuslaitoksen toimintaa. Viiden vuoden
toimikausi mahdollistaisi samalla sen, ettei laitoksen hallituksen
toiminta olisi myöskään eduskunnan valitsemien
jäsenten osalta sidoksissa eduskunnan vaalikauteen. Tämä olisi
omiaan korostamaan sitä, että tutkimuslaitos on
hallinnollisesta asemastaan huolimatta tutkimustoimintaansa koskevissa
asioissa riippumaton eduskunnasta.
Eräiden hallituksen jäsenten poikkeuksellisesta
toimikaudesta tutkimuslaitoksen aloittaessa toimintansa säädettäisiin
ehdotetussa 14 §:n 2 momentissa.
Pykälän 2 momentin mukaan hallituksen
valitsee eduskunta. Kuusi hallituksen jäsentä valittaisiin
eduskunnan ulkopuolisten tahojen ehdottamista henkilöistä siten,
että yksi valittaisiin valtioneuvoston kanslian, yksi ulkoasiainministeriön,
kaksi Suomen Akatemian, yksi Suomen yliopistojen rehtorien neuvoston
ja yksi Ulkopolitiikan tutkimuksen säätiön
ehdotuksesta. Yhden hallituksen jäsenen paikan osoittamista
Ulkopolitiikan tutkimuksen säätiön ehdottamalle henkilölle
on pidetty perusteltuna sen vuoksi, että uusi tutkimuslaitos
jatkaa sitä tutkimustoimintaa, jota säätiön
ylläpitämä Ulkopoliittinen instituutti
on harjoittanut. Vaikka kolme hallituksen jäsentä valittaisiin
ilman eduskunnan ulkopuolisen tahon ehdotusta, momentissa ei kuitenkaan
edellytettäisi, että nämä jäsenet
valitaan kansanedustajien keskuudesta.
Hallituksen jäsenten vaalia varten valtioneuvoston
kanslian, ulkoasiainministeriön, Suomen yliopistojen rehtorien
neuvoston ja Ulkopolitiikan tutkimuksen säätiön
tulisi kunkin ilmoittaa kaksi henkilöä ja Suomen
Akatemian neljä henkilöä eduskunnan puhemiehelle
viimeistään kolme kuukautta ennen kuin vaali tulee
toimitettavaksi. Ehdotetulla aikarajauksella pyritään
turvaamaan eduskunnan mahdollisuus huolellisesti harkita ehdotettujen
henkilöiden kelpoisuutta ennen vaalin toimittamista.
Naisten ja miesten tasa-arvosta annetun lain (609/1986,
tasa-arvolaki) 4 a §:n 2 momentissa säädetään
julkisen hallinnon toimielinten kokoonpanosta. Jos esimerkiksi laitoksella
on johtokunta tai muu luottamushenkilöistä koostuva johto-
tai hallintoelin, siinä tulee olla tasapuolisesti sekä naisia
että miehiä, jollei erityisestä syystä muuta
johdu. Mainitun pykälän 3 momentin mukaan kaikkien
niiden tahojen, joita pyydetään nimeämään
ehdokkaita kyseisiin toimielimiin, tulee mahdollisuuksien mukaan
ehdottaa sekä naista että miestä jokaista
jäsenpaikkaa kohden. Tasa-arvolain 2 §:n
2 momentti huomioon ottaen mainittuja säännöksiä on
sovellettava myös eduskunnan yhteyteen perustettavan tutkimuslaitoksen
hallitukseen. Näin ollen valtioneuvoston kanslian, ulkoasiainministeriön, Suomen
Akatemian, Suomen yliopistojen rehtorien neuvoston ja Ulkopolitiikan
tutkimuksen säätiön tulisi ennen hallituksen
jäseniksi ehdotettavien henkilöiden nimeämistä huolehtia
siitä, että tasa-arvolain mukaiset vaatimukset
tulevat täytetyiksi.
Ehdotetussa 2 momentissa säädettäisiin
myös velvollisuudesta viipymättä valita
hallitukseen uusi jäsen siinä tapauksessa, että joku
jäsenistä eroaa tai kuolee kesken toimikautensa.
Hallitus valitsee 3 momentin mukaan keskuudestaan puheenjohtajan
ja varapuheenjohtajan. Olisi tarkoituksenmukaista, että tutkimuslaitoksen
aloittaessa toimintansa hallituksen järjestäytymiskokouksen
kutsuisi koolle valtioneuvoston kanslian ehdotuksesta valittu hallituksen
jäsen. Tällaisesta tutkimuslaitoksen aloitusvaiheen
erityisjärjestelystä ei kuitenkaan ole tarpeen
säätää lailla.
Pykälän 4 momentin mukaan eduskunnan kansliatoimikunta
vahvistaisi hallituksen jäsenten palkkiot.
3 §. Hallituksen jäsenten kelpoisuusvaatimukset.
Pykälässä säädettäisiin
hallituksen jäsenten kelpoisuusvaatimuksista, jotka vaihtelisivat
sen mukaan, minkä tahon ehdotuksesta jäsen valitaan.
