LAKIALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa ehdotetaan opintorahan korottamista noin 15
prosentilla.
Ehdotan lakialoitteessa, että opiskelijoiden asumislisää maksettaisiin
ympärivuotisesti.
Ehdotan, että alle 20-vuotiaiden, perheettömien,
itsenäisesti asuvien toisen asteen opiskeli-joiden opintotuen
määrä irrotettaisiin heidän vanhempiensa
tuloista.
Ehdotan myös, että kotona asuvien ja alle
18-vuotiaiden opintorahan minimimäärä kuukau-dessa
korotettaisiin lapsilisän tasolle eli nykyisellään
100 euroon kuukaudessa ja että tämä tuki maksettaisiin
pienituloisille kaksinkertaisena. Nykyiset tuet ovat tasolla 21,86—84,09
euroa kuukaudessa.
Lisäksi ehdotan opintotuen rahamäärien
sitomista elinkustannusindeksiin.
Lakialoite on laadittu rinnakkaisaloitteeksi hallituksen esitykselle
opintotukilain muuttamisesta (HE 6/2007 vp),
johon nähden lakialoitteen mukaiset esitykset ovat täydentäviä.
PERUSTELUT
Opintorahan tasokorotus
11 §:n 1 momentin 3 kohta. Opintorahan määrä:
Itsenäisesti asuvien korkeakouluopiskelijoiden ja muussa
oppilaitoksessa opiskelevien opintorahaan 15 prosentin korotus
Ehdotan 11 §:n 1 momentin muuttamista niin, että opintorahaa
korotetaan noin 15 prosentilla. Korkeakouluopiskelijoille ehdotan
opintorahan tasoksi 300 euroa kuukaudessa ja muissa oppilaitoksissa
opiskeleville 255 euroa kuukaudessa.
Vuonna 2007 opintorahan saajien määräksi arvioidaan
231 000, joista korkeakouluopiskelijoita 146 000
ja muita opiskelijoita 85 000. Tällä hetkellä opintorahan
suuruus on koulutusasteesta, iästä ja asumismuodosta
riippuen 21,86—259,01 euroa kuukaudessa. Nykyisellään
opintoraha ei vastaa elinkustannusten tasoa eikä näin ollen
mahdollista opiskelijoiden keskittymistä kokopäivätoimisesti
päätehtäväänsä eli
opiskeluun. Opintorahan taso on vuodesta 1995 jäänyt jälkeen
noin 17 % hintojen noususta ja 35 % ansiotasomuutoksesta
vuosina 1994—2005.
Opintorahan tason jälkeenjääneisyys
asettaa opiskelijat keskenään epätasa-arvoiseen
asemaan, kun opiskelijan elintaso on aiempaa voimakkaammin riippuvainen
vanhempien varallisuudesta, opiskelijan työnsaantimahdollisuuksista
sekä opintopaikkakunnan hintatasosta. Opintorahan jälkeenjääneisyys
onkin tärkeimpiä syitä opiskeluaikojen
pitkittymiseen, kun opiskelijoiden on käytävä ansiotyössä opiskelujensa
ohessa. Lisäansioiden hakemiseen pakotetut opiskelijat
myös vääristävät työmarkkinoitamme.
Erityisesti opiskelijoiden voimakas työllistyminen palvelualojen
ammatteihin ravinto-la-, myymälä- ja kiinteistöhuoltoaloilla
on polkenut alan palkkoja ja työehtoja ja siten vaarantanut
alalla vakituisesti työskentelevien työllisyyden
sekä elintason.
Vanhempien luona asuvien ja alle 18-vuotiaiden opintorahan
vähimmäismäärä lapsilisän
tasolle
11 §:n 1 momentin 1—2 kohta. Opintorahan määrä:
Vanhempien luona asuvien ja alle 18-vuotiaiden osalta
Ehdotan, että vanhempiensa luona asuvien opiskelijoiden
ja itsenäisesti asuvien alle 18-vuotiaiden opiskelijoiden
opintorahan vähimmäismäärä olisi
100 euroa kuukaudessa ja että sen taso myöhemminkin
kytkettäisiin lapsilisän määrään.
