PERUSTELUT
Anneli Jäätteenmäen hallitus sivuuttaa
ohjelmassaan köyhyysongelman viittaamalla vain pyrkimyksiinsä kohentaa
työllisyyttä. Tavoiteltu 100 000 työpaikan
lisäys ei toteutuessaankaan ratkaisisi köyhyysongelmaa.
Pienimpien etuuksien korottamisella on tärkeä rooli
köyhyysongelmien voittamisessa, sillä useiden
eri tutkimusten mukaan köyhyyden pääsyy
ei ole vain pitkään jatkunut työttömyys,
vaan myös perusturvan riittämätön
taso. Köyhyyttä on vähennettävä molempiin
syihin vaikuttamalla.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä haastaa hallituksen
kamppailuun köyhyysongelmia vastaan. Ryhmä esittää toimeentulotuen
asumismenojen omavastuun poistamista, opiskelijoiden asumislisän
ympärivuotistamista, lapsilisän toimeentulotukivähenteisyyden
poistamista sekä kansaneläkkeen, opintotuen ja
pienimmän äitiyspäivärahan
ja yhdistelmätuen tasokorotusta. Näin vasemmistoliiton
eduskuntaryhmä tekee ryhmäaloitteet ja tämä aloite
on yksi niistä.
Kun vuonna 1997 säädettiin laki toimeentulotuesta,
toimeentulotukeen tehtiin samalla merkittävä huononnus
ottamalla käyttöön asumiskustannusten
ns. omavastuuosuus. Se on laissa ilmaistu säännöksellä,
jonka mukaan toimeentulotuen perusosaan sisältyy 7 prosenttia
tarpeellisen suuruisesta asumistukilain 6 §:ssä tarkoitettujen
asumismenojen määrästä.
Asumiskulujen omavastuuosuuden sisällyttäminen
toimeentulotuen normilaskelmaan oli osa Lipposen ensimmäisen
hallituksen kannustinloukkutyöryhmän esityksiä.
Alun perin esitettiin 20 %:n omavastuuta, mutta
vasemmistoliiton eduskuntaryhmän vaatimuksesta budjettiriihessä omavastuuta
pienennettiin 7 %:iin. Asumiskulujen omavastuuosuuden
sisällyttämistä toimeentulotukimenoihin
ajaneet perustelivat toimeentulotuen perusosan leikkausta työllistämiskynnyksen
alentamisella ja sillä, että toimeentulotukea
saavat hakeutuisivat uudistuksen jälkeen pienempiin asuntoihin
asumismenojensa pienentämiseksi.
Tämä on yhdessä muiden huononnusten
kanssa johtanut toimeentulotuen tason alentumiseen, samaan aikaan
kun taloudessa on ollut voimakas nousukausi ja yleinen tulotaso
on noussut. Toimeentulotukea saavan henkilön tai perheen
kannalta leikkauksella on huomattava merkitys. Jos esimerkiksi huomioon
otettaviksi asumiskustannuksiksi on hyväksytty 500 euroa
kuukaudessa, omavastuu pienentää toimeentulotukea 35 eurolla
kuukaudessa. Kun tämän ja muiden leikkausten vaikutuksia
arvioitiin, todettiin erityisesti pienituloisten lapsiperheiden
kärsineen muutoksista. Suoritetuissa kyselyissä suuri
osa sosiaalityöntekijöistä on arvioinut,
että asumiskustannusten omavastuu on lisännyt
vuokrarästien ja häätöjen määrää ja
jossain määrin myös asunnottomuutta (Keskitalo
ym. Toimeentulotuen muutokset. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisu
2000:16).
Saman ovat todenneet myös useat aravavuokranantajat,
jotka ovat joutuneet uhkaamaan vuokralaisiaan häädöillä puuttuvan
viimesijaisen toimeentuloturvan vuoksi, koska eivät ole katsoneet
voivansa siirtää näin syntyviä vuokrarästejä toisten,
asiaan täysin viattomien vuokralaisten maksettavaksi. Kannustavuudesta
ei tässä yhteydessä voi oikeastaan edes
puhua, sillä muutettaessa pienempään
asuntoon omavastuu ei poistu, vaan ainoastaan pienenee. Ja lopullisesti
"kannattavuuden" tässä tapauksessa kumoaa
tietysti se, ettei halvempia asuntoja ylipäätään,
etenkään kasvukeskuksissa, ole edes tarjolla,
ei pienempiäkään. Kun toimeentulotukea
saavista varsin iso osa asuu aravavuokra-asunnoissa, sotii säännös
myös aravalain sitä henkeä vastaan, että jokaisella
asuntokunnalla tulisi olla perheen kokoon, eikä tulotasoon
nähden tarkoituksenmukaisen kokoinen asunto.
Suomi on sitoutunut noudattamaan Euroopan neuvoston sosiaalisen
peruskirjan määräyksiä ja YK:n
yleissopimusta sosiaalisista, taloudellisista ja sivistyksellisistä oikeuksista,
joista viimeksi mainittu sopimus korostaa muun muassa asumista eräänä sosiaalisena
perusoikeutena, joka tulee turvata kaikin käytettävissä olevin
keinoin. Sopimus liittää perusoikeuksien turvan
tason yhteiskunnan resurssien lisääntymiseen.
Toimeentulotuen antama vähimmäisturva on hyvin
niukka ja monissa selvityksissä ja ohjelmissa on esitetty
sen tason nostamista. Vapaaehtoisjärjestöjen ja
seurakuntien pitkät leipäjonot ovat elävänä todistuksena
vähimmäisturvan riittämättömyydestä.
On myös otettava huomioon, että mainittu omavastuuosuus
kohtelee toimeentulotuen saajia epätasa-arvoisesti, koska
se koskee harkinnanvaraista toimeentulotuen osaa. Kunnat voivat
pitkälti itse harkita, miten suuret asumiskustannukset
otetaan toimeentulotukea myönnettäessä huomioon.
Siten eri kunnissa asuvat voivat joutua erilaiseen asemaan säännöstä sovellettaessa.
Säännöksestä kärsivät
erityisesti ne, jotka asuvat korkeiden asumiskustannusten alueella.
Itse asiassa vuokrien nousu, joka ylittää elinkustannusten
yleisen nousun, merkitsee sitä, että toimeentulotuen
varassa olevat joutuvat tyytymään jatkuvasti pienenevään
kulutukseen siitä huolimatta, että toimeentulotuen
perusosa on sidottu kuluttajahintaindeksiin. Tilastokeskuksen mukaan
keskivuokrat neliömetriä kohden kohosivat 4,1
eurosta 8 euroon eli noin 85 prosenttia vuosina 1990—2002.
Samana aikana kuluttajahintojen keskimääräinen
nousu oli 25 prosenttia. Asumiskustannusten omavastuu leikkaa
täten yhä suuremman osan toimeentulotuesta.
Lakialoitteessa ehdotettu muutos lisäisi jonkin verran
toimeentulotuen saajien määrää ja kuntien
osuutta toimeentulotukikustannuksiin. Kuntien näin lisääntyvät
menot tulisi ottaa huomioon kuntien valtionosuuksien lisäyksinä.
Edellä sanotun perusteella lakia olisi mielestämme
korjattava poistamalla sen 7 §:n 2 momentista asumiskustannusten
omavastuuosuutta koskeva määräys.