PERUSTELUT
Eläkkeensaajan hoitotuki ja vammaistuki säädettiin
samaan aikaan toisilleen rinnakkaisina etuina, vaikka myöntämisperusteet
jonkin verran poikkeavatkin toisistaan. Tätä rinnakkaisuutta
vahvistaakseen eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta totesi
hallituksen esityksestä laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksuista annetun lain muuttamisesta (HE 49/2002 vp)
12.2.2003 antamassaan mietinnössä (StVM
59/2002 vp) muun muassa seuraavaa:
"Edellä olevan perusteella sosiaali- ja terveysvaliokunta
katsoo, että asiakasmaksusäännösten
kokonaisuudistus on toteutettava pikaisesti. Valiokunnan käsityksen
mukaan maksujen määräytymisen perusteena
avo- ja laitoshoidossa on käytettävä yhtenäistä tulokäsitettä ja pitkäaikaishoidon
asiakkaalle on aina sekä avo- että laitoshoidossa
turvattava käyttövara. Myös perheiden
toimeentulo on turvattava perheenjäsenen/perheenjäsenten
pitkäaikaisen laitoshoidon aikana, hoidettiinpa häntä/heitä avo-
tai laitoshoidossa. Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa. (Valiokunnan
lausumaehdotus).
Valiokunta huomauttaa vielä, että eläkkeensaajan
hoitotukea ei tule ottaa huomioon tulona maksua määrättäessä,
joten maksuasetusta tulee tältä osin pikaisesti
muuttaa."
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista vahvistettiin
13.3.2003, ja valtioneuvosto antoi 27.3.2003 sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksuista annettua asetusta koskevan muutoksen 1.4.2003 lukien
muun muassa siten, että valiokunnan kannanoton mukaisesti eläkkeensaajan
hoitotuki lisättiin asetuksen 29 §:n
luetteloon sosiaalietuuksista, joita ei oteta tulona huomioon.
Vasta voimaan tulleesta asetuksesta poiketen sosiaali- ja terveysministeriö vei
asian uudelleen valtioneuvoston käsittelyyn 24.4.2003, minkä seurauksena
eläkkeensaajan hoitotuki poistettiin uudelleen 29 §:n
luettelosta 1.5.2003 lukien. Valtioneuvoston 24.4.2003 pidetyn yleisistunnon
tiedotteessa valtioneuvoston asetuksen sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksuista annetun asetuksen 29 §:n muuttamisesta
asiaa perusteellaan seuraavasti:
"Asetuksen 29 pykälässä säädetään,
mitä tuloja ei oteta huomioon kotihoidon maksuja määrättäessä.
Päivähoito- ja laitoshoitomaksuja koskevat tulokäsitteet
yhdenmukaistuivat tältä osin, kun pitkäaikaisen
laitoshoidon maksuperusteet siirtyivät lakiin. Kotihoidon
maksujen tulokäsite muutettiin asetuksen muutoksen yhteydessä vastaamaan
päivähoito- ja laitoshoitomaksujen tulokäsitettä.
Niinpä muun ohessa eläkkeen saajien hoitotuki
säädettiin tuloksi, jota ei enää saanut
ottaa huomioon kotihoidon maksua määrättäessä.
Jos hoitotukea koskeva muutos jäisi pysyväksi,
kuntien maksutulot vähenisivät merkittävästi.
Asetuksen muutoksella ei tavoiteltu tällaista vaikutusta
eikä sitä ollut asian valmistelun yhteydessä ennakoitu,
vaan asetukseen oli tarkoitus tehdä lähinnä teknisluonteisia
tarkistuksia. Asetuksen 29 pykälä palautetaan
aikaisempaan muotoonsa siltä osin, kuin kysymys on eläkkeensaajien
hoitotuen ottamisesta tulona huomioon kotihoidon maksua
määrättäessä. Asetus tulee
voimaan 1.5.2003. Siirtymäsäännöksellä varataan
kunnille aikaa muuttaa maksut uusien säännösten
mukaisiksi viimeistään 1.9.2003."
Edellä lainattu selvitys on selkeässä ristiriidassa
sosiaali- ja terveysvaliokunnan aiemman mietinnön kanssa.
