LAKIALOITE 3/2004
vp
LA 3/2004
vp - Jukka Gustafsson /sd ym.
Tarkistettu versio 2.1
Laki luottolaitostoiminnasta annetun lain 50 a §:n
ja Rahoitustarkastuksesta annetun lain 4 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Asiakkaan oikeus peruspankkipalveluihin on turvattu luottolaitostoiminnasta
annetussa laissa. Laissa ei ole säännöksiä pankkipalveluista kerättävistä palvelumaksuista.
Pankkien palvelumaksut ovat kohonneet nopeasti viime vuosina. Palvelumaksut
koetaan usein kohtuuttoman korkeiksi etenkin silloin, kun maksetaan
laskuja pankin tiskillä. Lakialoitteessa ehdotetaan, että maksettaessa
laskuja pankin tiskillä asiakkaalta perittävä palvelumaksu
voisi olla enintään 2,5 euroa/lasku.
Lakialoitteessa ehdotetaan lisäksi, että luottolaitosten
toimintaa valvova Rahoitustarkastus seuraisi ja valvoisi pankkien
palvelumaksujen kehitystä ja sitä, että asiakkaan oikeus
peruspankkipalveluihin ei vaarannu kohtuuttoman suurten palvelumaksujen
takia.
PERUSTELUT
Pankkien toiminnassa maksuliikemarkkinoilla on parin viimeisen
vuosikymmenen aikana tapahtunut suuri tekninen ja asenteellinen
muutos. 1980-luvun alkupuolella pankit kilpailivat maksupalveluiden
kehittämisessä ja tarjonnassa. Hieman aiemmin
pankit olivat aloittaneet palkka pankkiin -kampanjan, jolla pyrittiin
lisäämään rahaliikenteen keskittämistä pankkeihin
ja muihin rahoituslaitoksiin. Ilmaispalvelut olivat keskeisin houkutin,
jolla ihmiset saatiin keskittämään raha-asioidensa
hoitaminen pankkeihin.
Rahoitusmarkkinoiden vapautuminen ja sitä seurannut
pankkikriisi muuttivat maksuliikepalveluiden markkinoita. Korkosäännöstelyn
loppuminen lisäsi kilpailua pankkien välillä,
ja anto- että ottolainauskoron välinen
korkomarginaalin supistuminen pienensi pankkien korkokatetta. Tulot
pienenivät, ja tuottoja piti ryhtyä etsimään
muista palveluista. Ilmaisista maksupalveluista siirryttiin asteittain
maksullisiin palveluihin. Pankkikriisin kärjistyminen koski
kaikkia pankkeja ja niiden oli turvauduttava valtion takauksiin
ja tukeen. Tähän mennessä julkisesta pankkituesta
on lopullisesti menetetty 5,5 miljardia euroa. Pankkikriisin jälkeen
maksuttomien palveluiden määrä väheni
ja palveluiden hinnat nousivat.
Pankkitoiminta on muuttunut nopeasti parin viimeisen vuosikymmenen
aikana. Asiakkaat on ohjattu käyttämään
pankki- ja maksuautomaatteja sekä puhelin- ja verkkopankkia.
Suuri osa asiakkaista hoitaa maksunsa sujuvasti ja pankin kannalta
vaivattomasti sähköisesti verkkopankissa. Pankkien
asiakkaina on kuitenkin myös sellaisia henkilöitä,
jotka eivät ehkä koskaan kykene tai halua maksaa
maksujaan sähköisesti tai suoraveloituksen kautta.
