Lakialoite liittyy hallituksen esitykseen laeiksi luottolaitostoiminnasta
annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
(HE 33/2002 vp). Aloite on rinnakkaislakialoite
hallituksen esitykseen sisältyvään lakiin
luottolaitostoiminnasta annetun lain muuttamisesta.
Esitykseen sisältyy ehdotus asiakkaan oikeutta peruspankkipalveluihin
koskevasta pykälästä (50 a §).
Pykälän mukaan talletuspankki saa kieltäytyä tavanomaisen
talletustilin avaamisesta, tilin käyttöön
tarkoitetun välineen myöntämisestä taikka
maksujenvälitystä koskevan toimeksiannon hoitamisesta
vain, jos kieltäytymiselle on painava peruste.
Pykälä perusteluineen on lisätty
esitykseen viime vaiheessa eikä sen vaikutuksia ole riittävästi
selvitetty. Erityisesti perustelutekstin osalta esitykseen sisältyy
ongelmallisia kohtia. Suurimmat ongelmat liittyvät siihen,
että perusteluissa on pyritty määrittelemään
pykälän tarkempaa sisältöä tavalla,
joka on teknisesti ongelmallinen eikä vastaa pankkitoiminnan
käytäntöä. Kysymys on sopimusvapauden
rajoittamista koskevasta sääntelystä,
jonka tarpeellisuutta ja vaikutuksia ei ole riittävästi
selvitetty ja arvioitu.
Ehdotetun sopimuspakkoa tarkoittavan säädöksen
muotoilu vastaa suurelta osin sitä, mihin pankit ovat jo
esim. hyvää pankkitapaa koskevissa Suomen Pankkiyhdistyksen
ohjeissa omaehtoisesti sitoutuneet. Näiden ohjeiden mukaan pankki
voi kieltäytyä avaamasta tiliä vain perustellusta
syystä, esim. jos pankilla on aihetta epäillä väärinkäyttöä.
Nimenomaisesti on todettu, ettei aikaisempi maksuhäiriömerkintä ole riittävä syy
kieltäytyä tilin avaamisesta. Sopimuspakkoa koskevan
esityksen perusteluiksi ei ole esitetty mitään
käytännön selvityksiä siitä, mikä osuus
kansalaisista jää tai uhkaa jäädä vaille
peruspalveluja.
Lakiehdotuksen perusteluissa peruspankkipalveluksi katsotaan
myös mm. pankkikortti. Suomalaisessa maksuliikennejärjestelmässä pankkikortti
mahdollistaa mm. käteisen nostamisen automaateista ja toimeksiantojen
tekemisen pankin ylläpitämillä maksuautomaateilla. Nämä palvelut
ovat sellaisenaan saatavissa myös automaattikortilla. Pankkikortilla
voi maksaa n. 50 000:ssa pankkikorttimaksuja vastaanottavassa
kauppaliikkeessä. Pankkikortilla tapahtuvien maksujen suorittaminen
ei ole pankin kontrolloitavissa. Kauppaliikkeessä maksut
käsitellään joko maksupäätteellä tai
leimauslaitteella. Suuri osa pankkikorttimaksuista suoritetaan varmistamatta
niiden katetta pankkitililtä tosiaikaisesti. Tästä syystä pankkikorttimaksuihin
liittyy pankkien myöntämä ns. pankkikorttitakuu,
jonka ehtojen mukaan myyjän ei tarvitse varmistaa alle 150
euron suuruisten maksujen katetta pankilta. Käytännössä siis
pankki kantaa näiden maksujen osalta riskin siitä,
että asiakkaan tililtä puuttuu kate. Pankkikorttitakuu
on voimassa, mikäli myyjä toimittaa vastaanotettujen
pankkikorttimaksujen tapahtumatiedot pankille 20 päivän kuluessa.
Tänä aikana asiakas voi käyttää tiliään normaalilla
tavalla. Tästä syystä pankkikorttimaksuun
liittyy aina lyhytaikainen luotto. Pankkikorttitakuun myöntäminen
perustuu siihen, että pankeilla on palveluntarjoajina ollut
mahdollisuus harkita, kenelle asiakkaalle pankkikortti voidaan myöntää.
Kun nykyiselläänkin suurin osa pankkikorttimaksuihin
liittyvistä väärinkäytöksistä (yli 60 %)
johtuu pankkikortinhaltijan itsensä tekemistä tilinylityksistä,
ei ole perusteltua lisätä tällaisista
syistä johtuvia riskejä ja kustannuksia ulottamalla
peruspankkipalveluun ehdotettava sopimuspakko koskemaan myös
pankkikorttia. Pankkien kannalta säännöksen
seurauksista aiheutuva kustannusten lisäys pakottaisi pankit harkitsemaan
takuujärjestelmän poistamista, jolloin pankkikortin
kelpaavuus maksuvälineenä mitä todennäköisimmin
vähenisi. Seurauksena ehdotettu sopimuspakko huonontaisi
kaikkien kortinhaltijoiden palveluita, mikä olisi vastoin lakiehdotuksen
perustarkoitusta palvelujen tarjonnan edistämisestä.
On ilmeistä, että pankkikortin sisällyttäminen
peruspankkipalveluihin lisäisi myös väärinkäytösten
ja maksuvälinepetosten määrää.
Tähän seikkaan mm. keskusrikospoliisi on kiinnittänyt
huomiota.
Olisikin perusteltua säätää laki
niin, että peruspankkipalveluilla tarkoitettaisiin talletuspankin
yleisölle tavanomaisin ehdoin tarjoamaa, maksujenvälitykseen
käytettävää luototonta talletustiliä ja
sen käyttämiseen tarvittavia välttämättömiä tilinkäyttövälineitä.
Välttämättömiä tilinkäyttövälineitä ei
tyhjentävästi määritellä, vaan
niihin kuuluisi kulloinkin pankkiteknisen kehityksen myös
uudistuvia tilinkäyttöön liittyviä välttämättömiä teknisiä välineitä.
Lähtökohtana tulisi olla, että pankkien
tulee itse määritellä peruspankkipalveluun
kuuluvat välttämättömät
tilinkäyttövälineet ja kehittää toimintojaan siten,
että myös peruspankkipalvelujen tekninen kehitys
turvataan.
Pykälää tulee myös soveltaa kaikkiin talletuspankkeihin.
Pykälän tavoitteena on edistää peruspankkipalveluiden
saatavuutta. Tässä suhteessa on merkitystä myös
luottolaitoslain 83 §:ssä säädetyllä kohtuuttomien
sopimusehtojen kiellolla. Asiakkaalle pykälässä turvattua
oikeutta peruspankkipalveluihin ei tule voida tehdä käytännössä merkityksettömäksi
asiakkaan kannalta kohtuuttomilla sopimusehdoilla.