LAKIALOITE 57/2004
vp
LA 57/2004
vp - Arto Seppälä /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki työttömyysturvalain 2 luvun 9 §:n
muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa ehdotetaan työttömyysturvalakiin
säädettäväksi yksi yhtenäinen
riitauttamisaika työsopimuksen päättämisen
lainmukaisuudesta siinä tilanteessa, kun työnantaja
irtisanoo tai purkaa työsopimuksen työntekijän
henkilöön liittyvillä irtisanomis- tai
purkuperusteilla. Lakialoitteen mukaan työttömyysturvaoikeudesta päätettäessä sovellettava
riitauttamisaika olisi kuusi kuukautta työsopimuksen päättämisilmoituksen
toimittamisesta. Voimassa olevassa laissa riitauttamisaika vaihtelee
riippuen työsuhteen kestosta, sovellettavasta työehtosopimuksesta
tai työsopimuksesta sekä siitä, päättyykö työsopimus
irtisanomiseen vai purkamiseen. Lisäksi lakialoitteessa
ehdotetaan, että todisteellisen riitauttamisen sisällöstä säädetään
nykyistä täsmällisemmin.
PERUSTELUT
Työttömyysturvalain 2 luvun 9 §:ssä säädetään 90
päivän karenssiajasta, jolloin ei makseta työttömyysetuutta
henkilölle, joka on ilman pätevää syytä eronnut
työstään tai itse aiheuttanut työsuhteen
päättymisen. 2 momentissa säädetään
tilanteesta, jossa työntekijä katsoo, että henkilöön liittyvä työsopimuksen
päättämisperuste ei ole ollut lainmukainen
ja hän riitauttaa työsuhteen päättämisen.
Työttömyysturvalain säännöksen mukaan
työntekijän on kolmen kuukauden karenssin välttämiseksi
riitautettava työsuhteensa päättäminen
määräajassa. Tilanteessa, jossa työnantaja
on purkanut työsopimuksen, määräaika
on kolme kuukautta. Jos työsopimus on irtisanottu, riitauttamisaika
on sama kuin irtisanomisaika.
Kansalaisten yhdenvertaisuuden kannalta on ongelmallista, että työsuhteen
päättämisperusteen riitauttamisaika ja
oikeus työttömyysturvaan riippuu työntekijän
työsuhteen kestosta, työhön sovellettavasta
työehtosopimuksesta tai työsopimuksesta sekä siitä,
päättääkö työnantaja
irtisanoa vai purkaa työsopimuksen. Kyse on kuitenkin yksilön
oikeusturvan kannalta tärkeästä hallinnollisesta
määräajasta, jonka pitäisi kohdella
kansalaisia mahdollisimman yhdenvertaisesti.
Käytännössä irtisanotun
työntekijän riitauttamisaika riippuu työhön
sovellettavasta työehtosopimuksesta tai sen puuttuessa
työnantajan ja työntekijän välisestä sopimuksesta.
Työsopimuslain mukaan irtisanomisaika on neljästätoista
päivästä kuuteen kuukauteen. Työehtosopimuksissa
irtisanomisajat vaihtelevat huomattavasti. Lyhyimmät irtisanomisajat
ovat vain viikon pituisia. Yhdessä tai kahdessa viikossa
on usein käytännössä mahdotonta
riitauttaa työsuhteen päättämistä.
Säännös on ollut pitkään
jo samansisältöinen, eikä se ota huomioon
irtisanomisajoissa tapahtunutta kehitystä. Se on aikoinaan
säädetty tilanteessa, jossa irtisanomisajat ovat
ainakin lyhyissä työsuhteissa olleet nykyistä pitempiä.
Mikäli riitautusta ei ole tehty määräajassa,
korvauksen hakijalle määrätään 90 päivän
pituinen karenssi, jolloin ei ole oikeutta työttömyysetuuteen.
Työvoimatoimikuntien erilaiset käytännöt sekä lyhyet
irtisanomisajat johtavat siihen, että irtisanotun voi olla
mahdotonta riitauttaa työsuhteensa päättäminen
määräajassa ja oikealla tavalla todisteellisesti.
