LAKIALOITE 48/2001
vp
LA 48/2001
vp - Toimi Kankaanniemi /skl
Tarkistettu versio 2.1
Laki rikoslain 2 a luvun 2 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Aloitteessa esitetään, että ylinopeus-
ja muissa päiväsakkorangaistuksissa päiväsakon
rahamäärää vahvistettaessa otettaisiin
huomioon sakotettavalle kahden viimeksi toimitetussa verotuksessa
vahvistetun tulon keskiarvo, jolloin tilapäisesti poikkeuksellisen
suuret tai pienet tulot eliminoituvat ja sakon määrä muodostuu
kohtuulliseksi. Lisäksi esitetään, että päiväsakon
määrää muun kuin vahvistettujen
verotustietojen perusteella arvioitaessa edellytetään,
että tapahtuneen tulojen olennaisen alenemisen tulee olla pysyväisluonteista.
PERUSTELUT
Rikoslakiin (39/1889) lisättiin
uusi 2 a luku lokakuussa 1999 voimaan tulleella rikoslain muuttamisesta
annetulla lailla (550/1999). Luku sisältää säännökset
sakosta, muuntorangaistuksesta ja rikesakosta.
Sakon osalta siirryttiin ns. nettotuloperiaatteeseen. Luvun
2 §:n 1 momentissa todetaan, että päiväsakon
rahamäärä on vahvistettava niin, että se
on kohtuullinen sakotettavan maksukykyyn nähden. Toisessa
momentissa säädetään, että kohtuullisena
päiväsakon rahamääränä on pidettävä yhtä kuudeskymmenesosaa
sakotettavan keskimääräisestä kuukausitulosta,
josta on vähennetty asetuksella määriteltävät
verot ja maksut sekä kiinteä peruskulutusvähennys.
Sakotettavan elatusvelvollisuus voi alentaa tai hänen varallisuutensa
korottaa päiväsakkoa. Kolmannessa momentissa
säädetään, että kuukausitulon
laskemisen ensisijaisena perusteena ovat sakotettavan viimeksi toimitetun
verotuksen mukaiset tulot. Jos sakotettavan tuloja ja varallisuutta
ei voida luotettavasti selvittää verotustiedoista
tai ne ovat olennaisesti muuttuneet viimeksi toimitetun verotuksen
jälkeen, ne voidaan arvioida muun saatavan selvityksen
perusteella.
Eduskunnan tavoitteena oli uudistuksen hyväksyessään
siirtyä ns. nettotuloperiaatteeseen ja lisäksi
veroviranomaisen antamiin verotustietoihin. Useimmissa tapauksissa
näin tapahtuukin. Julkisuudessa on ollut esillä tapauksia,
joissa viimeksi toimitetun verotuksen mukaan päiväsakon
määrä on kohonnut useisiin kymmeniintuhansiin
markkoihin. Eräissä tapauksissa sakotettu on
kyennyt osoittamaan, että hänen sakotushetken
tulonsa ovat paljon pienemmät tai niitä ei ole
lainkaan, jolloin hänen sakkonsa on pudonnut lähes
olemattomaksi. Kuitenkin näissäkin tapauksissa
sakotettavalle on mahdollisesti myöhemmin kuluvan vuoden
aikana tulossa sakon määrään
voimakkaasti vaikuttava määrä tuloja.
Nykyinen järjestelmä ei kohtele sakotettavia oikeudenmukaisesti.
On perusteltua, että satunnaisia suuria tuloja ei oteta
päiväsakon rahamäärän
perustaksi. Yhtä perusteltua on se, että sakotushetken
tilapäinen pienituloisuus tai tulottomuus ei pudota sakon
määrää hyvin pieneksi.
Lakialoitteessa esitetään, että päiväsakon määräksi
vahvistettaisiin kahden viimeksi vahvistetun verotuksen mukaisten
tulojen keskiarvo. Näin satunnaiset muutokset eivät
pääsisi vaikuttamaan kohtuuttomasti sakon määrää nostaen
tai alentaen. Edelleen esitetään, että kahden vahvistetun
verotuksen jälkeen tapahtuneen tulojen olennaisen alenemisen
tulee olla pysyväisluonteista ja selvityksen tulee olla
luotettava.
Poliisilla on mahdollisuus saada käyttöönsä suorasiirrolla
nopeasti vahvistetut verotustiedot vuodelta 1999 ja lokakuusta 2001
alkaen myös vuodelta 2000. Näin ollen lainmuutos
voisi tulla voimaan 1.11.2001, jolloin käytössä ovat
kahden vuoden verotustiedot.
Lainmuutoksella ei ole merkittäviä valtiontaloudellisia
vaikutuksia. Kansalaisten tasavertaista kohtelua ja yleistä lainkunnioitusta
muutos parantaisi.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
rikoslain 2 a luvun 2 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 19 päivänä joulukuuta
1889 annetun rikoslain (39/1889) 2 a
luvun 2 §:n 3 momentti, sellaisena kuin se on laissa 550/1999,
seuraavasti:
2 a luku
Sakosta, muuntorangaistuksesta ja rikesakosta
2 §
Päiväsakon rahamäärä
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kuukausitulon laskemisen ensisijaisena perusteena ovat sakotettavan
kahden viimeksi toimitetun verotuksen mukaisten tulojen ja varallisuuden
keskiarvo. Jos sakotettavan tuloja ja varallisuutta ei voida luotettavasti
selvittää verotustiedoista tai ne ovat pysyväisluonteisesti
ja olennaisesti muuttuneet edellä tarkoitetusta tulojen
ja varallisuuden keskiarvosta, ne voidaan arvioida muun luotettavan
selvityksen perusteella.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tule voimaan 1 päivänä marraskuuta
2001.
_______________
Helsingissä 9 päivänä toukokuuta
2001