PERUSTELUT
Kunta- ja palvelurakenteiden uudistaminen käynnistettiin
Paras-hankkeella vuonna 2005. Sen myötä säädettiin
laki kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta (169/2007,
puitelaki), joka velvoitti kuntia muodostamaan riittävän
vahvoja palvelualueita. Tätä tavoitetta on tukenut
kuntajakolain uudistus (1698/2009) ja
myöhemmin kuntarakennelaki (29.12.2009/1698),
jonka tavoitteena on edistää elinvoimaisen, toimintakykyisen
sekä eheän kuntarakenteen kehittymistä.
Kaikilla rakenteellisilla uudistuksilla on tarkoitus saattaa myös
hyvinvointiyhteiskunta kestävälle pohjalle. Siksi
kuntarakennetta koskevaan lainsäädäntöön
tulee kirjata vain säännöksiä,
jotka edistävät kunta- ja palvelurakenneuudistukselle
asetettuja tavoitteita.
Puitelain 13 §:ssä ja kuntarakennelain 29 §:ssä säädetään
erikseen liikkeenluovutuksesta, henkilöstön asemasta
ja yhteistoiminnasta muutosprosessissa. Säännökset
ovat henkilöstön uudelleenjärjestelyissä samansisältöiset. Molemmissa
säännöksissä on säädetty
henkilöstön viiden vuoden irtisanomissuojasta
sekä kuntarakennelaissa edelleen siirtymäsäännöksistä. Kuntarakennelain
29:1 §:n mukaiset uudelleenjärjestelyt,
jotka johtavat henkilöstön työnantajan
vaihtumiseen, on katsottu liikkeenluovutukseksi riippumatta siitä,
täyttyvätkö kaikki työlainsäädännössä liikkeenluovutukselle
säädetyt kriteerit.
Liikkeenluovutuksesta säädetään
EY:n liikkeenluovutusdirektiivillä 2001/23/EY.
Sen keskeinen tavoite on suojella jäsenvaltioissa sen vallitsevan
oikeustilan harmonisoinnissa työntekijän etujen
ja oikeuksien säilymistä yritystoiminnan muutostilanteissa.
Liikkeenluovutus on määritelty työsopimuslain
(55/2001) 1:10 §:ssä sekä kunnallisesta
viranhaltijasta annetun lain (11.4.2003/304) 25 §:ssä,
joka vastaa asiasisällöltään
työsopimuslakia, vaikka poikkeaakin siitä hieman
sanamuodoltaan. Työsopimuslain säännöksen
mukaan liikkeenluovutukseksi katsotaan yrityksen, liikkeen, yhteisön
tai säätiön tai näiden toiminnallisen
osan luovuttamista toiselle työnantajalle, jos luovutettava
pää- tai sivutoimisena harjoitettu liike tai sen
osa pysyy luovutuksen jälkeen samana tai samankaltaisena.
Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain mukaan työnantajan
liikkeenluovutuksella tarkoitetaan kunnan tai kuntayhtymän
toiminnallisen osan luovuttamista toiselle työnantajalle,
jos luovutettava osa pysyy luovutuksen jälkeen samana tai
samankaltaisena. Huomionarvoista on, että hallintoviranomaisten
uudelleenorganisointia tai hallinnollisten tehtävien siirtämistä hallintoviranomaiselta
toiselle ei ole katsottu liikkeenluovutukseksi.
Liikkeenluovutusta tulee tarkastella kokonaisarvostelun
perusteella, eikä sen tunnistaminen ole aina yksiselitteistä.
Korkein oikeus ja EU-tuomioistuin ovat oikeuskäytännössään
katsoneet, että jotta liiketoiminnan muutos voidaan katsoa
liikkeenluovutukseksi, tulee kolmen edellytyksen täyttyä.
Niitä ovat työnantajuuden vaihtuminen, osapuolten
välillä vallinnut oikeudellinen yhteys ja toiminnallisen
kokonaisuuden luovutus. Oikeuskäytännön
mukaan tätä on pidettävä lähtökohtana,
mutta edellytysten painoarvo voi kuitenkin vaihdella riippuen käsillä olevan
tilanteen ominaispiirteistä. Luovutuksen jälkeen
työnantajalla on normaalin direktio-oikeutensa perusteella
oikeus määrätä työsuhteen muutoksista
siinä määrin kuin se direktio-oikeuden
nojalla on sallittua. Myös irtisanomisperusteella tapahtuva
työsuhteen ehtojen heikentäminen on sallittua,
kunhan heikentäminen ei suoraan johdu luovutuksesta, vaan
sille on itsenäiset perusteet. Todennäköistä on,
että liikkeenluovutus tulee kuntarakennemuutoksessa noudatettavaksi,
vaikka sitä ei olisi kirjattu kuntarakennelakiin.
