LAKIALOITE 62/2001
vp
LA 62/2001
vp - Kyösti Karjula /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki lasten hoitopalkasta ja laki työntekijäin eläkelain
1 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Suomen tulevaisuuden merkittävimmäksi
kysymykseksi on nousemassa perhe- ja väestöpolitiikka.
Tämä todetaan myös tulevaisuusvaliokunnan
Työn tulevaisuus — tulevaisuuspolitiikan suuntaviivoja
-asiakirjassa. Syntyvyyden laskettua vuonna 1969 alle väestön
uusiutumisen tason väestöpoliittisesti kielteinen
kehitys on muodostunut pysyväksi tilaksi, jonka vaikutukset
tulevat näkymään vuonna 2020 alkavana
väestön
supistumisena. Tällöin Suomi tulee sijoittumaan
EU-maiden kärkeen epäedullisimmalla huoltosuhteellaan.
Kymmenen vuoden tähtäimellä ennustettavissa
olevaan työvoimapulaan voidaan vaikuttaa lähinnä siirtolais-
ja työvoimapolitiikalla. Pitkän tähtäimen
terveen väestöpoliittisen kehityksen varmistaminen
edellyttää kuitenkin nimenomaan syntyvyyden lisäämiseen
tähtääviä toimia. Ydinongelmana
on, miten kokonaishedelmällisyysluku nostetaan nykyisestä 1,73:sta
väestön uusiutumiseen riittävälle
tasolle 2,1:een. Erityisen haasteen syntyvyyden nostamiselle asettaa
hedelmällisyysikään tulevien
sukupolvien pieneneminen. Tilastokeskuksen arvion mukaan vuotuinen
syntyvien lasten määrä tulee nykymenolla
laskemaan alle 50 000:een nykyisestä 57 000:sta
vuoteen 2030 mennessä.
Perheiden asemaan vaikuttavat mm. yhteiskunnalliset arvot ja
asenteet, sosiaaliturva, työvoimapolitiikka, yhteiskuntarakenne
ja lapsiperheiden elinkustannukset. Perhepoliittisissa toimenpiteissä on
tähän asti painotettu taloudellista tukea ja yhteiskunnan
lapsiperheille tarjoamia palveluja. Päivähoidon
avulla on pyritty järjestämään
lasten hoito yhteiskunnan palveluna eikä kotihoitona. Tämä on
ollut osin perusteltua kehittyneen yhteiskunnan työnjaon
näkökulmasta. Erikoistuminen koskettaa nykyisin
kuitenkin myös syntyvyyttä. Lapsettomien ja yksin elävien
määrän lisääntyessä väestön
uusiutumisesta vastaa aikaisempaa pienempi ryhmä: noin 8
prosenttia perheistä kasvatti vuonna 1999 runsaan kolmanneksen
lapsista. Viimeisten 30 vuoden aikana lapsiperheiden osuus perheistä on alentunut
65 %:sta 44 %:iin. Väestöpolitiikan näkökulmasta
monilapsiset perheet ovat siis yhä merkittävämpi
ryhmä. On myös huomattava, että väestön
uusiutumiseen riittävä hedelmällisyysluku
2,1 edellyttää kolme- tai useampilapsisia perheitä.
Monilapsisissa perheissä lasten kotihoito on sekä yhteiskunnallisesti
että lapsen kannalta mielekäs vaihtoehto.
Perinteisillä perhepoliittisilla tuilla ei ole saavutettu
merkittäviä vaikutuksia syntyvyyteen. Toteutettujen
tukien ongelmana on ollut, ettei toisen ja kolmannen lapsen muodostamaan
taloudelliseen sekä työn ja perheen
yhteensovittamistilanteeseen ole riittävästi kiinnitetty
huomiota. Kielteiseen väestöpoliittiseen kehitykseen
puuttuminen edellyttääkin aikaisempaa kohdennetumpia
toimia. Monilapsisuus on taloudellisista syistä tai perheen
ja työelämän yhteensovittamisen kannalta
usein vaikea toteuttaa omista toiveista huolimatta. Ensimmäisen
lapsen kohdalla asumis- ja autokustannukset eivät muodosta
merkittävää estettä lapsen saamiselle, mutta
monilapsisissa perheissä nämä tekijät
ovat keskeisiä kustannustekijöitä. Perhepoliittisia
tukia tuleekin suunnata siten, että ne vastaavat myös
useamman lapsen synnyttämisen esteenä oleviin
taloudellisiin ja työelämän rasitteisiin. Monilapsisten
perheiden kohdalla molempien vanhempien työn ja perheen
yhteensovittaminen on usein vaikeaa. Perhepoliittisten tukien pitäessä lapsen
päiväkotihoitoa tai vierashoitoa lähes
ainoana taloudellisesti realistisena vaihtoehtona on monilapsista
perhettä toivovien vanhempien tavoitteen toteutumiselle
olemassa heikot edellytykset. Monilapsisuuden toteutuessa yhden
tulonsaajan perheen toimeentulo usein kohtuuttomasti vaikeutuu.