Vanhempien ollessa pienituloisia tuki maksettaisiin kaksinkertaisena.
Pienituloisuuden perusteena käytettäviä tulorajoja
tarkistettaisiin ansiotason kehityksen perusteella säännöllisesti.
Uudistus kohdistuisi erityisesti toisella asteella opiskeleville
sekä pienelle ryhmälle korkea-asteen opiskelijoita.
Kustannukset tästä olisivat noin 50 miljoonaa
euroa vuodessa, josta perusmäärän korotus
100 euroon maksaisi 32 miljoonaa euroa ja vähävaraisuuden
perusteella tehtävä korotus (enintään
100 euroa/kk) 18 miljoonaa euroa.
Pienten opintorahojen korotus 100 eurolla sekä sen
korottaminen enintään 100 eurolla kuukaudessa
vanhempien tulojen perusteella koskisi noin 56 000:ta toisen
asteen opiskelijaa ja 1 200:aa korkeakouluopiskelijaa.
Opintotukiasiain neuvottelukunnan laatimassa opintotuen kehittämisohjelmassa
(OPM:n julkaisuja 2007:10) esitetään vastaavia
parannuksia.
Asumislisän maksaminen ympärivuotisesti
14 §. Asumislisä.
Ehdotan opintotuen asumislisän säätämistä ympärivuotiseksi
siten, että opiskelijalla olisi mahdollisuus saada asumislisää ympärivuotisesti,
mikäli hänen tulonsa eivät ylitä opintotukilain
17 §:ssä säädettyä määrää.
Opintotuen taso on nykyisin riittämätön,
ja opintotukea on syytä kehittää ja korottaa
eri tavoin. Asumislisän puuttuminen kesäkuukausilta aiheuttaa
opiskelijoille usein ylimääräisiä toimeentulo-ongelmia,
koska esim. yleistä asumistukea ei myönnetä niin
lyhyeksi ajaksi. Opiskelijat ovat usein joutuneet hakemaan toimeentulotukea
kesäkuukausiksi. Asumislisän ympärivuotisuus
kohentaisi etenkin niiden opiskelijoiden asemaa, jotka eivät
onnistu saamaan kesätyötä. Samalla opiskelija-asuntojen
tyhjäkäyttö vähenisi. Muutos
vähentäisi myös kuntien toimeentulotukimenoja.
Toisen asteen opiskelijoiden opintorahan määrän
irrottaminen vanhempien tuloista
19 §:n 1 momentti. Vanhempien tulojen huomioon
ottaminen.
Ehdotan 19 §:n 1 momentissa säädettäväksi,
että vanhempien tuloja ei oteta huomioon tässä laissa
tarkoitettujen toisella asteella opiskelevien, korkeakouluopiskelijoiden ja
aikuisopintorahaan oikeutettujen opintotukea myönnettäessä.
Tämän vuoksi ehdotan 19 §:n
2 ja 3 momentin kumoamista.
19 §:n 2 ja 3 momentti.
Hallituksen esitys (HE 6/2007 vp)
lieventää toisen asteen opiskelijoiden vanhempien
tulojen vaikutusta opiskelijoiden opintotukeen. Tämä on
aivan oikean suuntainen toimenpide, mutta se ei poista eri opiskelijaryhmien
eriarvoista asemaa opintuen saamisessa.
Sen vuoksi ehdotan, että alle 20-vuotiaiden, perheettömien
toisen asteen opiskelijoiden opintotuen määrä irrotettaisiin
heidän vanhempiensa tuloista. Samaan asiaan kiinnitti huomiota
myös eduskunnan valtiovarainvaliokunta talousarviomietinnössään
koskien vuotta 2005 (VaVM 41/2004 vp).
