LAKIALOITE 6/2001
vp
LA 6/2001
vp - Pertti Hemmilä /kok
Tarkistettu versio 2.1
Laki ajoneuvoverosta annetun lain 6 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Ajoneuvovero otettiin käyttöön
vuonna 1994 kompensaatioksi vuonna 1993 tapahtuneelle autoveron
20 prosentin alennukselle. Hallitus lanseerasi uuden veron auton
käyttömaksuna, jonka oli tarkoitus olla väliaikainen
vero. Ajoneuvovero kannettiinkin ensimmäisinä vuosina
sen voimaantulon jälkeen velvoittamalla ajoneuvon omistaja
tai haltija hankkimaan 700 tai 500 markan hintainen tarramerkki
auton tuulilasiin. Silloisen hallituksen mielestä valtion
talouden heikko tilanne edellytti autoveron alennuksen aiheuttaman
tulovajeen ottamista takaisin autoilijoilta muulla tavalla.
Ajoneuvoveron määrässä ratkaisevaa
on se, onko kyseinen auto ostettu ennen vai jälkeen vuonna
1993 tapahtuneen autoveron alentamisen. Vuonna 1994 ja sen jälkeen
rekisteröidyt autot on hankittu alemmalla autoveron prosenttimäärällä kuin
sitä vanhemmat autot. Tällä perusteella
näistä seitsemän vuotta vanhoista ja sitä uudemmista
autoista maksetaan 700 markan ajoneuvovero, kun taas vuonna 1993
rekisteröidyt ja sitä vanhemmat autot ovat 500
markan maksuluokassa. Ajoneuvoveron määrällä ei
siis ole suurtakaan yhteyttä siihen, mikä on kyseisen ajoneuvon
nykyinen arvo.
Ajoneuvovero on maksettava, jos ajoneuvo on rekisterissä.
Maksuvelvollisuuteen ei vaikuta, onko auto seisontavakuutuksessa
esimerkiksi epäkuntoisuuden vuoksi. Kyse ei siis ole auton käyttömaksusta.
Ajoneuvoverotus aiheuttaa kohtuuttoman veroseuraamuksen esimerkiksi autoharrastajille,
joilla on omistuksessaan useita rekisterissä olevia vanhoja
autoja. Elleivät autojen edellytykset museoajoneuvorekisteröintiin
täyty, niistä pitää maksaa
normaali ajoneuvovero, vaikka kyseessä olisi seisontavakuutuksessa
oleva ajoneuvo.
Vero tulisi maksaa ainoastaan käytössä olevista
rekisteröidyistä ajoneuvoista. Lisäksi
veron määrä tulisi suhteuttaa ajoneuvon
arvoon siten, että veron määrä alenisi
asteittain ajoneuvon iän mukaan ja yli kymmenen vuoden
ikäiset autot vapautettaisiin ajoneuvoverosta kokonaan.
Maassamme on runsaasti taajamien ulkopuolella asuvia kansalaisia,
jotka tarvitsevat autoa työmatkoihin ja jokapäiväiseen
asiointiin. Haja-asutusalueilla on monia talouksia, joissa tarvitaan
työmatka-ajoa varten jopa kaksi autoa. Erityisesti lapsiperheillä oman
auton käyttö on usein välttämätöntä päivähoitokuljetuksissa
ja työmatkoissa. Joukkoliikenne ei ole Suomessa kaikkien
ulottuvilla yksityisautoilun vaihtoehdoksi. Autoilua verotetaan
kaikilla mahdollisilla tavoilla ja samaan aikaan pääteiden
ulkopuolinen tieverkko rappeutuu määrärahojen
puutteessa. Autoilusta saatavia verotuloja ei siis ohjata riittävästi
liikenneturvallisuutta parantaviin tiestön kunnossapitotoimiin.
Ajoneuvoveron määräytymisperusteita
olisi oikeudenmukaista korjata vastaamaan paremmin ajoneuvon arvoa.
Tällöin vanhoista usein huonokuntoisista autoista
ei tarvitsisi korkeiden korjaus- ym. kustannusten lisäksi
enää maksaa ajoneuvoveroakin.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
ajoneuvoverosta annetun lain 6 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan ajoneuvoverosta 20 päivänä joulukuuta
1996 annetun lain (1111/1996) 6 § seuraavasti:
6 §
Ajoneuvoveron määrä. Ajoneuvoveron
määrä on 700 markkaa ajoneuvosta, jonka
käyttöönotosta on kulunut aikaa enintään
kolme vuotta verokauden alkaessa, ja 500 markkaa ajoneuvosta, jonka
käyttöönotosta on kulunut yli kolme vuotta.
Ajoneuvoveroa ei kuitenkaan kanneta ajoneuvoista, joiden ensirekisteröinnistä on
verokauden alkaessa kulunut vähintään
kymmenen vuotta.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 200 .
_______________
Helsingissä 8 päivänä helmikuuta
2001