Valtioneuvoston kanslian ehdotuksesta valittavaksi tulevalta
jäseneltä vaadittaisiin Euroopan unionin asioiden
hyvää tuntemusta ja käytännön
kokemusta niiden hoitamisesta. Tätä on pidetty
perusteltuna paitsi tutkimuslaitoksen toiseen päätoimintalohkoon
kohdistuvan asiantuntemuksen turvaamiseksi myös sen vuoksi,
että valtioneuvoston ohjesäännön
(262/2003) 12 §:n 2 kohdan mukaan Euroopan unionissa
päätettävien asioiden valmistelun ja
käsittelyn yhteensovittaminen sekä Euroopan unionin
kehittämisen kannalta keskeiset horisontaaliset ja institutionaaliset
asiat kuuluvat juuri valtioneuvoston kanslialle. Ulkoasiainministeriön
ehdotuksesta valittavaksi tulevalta jäseneltä edellytettäisiin perehtyneisyyttä ulkopolitiikkaan
ja käytännön kokemusta sen hoitamisesta,
mikä turvaa osaltaan tutkimuslaitoksen hallituksessa käytännön asiantuntemusta
ulkopolitiikan alalla.
Valtioneuvoston kanslian ja ulkoasiainministeriön ehdotuksesta
valittaviksi tuleville jäsenille ehdotetut kelpoisuusvaatimukset
mahdollistavat sen, että kyseeseen voivat tulla myös
henkilöt, jotka eivät ole palvelussuhteessa valtioneuvoston
kansliaan tai ulkoasiainministeriöön.
Suomen Akatemian, Suomen yliopistojen rehtorien neuvoston ja
Ulkopolitiikan tutkimuksen säätiön tekemien
ehdotusten perusteella valittavilta jäseniltä ei
edellytettäisi tutkimuslaitoksen kummankaan päätoimintalohkon
käytännön tuntemusta, koska tämä turvattaisiin
valtioneuvoston kansliaa ja ulkoasiainministeriötä edustavien
jäsenten asiantuntemuksella. Mainittujen hallituksen jäsenten
tulisi sen sijaan olla hyvin perehtyneitä laitoksen toimialan
tutkimukseen jommallakummalla laitoksen päätoimintalohkolla.
Pykälässä ei kuitenkaan edellytettäisi,
että nämä jäsenet edustavat
tutkimuslaitoksen toimialan eri päätoimintalohkojen
asiantuntemusta. Kelpoisuusvaatimusten tietynlaisella väljyydellä on
haluttu turvata ensinnäkin se, että Suomen Akatemia,
Suomen yliopistojen rehtorien neuvosto ja Ulkopolitiikan tutkimuksen
säätiö voisivat ehdokkaita nimetessään
tarkoituksenmukaisella tavalla ottaa huomioon tutkimuslaitoksen
toiminnan kulloisetkin painopisteet. Toisaalta väljyys
mahdollistaa myös sen, että hallitukseen voidaan
valita saatavilla olevista henkilöistä pätevimmät
riippumatta siitä, miten heidän tutkimusalojensa
tarkka kohdentuminen on luonnehdittavissa.
Kuten ehdotetusta 2 §:n 2 momentista käy ilmi,
hallitukseen valittaisiin kolme jäsentä ilman eduskunnan
ulkopuolelta tehtävää ehdotusta. Näin
valittavilta jäseniltä edellytettäisiin
perehtyneisyyttä tutkimuslaitoksen toimialaan.
4 §. Hallituksen tehtävät.
Pykälässä lueteltaisiin tutkimuslaitoksen
hallituksen tehtävät. Hallituksen keskeisenä tehtävänä olisi
valvoa ja ohjata tutkimuslaitoksen toimintaa sekä tehdä aloitteita
sen kehittämiseksi. Ohjaustoimivaltaansa hallitus käyttäisi
etenkin päättämällä vuosittain
tutkimuslaitoksen talousarvioehdotuksesta sekä toiminta-
ja taloussuunnitelmasta. Tutkimuslaitoksen toimintakertomuksen hyväksyminen
kuuluisi samoin hallitukselle. Niin ikään hallitus
nimittäisi tutkimuslaitoksen johtajan ja johtajan sijaisen,
päättäisi virkavapauden myöntämisestä heille
sekä tarvittaessa heidän erottamisestaan. Lisäksi
hallitus hyväksyisi tutkimuslaitokselle työjärjestyksen,
jossa annettaisiin tarkempia määräyksiä laitoksen
hallintoon ja henkilöstöön liittyvistä kysymyksistä.
Työjärjestyksen sisällöstä säädettäisiin
tarkemmin ehdotetussa 13 §:ssä.
Hallituksen tehtäviä ei säännöksessä lueteltaisi
tyhjentävästi, vaan pykälän
viimeisen kohdan yleislausekkeen mukaan hallitus ratkaisisi myös
muut tutkimuslaitoksen toimintaa koskevat laajakantoiset tai periaatteellisesti
tärkeät asiat, jotka hallitus itse ottaa käsiteltävikseen
tai jotka tutkimuslaitoksen johtaja saattaa sen käsiteltäviksi.
5 §. Hallituksen päätöksenteko.
Pykälä sisältäisi säännökset
hallituksen päätösvaltaisuudesta ja päätöksentekomenettelystä.
Päätösvaltaisuus edellyttäisi
puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan sekä vähintään
neljän muun jäsenen läsnäoloa
kokouksessa. Erimielisyydet ratkaistaisiin äänestämällä,
jolloin päätökseksi tulee se mielipide,
jota enemmistö on kannattanut. Äänten mennessä tasan
puheenjohtajan ääni ratkaisisi.
6 §. Tutkimuslaitoksen johtaja ja johtajan sijainen.
