PERUSTELUT
Perhehoidolla tarkoitetaan henkilön hoidon, kasvatuksen
tai muun ympärivuorokautisen huolenpidon järjestämistä hänen
oman kotinsa ulkopuolella yksityiskodissa. Perhehoitoa annetaan henkilölle,
jota ei voida tarkoituksenmukaisesti hoitaa omassa kodissaan tai
muita sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita hyväksi
käyttäen ja jonka ei katsota olevan laitoshuollon
tarpeessa. Hoitomuodon tavoitteena on tarjota mahdollisuus perheenomaiseen
hoitoon ja läheisiin ihmissuhteisiin sekä edistää hoidettavan
perusturvallisuutta ja sosiaalista kehitystä. Perhehoidolla
on Suomessa pitkät perinteet. Lapsia, vanhuksia ja vammaisia
on hoidettu sukulaisten luona vuosituhansien ajan.
Perhehoidon on osoitettu olevan hyvä hoitomuoto, vaikkakaan
sitä ei Suomessa ole tarkoitettu ensisijaiseksi hoitomuodoksi.
Vuoden 1980 lopulla perhehoidossa oli 55 % kaikista
sijaishuollon lapsista ja nuorista. Vastaava luku on nyt 44 %.
Myös perhehoitajien määrä on
vähenemässä ja heidän keski-ikänsä kasvaa.
Vuosien 1995—2000 välisenä aikana
keski-ikä on noussut 4,5 vuotta ollen nyt noin 48,5. Suurten
ikäluokkien jäädessä eläkkeelle
joudumme tilanteeseen, jossa on mietittävä jopa
1 500 lapsen ja nuoren sijoittamista muualle kuin perhehoitoon. Tämä tulee
yhteiskunnalle kalliiksi ja on pois lasten ja nuorten yksilöllisestä hoidosta.
Muissa pohjoismaissa perhehoitoa on määrätietoisesti
tuettu ja siten on pystytty lisäämään sen
houkuttelevuutta. Norjassa sijaishuollon nuorista ja lapsista on
perhehoitoon sijoitettuna yli 80 % ja Ruotsissa
72 %. Perhehoitoa pyritään lisäämään
myös Suomessa. Kodinomaisen hoidon lisäksi perhehoidossa
houkuttaa sen taloudellisuus. On laskettu, että huostaan
otettujen lasten laitoshoito tulee yhteiskunnalle ainakin kolme
kertaa kalliimmaksi kuin perhehoito. Kodin ulkopuolelle sijoitettuja
lapsia oli vuonna 2000 yhteensä 12 870, joista
perhehoidossa 5 871 ja laitoshoidossa 6 999. Kaikkien
lastensuojelusta vastaavien tahojen tavoitteena on kehittää perhehoidon
laatua, mikä edellyttää koulutusta, työnohjausta,
valvontaa sekä perhehoitajille ennen kaikkea riittävää sosiaaliturvaa.
Perhehoitajan palkka muodostuu palkkiosta ja lastenhoitokulujen
kattamiseen tarkoitetusta kulukorvauksesta, joka on noin puolet
palkasta. Palkasta pidätetään kunnallis-
ja valtionvero ja perhehoitajalle kertyy eläketuloa. Työnantaja maksaa
työeläkemaksua palkkiosta noin 16,8 % ja
työntekijä 4,6 %. Perhehoitajalla
on lisäksi tapaturmavakuutus, josta on säädetty
tapaturmavakuutuslaissa (608/1948).
Perhehoitajilta puuttuu toistaiseksi muille työtä tekeville
kansalaisille kuuluva oikeus työttömyysturvaan.
Tämä johtuu siitä, että perhehoitajalain
1 §:n 4 momentin mukaan toimeksiantosopimuksen
tehnyt henkilö ei ole työsopimuslain (55/2001)
1 luvun 1 §:n tarkoittamassa työsuhteessa
sopimuksen tehneeseen kuntaan tai kuntainliittoon. Työsopimuksen
puuttumisen takia perhehoitaja ei voi saada työttömyyskorvausta.
Työttömyysturvalain 5 luvun 1—4 §:n mukaan
ansiopäivärahana työttömyyskassasta tai
peruspäivärahana Kelan kautta maksettavaa työttömyyspäivärahaa
voi nimittäin saada henkilö, joka on työskennellyt
työsopimussuhteessa ja täyttänyt työssäoloehdon.
Työssäoloehto täyttyy perhehoitajilla
työajan osalta, mutta työsopimussuhteen ehto ei.
Lakia tulisi muuttaa siten, että perhehoitaja voisi
tarpeensa mukaan valita sopimusmuodok-seen toimeksiantosopimuksen
(esimerkiksi jos hänellä on toinen työ)
tai työsopimuksen (hänen tehdessään
ainoastaan perhehoitotyötä). Noin 60 % perhehoitajista
tekee muuta työtä perhehoitajana toimimisen lisäksi.
Loput 40 % saisivat tehdessään
työsopimuksen kunnan kanssa itselleen turvan työttömyyden
varalle. Työsopimuslakia sovelletaan vain työsopimukseen,
jolla työntekijä sitoutuu henkilökohtaisesti
tekemään työtä työnantajan
lukuun tämän johdon ja valvonnan alaisena palkkaa
tai muuta vastiketta vastaan. Työsopimuslain soveltamista
ei estä työn tekeminen työntekijän
kotona tai hänen valitsemassaan paikassa.
Kunnalle koituisi uudistuksesta lisäkuluja palkasta
aiheutuvien verojen ja työttömyysvakuutusmaksujen
muodossa, mutta valtio voisi osallistua kulujen jakamiseen. Työttömyysturva rahoitetaan
valtion varoin (52,5 %), työnantajan maksamilla
työttömyysvakuutusmaksuilla (42 %),
palkansaajan palkastaan maksamalla työttömyysvakuutusmaksulla
(0,2 %) sekä — jos henkilö on
työttömyyskassan jäsen — työttömyyskassalle
maksettavalla jäsenmaksulla (5,5 %) (Helminen
1998, 134).
Perhehoidon myönteisten piirteiden takia on tärkeä korjata
perhehoitajien työttömyysturva muiden työtätekevien
tasolle. Heillä tulee olla sama oikeudellinen asema ja
sosiaaliturva kuin muilla työsuhteessa olevilla työtä tekevillä kansalaisilla.
Tämä uudistus lisäisi perhehoitajaksi ryhtymisen
houkuttelevuutta ja helpottaisi saamaan lisää sijaisperheitä ja
perhehoitopaikkoja. Perhehoitajien työ mahdollistaa lapselle
lastensuojelulain (683/1983) 1 §:n
mukaisen turvallisen ja virikkeitä antavan kasvuympäristön
sekä tasapainoisen ja monipuolisen kehityksen.