Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
LA 64/2001 vp - Pertti Hemmilä /kok
Tarkistettu versio 2.0
Lasten ja nuorten huostaanotot ja avohuollon tukitoimiin kuuluvat sijoitukset ovat yleistyneet. Samanaikaisesti myös huostaanotettujen ja sijoitettujen lasten ongelmat ovat muuttuneet yhä vakavammiksi. Moniongelmaisista perheistä tulevilla lapsilla on usein vaikeita käytöshäiriöitä ja psyykkisiä ongelmia. Perhetukikeskuksiin sijoitettujen lasten koulunkäynnin järjestäminen on ongelmallista. Opetuksen järjestäminen yleisopetuksen yhteydessä ei yleensä onnistu ja erityisluokallakin opetuksen toteuttaminen on vaikeaa. Usein koulunkäynti onnistuu ainoastaan yksilöllisen, sijoituspaikassa annetun opetuksen muodossa. Perhetukikeskuksessa annettava opetus aiheuttaa kuitenkin laitoksen sijaintikunnalle kohtuuttoman suuren taloudellisen vastuun opetuksen kustannuksista. Nykyisen lainsäädännön mukaan lasten ja nuorten kotikunnat eivät osallistu kustannuksiin, eikä kuntien välinen tasa-arvo toteudu. Perhetukikeskuksissa annettava opetus olisi lainsäädännössä rinnastettava sairaalaopetukseen ja koulukodeissa annettavaan opetukseen, jolloin opetusta saavan oppilaan kotikunta velvoitettaisiin maksamaan oppilaasta perhetukikeskuksen sijaintikunnalle laskennallinen, todellisia kustannuksia vastaava maksuosuus.
Tässä aloitteessa esitän lainsäädännön yhdenmukaistamista koskien koulukotien ja perhetukikeskusten antaman opetuksen rahoitusta. Nykyinen lainsäädäntö kohtelee epäoikeudenmukaisesti perhetukikeskusten sijaintikuntia. Valtiolle aloitteellani ei ole taloudellisia vaikutuksia.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta 21 päivänä elokuuta 1998 annetun lain (635/1998) 50 §:n 2 momentti, sellaisena kuin se on laissa 1186/1998, seuraavasti:
Sairaalassa ja koulukodissa perusopetusta saavan oppilaan kotikunnan maksuosuus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kunta, joka on lastensuojelulain (683/1983) 29 §:ssä tarkoitetussa koulukodissa tai perhetukikeskuksessa perusopetusta saavan oppilaan kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta opetuksen aikana, on velvollinen maksamaan oppilaasta koulukotiopetuksen järjestäjälle maksuosuuden, joka lasketaan kertomalla niiden koulun työpäivien määrä, joina oppilaalle on annettu opetusta, opetuksen järjestäjälle opetuksesta koulun työpäivää kohden aiheutuvilla keskimääräisillä todellisilla vuosikustannuksilla. Maksuosuudesta vähennetään mainitusta oppilaasta opetuksen järjestäjälle lasketun valtionosuuden perusteen mukainen markkamäärä. Jos opetusta järjestää valtio, maksuosuudesta vähennetään perusopetusta varten 16 §:n nojalla vahvistettu yksikköhintojen keskimääräinen markkamäärä.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
Helsingissä 8 päivänä kesäkuuta 2001