Kuntarakennelain 29:2 §:n mukaan kunnan tai
yhteistoiminta-alueen muodostamisessa ei työnantajalla
ole oikeutta irtisanoa palvelussuhdetta työsopimuslain
7:3 §:ssä tai kunnallisesta viranhaltijasta
annetun lain 37 §:ssä tarkoitetuilla
taloudellisilla tai tuotannollisilla irtisanomisperusteilla. Työntekijä tai
viranhaltija voidaan kuitenkin irtisanoa, jos hän kieltäytyy
vastaanottamasta työnantajan hänelle tarjoamaa
työsopimuslain 7:4 §:n tai kunnallisesta
viranhaltijasta annetun lain 37 §:n mukaista uutta
työtehtävää tai virkaa. Tämä irtisanomiskielto
on voimassa viisi vuotta henkilöstön siirtymisestä uuden työnantajan
palvelukseen. Kielto koskee edellä mainittujen uudelleenjärjestelyiden
kohteina olevissa palveluissa uuden ja vanhan työnantajan
palveluksessa työskentelevää henkilöstöä kokonaisuudessaan.
Säännöstä on pidetty henkilöstön
aseman turvaamisen kannalta aikanaan perusteltuna, mutta käytännössä sen
soveltaminen on osoittautunut sekä kuntatalouden että koko
julkisen talouden kestävyysvajeen kannalta erittäin
haasteelliseksi. Kuntarakennelain henkilöstön
irtisanomissuojaa koskeva säännös on
siirtymäsäännösten mukaisesti
voimassa vuoden 2021 loppuun. Kaiken kaikkiaan kuntarakenteen uudistamisen
yhteydessä säädetyt irtisanomissuojat
voivat ketjuuntua ja kerryttää kuntien henkilöstölle
jopa 15 vuoden täysin perusteettoman irtisanomissuojan.
Se on koettu ongelmalliseksi myös kunnallisen sopimusjärjestelmän
näkökulmasta: muutosturva lisää henkilöstön
osa-aikaistamistarvetta sekä luo kunnille lomauttamispaineita.
Tulevaisuudessa palvelujen tarve kasvaa merkittävästi,
mutta työmarkkinoille tulevien ikäluokkien koko
pienenee. Työvoiman vähentyessä ei julkinen
sektori voi palkata yhtä paljon työntekijöitä kuin
nykyään. Uhkana on työvoimapula, ja se
tulee koskemaan erityisesti syrjäisiä alueita
etenkin ammattitaitoisen työvoiman osalta. Näidenkin
haasteiden osalta on vahvempien kuntien helpompi rekrytoida uutta
ammattitaitoista työvoimaa.
Työntekijöiden puolella ainoastaan kuntatyöntekijöitä koskevaa,
lakiin betonoitua viiden vuoden muutosturvaa voidaan pitää nykyisessä julkisen
talouden tilanteessa vain politiikan tekovälineenä,
joka jarruttaa yhteiskunnan kehitystä tukahduttaen myös
ihmisten oma-aloitteisuuden. Säännöksen
kumoaminen estäisi myös vastaavanlaisen käytännön
yleistymisen Suomessa. Pohjoismaisen oikeusvertailun perusteella
Suomi on myös ainoa maa, jossa kuntasektorin työntekijöille
on kuntarakennemuutoksiin räätälöity
ratkaisu viiden vuoden irtisanomissuojasta.
Kuntakentän ja sen palvelurakenteiden uudistumisessa
tulee henkilöstön palvelussuhteen ehtojen perustua
työsopimuslain ja kunnallisesta viranhaltijasta annetun
lain säännöksiin sekä markkinaehtoisiin
ratkaisuihin. Kuntatyöntekijöiden sekä valtion
ja yksityisen sektorin työntekijöiden tulisi olla
yhdenvertaisessa asemassa irtisanomissuojaa koskeviin säännöksiin
nähden. Näillä edellä mainituilla
perusteilla kuntarakennelain 29 § tulisi kumota.