LAKIALOITE 39/2002
vp
LA 39/2002
vp - Päivi Räsänen /kd
Tarkistettu versio 2.0
Laki arvonlisäverolain 85 a §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Aloitteessa ehdotetaan, että lasten vaatteiden
ja jalkineiden arvonlisävero alennetaan 8 prosenttiin.
Lasten vaatteilla tarkoitetaan noin kymmenvuotiaille ja sitä nuoremmille
sopivia vaatteita ja jalkineilla lasten mallistoihin kuuluvia sekä korkeintaan
kokoa 35 olevia jalkineita.
Pienten lasten perheet elävät monella tavoin taloudellisesti
tiukkaa aikaa. Vanhempien työura on usein vasta alussa,
asuntovelat suurimmillaan ja kuluttajia on perheessä useita.
Suomen tilastollisen vuosikirjan mukaan vaatteet ja jalkineet muodostavat
kahden huoltajan lapsiperheen kulutusmenoista 5,5 % ja
yksinhuoltajataloudessa 5 %. Esimerkiksi lapsettoman parin taloudessa
osuus on vain 3,9 %. Vaatteiden ja jalkineiden arvonlisävero
kohdistuu lapsiperheisiin ankarasti, koska lasten kasvun myötä hankintoja
joudutaan tekemään usein ja hankintojen hintataso
on lähes sama kuin aikuisten vastaavissa tuotteissa. Lapsen
jalka saattaa vuoden aikana kasvaa jopa kolme numeroa
ja vaatekoko muuttua yli kymmenenkin senttiä.
Monien lapsiperheiden hyödyntämä kirpputorien
kautta tapahtuva vaatteiden kierrätys on ympäristön
kannalta myönteistä toimintaa. On arveltu, että lasten
vaatteista jopa kolmannes ostettaisiin kirpputoreilta. Lapsiperheilläkin
tulisi kuitenkin olla mahdollisuus valita, millaisissa tilanteissa
he haluavat ostaa käytettyä ja milloin uusi käyttämätön
tuote soveltuu paremmin. Erityisesti jalkineiden osalta on todettava,
että käytetyt, toisen henkilön jalkaan
muovautuneet kengät voivat muokata lapsen jalkaa virheasentoihin.
Monessa perheessä ei kuitenkaan ole varaa ostaa uusia lasten
jalkineita riittävän usein kasvun ja käyttötarkoituksen
mukaan. Asiantuntijoiden mukaan suurin haitta lapsen jalalle ovat liian
pienet jalkineet.
EU:n jäsenmaista vain Tanskassa ja Ruotsissa lasten
vaatteiden ja jalkineiden arvonlisävero on korkeampi kuin
Suomen 22 %. Irlannissa ja Isossa-Britanniassa näistä tuotteista
ei peritä lainkaan arvonlisäveroa, ja tätä nollaveroa
pidetään yhtenä lapsiperheiden tukimuotona.
Isossa-Britanniassa tekstiilien ja vaatteiden kulutukseen henkilöä kohden
käytetty summa on EU:n kolmanneksi suurin. Suomi sijoittuu
sekä vaatteiden että jalkineiden kulutuksessa
selvästi eurooppalaisen keskitason alle.
Käytössä olevien kasvukäyrien
mukaan sekä kymmenvuotiaat tytöt että pojat
jäävät pääosin pituusmitan
150 cm alle. Kuopion yliopiston vaatetusfysiologian laboratorion
mittausten mukaisten mittataulukoiden mukaan naisista noin 7 % on
pituusmitaltaan alle 152 cm. Asettamalla verotuksen raja tähän
kokoluokkaan kohdistetaan veronhuojennus varmimmin lapsiin. Jalkineiden
osalta määrittely on hankalampaa, koska lasten
jalan koko on viime vuosina kasvanut huomattavasti ja alle kymmenvuotiaan
jalka on usein jo isompi kuin vanhemmalla. Koko 35 on rajakoko,
jonka käyttäjät ovat useammin lapsia kuin
aikuisia. Lisäksi arvonlisävero olisi alempi lasten
mallistoihin kuuluvissa kokoa 35 suuremmissakin jalkineissa.
Lasten vaatteiden ja jalkineiden arvonlisäveron alentaminen
on oikeudenmukainen tapa alentaa lapsiperheiden verotusta. Veron
alennuksesta seuraava lasten vaatteiden ja jalkineiden hintatason
aleneminen lisää todennäköisesti näiden
tuotteiden hankintaa ja samalla virkistää myös
kotimaista vaate- ja jalkineteollisuutta.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
arvonlisäverolain 85 a §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään 30 päivänä joulukuuta
1993 annetun arvonlisäverolain (1501/1993)
85 a §:n 1 momenttiin, sellaisena kuin se on laeissa 1265/1997 ja 727/1998,
uusi 8 kohta seuraavasti:
85 a §
Seuraavien palvelujen myynnistä sekä seuraavien
tavaroiden myynnistä, yhteisöhankinnasta, siirrosta,
varastointimenettelystä ja maahantuonnista suoritettava
vero on 8 prosenttia veron perusteesta:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
8) lasten vaatteet ja jalkineet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 200 .
_______________
Helsingissä 4 päivänä huhtikuuta
2002