Pykälän 1 momentti sisältäisi
perussäännöksen tutkimuslaitoksen johtajasta.
Johtajan toimikausi olisi viisi vuotta. Johtaja olisi virkasuhteessa
eduskuntaan.
Tutkimuslaitoksen johtajalla olisi myös sijainen. Tästä säädettäisiin 2
momentissa. Kuten jäljempänä 8 §:n
perusteluista käy ilmi, tarkoituksena on, että johtajan
sijaiselle voitaisiin työjärjestyksessä myös
siirtää sellaista päätösvaltaa, joka
muutoin kuuluisi tutkimuslaitoksen johtajalle. Koska johtajan sijainen
voisi näin ollen käyttää tutkimuslaitoksen
kannalta varsin merkittävää päätösvaltaa,
ehdotetaan, että johtajan lisäksi myös
hänen sijaisensa on virkasuhteessa eduskuntaan. Johtajan
sijaisen tehtävien hoitamista varten tutkimuslaitokseen
on tarkoitus perustaa erillinen virka, johon voitaisiin nimittää joko
joku tutkimuslaitoksen työsuhteisesta henkilökunnasta,
esimerkiksi tutkimusjohtaja, tai tutkimuslaitoksen ulkopuolinen
henkilö. Säännöksellä ei
oteta kantaa siihen, nimitetäänkö henkilö virkaan
toistaiseksi vai määräajaksi. Myös
viran nimi voitaisiin virkaa perustettaessa määritellä erikseen.
Tarkoituksena on, että johtajaan ja johtajan virkaan
samoin kuin johtajan sijaiseen ja siihen virkaan, johon tällaisena
sijaisena toimiminen kuuluu, sovellettaisiin, mitä eduskunnan
virkamiehistä annetussa laissa (1197/2003)
säädetään esimerkiksi viran
perustamisesta, virkaan nimittämisestä ja virkasuhteen
päättämisestä. Tutkimuslaitoksen
riippumattoman aseman vuoksi kaikki mainitun lain säännökset
eivät kuitenkaan voi tulla sellaisinaan sovellettaviksi. Pykälän 3
momentissa säädettäisiin tämän
vuoksi, että nyt ehdotettavaa lakia sovelletaan ensisijaisena
siltä osin kuin sen sisältämä sääntely poikkeaa
eduskunnan virkamiehistä annetusta laista, johon ehdotetaan
jäljempänä tehtäväksi näiden
virkojen perustamisesta aiheutuvat muutokset.
7 §. Johtajan ja johtajan sijaisen kelpoisuusvaatimukset.
Pykälän 1 momentin mukaan tutkimuslaitoksen
johtajalta vaadittaisiin tohtorin tutkinto tai tohtorin arvoon oikeuttavat
opinnäytteet, hyvä perehtyneisyys tutkimuslaitoksen
toimialaan sekä käytännössä osoitettu
johtamistaito ja -kokemus.
Tutkimuslaitoksen toimiala huomioon ottaen on pidetty perusteltuna,
että sen johtajan pätevyysvaatimukseksi asetetaan
tohtorin tutkinto. Johtajaksi voitaisiin kuitenkin nimittää myös henkilö,
jolla ei ole tohtorin tutkintoa mutta joka on suorittanut tohtorin
arvoon oikeuttavat opinnäytteet.
Ilmaisu "hyvä perehtyneisyys tutkimuslaitoksen toimialaan"
on tarkoitettu kattamaan tutkimuslaitoksen molemmat päätoimintalohkot
eli yhtäältä yleiset kansainväliset
suhteet ja toisaalta Euroopan unionin asiat. Ehdotettu kelpoisuusvaatimus
ei kuitenkaan tarkoittaisi, että johtajaksi nimitettävän
tulisi olla yhtä syvällisesti perehtynyt molempiin
päätoimintalohkoihin. Riittävää olisi,
että johtaja olisi tutkimustoiminnallaan tai muutoin osoittanut
paitsi toisen päätoimintalohkon hyvää tuntemusta
myös sellaista laaja-alaisuutta, että sen voidaan
katsoa mahdollistavan tutkimuslaitoksen toiminnan menestyksellisen
johtamisen.
Jäljempänä 2. lakiehdotuksesta ilmenevin
tavoin johtajan virka olisi eduskunnan virkamiehistä annetun
lain 4 §:n 2 momentissa tarkoitettu ns. erittelyvirka.
Ilman erityissäännöstä tästä seuraisi
mainitun lain 9 §:n mukaan, että virkaan
voitaisiin nimittää vain Suomen kansalainen. Tällaista
rajoitusta ei kuitenkaan ole pidetty tarpeellisena ottaen erityisesti
huomioon tutkimuslaitoksen toimiala ja se, että tutkimuslaitoksen
tehtäviin ei kuulu julkisen vallan käyttöä.
Tämän vuoksi ehdotetaan tässä pykälässä nimenomaisesti
säädettäväksi, että johtajan
virkaan voidaan nimittää muukin kuin Suomen kansalainen.
Sovellettavaksi voi tällöin tulla myös
eduskunnan virkamiehistä annetun lain 12 §:n
3 momentti, jonka nojalla kansliatoimikunta voi erityisestä syystä myöntää erivapauden
mainitussa pykälässä säädetyistä kielitaitovaatimuksista.
