Rikoslain 2 c luvun nykyisistä säännöksistä seuraa,
että ehdottomaan määräaikaiseen
vankeusrangaistukseen tuomitun vangin ei juuri koskaan tarvitse
suorittaa koko rangaistustaan vankilassa, vaan lakisääteinen
ennenaikainen ehdonalainen vapauttaminen keventää merkittävästi
hänen tosiasiallista rangaistustaan. Tämä etu
— monesti jopa yli puolet rangaistusajasta — tulee
lähes poikkeuksitta sellaisellekin rikoksentekijälle,
joka on tuomittu varsin törkeästä rikoksesta.
Lakialoitteen tarkoitus on rajoittaa törkeissä rikoksissa
tätä rikollisille perusteettoman suopeaa sääntelyä ja
tehdä heille tuomituista rangaistuksista reaalisia rangaistuksia.
Nykyinen rikoslain 2 c luvun mukainen rikollisia suosiva sääntely
sijoittuu pääosin sanotun 2 c luvun 5 §:ään
(laissa 780/2005, vähäisine muutoksineen
laissa 1099/2010). Sen mukaan määräaikaisrangaistusta
suorittava vanki on pääsääntöisesti
päästettävä ehdonalaiseen vapauteen
hänen kärsittyään rangaistusajastaan
kaksi kolmasosaa (2/3) tai alle 21-vuotiaana tehdyn rikoksen
rangaistuksesta puolet (1/2). Ja lisäetuna vangeilla
on 2 c luvun 8 §:n mukaisesti mahdollisuus päästä jo
sitäkin aikaisemmin vapaaksi, nimittäin erityisesti
valvottuun koevapauteen jopa kuusikin kuukautta ennen sanottua ehdonalaista
vapauttamistaan.
Vieläkin nopeamman ehdonalaisen vapautuksen 2 c luvun
5 § säätää niin sanotulle
ensikertalaiselle eli vangille, joka on joko todellinen ensikertalainen
tai joka tätä rikostaan "edeltäneiden
kolmen vuoden aikana ei ole suorittanut vankeusrangaistusta vankilassa".
Hän pääsee ehdonalaiseen vapauteen jo
kärsittyään rangaistuksestaan vain puolet
(1/2) tai alle 21-vuotiaana tehdyn rikoksen rangaistuksesta
vain yhden kolmasosan (1/3). Ja lisäetuna on tässäkin
edellä juuri mainittu 2 c luvun 8 §:n mukainen
mahdollisuus päästä jo tätäkin
aikaisemmin erityiseen valvottuun koevapauteen jopa kuusi kuukautta ennen
sanottua ehdonalaista vapauttamistaan.
Kuvatun ylenmäärin lempeän sääntelyn
huipentuma nykylaissa on se, että juuri kuvattu ensikertalaisuuden
etu annetaan jopa moninkertaiselle törkeidenkin rikosten
uusijalle, jos hän vain on sattunut olemaan nyt viimeksi
kolme vuotta ja yhden päivän poissa vankilasta
eli "edeltäneiden kolmen vuoden aikana ei ole suorittanut
vankeusrangaistusta vankilassa".
On kriminaalipoliittisesti perusteetonta ja samalla kansalaisten
oikeustajua loukkaavaa ja kansalaisten turvallisuutta vaarantavaa
sekä rikosuhrin ja uhrin omaisten tunteita halveksuvaa,
että törkeitäkin rikoksia tekeville annetaan kerrotunlaisia
avokätisiä rangaistusalennuksia, huippunaan siis
keinotekoinen ensikertalaisuuden käsite ja siitä törkeiden
rikosten uusijoille syntyvä rangaistusajan 50-prosenttinen
lyhennys. Tällaisesta alennustilasta kärsii myös
rangaistusten ennaltaehkäisevä pelotevaikutus.
Se, että rikoslain 2 c luvussa on kerrotuin tavoin
päädytty rikollisuutta ja rikoksenuusijoitakin
erittäin ymmärtäväisesti suosivaan
normitukseen, ei selity millään järkevillä kriminaalipoliittisilla
perusteilla. Todellisena syynä kuvatunlaiseen lipsumiseen
on kriminaalipolitiikkaamme jo pitkään hallinnut
fiskaalinen tavoite eli valtion varojen säästäminen
vähentämällä yhä enemmän
ja kerta kerran jälkeen kalliita ns. vankipäiviä.
Valtion säästötavoitteet ovat jatkuvasti
ajaneet alas kelvollista kriminaalipolitiikkaa yleisen turvallisuuden
intressit sivuuttaen.
Kriminaalipoliittisen pohjoismaisen vertailun vuoksi on syytä panna
merkille tilanne Ruotsissa, joka on ollut Suomen yltiöliberaalin
kriminaalipolitiikan ideologinen esikuva ja mallimaa 1960-luvulta
alkaen usean vuosikymmenen ajan. Noina vuosikymmeninä on
liberaalien taholta Suomessa aina vedottu Ruotsin "edistykselliseen
ja humaaniin" rangaistuspolitiikkaan, kun Suomeen on haluttu ja
saatukin todellisia rangaistuksia jatkuvasti lyhentänyttä ja
keventänyttä lainsäädäntöä.
Tänään on todettavissa, että nykyinen
Ruotsi on vastaavassa vankeuslainsäädännössään
oikeudenmukaisemmalla, yleistä turvallisuutta ja yleistä oikeustajua
selvästi paremmin vastaavalla kannalla kuin mihin Suomessa
ollaan säästösyistä ajauduttu.
