YLEISPERUSTELUT
Velkaongelmat näyttävät tällä hetkellä erilaisilta
kuin 1990-luvun laman jälkeen. Keskeinen nyt vaikuttava
tekijä on hallitsematon vakuudettomien kulutusluottojen,
erityisesti pikaluottojen, käyttö. Käräjäoikeuksien
käsittelemistä velkomiskanteista yli puolet johtuu
pikaluotoista.
Kaikki väestö- ja ikäryhmät
käyttävät pikaluottoja, mutta yleisintä se
on kuitenkin pienituloisilla. Samalla velallisella on usein runsaasti velkojia.
Vaikka yksittäiset velat ovat yleensä pienehköjä,
kokonaissumma voi nousta jopa 100 000 euroon ilman minkäänlaisia
vakuuksia.
Pikaluotoilla tarkoitetaan ilman vakuuksia myönnettäviä alle
kuuden kuukauden pituisia kulutusluottoja, joiden pääoma
on enintään tuhat euroa ja joita myönnetään
yksityishenkilöille tekstiviestillä (tekstiviestilaina),
internetissä (internetlaina) tai muun etävälineen
avulla ilman velallisen ja velkojan edustajan henkilökohtaista
tapaamista tehtävän lainahakemuksen perusteella.
Kuluttajille tarjottavia tavaran tai palvelun tilaamiseen liittyviä kertaluottoja
ei pidetä pikaluottoina. Kappalemääräisesti
pikaluottoja myönnetään kuitenkin runsaasti
eli yli miljoona kappaletta vuodessa. Pikaluottojen määrä näyttää olevan
kasvussa.
Tarjottavien pikaluottojen suuruus vaihtelee muutamasta kymmenestä eurosta
yleensä satoihin euroihin, ja laina-ajat vaihtelevat viikosta muutamiin
kuukausiin. Pikaluotoissa luoton hinta ilmoitetaan usein koron sijasta
käsittely- ja toimituskuluina, joiden määrä muunnettuna
todelliseksi vuosikoroksi voi kohota jopa tuhansiin prosentteihin.
Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2011 toisen neljänneksen
aikana uusia pikaluottoja myönnettiin kotitalouksille 27
prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Pikaluottoja myönnettiin
runsaat 79 miljoonaa euroa, yhteensä 357 003 kappaletta.
Keskimääräinen pikaluotto oli vuoden
toisella neljänneksellä 223 euroa ja takaisinmaksuaika
oli keskimäärin 33,6 päivää.
Pikaluottojen ottajat maksoivat huhti—kesäkuun
aikana ottamistaan lainoista yhteensä yli 20 miljoonaa
euroa erilaisia kuluja. Pikaluottoihin kohdistuvat kulut olivat
siten keskimäärin yli 25 prosenttia myönnetystä lainapääomasta.
Vuoden 2011 toisella neljänneksellä rekisteröityjä pikaluottoyrityksiä oli
81 kappaletta eli kymmenen yritystä enemmän kuin
edellisellä neljänneksellä.
Alla oleva taulukko kuvaa pikaluottoalan kehitystä kuluvan
vuoden toiselle neljännekselle saakka.
Pienlainayritysten tunnuslukuja vuosina 2010—2011
|
2010/Q2 |
2010/Q3 |
2010/Q4 |
2011/Q1 |
2011/Q2 |
| Uudet myönnetyt luotot, 1 000 euroa |
62 442 |
61 197 |
64 815 |
69 820 |
79 464 |
| Uusiin luottoihin kohdistuneet kulut, 1 000
euroa
|
16 416 |
15 429 |
16 962 |
17 702 |
20 189 |
| Kulut / uudet luotot, % |
26,3 |
25,2 |
26,2 |
25,4 |
25,4 |
| Uusien luottojen keskimääräinen takaisinmaksuaika,
päivää
|
28,6 |
29,9 |
31,6 |
33,5 |
33,6 |
| Luottokanta, 1 000 euroa |
46 388 |
50 206 |
56 167 |
66 236 |
69 822 |
| Uusien luottojen kappalemäärä |
310 171 |
295 135 |
302 451 |
321 344 |
357 003 |
| Keskimääräinen lainamäärä, euroa |
201 |
207 |
214 |
217 |
223 |
| Tilastoitujen yritysten lukumäärä |
65 |
65 |
63 |
71 |
81 |
Lähde: Luottokanta, 2. neljännes 2011. Tilastokeskus
Luotonantajan vastuullisuutta lainaa myönnettäessä on
yritetty lisätä lainsäädäntöteitse, mutta
se ei ole aina johtanut toivottuihin tuloksiin, vaan pikaluottoihin
liittyvät ongelmat ovat päinvastoin jatkuneet.
Kuluttajansuojalakia on muun muassa muutettu siten, että myös
pieniä ja lyhytaikaisia luottoja markkinoitaessa olisi
ilmoitettava luoton todellinen vuosikorko. Niin ikään
kuluttajansuojalain 7 lukuun on lisätty säännös
luotonantajan velvollisuudesta todentaa lainanhakijan henkilöllisyys
huolellisesti. Samassa yhteydessä on kielletty kulutusluottosopimuksen
nojalla myönnettävien varojen välitön
maksaminen kuluttajalle silloin, kun luottoa haetaan ja se myönnetään
myöhään. Nämä muutokset
tulivat voimaan 1.2.2010.