Toisen asteen opiskelijoiden niukka taloudellinen tuki ja heidän
riippuvuutensa vanhempiensa tuloista vaikuttaa opintoihin hakeutumiseen, opintojen
edistymiseen sekä opiskelijoiden hyvinvointiin. Noin puolet
toisen asteen opiskelijoista ei saa opintotukea vanhempien tulojen
perusteella (Opintotuen kehittämisohjelma 2007, OPM:n julkaisuja
2007:10, s. 17).
Järjestelmä pakottaa opiskelijat palkkatyöhön
opintojen aikana ja hidastaa ennen kaikkea vähävaraisten
perheiden lasten opintoja, koska tulorajat on asetettu hyvin alas
ja järjestelmä on tämän vuoksi
syrjivä.
Voimassa olevan opintotukilain mukaan vanhempien tulot otetaan
huomioon toisella asteella opiskelevilla perheettömillä alle
20-vuotiailla. Asumislisää myönnettäessä vanhempien
tulot vaikuttavat vain alle 18-vuotiailla, kun hakija opiskelee
muussa kuin korkeakoulussa ja on naimaton ja lapseton. Opintorahan
määrää voidaan myös
korottaa, jos vanhemmat ovat pienituloisia. Vanhempien tuloja ei
oteta huomioon, jos opiskelija on avioliitossa tai elatusvelvollinen.
Koulutusasteiden välisen tasa-arvon toteutumiseksi
olisi perusteltua luopua vanhempien tuloihin perustuvasta tarveharkinnasta
itsenäisesti asuvien täysi-ikäisten opiskelijoiden
osalta. Tällöin korkea-asteen ja toisen asteen
opiskelijat olisivat nykyistä tasa-arvoisemmassa asemassa eikä järjestelmä kannustaisi
nuoria toisen asteen opiskelijoita muuttamaan pois kotoa.
Jos tarveharkinnasta luovuttaisiin kokonaan 18- ja 19-vuotiaiden
itsenäisesti asuvien kohdalla, olisivat kustannukset noin
22,4 miljoonaa euroa. Opetusministeriön julkaisema opintotuen kehittämisohjelma
esittää, että samalla kun vanhempien
tulojen perusteella tehtävää tarveharkintaa
lievennetään edelleen, itsenäisesti asuvien
täysi-ikäisten osalta siitä luovuttaisiin
kokonaan (OPM:n julkaisuja 2007:10, s. 17).
Jos tarveharkinnasta luovuttaisiin itsenäisesti asuvien
18-ja 19-vuotiaiden toisen asteen opiskelijoiden osalta, se koskisi
noin 18 000:ta toisen asteen opiskelijaa. Uusia tuen saajia
tulisi noin 15 400.
Opintotukilain etuuksien ja määräytymisperusteiden
sitomista elinkustannusindeksiin
48 §. Etuuden korottaminen.
Opintotukilain mukaisia etuuksia ja niiden määräytymisperusteita
ei ole tällä hetkellä sidottu mihinkään
indeksiin. Kaikki korotukset, joita etuuksiin tehdään,
päätetään lailla erikseen. Opintorahan reaaliarvo
on tämän vuoksi huomattavasti heikentynyt 15 vuoden
aikana. Opintotuen reaaliarvon kehityksellä on
merkitystä myös yksittäisten opiskelijoiden
kannalta. Opintotuki voi olla usean vuoden ajan opiskelijan tärkein
tulonlähde, mutta hintatason muutokset eivät vaikuta
tähän.
Korkeakouluopiskelijoiden opintorahan reaalitaso suhteessa hintojen
muutokseen heikkeni vuosina 1994—2005 16,8 %.
Samana aikana opintorahan reaalitaso suhteessa ansiotason muutokseen
heikkeni 35,1 %.
Ehdotan kansaneläkejärjestelmän mukaisen indeksisuojan
käyttöönottamista opintukietuuksiin ja
niiden määräytymisperusteisiin.
Voimaantulo
Ehdotan lakiesityksen mukaisten ehdotusten mahdollisimman pikaista
voimaansaattamista.