Ruotsin rikoslaki (brottsbalken) ei nimittäin lainkaan
tunne edes aidoille ensikertalaisille niin nopeasti tapahtuvaa vapautusta
kuin suomalainen 1/2-rangaistuspuolitus saati jo 1/3-ajalla
tapahtuva ehdonalainen vapautus. Ruotsin rikoslain mukaan sääntönä on
(brottsbalkenin 26 luvun 6 §), että määräaikaisesta
vankeusrangaistuksesta on suoritettava kaksi kolmasosaa ennen ehdonalaiseen vapauteen
pääsyä. Tämän 2/3-rajan
alittavia määräosia ei Ruotsin laissa
ole, saati mitään sellaista keinotekoista törkeitäkin
rikoksia tehneiden ensikertalaissuosintaa kuin Suomessa.
Rikoslain nyt kyseisessä 2 c luvussa on yksi säännös,
11 §, joka edes teoriassa mahdollistaa jossakin määrin
tuomita törkeiden rikosten tekijöille todellisia
reaalirangaistuksia. Sanotussa 11 §:ssä,
sellaisena kuin se on laissa 990/2009, luetellaan
törkeinä rikoksina seuraavat rikosnimikkeet: murha,
tappo, surma, törkeä pahoinpitely, törkeä raiskaus,
törkeä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö,
törkeä ryöstö, törkeä tuhotyö, joukkotuhonta,
rikos ihmisyyttä vastaan, törkeä rikos
ihmisyyttä vastaan, sotarikos, törkeä sotarikos,
kidutus, törkeä ihmiskauppa, panttivangin ottaminen,
törkeä terveyden vaarantaminen, ydinräjähderikos,
kaappaus, terroristisessa tarkoituksessa tehty rikos sekä sellaisen
rikoksen yritys ja osallisuus sellaiseen rikokseen. Jos rikollinen
tuomitaan määräaikaiseen vähintään kolmen
vuoden rangaistukseen tällaisesta rikoksesta, tuomioistuin
voi syyttäjän vaatimuksesta päättää,
että "tuomittu vapautuu vankilasta vasta hänen
suoritettuaan tuomitun rangaistusajan kokonaan". Lisäedellytyksiä on
lueteltu 11 §:n 1 momentissa, muun muassa tuomitun
arvioitu erityinen vaarallisuus "toisen hengelle, terveydelle tai
vapaudelle".
Juuri kuvattu 2 c luvun 11 §:n antama mahdollisuus
täysimittaisesti suoritettavan reaalirangaistuksen tuomitsemiseen
tulee meillä tuomioistuinkäytännössä erittäin
harvoin esiin, koska edellytykset kolmen vuoden minimirangaistuksineen
on ensinnäkin säädetty erittäin
tiukoiksi ja koska tuomioistuimelle on jätetty asiassa
harkintavalta ("… tuomioistuin voi ...", sen sijaan että olisi
säädetty "… tuomioistuimen on..."). Lisäksi
edellytetään syyttäjän esittämää nimenomaista
vaatimusta, mikä sekin rajoittaa tuomioistuimen päätösvaltaa.
Käsillä olevassa lakialoitteessa nostetaan
kuvattu 2 c luvun 11 §:n mukainen täyspitkään reaalirangaistukseen
tuomitseminen luetelluissa törkeissä rikoksissa
pakolliseksi, mikäli rikos on tehty rikosoikeudellisena
täysi-ikäisenä eli 21 vuotta täyttäneenä ja
mikäli rikoksesta tuomitaan ehdoton vankeusrangaistus.
Tämä vankeusrangaistus voisi olla lyhyempikin
kuin nykylaissa alarajaksi asetettu kolme vuotta. Lueteltuihin törkeisiin
rikoksiin on perusteltua lisätä raiskaus (rikoslain
20 luvun 1 §) ja lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö (rikoslain
20 luvun 6 §). Syyttäjän esittämää nimenomaista
vaatimusta ei edellytettäisi. Myöskään
ei ole syytä edellyttää 11 §:n
1 momentin 3 kohdan nykyään säätämää erityisen
vaarallisuuden arviointia, koska jo kyseisen rikoksen törkeä laatu
ja tuomitun vankeusrangaistuksen ehdottomuus osoittavat reaalirangaistuksen
aiheelliseksi, myös rangaistusten ennalta ehkäisevän
pelotevaikutuksen kannalta.
Mikäli kyseinen törkeä rikos on tehty
alle 21-vuotiaana, voi kuitenkin olla perusteltua sallia ehdonalainen
vapauttaminen vangin suoritettua kaksi kolmasosaa (2/3)
rangaistuksestaan vankilassa, ellei häntä ole
oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 45 §:n 3 momentin
mukaisen selvityksen perusteella pidettävä erittäin
vaarallisena toisen hengelle, terveydelle tai vapaudelle.
Lakialoitteessa ehdotettu 11 §:n muutos heijastuu saman
luvun 12 §:ään. Viimeksi mainitun pykälän
1 momentin mukaan kyseisen tyyppinen vanki on nykyään
päästettävä ehdonalaiseen vapauteen
hänen suoritettuaan rangaistuksesta viisi kuudesosaa (5/6),
jos häntä ei enää ole pidettävä erittäin
vaarallisena toisen hengelle, terveydelle tai vapaudelle. Jo tätä ennenkin
hän voi 12 §:n 2 momentin mukaan nykyisin päästä valvottuun
koevapauteen. Nämä säännökset sekä niihin
kytkeytyvä 12 §:n 4 momentti on nyt esitetyn lakialoitteen
tavoitteiden toteutumiseksi johdonmukaisuuden vuoksi kumottava.
Kuitenkin voidaan 12 §:stä säilyttää valvottua
koevapautta koskeva 3 momentti, kunhan sen sisältö sovitetaan
alempana lakiehdotuksessa esitetyllä tavalla tämän
lakialoitteen perusratkaisuihin. Sanotusta momentista tulisi siten
12 §:n ainoa momentti.