Jo pelkän automaatin käyttäminen saattaa
aiheuttaa vaikeuksia, tietokoneesta ja verkkopankista puhumattakaan. Pankkien
asiakaskunnasta näiden asiakkaiden osuus on suhteellisen
pieni, eikä kohtuuhintaisten pankkipalveluiden tarjoaminen
tiskiltä näille henkilöille voi olla
pankeille ylivoimainen taloudellinen rasite. Sen sijaan pankkiasiakkaalle jopa
8 euron palvelumaksu yhden laskun maksamisesta pankin tiskillä on
kohtuuton. Pankkien tiskillä maksetut keskimääräiset
laskut ovat suhteellisen pieniä. Tämän
vuoksi palvelumaksunkin pitäisi olla kohtuullisessa suhteessa
varsinaiseen laskuun. Enintään 2,5 euron kertamaksun pitäisi
kattaa tapahtumasta johtuvat kustannukset pankille.
Luottolaitostoiminnasta annettuun lakiin lisättiin
vuosi sitten uusi 50 a §, joka säätelee asiakkaan
oikeutta peruspankkipalveluihin. Säännöksen
mukaan talletuspankki on velvollinen avaamaan jokaiselle tavanomaisen
pankkitilin ja myöntämään sen
käyttämiseksi tarvittavat tilinkäyttövälineet,
jollei pankilla ole painavaa syytä siitä kieltäytyä.
Hallituksen esityksen (HE 33/2002 vp)
perusteluissa todetaan, että palvelujen hinnoittelulla
on merkitystä peruspankkipalveluiden saatavuuteen. Hallitus
on esityksessään katsonut, että asiakkaan
oikeutta peruspankkipalveluihin ei tule voida tehdä käytännössä merkityksettömäksi
esimerkiksi kohtuuttomalla ja syrjivällä hinnoittelulla.
Pankkien kilpailuttaminen maksupalveluasioissa on
käytännössä vaikeaa. Ensinnäkin
eri pankkien palvelupaketit ja -maksut on rakennettu niin monimutkaisiksi,
että vaihtoehtojen vertailu on lähes mahdotonta.
Lisäksi palvelupakettien sisältöjä ja
palvelumaksuja uudistetaan jatkuvasti, joten asiakkaan on vaikea
pysyä muutosvauhdissa mukana. Vuosikymmenten pankkisuhdetta
ei herkästi irtisanota. Kilpailu ja kilpailun vaikutus
kassapalveluiden hintoihin ei toimi toivotulla tavalla. Tämän
takia on tarpeen lisätä pankkien maksuliikepalvelujen
ja palvelumaksujen valvontaa. Lakiehdotuksessa esitetään, että Rahoitustarkastus
seuraisi ja arvioisi palvelumaksujen sisältöä ja
tasoa sekä valvoisi sitä, että asiakkaan
oikeus peruspankkipalveluihin ei vaarannu kohtuuttomien palvelumaksujen
takia.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavat lakiehdotukset:
1.
Laki
luottolaitostoiminnasta annetun lain 50 a §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään luottolaitostoiminnasta
30 päivänä joulukuuta 1993 annetun lain
(1607/1993) 50 a §:ään, sellaisena
kuin se on laissa 69/2003, uusi 3 momentti
seuraavasti:
50 a §
Asiakkaan oikeus peruspankkipalveluihin
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Asiakkaan toimittaessa maksunvälitystä koskevan
toimeksiannon luottolaitoksen konttoriin luottolaitos voi periä maksunvälityksen
hoitamisesta palvelumaksua enintään 2,5 euroa
toimeksiantoa kohden.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
2.
Laki
Rahoitustarkastuksesta annetun lain 4 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään Rahoitustarkastuksesta
27 päivänä kesäkuuta 2003 annetun
lain (587/2003) 4 §:ään
uusi 9 a kohta seuraavasti:
4 §
Toiminta
Tehtävänsä toteuttamiseksi
Rahoitustarkastus:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
9 a) seuraa ja arvioi luottolaitosten tarjoamien maksuliikepalvelujen
ja perimien palvelumaksujen sisältöä ja
tasoa sekä valvoo, etteivät kohtuuttomat palvelumaksut
estä luottolaitostoiminnasta annetun lain 50 a §:ssä tarkoitettujen peruspankkipalvelujen
saamista;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________