LAKIALOITE 49/2009
vp
LA 49/2009
vp - Anna-Maja Henriksson /r ym.
Tarkistettu versio 2.0
Suomennos
Laki sairausvakuutuslain muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Tämän lakialoitteen tarkoituksena on sairausvakuutuslain
painopisteen siirtäminen sairauksien jälkihoidosta
ennaltaehkäisevään hoitoon. Ihmisiä halutaan
kannustaa suojautumaan ennakolta sairauksia vastaan. Nykyään
rokote kuuluu joko kansalliseen rokotusohjelmaan, mikä merkitsee sen
olevan kokonaan maksutonta rokotettavalle, tai kuluttaja maksaa
rokotteen markkinahinnan. Sairausvakuutuslakimme on sikäli
vanhentunut, että se sallii kustannusten korvaamisen ainoastaan
sairauden hoitoon määrätyistä lääkkeistä. Laki
ei vastaa hoitotyössä vallitsevaa nykyaikaista
ajattelutapaa, jonka mukaan ennalta ehkäisevä hoito
on kaikilla mittareilla mitattuna jälkihoitoa halvempaa.
Lainmuutos ei merkitsisi kaikkien rokotteiden korvattavuutta.
Lääkkeiden korvausmenettelyä vastaavaan
tapaan ehdotetaan, että rokotteen myyjä hakisi
lääkkeiden hintalautakunnalta peruskorvattavuuden
ja kohtuullisen tukkuhinnan vahvistamista. Tämän
jälkeen Kansaneläkelaitos korvaisi 42 % rokotteen
hinnasta lääkkeiden nykyistä korvausjärjestelmää vastaavasti. Rokotteiden
osalta kohtuullisen tukkuhinnan vahvistaminen merkitsisi lisäksi
käytännössä nykyisen markkinahinnan
laskua.
Lakialoitteella on taloudellisia vaikutuksia vasta siinä vaiheessa,
kun lääkkeiden hintalautakunta hyväksyy
rokotteen. Ja myös tuolloin kustannukset jäävät
alhaisemmalle tasolle verrattuna siihen, että rokote otettaisiin
kansalliseen rokotusohjelmaan.
PERUSTELUT
Nykytila
Suomen kansallinen rokotusohjelma tuottaa tuloksia. Yli 93 % Suomen
lapsista saa kaikki ohjelman rokotteet ennen kahden vuoden ikää.
Ohjelmaan kuuluvia rokotteita ovat mm. Calmette, kurkkumätä,
hinkuyskä, tuhkarokko ja sikotauti. Rokotusohjelman vuotuiset
kustannukset ovat noin 10 miljoonaa euroa, mikä on 0,1 % terveydenhuollon
kokonaismenoista, 0,5 % lääkkeiden kokonaiskustannuksista
ja 1 % lääkkeiden Kela-korvauksista.
Uutena tulokkaana kansallisessa rokotusohjelmassa on rotavirusrokote,
jonka vuotuiset kustannukset yhteiskunnalle arvioidaan 2,6 miljoonaksi
euroksi ja jonka arvioidaan ehkäisevän yli 7 500
terveyskeskuskäyntiä, yli 2 000 sairaalajaksoa
ja yli 3 000 poliklinikkakäyntiä. Tässä joitakin
esimerkkejä siitä, miten kustannustehokasta panostaminen
ennaltaehkäisevään hoitoon voi kaikin
tavoin olla.
Tartuntatautilain mukaan sosiaali- ja terveysministeriö antaa
asetuksella tarkempia ohjeita kansallisesta rokotusohjelmasta. Uuden
rokotteen ohjelmaan saaminen on pitkä ja kallis prosessi,
koska rokote kokonaisuudessaan korvataan julkisin varoin, kun se
on otettu ohjelmaan. Sairausvakuutuslaissa korvamerkitään
sen sijaan rahaa sairauksien hoitoon. Lain 5 luvun 1 §:ssä säädetään,
että vakuutetulla on oikeus saada korvausta lääkärin
tai hammaslääkärin sairauden hoitoon
määräämän lääkkeen
kustannuksista. Ennaltaehkäisevässä tarkoituksessa hoitoon
käytettävä valmiste ei kuulu lain piiriin.
Samanaikaisesti kun kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluu ainoastaan
harvoja rokotteita, yksityishenkilö voi rokotuttaa itsensä monia
sairauksia vastaan, jos hänellä on varaa siihen
ja tietoa mahdollisuuksista sairaudelta suojautumiseen.