Kelpoisuusvaatimuksena virkaan, johon kuuluu johtajan sijaisena
toimiminen, olisi 2
momentin mukaan soveltuva
ylempi korkeakoulututkinto. Vaatimuksella tarkoitetaan sellaista tutkintoa,
joka antaa henkilölle valmiudet tutkimuslaitoksen johtajan
sijaisena toimimiseen tai johtajan sijaiselle työjärjestyksessä muutoin osoitettujen
hallinnollisten asioiden ratkaisemiseen.
8 §. Johtajan tehtävät.
Pykälän mukaan johtajan tehtävänä olisi
johtaa tutkimuslaitoksen toimintaa, vastata sen toiminnan kehittämisestä ja tuloksellisuudesta
sekä ottaa ja erottaa tutkimuslaitoksen henkilökunta.
Tutkimuslaitoksen hallitus nimittäisi kuitenkin 4 §:n
4 kohdan mukaisesti johtajan sijaisen. Johtajan ratkaisuvaltaan kuuluisivat
myös kaikki ne asiat, jotka ehdotetun lain mukaan eivät
kuulu hallitukselle tai joista ei tutkimuslaitoksen työjärjestyksessä muuta määrätä.
Johtaja voisi esimerkiksi laitoksen puolesta sitoutua muiden tutkimuslaitosten
kanssa yhdessä toteutettaviin tutkimusprojekteihin ja päättää tutkimuslaitoksen
merkittävimmistä laite- ja kalustohankinnoista.
Johtajalle kuuluvaa ratkaisuvaltaa voitaisiin tutkimuslaitoksen
työjärjestyksessä kuitenkin siirtää laitoksen
muulle henkilökunnalle, lähinnä johtajan
sijaiselle.
Pykälässä ei säädettäisi,
millä tavoin johtaja tekee päätöksensä.
Sen sijaan työjärjestykseen otettaisiin määräykset
siitä, mitkä päätökset
johtaja tekee esittelystä.
9 §. Tutkimuslaitoksen henkilökunta.
Pykälän mukaan
tutkimuslaitoksen palveluksessa voisi olla tutkimusjohtajia, tutkijoita,
erityisasiantuntijoita sekä tutkimuslaitoksen toimintaa
tukevaa hallinnollista ja muuta henkilökuntaa, joka olisi työsuhteessa
eduskuntaan. Tehtävänimikkeiden luettelo ei olisi
tyhjentävä.
Tutkimuslaitoksen käytännön toiminnan
järjestämisen kannalta on perusteltua, että laitos voisi
palkata palvelukseensa tutkimusjohtajan nimikkeellä ansioituneita
tutkijoita, jotka voisivat johtaa joko tiettyä tutkimusprojektia
tai olla pitempiaikaisesti vastuussa erikseen määritellystä tutkimuslohkosta.
Laitoksessa voisi olla myös tutkijoita joko tiettyä tutkimus-
tai selvityshanketta varten palkattuina tai pysyvässä työsuhteessa.
Varsinaisten tutkijoiden lisäksi laitoksessa voisi
olla myös eri alojen asiantuntijoita esimerkiksi tekeillä olevien
selvitysten niin vaatiessa. Tällaisina erityisasiantuntijoina
voisivat toimia esimerkiksi entiset ulkoasiainhallinnon virkamiehet.
Tutkimuslaitoksen muun henkilökunnan tehtävänimikkeitä ei
ole pidetty tarkoituksenmukaisena määritellä laissa.
Ilmaisu "tutkimuslaitoksen toimintaa tukevaa hallinnollista ja muuta henkilökuntaa"
on kuitenkin tarkoitettu viittaamaan siihen, että laitoksen
hallinnollisen rakenteen tulisi säilyä mahdollisimman
kevyenä ja että muun kuin tutkimushenkilökunnan
tehtävänä olisi nimenomaan avustaa laitoksen
päätoimintoja.
10 §. Neuvottelukunta ja tieteellinen neuvosto.
Pykälässä säädettäisiin
tutkimuslaitoksen neuvottelukunnasta ja neuvoa-antavasta tieteellisestä neuvostosta
sekä niiden kokoonpanosta.
Tutkimuslaitoksen ylimpänä päättävänä elimenä on
4 §:n mukaan hallitus. Ottaen erityisesti huomioon laitoksen
toiminnan luonne sekä tutkimusten että ajankohtaisselvitysten
tekijänä on kuitenkin tarpeen, että tutkimuslaitoksen
yhteydessä toimisi laajapohjainen neuvottelukunta, joka
voisi hallitusta vapaamuotoisemmin seurata tutkimuslaitoksen toimintaa
ja pitää yllä yhteyksiä laitoksen
toiminnan kannalta keskeisiin tahoihin. Neuvottelukunnan tehtäviin
kuuluisi lisäksi tutkimuslaitoksen toiminnan yhteiskunnallisen
vaikuttavuuden seuraaminen. Neuvottelukunta voisi esimerkiksi arvioida,
millainen merkitys tutkimuslaitoksen selvityksillä on ollut
yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa.
Neuvottelukunnasta ehdotetaan säädettäväksi
pykälän 1 momentissa.
Pykälän 2 momentin mukaan neuvottelukunnan
toimikausi olisi neljä vuotta, mistä seuraa, että neuvottelukunta
ja hallituksen erovuoroiset jäsenet eivät yleensä vaihtuisi
samanaikaisesti. Tällä tavalla pyritään
osaltaan varmistamaan tutkimuslaitoksen toiminnan pitkäjänteisyyttä ja suunnitelmallisuutta.