Järjestäytyneellä työpaikalla
edetään työsuhteen päättämisasiassa
sopimusalan neuvottelujärjestyksen mukaisesti. Tämä tarkoittaa
ensin paikallisia neuvotteluja ja vasta myöhemmin ammattiliiton
ja työnantajajärjestön mukaantuloa. Eri
ammattiliittojen antaman tuen ja palvelujen sisältö sekä niiden
nopeus riippuvat siitä, minkälaiset osaamis- ja
henkilöresurssit liitossa on. Monessa ammattiliitossa työriita-asioita
on paljon hoidettavana, ja työtilanne on ruuhkautunut.
Liittoon kuulumattoman tilanne on vielä vaikeampi. Mahdollisuudet saada
työoikeudellista neuvontaa ja apua työsuojelupiiristä ja/tai
oikeusaputoimistosta välittömästi tai
esimerkiksi parin viikon sisällä ovat vähäiset.
Lakialoitteessa ehdotetut muutokset eivät muuttaisi
lain peruslähtökohtaa. Mikäli henkilö on
itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen
ja riitauttaa asian ilman työoikeudellisia perusteita vain
saadakseen työttömyysturvaa karenssiajalta, henkilöltä peritään
takaisin lainvastaisesti maksettu työttömyysetuus.
Laissa on todettu, että riitauttaminen on tehtävä todisteellisesti.
Työvoimatoimikunnat tulkitsevat todisteellista riitauttamista
eri tavoin. Joskus riittää, kun hakija on ottanut
yhteyttä liittoonsa, joskus hakijan on toimitettava tuomioistuimeen
jätetty haastehakemus. Erilaisten käytäntöjen
takia on syytä täsmentää sitä,
mitä todisteellisella riitauttamisella tarkoitetaan. Lakialoitteessa
ehdotetaan, että todisteellisena riitauttamisena pidetään
työntekijän tai tämän edustajan
esittämää luotettavaa selvitystä toimenpiteistä,
joihin on ryhdytty työsuhteen päättämisen
riitauttamiseksi tai työnantajan ilmoitusta riitauttamisesta.
Haastehakemus on koko oikeudenkäynnin kannalta keskeinen
ja se on valmisteltava huolella. Lakialoitteen ehdotus tarkoittaisi
sitä, että työsuhteen päättäminen
olisi mahdollista todisteellisesti riitauttaa ilman haastehakemusta
osoittamalla ne aktiiviset toimenpiteet, joihin on ryhdytty työsuhteen
päättämisperusteen laillisuuden riitauttamiseksi
ja neuvottelujen ja oikeudenkäynnin aloittamiseksi. Edustajalla
tarkoitetaan työntekijää edustavaa luottamushenkilöä,
ammattiliittoa tai työntekijän valtuuttamaa asiamiestä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
työttömyysturvalain 2 luvun 9 §:n
muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 30 päivänä joulukuuta
2002 annetun työttömyysturvalain (1290/2002)
2 luvun 9 §:n 2 momentti seuraavasti:
2 luku
Etuuden saamisen työvoimapoliittiset edellytykset
9 §
Työstä eroaminen ja erottaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos työntekijä, jonka työsopimus
on irtisanottu työsopimuslain 7 luvun 2 §:ssä tai
merimieslain 39 §:ssä tarkoitetulla perusteella
taikka jonka työsopimus on purettu työsopimuslain 8 luvun
1 §:n 1 momentin tai merimieslain 49 §:n
perusteella, on todisteellisesti riitauttanut irtisanomisen tai
purkamisen kuuden kuukauden kuluessa työsopimuksen päättämisilmoituksen
toimittamisesta, ei ennen työsopimusasiassa tehtyä lopullista
ratkaisua voida katsoa, että hän olisi 1 momentissa
tarkoitetulla tavalla itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen,
jollei riitautusta ole pidettävä ilmeisen aiheettomana. Todisteellisena
riitauttamisena pidetään työntekijän
tai tämän edustajan esittämää selvitystä toimenpiteistä,
joihin on ryhdytty työsuhteen päättämisen
riitauttamiseksi tai työnantajan ilmoitusta riitautuksesta.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 5 päivänä toukokuuta
2004
- Arto Seppälä /sd
- Esa Lahtela /sd
- Tuula Väätäinen /sd
- Tero Rönni /sd
- Harry Wallin /sd
- Jukka Roos /sd
- Matti Kangas /vas
- Matti Kauppila /vas