LAKIALOITE 70/2004
vp
LA 70/2004
vp - Pertti Salovaara /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki tieliikennelain muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Aloitteessa esitetään liikenneonnettomuuteen osalliselle
tienkäyttäjälle velvoitetta merkitä taajaman
ulkopuolella liikenneonnettomuuden vuoksi ajoradan välittömään
läheisyyteen jäänyt ajoneuvo varoituskolmiolla.
Mikäli onnettomuuteen osallinen tienkäyttäjä on
tilansa tai muun pakottavan syyn vuoksi estynyt merkintää suorittamasta,
tulee poliisin tai pelastushenkilökunnan asettaa ajoneuvon
kohdalle varoituskolmio. Aloitteen tarkoitus on pyrkiä estämään
pelastuslain (468/2003) velvoitteista
johtuvia, mutta mahdollisesti turhia ilmoituksia ja tarpeettomia
pysäyttämisiä.
PERUSTELUT
Pelastuslain (468/2003) 6 luvun
28 §:ssä säädetään
jokaisen toimintavelvollisuudesta. Pykälän sisältö oli
käytännössä samansisältöinen
jo edeltävän pelastustoimilain (561/1999)
aikana. Velvollisuuden laiminlyönti on sanktioitu pelastuslain
13 luvun 83 §:ssä ja rikoslain
(39/1889) 21 luvun 15 §:ssä.
Yksi henkilökohtaisten viestintävälineiden käytön
lisääntymisen positiivisimmista vaikutuksista
on niiden mahdollistama nopea tiedonkulku liikenne- tai muun onnettomuustilanteen
sattuessa.
Lainkuuliaiset kansalaiset ovat myös kiitettävän
hyvin selvillä pelastuslain mukaisista toiminta- ja ilmoitusvelvollisuuksistaan,
sekä toimivat myös näiden velvoitteiden
mukaisesti havaitessaan ajoradan läheisyydessä onnettomuusajoneuvon
tai -ajoneuvoja.
Asian kääntöpuolena ovat kymmenet,
ellei jopa sadat, turhat yhteydenotot poliisiin ja hätäkeskuksiin
ajoradan ulkopuolelle jääneiden onnettomuusajoneuvojen
vuoksi. Onnettomuusajoneuvon ulkoiset tunnusmerkit eivät
yleensä paljasta, onko onnettomuus tapahtunut viisi minuuttia
vai viisi päivää aikaisemmin. Tilanteen tarkempi
arviointi pysäyttämällä tai
pysäköimällä ajoneuvo taajaman
ulkopuolella voi olla vaikeaa, vaarallista tai erikseen ja nimenomaisesti kiellettyä
esimerkiksi
tieliikennelain (267/1981) 2 luvun 26,
27 tai 28 §:n nojalla tai tieliikenneasetuksen (182/1982)
2 luvun 6 §:n nojalla.
Mikäli liikenneonnettomuudessa osallisena olleella
tienkäyttäjällä olisi velvollisuus
merkitä onnettomuusajoneuvo asettamalla varoituskolmio
sen kohdalle näkyvyyden kannalta sopivimpaan paikkaan,
poistuisi useiden turhien ja päällekkäisten
ilmoitusten ongelma poliisilta ja hätäkeskuksilta.
Jokaisen turhan ilmoituksen käsittely vaikeuttaa osaltaan
muiden ilmoitusten vastaanottamista.
Varoituskolmio symboloisi tässä tapauksessa "vaara
ohi" -viestiä. Ehdotettu 61 a § koskee tilannetta,
missä ajoneuvo on poissa ajoradalta, mutta kuitenkin sen
välittömässä läheisyydessä ja
ajoradalle näkyvissä. Merkintä tulisi
suorittaa pykälän sanamuodon mukaisesti ajoneuvon
kohdalle asetetulla varoituskolmiolla, jolloin ei synny sekaantumisvaaraa
tieliikennelain 4 luvun 61 §:ssä tarkoitettuun
tilanteeseen.
Milloin liikenneonnettomuuteen osallinen tienkäyttäjä ei
tilansa tai muun pakottavan syyn vuoksi voisi merkintää suorittaa,
olisi onnettomuusajoneuvon merkintävelvollisuus mahdollisten
pelastustoimien päättymisen jälkeen poliisilla
tai pelastushenkilökunnalla.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
tieliikennelain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään 3 päivänä huhtikuuta
1981 annettuun tieliikennelakiin (267/1981)
uusi 61 a § seuraavasti:
61 a §
Onnettomuusajoneuvon merkitseminen
Milloin ajoneuvo taajaman ulkopuolella tapahtuneen liikenneonnettomuuden
jälkeen on jäänyt ajoradan ulkopuolelle,
kuitenkin ajoradan välittömään
läheisyyteen, tulee onnettomuuteen osallisen tienkäyttäjän
merkitä ajoneuvo sen kohdalle asetetulla varoituskolmiolla,
jos sellainen on ajoneuvossa pakollisena varusteena.
Milloin liikenneonnettomuuteen osallinen tienkäyttäjä on
tilansa tai muun pakottavan seikan vuoksi estynyt varoituskolmiota
asettamasta, tulee mahdollisten pelastustoimien jälkeen poliisin
tai pelastushenkilökunnan merkitä ajoneuvo sen
kohdalle asetetulla varoituskolmiolla.
Liikenneonnettomuuden vuoksi ajoneuvon kohdalle asetettu varoituskolmion
luvaton poistaminen tai siirtäminen on kiellettyä.
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2005.
_______________
Helsingissä 2 päivänä kesäkuuta
2004
- Pertti Salovaara /kesk
- Simo Rundgren /kesk
- Lauri Oinonen /kesk
- Petri Neittaanmäki /kesk
- Lasse Hautala /kesk
- Esko Ahonen /kesk