Neljän vuoden toimikautta puoltaa myös se, että ehdotuksen
mukaan neuvottelukuntaan kuuluisi enintään kahdeksan kansanedustajaa.
Neuvottelukuntaan kuuluvien kansanedustajien toimikausi sovitettaisiin
yhteen eduskunnan vaalikauden kanssa 14 §:n 3 momenttiin
otettavalla siirtymäsäännöksellä.
Kansanedustajien lisäksi neuvottelukuntaan kuuluisi
enintään kaksitoista tutkimuslaitoksen toiminnan
kannalta keskeisten yhteistyötahojen edustajaa. Taustaltaan
nämä voisivat olla esimerkiksi valtionhallinnon,
tiedeyhteisön tai elinkeinoelämän edustajia.
Koska tutkimuslaitos osittain jatkaisi nykyisen Ulkopoliittisen
instituutin toimintaa, on luontevaa, että neuvottelukunnassa
olisi aina myös Paasikivi-seuran edustus.
Eduskunnan kansliatoimikunta sekä nimeäisi neuvottelukuntaan
tulevat kansanedustajat että kutsuisi sen muut jäsenet.
Neuvottelukunta valitsisi keskuudestaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin
tutkimuslaitoksen yhteydessä toimivasta neuvoa-antavasta
tieteellisestä neuvostosta. Tarkoituksena on, että neuvosto
tukisi laitoksen toimintaa ja sen kehittämistä.
Tämän vuoksi momentissa ehdotetaan, että hallitus
kutsuisi neuvoston jäseniksi laitoksen toimialaan perehtyneitä koti-
ja ulkomaisten yliopistojen ja tukimuslaitosten sekä kansainvälisten
järjestöjen edustajia. Koska neuvostolla olisi
nimenomaan neuvoa-antava rooli, sen jäsenmäärä samoin
kuin sen toiminnan tarkempi järjestäminen on tarkoituksenmukaista
jättää tutkimuslaitoksen hallituksen
erikseen päätettäväksi.
11 §. Tutkimuslaitoksen talous.
Tutkimuslaitoksen toiminta rahoitettaisiin edellä esitetyn
mukaan valtion talousarviosta. Tämän vuoksi ehdotetaan 1
momentissa säädettäväksi,
että valtion talousarvioon otetaan tätä varten
vuosittain määräraha. Kuten edellä yleisperusteluissa
on esitetty, määräraha otettaisiin eduskunnan
pääluokkaan ja olisi nykyarvion mukaan noin 3
miljoonaa euroa vuodessa.
Pykälän 2 momentissa ehdotetaan selvyyden vuoksi
säädettäväksi, että laitoksella
olisi oikeus ottaa vastaan lahjoituksia ja testamentteja toimintaansa
edistäviin tarkoituksiin.
Tuottaessaan palveluja ulkopuolisille tahoille tutkimuslaitoksella
olisi kustannustensa kattamiseksi oikeus periä maksuja
näistä suoritteista. Tästä ehdotetaan
otettavaksi nimenomainen säännös pykälän 3
momenttiin. Maksut määräytyisivät
valtion maksuperustelain (150/1992) mukaan.
Tällaisia maksuja olisivat esimerkiksi kustannukset jäljennöksistä,
joita laitos toimittaa tutkimuksistaan ja selvityksistään
ulkopuolisille.
Ehdotettu säännös ei koskisi 12 §:ssä tarkoitettuja
tutkimussopimuksia ja muita laitoksen varsinaiseen toimintaan liittyviä sopimuksia,
vaan
tutkimuksen tai selvityksen tekemisestä saatavasta vastikkeesta
sovittaisiin aina erikseen sen tilaajan kanssa.
Koska tutkimuslaitos toimii eduskunnan yhteydessä,
siihen tulee soveltaa samoja periaatteita kuin valtion maksuperustelain
mukaan jo nyt noudatetaan eduskunnassa ja sen virastoissa. Tämän
vuoksi jäljempänä ehdotetaan muutettavaksi
valtion maksuperustelakia tätä tarkoitusta vastaavaksi.
12 §. Tutkimussopimukset ja tutkimusyhteistyö.
Koska tutkimuslaitos toimisi eduskunnan yhteydessä,
se ei olisi itsenäinen oikeushenkilö. Tämän
vuoksi on tarpeen säätää tutkimuslaitoksen
oikeudesta tehdä omissa nimissään sopimuksia
toimialaansa kuuluvien tutkimus- ja selvityshankkeiden toteuttamisesta.
Ehdotetun pykälän mukaan tutkimuslaitos voisi
tehdä tällaisia sopimuksia paitsi viranomaisten
ja yhteisöjen tarvittaessa myös yksityisten henkilöiden
kanssa. Niin ikään laitos voisi tehdä tutkimus-
ja selvityshankkeita koskevia yhteistyösopimuksia yliopistojen
ja tutkimuslaitosten kanssa.
13 §. Tutkimuslaitoksen työjärjestys.