Tilanteen korjaaminen edellyttää palkkatyö-käsitteen
uudelleenarviointia ja uusien lapsiperheitä tukevien ratkaisujen
käyttöönottoa. Yhteiskunnallisesti arvokas
kotona tapahtuva lasten, vammaisten ja vanhusten hoitotyö on
perusteltua sisällyttää palkkatyö-käsitteen
piiriin. Lasten hoitopalkasta saatujen kokemusten pohjalta syntyvät
perusteet hoitopalkan laajentamiselle vammaisten ja vanhusten kotona
tapahtuvan hoidon piiriin.
Lapsimäärän kasvattamiseen kannustavat uudet
ratkaisut ovat perusteltuja myös kansalaisten tavoitteiden
näkökulmasta: suomalaisten naisten toiveiden toteutuessa
keskimääräinen lapsiluku olisi 2,6 ja
miesten 2,2—2,4. Merkittävän muutoksen
nykyiseen tilanteeseen toisi alle kouluikäisiä lapsia
kotiin hoitamaan jäävälle vanhemmalle
suunnattu hoitopalkka. Palkkaa maksettaisiin esimerkiksi yhtä alle
kouluikäistä hoitavalle 3 500 markkaa,
kahta hoitavalle 4 750 markkaa ja kolmea tai useampaa hoitavalle 6 000
markkaa kuukaudessa. Näin porrastettu yksilapsisen perheen
hoitopalkka ylittäisi vastaavan yksilapsisen työttömän
peruspäivärahan runsaalla 200 markalla. Kahta
lasta hoitavan tuki olisi runsaat puolet ja useampia alle kouluikäisiä hoitavan
tuki vajaat kolme neljännestä perhepäivähoitajien
keskipalkasta (lisät huomioituina). Kolmen tai useamman
lapsen hoitopalkka olisi tällöin hieman suurempi
kuin 10 000 markan tulojen perusteella saatu ansiopäiväraha. Hoitopalkka
on peruste myös eläkettä laskettaessa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavat lakiehdotukset:
1.
Laki
lasten hoitopalkasta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
säädetään:
1 §
Lain soveltamisala
Tässä laissa säädetään
alle kouluikäisiä lapsia kotiin hoitamaan jäävän
vanhemman oikeudesta hoitopalkkaan.
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) perheellä yhteistaloudessa eläviä vanhempia
tai muita huoltajia sekä vanhemman tai muun huoltajan kanssa
yhteistaloudessa avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa
elävää henkilöä alaikäisine
lapsineen;
2) lasten hoitopalkalla vanhemman suorittaman lasten
kotihoidon perusteella myönnettävää vastikkeellista
palkkaa.
3 §
Hoitopalkan saamisen edellytys
Tässä laissa tarkoitetun hoitopalkan saamisen edellytyksenä on,
että jompikumpi lapsen vanhemmista jää tosiasiallisesti
hoitamaan alle kouluikäistä lasta kotiin ja että lapsen
vanhemmat eivät valitse lasten päivähoidosta
annetun lain (36/1973) 11 a §:n
1 momentin mukaista päivähoitopaikkaa ja että lapsi
tosiasiallisesti asuu Suomessa.
Edellä 1 momentissa tarkoitettuna kunnan järjestämän
päivähoitopaikan valintana ei pidetä sitä,
että lapsi osallistuu yhden toimintavuoden ajan välittömästi
ennen oppivelvollisena peruskouluun tai sitä vastaavaan
kouluun siirtymistään kunnan järjestämänä päivähoitona
toteutettavaan osapäiväiseen esiopetukseen.
4 §
Hoitopalkka
Hoitopalkka maksetaan perheen kustakin hoitopalkkaan oikeuttavasta
lapsesta siten, että hoitopalkka on perheen yhtä alle
kouluikäistä lasta hoitavalle 3 500 markkaa,
kahta hoitavalle 4 750 markkaa ja kolmea tai useampaa hoitavalle
yhteensä 6 000 markkaa kalenterikuukaudessa.
5 §
Hoitopalkan saaja
Hoitopalkka maksetaan sille vanhemmalle, joka pääasiallisesti
hoitaa lasta kotona.
6 §
Ilmoittaminen
Hoitopalkkaan oikeutetun tulee ilmoittaa hoitopalkan saamisen
edellytysten täyttymisestä Kansaneläkelaitoksen
paikallistoimistolle hoitopalkan maksamista varten.
Hoitopalkkaa ei makseta ilman erityistä syytä takautuvasti
pitemmältä kuin kuuden kuukauden ajalta ennen
1 momentissa mainittua ilmoittamista.
Hoitopalkkaa ei myönnetä kuukautta lyhyemmältä ajalta.
7 §
Maksaminen
Hoitopalkkaa maksetaan 3 §:ssä tarkoitetun hoitopalkan
saamisen edellytysten alkaessa.
Hoitopalkan maksaminen lakkaa, kun lain 3 §:ssä määritelty
oikeus hoitopalkkaan tai hoitopalkan saamisen muut edellytykset
lakkaavat.