Eläkkeensaajan hoitotukea koskevaan epäkohtaan
kiinnitettiin huomiota myös hallituksen esityksen HE 49/2003 vp perusteluissa,
joissa todetaan tavoitteena olevan nimenomaan yhdenmukaistaa uudessa
10 b §:ssä pysyvän laitoshoidon tulokäsite
lain 10 a §:ssä jo säädetyn
päivähoidon tulokäsitteen kanssa. Valiokunnan
mietinnöstä puolestaan käy yksiselitteisesti
ilmi, että valiokunnan tarkoitus oli yhdenmukaistaa siis
myös avohoidon maksun tulokäsite.
Lainsäätäjän tahto käy
selvästi ilmi myös sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnöstä StVM 17/2001 vp,
jossa todetaan mm. seuraavaa:
"Valiokunta ehdottaa, että sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksuista annetun lain 10 a §:ssä olevaan
luetteloon niistä tuloista, jotka jätetään
huomioon ottamatta päivähoidon asiakasmaksua maäärättäessä,
lisättäisiin hallituksen esityksessä ehdotetun
ohella myös eläkkeensaajan hoitotuki sekä työvoimapoliittisessa aikuiskoulutuksessa
olevalle maksettava ylläpitokorvaus. Valiokunta ehdottaa,
että vastaavat lisäykset tehtäisiin sotilasavustuslain
11 §:ssä olevaan luetteloon niistä tuloista,
joita ei sotilasavustusta myönnettäessä oteta
huomioon. Molemmat tuet ovat täysin rinnasteisia maksuperusteen
osalta mainituissa pykälissä lueteltuihin tuloihin
eikä niiden huomioon ottamiseen ole erityistä perustetta.
Valiokunta on esityksen käsittelyn yhteydessä kiinnittänyt
huomiota eri sosiaaliturvaetuuksien huomioon ottamiseen ja tulokäsitteiden
erilaisuuteen etuuksia myönnettäessä tai
asiakasmaksuja määrättäessä.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että mahdollisimman
pian selvitetään, ovatko säännökset,
jotka koskevat eri asiakasmaksujen määräämisen
perusteena olevien tulojen huomioon ottamista tarkoituksenmukaiset. Valiokunta
pitää tärkeänä, etteivät
säännökset ilman erityistä perustetta
poikkea toisistaan, koska epäyhtenäiset tulokäsitteet
saattavat aiheuttaa kirjavaa tulkintakäytäntöä."
Käytännössä eläkkeensaajan
hoitotuen huomioon ottamisesta tulona on seurauksena, että eläkeläisellä on
oikeus hoitotukeen (128,17 euroa/kk) muiden sairauden
aiheuttamien kulujen vuoksi ja hän saa jatkuvaa kotipalvelua.
Muut sairauden aiheuttamat kulut nousevat siten, että hänelle
syntyy oikeus erityishoitotukeen (256,32 euroa/kk), jonka
Kansaneläkelaitos myöntää. Kunta
puolestaan ottaa tuen tulona huomioon, ja tulosidonnainen kotipalvelumaksu nousee
samanlaisena jatkuvasta palvelusta 35 % korotuksen
määrästä. Näin ollen
eläkeläisen muiden sairausmenojen kasvusta merkittävän hyödyn
saa kunta, vaikka se ei vastikkeena parannakaan palvelua. Eläkeläinen
maksaa lisämenot täysimääräisinä,
eikä tämä ole ollut eläkkeensaajan
hoitotuen tarkoitus. Se ei ole vammaistuenkaan tarkoitus,
ja siksi vammaistukea ei oteta tulona huomioon.
Lakialoitteessa ehdotetaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksusta
annetun asetuksen 29 §:n sisällön
siirtämistä lakiin uudeksi 10 d §:ksi
siten, että siinä mainittuihin etuoikeutettuihin
tuloihin on lisätty eläkkeensaajan hoitotuki.
Säännökseen sisältyvät
etuoikeutetut tulot vaikuttaisivat kotipalveluiden maksuja alentavasti
muutoin aivan samoin kuin nykyisessäkin lain ja asetuksen
mukaisessa järjestelmässä.