Ehdotetun 4 §:n 5 kohdan mukaan hallituksen
tehtäviin kuuluu muun muassa tutkimuslaitoksen työjärjestyksen
vahvistaminen. Tämä sisältäisi
ehdotuksen mukaan ensinnäkin määräykset
hallintoasioiden käsittelyjärjestyksestä tutkimuslaitoksessa,
määräykset muista tutkimuslaitoksen sisäiseen
hallintoon kuuluvista asioista sekä tarvittaessa myös
määräykset työntekijöiden
tehtävistä. Niin ikään työjärjestykseen
voitaisiin sisällyttää määräyksiä henkilökunnalta
edellytettävistä tutkinnoista ja muista erityisistä kelpoisuusvaatimuksista
lukuun ottamatta johtajan ja johtajan sijaisen kelpoisuusvaatimuksia,
joista säädettäisiin ehdotetussa 7 §:ssä.
Erityisten kelpoisuusvaatimusten määrääminen
edellyttäisi kuitenkin aina viime kädessä hallituksen
arviota siitä, että kyseisen tehtävän
asianmukainen hoitaminen sellaisia edellyttää.
14 §. Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset.
Pykälä sisältäisi tavanomaisen
voimaantulosäännöksen lisäksi
ensinnäkin ne siirtymäsäännökset,
jotka ovat tarpeen tutkimuslaitoksen toiminnan alkuvaiheen järjestämiseksi,
ja toisaalta säännökset, jotka johtuvat
Ulkopolitiikan tutkimuksen säätiön ylläpitämän
Ulkopoliittisen instituutin toiminnan siirtämisestä osaksi
perustettavaa tutkimuslaitosta.
Pykälän 1 momentin mukaan laki tulisi
voimaan ja tutkimuslaitos aloittaisi toimintansa 1 päivänä tammikuuta
2007.
Pykälän 2 momentin mukaan tutkimuslaitoksen
ensimmäiseen hallitukseen tulevat jäsenet voitaisiin
valita ja hallitus voisi aloittaa toimintansa ennen säädettävän
lain voimaantuloa. Tämä on tarpeen muun muassa
sen vuoksi, että tutkimuslaitokselle voitaisiin valita
johtaja ennen kuin laitos aloittaa toimintansa. Tämän vuoksi
ensimmäisen hallituksen jäsenten toimikausi olisi
2 §:ssä säädetyn estämättä jonkin
verran pidempi kuin viisi vuotta niin, että se päättyisi
vuoden 2011 lopussa. Toisaalta tutkimuslaitoksen toiminnan jatkuvuuden
ja suunnitelmallisuuden näkökulmasta ei voida
pitää tarkoituksenmukaisena, että kaikki
hallituksen jäsenet vaihtuisivat kerralla. Tämän
vuoksi momentissa ehdotetaan myös säädettäväksi,
että tutkimuslaitoksen aloittaessa toimintansa valtioneuvoston kanslian,
ulkoasiainministeriön, Suomen Akatemian, Suomen yliopistojen
rehtorien neuvoston ja Ulkopolitiikan tutkimuksen säätiön
ehdotuksesta tutkimuslaitoksen ensimmäiseen hallitukseen
valittujen jäsenten toimikausi päättyisi vuoden
2009 lopussa. Jotta eduskunta voisi pääsääntöisesti
valita yhdessä vaalitoimituksessa kerran viidessä vuodessa
ne jäsenet, joiden osalta mikään ulkopuolinen
taho ei tee ehdotusta, ensimmäisen hallituksen joidenkin
jäsenten poikkeuksellinen toimikausi ei koskisi tällaisia
hallituksen jäseniä.
Pykälän 3 momentti sisältäisi
säännökset tutkimuslaitoksen ensimmäisen
neuvottelukunnan asettamisesta. Koska tutkimuslaitos toimii eduskunnan
yhteydessä, on perusteltua, että neuvottelukuntaan
kuuluu nimenomaan kulloinkin kansanedustajiksi valittuja henkilöitä.
Tämän vuoksi neuvottelukunnan toimikausi sovitettaisiin yhteen
eduskunnan vaalikauden kanssa säätämällä,
että ensimmäinen neuvottelukunta asetetaan vasta
vuonna 2007 toimitettavien kansanedustajien vaalien jälkeen.
Neuvottelukunta olisi asetettava 1 päivään
kesäkuuta 2007 mennessä.
Ehdotetun 4 §:n mukaan tutkimuslaitoksen hallitus
nimittää tutkimuslaitoksen johtajan, ja sen asiana
on myös huolehtia johtajan viran haettavaksi julistamisesta.
Tutkimuslaitoksen toiminnan kannalta on kuitenkin tarkoituksenmukaista
pyrkiä siihen, että toiminnan käynnistyessä sille
on jo valittu johtaja. Tämän vuoksi 4 momentissa ehdotetaan
säädettäväksi, että eduskunta
julistaa johtajan viran haettavaksi sitä ensimmäistä kertaa
täytettäessä.
Vaikka johtaja saataisiinkin valittua ennen tutkimuslaitoksen
toiminnan käynnistymistä, saattaa käydä niin,
ettei valituksi tullut voi ryhtyä hoitamaan virkaa heti.
Tämän vuoksi momentissa ehdotetaan säädettäväksi,
että tarvittaessa uuden tutkimuslaitoksen johtajana
toimii suostumuksensa mukaisesti Ulkopoliittisen instituutin johtaja,
kunnes tutkimuslaitoksen uusi johtaja on ryhtynyt hoitamaan virkaansa.
