PERUSTELUT
Nuorten 15—24-vuotiaiden työttömyystaso
on maassamme huolestuttavan korkealla, ja suunta on viime vuosina
ollut nouseva. Työ- ja elinkeinoministeriön Työllisyyskatsauksen
mukaan nuoria alle 25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli
tämän vuoden huhtikuussa 6 600 enemmän kuin
edellisen vuoden huhtikuussa eli yhteensä 34 800.
Näiden lukujen ulkopuolelle jää vielä tuhansia
nuoria, jotka eivät ole ilmoittautuneet työttömiksi.
Tilastokeskuksen viimeisimmän työvoimatutkimuksen
mukaan alle 25-vuotiaiden työttömyysaste oli huhtikuussa
24,4 prosenttia, mikä on 0,9 prosenttiyksikköä enemmän kuin
vuotta aiemmin. 15—24-vuotiaiden nuorten työttömien
osuus samanikäisestä väestöstä oli
12,6 prosenttia. Näistä nuorista työttömistä noin
kolmasosalla on takanaan vain peruskoulu.
Nuorten kasvanut työttömyys on lisännyt myös
alle 25-vuotiaiden toimeentulotuen saajien määrää.
Pelkästään Helsingissä oli vuonna 2012
yli 9 000 toimeentulotuella pääsääntöisesti
elävää nuorta, joista moni on erittäin
vakavassa syrjäytymisvaarassa. Kuluvana vuonna nuorten
määrä on edelleen kasvussa. Näiden
nuorten kannalta on hyvin ongelmallista, että he voivat hakea
pitkiäkin aikoja toimeentulotukea tapaamatta koskaan sosiaalityöntekijää kasvotusten.
Kukaan
ei siis oikein tiedä, keitä nämä nuoret
todella ovat tai mikä heidän mahdollinen ongelmansa
on, oikeasta tuen tai hoidon tarpeesta puhumattakaan.
Vuoden 2013 alusta voimaan tullut nuorisotakuu on yksi hallituksen
kärkihankkeista, joilla pyritään estämään
nuorten syrjäytymistä. Nuorisotakuu lupaa jokaiselle
alle 25-vuotiaalle sekä alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle
koulutus-, työkokeilu-, työpaja- tai työpaikan
kolmen kuukauden sisällä työttömäksi
ilmoittautumisesta. Nuorisotakuu kaikkine toiminteineen on iso askel
nuorten syrjäytymisen estämiseksi, mutta hallituksen
tavoittelemien tulosten saavuttamiseksi tarvitaan vielä muitakin
toimenpiteitä, sillä nuorisotakuun välineet
eivät nykyisellään tavoita kaikkia näitä nuoria.
Nuorten työttömyyden takana on työ-
ja koulutuspaikan saamisen vaikeuden lisäksi merkittäviä sosiaalisia
tekijöitä, jotka estävät työllistymisen.
Näiden esteiden vähentämiseen tarvitaan sosiaalityötä nuorten
kanssa, jotta nuorisotakuun tavoitteet voisivat toteutua myös
niiden nuorten kohdalla, jotka elävät tänä päivänä yhteiskunnan
valtavirran ulkopuolella tai joiden omat voimavarat, kyvyt ja todellinen
kunto eivät riitä työ- ja elinkeinotoimistojen
eivätkä edes työvoiman palvelukeskusten
palvelujen käyttämiseen.
Nuoret ovat olleet viime päiviin saakka marginaalisessa
asemassa sosiaalityössä. Nuoruus on jäänyt
lapsuuden ja lastensuojelun varjoon. Käytännössä lastensuojelu
on pystynyt vastaamaan vain kaikkein kiireellisimpiin ja vakavimpiin
lasten ja nuorten tuen, avun ja huolenpidon tarpeisiin. Siten monien
nuorten oman elämän ja tulevaisuudennäkymien
selkiyttämiseen tarvittava ulkopuolisen tuen, huolenpidon
ja kuntoutuksen tarve on tullut esille vasta nuoren tullessa toimeentulotuen
piiriin täysi-ikäisyyden kynnyksellä.
