LAKIALOITE 58/2010
vp
LA 58/2010
vp - Päivi Räsänen /kd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki perusopetuslain 30 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Perusopetuslain (628/1998)
30 §:ssä säädetään, että opetusryhmien
tulee olla sellaisia, että opetuksessa voidaan saavuttaa
opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Tämän
tarkemmin opetusryhmien koosta perusopetuksessa ei erityisopetusta
lukuun ottamatta silti ole säädetty. Ongelmallista
on, että pelkät suositukset eivät sido kuntia
riittävän pienien opetusryhmien järjestämiseen.
Opetusministeriö listasi viime vuoden lopulla perusopetuksen
laatusuositukset, joiden mukaan koulujen pitäisi toimia.
Suositusten mukaan luokissa saisi olla keskimäärin
20—25 oppilasta ja yhtä opinto-ohjaajaa kohti
saisi olla yläkouluissa enintään 250
oppilasta. Laatukriteereissä vedotaan myös siihen,
ettei koulutuksen järjestäjän eli kunnan
taloudellinen tilanne tai opettajien lomauttaminen saa vaarantaa
oppilaiden oikeutta opetukseen. Perusopetuksen laatukriteerit ovat
oikeansuuntaiset mutta jättävät liikaa
tulkintavaltaa kunnille. Vaikka oppilasryhmien keskimääräinen
koko on määritelty, samassa kunnassa voi olla
sekä 15:n että 30 oppilaan luokkia, kunhan keskimääräinen
ryhmäkoko on suosituksen mukainen.
Laatukriteerit ovat nykyisellään pelkkä toivomuslista,
sillä suositukset eivät sido kuntia. Jos kunta
ei noudata opetusministeriön suosituksia, sille ei välttämättä koidu
mitään erityisiä seurauksia.
Säätelemättömät ryhmäkoot
ovat todellinen uhka opetuksen tasa-arvolle tiukkenevan kuntatalouden
aikana. Eri kunnissa asuvat lapset ovat vaarassa joutua eriarvoiseen
asemaan riippuen siitä, mikä kunnan taloudellinen
tilanne on ja millaisia oppilasryhmien kokoon liittyviä ratkaisuja
niiden perusopetuksessa tehdään.
Koulujen ryhmäkoon on tiedetty jo pitkään olevan
yhteydessä koulussa menestymiseen. Suomen Akatemian ja
Duodecimin asiantuntijat ovat jälleen tuoneet esiin, että nuoret
pärjäävät sitä paremmin,
mitä pienemmässä ja kiinteämmässä ryhmässä he
voivat koulunsa käydä. Sopiva ryhmäkoko
murrosikäisille olisi alle 21 oppilasta. Pysyvä ryhmä puolestaan
tukee vaihtuvia ryhmiä paremmin koulumenestyksen lisäksi
itsetuntoa ja oppimista.
Ryhmäkoko on tiiviissä yhteydessä nuorten hyvinvointiin.
Lomautuksilla ja ylisuurilla opetusryhmillä jaetaan nuoria
menestyjiin ja häviäjiin. Siitä syntyvä lasku
lankeaa maksuun viimeistään siinä vaiheessa,
kun heidän pitäisi aloittaa työelämä.
Jo nyt näkyvä nuorten pahoinvointi on vasta varoittava
huutomerkki.
OAJ:n mielestä sopiva ryhmäkoko olisi korkeintaan
20 oppilasta. Pienemmissä ryhmissä sekä oppilailla
että opettajilla on helpompaa. OAJ:ssä on laskettu,
että 2 000 opettajaa lisää Suomen
kouluihin maksaa reilut 105 miljoonaa euroa. Yksi syrjäytynyt
elämä maksaa yhteiskunnalle miljoonan. Jos jokainen
näistä opettajista "pelastaa" yhden lapsen vuodessa,
tuotto yhteiskunnalle on 2 miljardia euroa. Jos opettaja on töissä 30
vuotta, yhteiskunnalle kertyy mittavat säästöt.
Monet alkuopetukseen liittyvät pedagogiset syyt puhuvat
pienten opetusryhmien puolesta. Liian suuret opetusryhmät
lisäävät koulunkäyntiavustajien
ja oppilashuollon tarvetta. Nuoria ei saa jättää oman
onnensa nojaan suuriin opetusryhmiin ja lomautusten keskelle, päinvastoin: opetuksesta
ja turvallisuudesta on pidettävä tarkka huoli.
Opetusryhmien kokojen rajoittaminen on entistä tärkeämpää,
jos hallituksen suunnitelmat integroida erityisopetusta tarvitsevat oppilaat
yleisopetuksen ryhmiin toteutuvat.
Pahimmillaan opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet jäävät
saavuttamatta liian suuren ryhmäkoon vuoksi. Kaikkein ratkaisevin
kysymys on kuitenkin yhden lapsen kokonaisvaltainen hyvinvointi.
Siksi on välttämätöntä säädellä erillisellä asetuksella
perusopetuksen ryhmäkokoja etenkin alkuopetuksessa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
perusopetuslain 30 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan perusopetuslain (628/1998)
30 §:n 2 momentti seuraavasti:
30 §
Oikeus saada opetusta
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Opetusryhmät tulee muodostaa siten, että opetuksessa
voidaan saavuttaa opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Opetusryhmien
koosta säädetään erikseen valtioneuvoston
asetuksella.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 9 päivänä syyskuuta
2010
- Päivi Räsänen /kd
- Tarja Tallqvist /kd