Hoitopalkan maksaminen lakkaa kuitenkin viimeistään
perusopetuslain (628/1998) 25 §:ssä tarkoitetun
peruskoulun lukuvuoden alkamista edeltävän heinäkuun
31 päivänä sinä vuonna, jona
lapsi siirtyy oppivelvollisena peruskouluun.
8 §
Maksaminen laitos- ja perhehoidon aikana
Hoitopalkkaa ei makseta jatkuvassa laitoshoidossa tai siihen
verrattavassa hoidossa olevasta lapsesta siltä ajalta,
jonka hoito kestää yli kolme kuukautta. Laitoshoidolla
tai siihen verrattavalla hoidolla tarkoitetaan elatuksen sisältävää kunnan
tai kuntayhtymän järjestämää sairaala-,
laitos- tai perhehoitoa. Lastensuojelulain (683/1983)
perusteella huostaanotetun lapsen osalta hoitopalkan maksaminen
lakkaa, kun lapsen hoito ja kasvatus on järjestetty kodin
ulkopuolella.
9 §
Maksutapa
Hoitopalkka maksetaan hoitopalkan saajan ilmoittamalle tilille
Suomessa sijaitsevaan rahalaitokseen jälkikäteen
kuukausittain. Maksupäivä on kunkin kalenterikuukauden
viimeinen arkipäivä. Hoitopalkka voidaan kuitenkin
maksaa muullakin tavalla, jos tilille maksaminen ei ole mahdollista
tai jos hoitopalkan saaja esittää muun hyväksyttävän
erityisen syyn.
10 §
Takaisinperintä
Jos hoitopalkkaa on maksettu aiheetta tai määrältään
liian suurena, aiheettomasti maksettu palkka on perittävä takaisin
hoitopalkkaan oikeutetulta vanhemmalta tai huoltajalta.
Takaisin ei kuitenkaan voida periä palkkaa, joka on maksettu
aikaisemmin kuin viisi vuotta ennen sitä, kun palkan aiheettoman
maksamisen aiheuttanut syy on tullut ilmi.
Takaisinperinnästä voidaan luopua joko kokonaan
tai osittain, jos palkan aiheeton maksaminen ei ole johtunut palkkaan
oikeutetun vilpillisestä menettelystä tai jos
aiheettomasti maksettu määrä on vähäinen.
Takaisin perittävä määrä voidaan
kuitata hoitopalkkaan oikeutetulta myöhemmin maksettavista
hoitopalkan maksueristä.
Takaisinperintää koskeva lainvoimainen päätös
saadaan panna täytäntöön kuten
lainvoimainen tuomio.
11 §
Toimeenpano
Tämän lain mukaiset tehtävät
hoitaa Kansaneläkelaitos.
12 §
Toimintamenot
Tämän lain toimeenpanosta aiheutuvat toimintamenot
luetaan Kansaneläkelaitoksen toimintamenoiksi.
13 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2002.
_______________
2.
Laki
työntekijäin eläkelain 1 §:n
muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään 8 päivänä heinäkuuta
1961 annetun työntekijäin eläkelain (395/1961)
1 §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 593/1978, 559/1993, 372/1995, 1057/1997, 1263/1999 ja 577/2000,
uusi 8 momentti seuraavasti:
1 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Eläketurvaa karttuu lasten hoitopalkasta annetun lain
( / )
4 §:n mukaisesti alle kouluikäisiä lapsia
kotiin hoitamaan jäävän vanhemman hoitopalkasta.
_______________
Tämä laki tule voimaan 1 päivänä tammikuuta
2002.
_______________
Helsingissä 5 päivänä kesäkuuta
2001
- Kyösti Karjula /kesk
- Sirkka-Liisa Anttila /kesk
- Juha Rehula /kesk
- Mirja Ryynänen /kesk
- Mauri Salo /kesk
- Mari Kiviniemi /kesk
- Mika Lintilä /kesk
- Pekka Vilkuna /kesk
- Antti Rantakangas /kesk
- Pekka Nousiainen /kesk
- Markku Rossi /kesk
- Niilo Keränen /kesk
- Seppo Lahtela /kesk
- Jari Leppä /kesk
- Eero Lämsä /kesk
- Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk
- Kari Myllyniemi /kesk
- Ossi Korteniemi /kesk
- Juha Korkeaoja /kesk
- Jukka Vihriälä /kesk
- Seppo Kääriäinen /kesk
- Timo Kalli /kesk
- Matti Vanhanen /kesk
- Johannes Leppänen /kesk
- Hannes Manninen /kesk
- Aulis Ranta-Muotio /kesk
- Paula Lehtomäki /kesk
- Liisa Hyssälä /kesk
- Marja-Leena Kemppainen /kd
- Lauri Oinonen /kesk
- Jouko Jääskeläinen /kd
- Bjarne Kallis /kd
- Pekka Kuosmanen /kok
- Olli Nepponen /kok
- Sakari Smeds /kd
- Päivi Räsänen /kd
- Petri Neittaanmäki /kesk
- Tuija Nurmi /kok
- Toimi Kankaanniemi /kd
- Marja Tiura /kok
- Merikukka Forsius /vihr