Toimeentulotukilain mukaan asiakkaalla on oikeus tavata sosiaalialan
ammattilainen, mutta laki ei velvoita tähän kumpaakaan
osapuolta. Ilman tuloja oleva nuori voi näin hakea toimeentulotukea
kirjallisesti pitkiäkin aikoja ilman, että hänen
tarvitsee koskaan tavata sosiaalityöntekijää tai
-ohjaajaa kasvotusten. Toimeentulolain säännökset
eivät nykyisessä muodossaan edistä sellaista
nuorten tukemista, jolla sosiaaliviranomaisen aktiivinen puuttuminen
voisi toimia nuorten parhaaksi. Toimeentulotukikierteeseen jumiutuneiden
nuorten auttamiseksi olisi tärkeää,
että sosiaalityöntekijät tai -ohjaajat
tapaisivat henkilökohtaisesti kaikki alle 25-vuotiaat toimeentulotukea
hakevat nuoret ja kertoisivat heille mahdollisuuksista saada tukea
ja kannustaisivat nuorta tämän omien mielenkiinnon
kohteiden, vahvuuksien ja tulevaisuudennäkymien selkiinnyttämisessä.
Ratkaisuksi tähän eivät pelkät
työllistämispalvelut eikä toimeentulotuki
ilman siihen liittyvää sosiaalityötä riitä.
Nuori saattaa tarvita sosiaalialan ammattilaisen tukea vuosiakin
ennen kuin on kykenevä käyttämään nuorten
yleisiä palveluja.
Velvollisuutta henkilökohtaiseen tapaamiseen ei sosiaalityöntekijällä tai
-ohjaajalla tulisi kuitenkaan olla, jos sen järjestäminen
voitaisiin katsoa olosuhteet huomioiden tarpeettomaksi. Tällaisia
tilanteita olisivat esimerkiksi sellaiset tilanteet, joissa opiskelijat
hakevat toimeentulotukea kesäkuukausiksi opintotuen keskeytymisen
taikka ansiotulojen tai muiden tulojen puuttumisen vuoksi.
Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain
5—7 §:n mukaan sosiaalihuollon henkilöstön
on selvitettävä asiakkaalle hänen tilanteeseensa
sopivat vaihtoehdot ja niiden vaikutukset sekä laadittava
asiakkaan kanssa yhteisymmärryksessä palvelu-,
hoito-, kuntoutus- tai muu vastaava suunnitelma, jollei suunnitelman
laatiminen ole ilmeisen tarpeetonta. Nämä säännökset
yhdessä nyt toimeentulotukilakiin esitetyn muutoksen kanssa
muodostaisivat sellaisen kokonaisuuden, jonka avulla myös kaikkein
syrjäytyneimpien nuorten kohdalla olisi nykyistä paremmat
mahdollisuudet onnistua nuorisotakuun tavoitteiden saavuttamisessa. Koulutuksen,
työelämän ja työ- ja elinkeinotoimiston
toimenpiteiden ulkopuolella olevan toimeentulotuen varassa elävän
nuoren tapaaminen henkilökohtaisesti mahdollistaa nuoren
elämäntilanteen sekä tuen ja palvelujen
tarpeiden selvittämisen sekä suunnitelmallisen
tuen antamisen ja ohjaamisen tarvittaviin palveluihin. Esitetyn
lakimuutoksen toimenpiteet luovat siten perustan ja sillan nuorisotakuun
tarkoittamille toimenpiteille juuri kaikkein heikoimmassa asemassa
oleville nuorille, jotka muutoin jäävät niiden
ulkopuolelle. Nuorisotakuusta sen nykyisessä muodossaan
on jäänyt puuttumaan tämä tärkeä osatoiminta.
Monissa kunnissa on jo pyritty vastaamaan näihin nuorten
syrjäytymistä estäviin tarpeisiin antamalla
sisäisiä ohjeistuksia nuorten, alle 25-vuotiaiden
toimeentulotukiasiakkaiden priorisoinnista siten, että heidät
pyritään tapaamaan henkilökohtaisesti.
Lisäksi muun muassa Helsingin kaupunki on organisoinut
sosiaalitoimen uudelleen siten, että nimenomaan ylemmän
korkeakoulutuksen saaneet sosiaalityöntekijät
vastaavat nuorten toimeentulotukiasioista. Näin ammattitaitoa
on pyritty kohdentamaan sinne, missä tarve on suuri. Kuntien
hyvä tahto puuttua ongelmiin ei kuitenkaan yksin riitä,
jos nuorten priorisointiin ja syrjäytymisen ehkäisemiseen tähtäävään
työhön ei riitä taloudellisia resursseja.
Tämän vuoksi on tarpeen lain tasolla velvoittaa
sosiaalityöntekijät tai -ohjaajat tapaamaan nuoret
toimeentulotukiasiakkaat henkilökohtaisesti, jotta myös
resurssit tälle työlle saadaan mitoitettua.