Pykälän 5 momentti sisältäisi
viittaussäännöksen, jonka mukaan Ulkopoliittisen
instituutin palveluksessa olevan henkilöstön siirtymisestä eduskunnan
palvelukseen sovitaan erikseen. Tarkoituksena on, että Ulkopoliittisessa instituutissa
nykyisin työskentelevät henkilöt voisivat
niin halutessaan siirtyä uuteen tutkimuslaitokseen ja siten
eduskunnan palvelukseen samoin työehdoin ja työsuhteeseen
kuuluvin etuuksin, jotka heillä on ehdotetun lain voimaan tullessa
Ulkopoliittisen instituutin palveluksessa. Siirtymisestä tehtäisiin
kunkin työntekijän kanssa erillinen sopimus.
Myös pykälän 6 momentti sisältäisi
viittauksen erikseen tehtävään sopimukseen.
Sen mukaan eduskunta ottaa vastattavikseen ne Ulkopoliittisen instituutin
tavanomaisesta toiminnasta johtuvat taloudelliset sitoumukset ja
muut velvoitteet, jotka rasittavat instituuttia tai Ulkopolitiikan
tutkimuksen säätiötä vuoden
2006 lopussa. Tutkimuslaitos puolestaan käyttää säätiön
tai instituutin tekemiin instituutin tutkimustoimintaan liittyviin
sopimuksiin perustuvia instituutin oikeuksia niin kuin näistä eduskunnan
ja säätiön välillä on
erikseen sovittu. Tarkoituksena on, että vaikka Ulkopoliittinen
instituutti siirtyy osaksi uutta tutkimuslaitosta, jo tehtyjen sopimusten
mukaiset tutkimushankkeet saatetaan loppuun kunkin sopimuksen omien
ehtojen mukaisesti. Tästä tullaan luonnollisesti
tiedottamaan erikseen myös kunkin sopimuksen toiselle osapuolelle.
Varsinaisten tutkimussopimusten lisäksi siirtymäsäännöstä voitaisiin
soveltaa myös esimerkiksi tutkimustoimintaa tukeviin julkaisu-
ja painatussopimuksiin sekä tietoliikennesopimuksiin.
Pykälän 7 momentin mukaan ennen lain
voimaantuloa voitaisiin ryhtyä tutkimuslaitoksen toiminnan
käynnistämiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin.
Tällaisiin toimiin kuuluu esimerkiksi työsopimusten
tekeminen perustettavaan tutkimuslaitokseen mahdollisesti palkattavien uusien
henkilöiden kanssa.
2.2 Laki eduskunnan virkamiehistä
2 §.
Pykälän 2 momentissa luetellaan eduskunnan
virastot. Koska 1. lakiehdotuksen mukaan eduskunnan yhteyteen perustettaisiin
riippumaton kansainvälisten suhteiden ja Euroopan unionin
asioiden tutkimuslaitos ja koska sen johtaja ja johtajan sijainen
olisivat virkasuhteessa eduskuntaan, on pidetty perusteltuna, että maininta tästä
laitoksesta
lisätään momentissa olevaan eduskunnan
virastojen luetteloon.
3 §.
Pykälän 1 momentin mukaan eduskunnan kansliatoimikunta
päättää momentissa lueteltujen
virkojen perustamisesta, lakkauttamisesta ja muuttamisesta. Uuden
tutkimuslaitoksen johtaja ja johtajan sijainen olisivat virkasuhteessa eduskuntaan.
Myös näiden virkojen perustamisesta, lakkauttamisesta
ja muuttamisesta päättäminen on perusteltua
säätää kansliatoimikunnan tehtäväksi.
Tämän vuoksi momenttiin on lisättävä maininta
perustettavan tutkimuslaitoksen viroista.
4 §.
Pykälän 2 momentissa luetellaan valtion
talousarviossa eriteltävät virat. Luetteloon ehdotetaan
lisättäväksi uusi 5 kohta, jossa tällaisena
ns. erittelyvirkana mainitaan kansainvälisten suhteiden
ja Euroopan unionin asioiden tutkimuslaitoksen johtajan virka. Lisäyksen
vuoksi myös luettelon 3 ja 4 kohtaa on lakiteknisistä syistä muutettava.
9 §.
Pykälän mukaan valtion talousarviossa eriteltävään
virkaan tai siihen kuuluvien tehtävien hoitamista tarkoittavaan
määräaikaiseen virkasuhteeseen voidaan
nimittää vain Suomen kansalainen. Edellä on
ehdotettu, että myös eduskunnan yhteyteen perustettavan
tutkimuslaitoksen johtajan virka olisi ns. erittelyvirka. Johtajan
ei 1. lakiehdotuksen 6 §:n 1 momentin mukaan kuitenkaan
tarvitsisi olla Suomen kansalainen. Tämän vuoksi
pykälään ehdotetaan selvyyden vuoksi
otettavaksi maininta, jonka mukaan johtajan virasta on kansalaisuusvaatimuksen osalta
voimassa, mitä siitä erikseen säädetään.
10 §.
Pykälässä säädetään
nimitystoimivallasta. Edellä 1. lakiehdotuksen 4 §:n
4 kohdan mukaan perustettavan tutkimuslaitoksen johtajan ja johtajan
sijaisen nimittäisi tutkimuslaitoksen hallitus. Tässä pykälässä ei
ole tarkoituksenmukaista toistaa kyseistä nimitystoimivaltaa
koskevaa säännöstä. Tämän
vuoksi pykälään ehdotetaan lisättäväksi
uusi 7 momentti, jossa viitataan mainittuun erityissääntelyyn.
11 §.
