PERUSTELUT
Ulkomaalaisten tahojen kiinteistöomistukset ovat lisääntyneet
merkittävästi. Vaikka kyse onkin määrällisesti
varsin marginaalisesta määrästä verrattuna
maassa tehtäviin kiinteistökauppoihin, on ilmennyt,
että ulkomaalaisten hankkimien kiinteistöjen
käyttötarkoitus on jäänyt toteuttamatta
tai se on merkittävästi puutteellista. On myös
epäiltävissä, että osaa kiinteistöistä ei ole
tarkoitettukaan hankittavaksi mm. loma-asunto-, matkailuelinkeino-,
teollisuus- tai muussa kaavoittajalle ja muille viranomaisille ilmoitetussa
tarkoituksessa.
Määrällisesti ulkomaalaisten osuus
vuosittain tehtävistä kiinteistökaupoista
maanmittauslaitoksen tilastojen mukaan on yhden prosentin luokkaa.
On kuitenkin huomioitavaa, ettei maanmittauslaitoksen rekistereissä näy
lainkaan yritysten nimissä tehtyjen tontti- tai kiinteistökauppojen
eli yritysten omistajatietoja. Kiinteistöt on pääosiltaan
hankittu vapaa-ajan asumiseen. Paikoittain asuntotaajamiin on muodostunut
ongelmaksi, että kunnallistekniikan alueilla olevat kokoaikaiseen
asumiseen tarkoitetut kiinteistöt siirtyvät vapaa-ajan
asunnoiksi, mikä autioittaa ja muuttaa asuntotaajaman tarkoitusperää ja luonnetta.
Vuonna 2011 pohjoismaalaiset tekivät 26 kiinteistökauppaa,
muiden EU-maiden kansalaiset 67, venäläiset 468
ja muunmaalaiset 57. Huomattavaa on myös sellaisten ulkomaan
kansalaisten kaupat, joiden pysyminen Suomessa on jo enemmän
tai vähemmän vakiintuneempaa, joilla on mm. suomalaiset
henkilötunnukset ja pankkitilit. Näitä kauppoja
tehtiin vuonna 2011 venäläistaustaisten lukuun
noin 100 ja virolaistaustaisten lukuun noin 200 kappaletta. Venäläisten
kiinteistökauppojen määrä kasvoi
vuoden 2000 nollatasosta huippuunsa vuoden 2008 noin 780 kappaleeseen,
jonka jälkeen niiden määrä on
tasoittunut vuosittaiseen 400—500 kauppaan.
Huolestuttavaa eräiltä osin on ostettavien kiinteistöjen
sijainti ja niiden käyttö- ja luontoarvot, joissain
tapauksissa jopa turvallisuuspoliittisesti arveluttava sijainti.
Kuvaavaa kehityksessä on ollut muun muassa YLEn radio-
ja linkkimastokiinteistöjen omistajuuden siirtyminen ensiksi
Ranskaan ollen tällä hetkellä Yhdysvalloissa.
Ulkomaalaisten tekemät kiinteistöhankinnat ovat
myös kiistatta vaikuttaneet merkittävästi
kiinteistöjen hinnanmuodostukseen. Tämä korostuu
erityisesti Itä- ja Kaakkois-Suomen alueilla, mutta lisääntyvässä määrin
myös muualla Suomessa. Huolestuttavaa on myös
yhteiskunnallisten toimijoiden omistuksessa olleiden kiinteistöjen
ja maa-alueiden myynti ulkomaalaisille. Näissä tapauksissa
kyseessä on useasti kansallisia luontoarvoja
ja muutoin sijainniltaan erityisiä arvoja omaavia alueita. Kuntien
kiinteän reaaliomaisuuden myynti ulkomaalaistahoille on
erityisen kyseenalaista, koska saadun kauppahinnan vaikutus kuntataloudelle
on erittäin lyhyt.
On mahdollista, että nykyisen tilanteen vallitessa
ulkomaisten kiinteistöomistusten kautta syntyy ristiriitatilanteita,
joissa vastakkain ovat kansalliset ja ulkomaalaisen omistajan edut.
On myös mahdollista, että yksittäisten
suomalaisten ja ulkomaiden kansalaisten tai kansalaisryhmien välille
syntyy kiinteistökauppojen johdosta jännitteitä,
jotka pahimmillaan omaavat rasistisia piirteitä. Jännitteet
voivat vaikuttaa kielteisesti maahanmuuttopolitiikkaan. Tämänkaltaisen
kielteisen kehityksen välttämiseksi ja toimintatapojen
selkeyttämiseksi on paikallaan lainsäädännöllisin
keinoin määritellä asianmukaiset edellytykset
ulkomaalaisten tahojen kiinteistönhankintaan ja kiinteistöjen
käyttöön.