Ruotsin ja Tanskan malli
Sekä Ruotsissa että Tanskassa myönnetään
kansallisen rokotusohjelman ohella sairausvakuutuskorvausta eräistä rokotteista.
Tanskassa korvataan osittain influenssa-, B-hepatiitti- ja pneumokokkirokotteet,
kun taas Ruotsissa saa korvausta HPV-rokotteesta eli papilloomavirusta vastaan
suojaavasta rokotteesta, joka pienentää kohdunkaulan
syöpään sairastumisen riskiä.
Tanskassa rokotteet rinnastetaan lääkkeisiin. Korvausta
perustellaan sillä, että rokotus suojaa myös
muita kuin rokotettua itseään ja että tämä tuottaa
pidemmän päälle säästöjä.
Ruotsissa on korostettu ihmisten välistä yhdenvertaisuutta.
Tandvårds- och läkemedelsverket (Hammashoito-
ja lääkevirasto) päättää korvauksesta
rokotteen hyödyn ja kustannusten perusteella. Hyötytarkastelu
tehdään sekä lääketieteellisestä että yhteiskunnallisesta
näkökulmasta. Huomioon otetaan myös sen
sairauden vakavuus, jota yritetään ehkäistä tai
hoitaa.
Esimerkkejä rokotteista, jotka voisivat kuulua sairausvakuutuksen
piiriin
Markkinoilla on useita rokotteita, joista monia suositellaan
tai joista monet ovat välttämättömiä ulkomaille
matkustettaessa. Esimerkkinä voidaan mainita B-hepatiitti-
ja keltatautirokote. On myös joitakin välttämättömiä tai
suositeltavia rokotteita myös pelkästään
kotimaassa matkusteltaessa. Näistä voidaan mainita
punkin kantamalta meningiitiltä suojaava rokote eli TBE-rokote.
Virusta kantavia punkkeja on yleisesti Ahvenanmaalla, mutta ne ovat
viime vuosina levinneet koko rannikolle. Koska vuosina 2001—2005
havaittiin 16—33 TBE-tapausta vuodessa, joista useimmat
olivat Ahvenanmaalla, käynnistettiin rokotuskampanja, mikä merkitsi
kaikkien Ahvenanmaalla asuvien seitsemän vuotta täyttäneiden
olevan oikeutettuja suojaan. Tämä on askel oikeaan
suuntaan, mutta se asettaa TBE-alueella mantereella asuvat perheet eri
asemaan. Rokote maksaa noin 30 euroa kerralta, ja se on otettava
kolmesti täyden suojan saavuttamiseksi. Neljän
hengen perheessä kustannukset ovat 360 euroa. Kyseessä on
summa, jota saattaa olla mahdoton saada kokoon vähävaraisessa
perheessä.
Toinen rokote, joka on monissa maissa otettu kansalliseen rokotusohjelmaan,
on rokote kohdunkaulan syöpää aiheuttavaa
papilloomavirusta vastaan. Sekä tyttöjen että poikien
rokottaminen varhaisessa vaiheessa estää viruksen
leviämisen. Yhtenä syynä epäröivään
suhtautumiseen rokotteen ottamiseksi kansalliseen rokotusohjelmaan
on se, että joukkorokotusten tulokset ovat nähtävissä vasta
pitkän ajan kuluttua. Siinä missä rotavirusrokote
vähentää pienten lasten sairaalahoitoa
merkittävästi joidenkin vuosien kuluessa, vie
kymmeniä vuosia ennen kuin papilloomavirusta vastaan rokotetut
tulevat ikään, jossa kohdunkaulan syövän
riski kasvaa. Meillä on hyvin toimiva seulontajärjestelmä,
jossa solumuutokset ja syövän esiasteet havaitaan
varhaisessa vaiheessa. Tätä ei kokonaan voida
korvata rokotuksilla, mutta olisi perusteltua tukea halukkaiden
vapaaehtoista rokottamista papilloomavirusta vastaan. HPV-rokote
tulisi ottaa kansalliseen rokotusohjelmaan mahdollisimman pian.
Siihen saakka tulisi kannustaa rokotuksen vapaaehtoiseen ottamiseen,
minkä vuoksi olisi tärkeää saada
välittömästi HPV-rokote korvattavaksi.
Rokote maksaa nykyään noin 400—500 euroa,
minkä vuoksi kovin harvoilla on varaa kustantaa se itse.
Siksi tämä on mitä suurimmassa määrin
yhdenvertaisuuskysymys.