Pykälässä säädetään
virkamiehiltä vaadittavasta erityisestä kelpoisuudesta
pääosin viittaamalla alemman tasoisiin säädöksiin.
Edellä olevan 1. lakiehdotuksen 7 § sisältäisi
säännökset tutkimuslaitoksen johtajan
samoin kuin johtajan sijaisen erityisistä kelpoisuusvaatimuksista.
Selvyyden vuoksi nyt esillä olevaan pykälään
ehdotetaan lisättäväksi uusi 3 momentti, jossa
viitataan tutkimuslaitoksesta säädettävään lakiin.
29 §.
Pykälässä säädetään
niistä viroista, joissa irtisanomissuoja on lain 28 §:n
2 momentissa säädettyjä, virkamiehestä johtuvia
perusteita väljempi. Pykälässä luetellut
virkamiehet voidaan irtisanoa silloin, kun siihen on virkasuhteen
luonne huomioon ottaen hyväksyttävä ja perusteltu
syy.
Pykälässä oleva virkaluettelo vastaa
lain 4 §:ssä olevaa erittelyvirkojen
luetteloa, lukuun ottamatta Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajan
virkaa. Tähän nähden luetteloon on sen uudeksi 4
kohdaksi perusteltua lisätä myös
perustettavan tutkimuslaitoksen johtajan virka. Lisäys
on tarpeellinen erityisesti sen vuoksi, että tutkimuslaitoksen
menestyksellisen toiminnan takaaminen saattaa joissakin tilanteissa
edellyttää johtajan vaihtamista myös
sellaisissa tilanteissa, joissa ei voida katsoa vielä olevan
28 §:n 1 momentissa tarkoitettua virkamiehestä johtuvaa
erityisen painavaa syytä virkasuhteen irtisanomiseen.
Ehdotetun uuden kohdan lisäämisen vuoksi on
myös 2 ja 3 kohtaa lakiteknisistä syistä muutettava.
49 §.
Pykälän 1 momentin nojalla kansliatoimikunta
voi tehdä virkamiehen kanssa kirjallisen sopimuksen palvelussuhteen
ehdoista. Tällaisessa virkasopimuksessa sovitut palvelussuhteen ehdot
eivät saa olla huonompia kuin virkaehtosopimuksessa sovitut
ehdot. Yksittäisellä virkasopimuksella sovittavia
asioita ovat erityisesti virkamiehen palkkausta, työaikaa,
vuosilomaa, kustannusten korvausta ja irtisanomisaikaa koskevat
kysymykset. Koska myös perustettavan tutkimuslaitoksen
johtajan ja johtajan sijaisen kanssa voi olla tarpeen tehdä tällainen
virkasopimus, ehdotetaan momenttia täydennettäväksi tätä tarkoittavalla
maininnalla.
71 §.
Pykälän 1 momentissa säädetään
keskeisten työnantajalle kuuluvien toimivaltuuksien käyttämisestä.
Momentti koskee viran siirtämistä viraston sisällä,
virkamiehen siirtämistä 25 §:n
nojalla, virkasuhteen muuttamista osa-aikaiseksi, kirjallisen varoituksen
antamista, virkamiehen lomauttamista, virantoimituksesta pidättämistä,
virkamiehen irtisanomista ja virkasuhteen purkamista.
Perustettavan tutkimuslaitoksen johtajan ja johtajan sijaisen
osalta on 1. lakiehdotuksen 4 §:n perusteella
selvää, että päätösvalta
mainituissa asioissa kuuluu tutkimuslaitoksen hallitukselle. Tästä huolimatta
on sääntelyn selkeyden ja yhtenäisyyden
vuoksi perusteltua, että momentissa olevaan luetteloon
lisätään uusi 5 kohta, jossa
on maininta tutkimuslaitoksen hallituksesta edellä tarkoitettujen
toimivaltuuksien käyttäjänä.
Uuden kohdan lisäämisen vuoksi on myös voimassa
olevan momentin 3 ja 4 kohta lakiteknisistä syistä muutettava.
Voimaantulosäännös. Lakiehdotus
on yhteydessä 1. lakiehdotukseen, joten sen on tultava voimaan
yhtä aikaa 1. lakiehdotuksen sisältämän
lain kanssa eli 1 päivänä tammikuuta
2007. Ennen lain voimaantuloa voitaisiin ryhtyä lain täytäntöönpanon
edellyttämiin toimenpiteisiin.
2.3. Valtion maksuperustelaki
1 §. Lain soveltamisala ja 10 §. Erityiset
virastot ja laitokset.
Edellä 1. lakiehdotuksen 11 §:n perusteluissa
esitetyistä syistä ehdotetaan valtion maksuperustelakia
muutettavaksi siten, että lain soveltamisalaa koskevaan
1 §:ään samoin kuin tiettyjen virastojen
ja laitosten omaa päätöksentekovaltaa
säätelevään 10 §:ään
lisätään maininta kansainvälisten
suhteiden ja Euroopan unionin asioiden tutkimuslaitoksesta.
Voimaantulosäännös. Lakiehdotus
on asiallisessa yhteydessä 1. lakiehdotuksen 11 §:ään,
joten sen on tultava voimaan yhtä aikaa kyseisen lain kanssa
eli 1 päivänä tammikuuta 2007. Ennen
lain voimaantuloa voitaisiin ryhtyä lain täytäntöönpanon
edellyttämiin toimenpiteisiin.