Suomi luopui viimeisistä ulkomailla asuvien henkilöiden
ja ulkomaalaisten yhteisöjen kiinteistön hankintaa
koskevista rajoituksista vuoden 2000 alussa, kun Euroopan unionin
liittymissopimuksessa määritelty viiden vuoden
siirtymäaika päättyi liittymisasiakirjan
87 artiklan mukaisesti. Tällöin kumottiin laki
(1613/1992) vapaa-ajan asuntojen hankinnan
rajoittamisesta (kumottu lailla 1299/1999),
koska silloisen näkemyksen mukaan ei voitu pitää perusteltuna
rajoitusten säilyttämistä myöskään
unionin ulkopuolisten valtioiden osalta.
Vaikka Suomen jäsenyys Euroopan unionissa rajoittaa
joiltain osin merkittävästikin kansallista lainsäädäntöä,
on siitä huolimatta tärkeätä, että turvataan
kansallisomaisuuden, kansallisten arvojen ja strategisesti tärkeiden
alueiden ja toimintojen säilyminen mahdollisimman pitkälle
kansallisen päätöksenteon piirissä säilyttäen silti
Suomen maine mahdollisimman ulkomaalaisystävällisenä,
joustavana ja oikeudenmukaisena valtiona. Jäsenmailla on
Euroopan unionin säännöksien mukaisesti
kuitenkin edelleen mahdollisuus soveltaa kolmansiin maihin kiinteistöjen
hankintaa koskevia rajoituksia.
Suomen eduskunta on hyväksynyt helmikuussa 2012 lain
ulkomaalaisten yritysostojen seurannasta (5/2012),
samalla tavoin on perusteltua määritellä ehdot
toiminnan sääntelystä ja rajoituksista
myös ETA-maiden ulkopuolisten tahojen maa- ja kiinteistökauppoihin.
Euroopan neuvoston alainen rahanpesun vastaisia toimia arvioiva
asiantuntijakomitea MONEYVAL arvioi raportissaan vuodelta
2011, että esimerkiksi Kyproksella tapahtuu rahanpesua
useimmin pankkijärjestelmässä ja kiinteistökaupassa.
Rahanpesuriski koskee eniten kansainvälistä liiketoimintaa,
jossa lailliseen rahoitusjärjestelmään
siirrettyjen varojen alkuperä pyritään
häivyttämään. Varojen siirtämistä laittomasta
taloudesta laillisen puolelle pyritään rajoittamaan
sääntelemällä kaupankäyntiä vierailla
valuutoilla, ulkomaista kiinteistöjen omistusta muilta
kuin EU-kansalaisilta sekä käteisellä tehtäviä liiketoimia.
Erityisesti naapurimaan Venäjän toimet maa- ja
kiinteistökauppojen kieltämisessä ulkomaalaisilta
puoltaa rajoitusten tarpeellisuutta myös Suomessa. Venäjän
presidentti Dmitri Medvedev allekirjoitti 9 päivänä tammikuuta
2011 ukaasin, joka kieltää Venäjällä ulkomaalaisilta omistuksen
satojen kilometrien säteellä Suomen rajasta. Kremlin
uusi luettelo sisältää kaikkiaan 380
hallinnollista aluetta, joita kielto koskettaa.
Ahvenanmaalla lainsäädännön
perusteella edellytetään viiden vuoden asumista,
jotta muodostuu edellytys kiinteistönhankintaan
tai -vuokraukseen. Samanlainen malli on käytössä myös
Tanskassa.
Tämän vuoksi on tarpeen:
- tarkentaa ulkomaalaisten jo hankkimien kiinteistöjen
käytön ja yhteiskunnallisten velvoitteiden asianmukaista
hoitamista,
- siirtyä ulkomaalaisten omistuksen ja vuokrauksen
suhteen vastavuoroisuusperiaatteen noudattamiseen lakiesityksestä ilmenevällä tavalla,
- hyödyntää ulkomaalaisten toimijoiden myönteiset
vaikutukset Suomelle sallimalla kiinteistöjen vuokraaminen
ja niiden asianmukainen käyttö, sekä
- edellyttää viiden vuoden asumista kotipaikkanaan
Suomi, ennen kuin kiinteistön omistaminen on mahdollista.