Erikseen annetun lain (laki eräiden luotonantajien
rekisteröinnistä, 747/2010)
nojalla elinkeinonharjoittajien, jotka myöntävät
kuluttajansuojalain (38/1978) 7 luvun
soveltamisalaan kuuluvia kuluttajaluottoja, tulee rekisteröityä Etelä-Suomen
aluehallintoviraston ylläpitämään
valtakunnalliseen luotonantajarekisteriin. Tämä laki
tuli voimaan 1.12.2010.
Huolimatta rekisteröitymisvelvoitteista ja tehostuneesta
valvonnasta sekä uusista rajoituksista kokemus osoittaa,
että olisi helpompi kieltää lyhytaikaiset
pikaluotot kokonaan kuin asettaa rajoja, joita aina joko pystytään
kiertämään tai rikotaan tietoisesti.
Muun muassa sanomalehti Karjalaisen julkistamien tietojen mukaan (Karjalainen
30.10.2011) todellisen vuosikoron ilmoitusvelvollisuutta ei noudateta
tehokkaasti.
Karjalainen tarkisti kahdeksankymmenen markkinoilla olevan eri
pikalainatuotteen korkotiedot. Vertailussa oli vähintään
yksi luottotuote jokaiselta Etelä-Suomen aluehallintoviraston luotonantajarekisteriin
merkityltä pikaluottofirmalta. Puolessa tuotteista lainan
todellinen vuosikorko oli ilmoitettu todellista pienemmäksi. Yksi
luotottajista ei maininnut todellista vuosikorkoa lainkaan.
Mikäli kuluttaja ei saa muuta luottoa kuin pikaluottoja,
hänellä ei voi olla varaa niihin. Mikäli
taas on varaa näihin luottoihin, on mahdollisuus myös
niitä edullisempaan lainaan. Pikaluottotoiminta perustuukin
siihen, että ihmisen hätää tai
heikkoa harkintakykyä käytetään
hyväksi.
Harkitsemattomuuttaan ylivelkaiset lainanottajat syrjäytyvät
tai ajautuvat harmaan talouden piiriin. Samalla yleinen maksumoraali
heikkenee. Kevytmielinen velkaantuminen estää myös lähtökohtaisesti
velkajärjestelyyn pääsemisen. Ylivelkaisuuden
aiheuttama syrjäytyminen on inhimillinen tragedia. Lopulta
syrjäytymisen kustannukset tulevat yhteiskunnan maksettavaksi.
Perustuslailla turvattu elinkeinovapaus ei ole rajoittamaton
oikeus. Vastuullisessa markkinataloudessa tulee olla rohkeutta kieltää toiminta, jonka
sosiaaliset ja kansantaloudelliset haitat ovat paljon suuremmat
kuin henkilökohtaiset hyödyt. Pelkästään
kysyntä ei saa määrätä,
mitä tuotteita ja palveluita voi tarjota.
Ajankohtainen kysymys valtioiden maksukyvyttömyydestä on
seurausta yli varojen elämisestä. Valtiot joutuvat
mittaviin sopeutustoimiin selviytyäkseen velvoitteistaan.
Kansalaisten luotto-ongelmat ovat yksilötasolla usein suhteessa
suurempia kuin valtioiden velkaantumisesta aiheutuvat ongelmat.
Se, että velkaantuminen saadaan hallintaan makrotasolla,
edellyttää, että valtio suojelee kansalaisiaan
velkaantumasta yli maksukykynsä myös mikrotasolla.
Ei ole oikein, että velan ottaminen on tehty niin helpoksi,
että velalliset joutuvat henkilökohtaisesti rahoittajiensa
panttivangeiksi.
Näin ollen pikaluottojen myöntäminen
tulee kieltää lailla.
YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
1 a §.
Pykälä on uusi. Pykälän
tarkoituksena on kieltää osa kulutusluotoista
kokonaan. Kielto koskee pikaluottoja, jotka on määritelty
tekstiviestillä (tekstiviestilaina), internetissä (internetlaina)
tai muun etävälineen avulla ilman velallisen ja
velkojan edustajan henkilökohtaista tapaamista tehtävän
lainahakemuksen perusteella myönnettäviksi, enintään
kuuden kuukauden pituisiksi vakuudettomiksi pienveloiksi, joiden pääoma
on enintään tuhat euroa. Lainkohta ei siis koskisi
esimerkiksi yritysten luottosuhteita.
Säännös koskisi muita kuluttajille
tarjottavia pikaluottoja kuin tavaran tai palvelun tilaamiseen liittyviä kertaluottoja.
Täyskielto ei niin ikään koskisi sellaisia
luottoja, jotka myönnetään kiinteästä toimipaikasta
kuluttajalle riippumatta luottoajasta, pääomasta
ja takaisinmaksuaikataulusta.
Sallittujen kulutusluottojen osalta voimassa olevassa lainsäädännössä ilmeneviin
kieltoihin, rajoituksiin ja määräyksiin
ei tässä yhteydessä ole tarkoitus tehdä muutoksia.
Näin ollen nykyinen oikeustila säilyy muiden
kuin kiellon piiriin rajautuvien velkojen osalta.
Kieltoa ei olisi kuluttajan vahingoksi mahdollista kiertää.
Tästä säädetään
voimassa olevan lain 7 luvun 5 §:ssä.