Yksityiskohtaiset perustelut
2 luku. 1 §:n 3 momentti. Sairaanhoitokorvaukset.
Lakiin lisätään uusi momentti, jonka
mukaan lakia tulee soveltaa myös rokotteisiin, joita ei
ole otettu kansalliseen rokotusohjelmaan.
5 luku. 1 §:n 4 momentti. Korvattava lääke.
Uudessa momentissa säädetään
ehdoista, joilla vakuutettu saa korvauksen. Rokotteen tulee olla
lääkärin määräämä ja
lisäksi lääkkeiden hintalautakunnan hyväksymä rokote.
6 luku. 4 §:n 5 momentti. Peruskorvattavuuden ja kohtuullisen
tukkuhinnan hakeminen.
Jotta lääkkeiden hintalautakunta voisi käsitellä hakemuksen,
rokotteen myyntiluvan haltijan tulee liittää hakemukseen
4 §:n 2 momentissa luetellut selvitykset. Uudessa momentissa
säädetään, että rokotteen
peruskorvattavuuden ja tukkuhinnan vahvistamista koskevassa hakemuksessa
on oltava 4 §:n 2 momentissa mainittujen selvitysten lisäksi
selvitys rokotteen ennaltaehkäisevästä vaikutuksesta.
6 luku. 5 §:n 6 momentti. Peruskorvattavuuden vahvistaminen.
5 §:n 2 momentin 3 kohdassa säädetään,
että peruskorvattavuutta ei vahvisteta, jos kyse on lääkevalmisteesta,
jota käytetään muuhun tarkoitukseen kuin
sairauden hoitoon. Uudessa momentissa säädetään,
että säännös ei koske kansalliseen
rokotusohjelmaan kuulumatonta rokotetta.
6 luku. 7 §:n 3 momentti.Kohtuullisen tukkuhinnan
vahvistaminen.
Uudessa momentissa säädetään,
että lääkevalmistetta koskevien säännösten
tulee koskea rokotetta.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
sairausvakuutuslain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään 21 päivänä joulukuuta
2004 annetun sairausvakuutuslain (1224/2004) 2 luvun 1 §:ään uusi
3 momentti, 5 luvun 1 §:ään, sellaisena
kuin se on laissa 802/2008, uusi 4 momentti, 6 luvun 4 §:ään,
sellaisena kuin se on mainitussa laissa 802/2008, uusi
5 momentti, 6 luvun 5 §:ään, sellaisena
kuin se on mainitussa laissa 802/2008, uusi 6 momentti
sekä 6 luvun 7 §:ään, sellaisen
kuin se on mainitussa laissa 802/2008, uusi 3 momentti
seuraavasti:
2 luku
Sairaanhoitokorvauksia koskevat yhteiset säännökset
1 §
Sairaanhoitokorvaukset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mitä tässä laissa säädetään
sairaanhoidon korvaamisesta, koskee soveltuvin osin myös
vakuutetun oikeutta saada korvausta rokotteista, joita ei ole otettu
kansalliseen rokotusohjelmaan.
5 luku
Lääkekorvaukset
1 §
Korvattava lääke
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vakuutetulla on oikeus saada korvausta lääkärin
sairauden ehkäisemiseksi määräämän
rokotteen kustannuksista. Korvauksen saamiseksi vaaditaan lisäksi,
että rokote on hyväksytty korvattavaksi ja että sille
on vahvistettu kohtuullinen tukkuhinta 6 luvun mukaisesti.
6 luku
Lääkevalmisteen korvattavuus ja tukkuhinta
4 §
Peruskorvattavuuden ja kohtuullisen tukkuhinnan hakeminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kansalliseen rokotusohjelmaan kuulumattoman rokotteen korvattavuuden
ja kohtuullisen tukkuhinnan hakemisessa ja vahvistamisessa sovelletaan
2 momentin 1 kohdan lisäksi selvitystä rokotteen
ennaltaehkäisevästä vaikutuksesta ja
2 momentin 2—7 kohtaa sellaisenaan.
5 §
Peruskorvattavuuden vahvistaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kansalliseen rokotusohjelmaan kuulumatonta rokotetta eivät
koske 2 momentin 3 kohdan säännökset.
7 §
Kohtuullisen tukkuhinnan vahvistaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mitä 1 momentissa säädetään
lääkevalmisteesta, koskee soveltuvin osin rokotetta,
jota ei ole otettu kansalliseen rokotusohjelmaan.
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
_______________