LAKIALOITE 8/2012
vp
LA 8/2012
vp - Jari Lindström /ps
Tarkistettu versio 2.0
Laki sähkön ja eräiden polttoaineiden
valmisteverosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Sähkön ja eräiden muiden
polttoaineiden valmisteverosta annettu laki (1260/1996,
lukuisine myöhempine muutoksineen) jakaa sähköverovelvolliset
kahteen eri sähköveroluokkaan. Sähköveroluokkaan
I kuuluu suurin osa sähkönkäyttäjistä,
kuten yksityistaloudet, maa- ja metsätalous, rakentaminen
sekä palvelutoiminta. Sähköveroluokan
II mukaan suoritetaan veroa sähköstä,
joka käytetään teollisuudessa.
Teollisuuden veroluokassa eli luokassa II veron määrä on
selvästi pienempi kuin veroluokassa I. Sanottuun lakiin
liittyvän verotaulukon (1444/2011)
mukaan sähkön energiaveron määrä
veroluokassa II on 0,69 snt/kWh ja veroluokassa I se on
1,69 snt/kWh.
Se, mitä teollisuudella kyseisessä verolaissa tarkoitetaan,
on määritelty lain 2 §:n 6 kohdassa.
Siinä olevan perusmääritelmän
mukaan teollisuudella tarkoitetaan "mineraalien kaivuuta sekä tavaran
valmistusta ja jalostusta teollisesti". Lisäksi sama 6
kohta sisältää esitetyn perusmääritelmän
lisäksi kaksi sanoilla "teollisuuteen rinnastetaan" alkavaa
laajennusta. Toisessa laajennuksessa teollisuuteen rinnastetaan
ammattimainen kasvihuoneviljely, toisessa taas "vähäinen
teollisuuteen kuuluvan tukitoiminnan harjoittaminen" kyseisen yrityksen
tuotantopaikalla ja kyseisen yrityksen omaan teolliseen tuotantoon
pääasiallisesti liittyen. Sanottu teollisuuskäsitteen
laajennus maataloussektorille eli kasvihuoneviljelyyn on säädetty
selkeästi elinkeinopoliittisen tukitoiminnan luonteisesti
tuotannonalalle, joka vaatii erityisen runsaasti energiaa.
Edellä kuvattu kyseisen lain teollisuuden määritelmä kaksine
laajennuksineen ei yllä sellaiseen nykyaikaisen informaatioteollisuuden perustoimintoon,
jota harjoitetaan erittäin paljon sähköä vaativissa
palvelin- eli serveritoiminnan datakeskuksissa. Sähköverotuksen
taso on viime aikoina ollut esillä näissä yhteyksissä,
kun sellaiset kansainväliset datateknologian suuryritykset
kuin Facebook ja Google ovat osoittaneet mielenkiintoa datakeskustensa
sijoittamiseen Pohjoismaihin. Pohjoismaissa ilmaston kylmyys auttaa
datakeskusten kymmenientuhansien serverien jäähdyttämistä ja
siten alentaa datakeskusten joka tapauksessa vaatimia poikkeuksellisen
suuria sähkömääriä.
Sähköverokannan edullisuus Ruotsissa johti äskettäin
Facebookin valitsemaan Ruotsin Luulajan sijaintipaikaksi rakennettavalle
Euroopan datakeskukselleen, jonka rakennuskustannukset arvioidaan
noin 85 miljoonaksi euroksi ja työntekijämäärä noin
300:ksi. Ruotsin kyseinen energiaverolainsäädäntö kohtelee
datakeskuksia teollisuusyritysten tavoin, toisin kuin Suomen yllä selostettu
lainsäädäntö.
Suomen kilpailukyky sanotunlaisten datakeskusinvestointien mahdollisena
kohdemaana kärsii edellä kuvatusta sähköverotuksemme
ahtaasta "teollisuus"-käsitteen määritelmästä.
Kun kuitenkin meillä sähköverotuksessa
on kerrotuin elinkeinopoliittisin perustein päädytty
katsomaan kasvihuoneviljelys teollisuudeksi, olisi johdonmukaista
ja järkevää säätää vastaavan kaltainen
teollisuuteen rinnastettavuus myös datakeskustoiminnalle.
Vastaavanlainen käsitelaajennus datakeskustyyppiseen,
laajassa teollistyyppisessä mittakaavassa harjoitettavaan
toimintaan olisikin Suomen kannalta varsin tarpeellinen lakia kehittävä toimi
kilpailukyvyn ja työllisyyden kannalta. Suomen kutistuvalta
paperiteollisuudelta ja muulta vastaavalta taantuvalta teollisuudelta
vapautuneet valmiit teollisuushallit soveltuvat sinänsä varsin
hyvin kuvatunlaisten datakeskusten toimintaympäristöksi.
Nyt ehdotettava lainmuutos olisikin omiaan lieventämään
niitä vaikeuksia, joita perinteisten teollisten työpaikkojen
katoaminen sanotunlaisilla paikkakunnilla aiheuttaa. Nykyään
kertyvän sähköveron määrän
pieneneminen jo olevan datakeskustoiminnan osalta tulisi runsaasti
kompensoiduksi kuvatuilla työllisyyseduilla sekä kaiken
sen vilkastuvan taloudellisen toiminnan seurauksena, jota kerrotun
kaltaiset suuret datakeskusinvestoinnit toisivat suoraan ja monenlaisina
seurannaisvaikutuksinaan kyseisille seutukunnille.
Edellä kerrotuin perustein on usein mainittua lain
2 §:n 6 kohdassa olevaa teollisuuden määritelmää syytä laajentaa
uudella rinnastettavuussäännöksellä,
joka mahdollistaa edullisemman veroluokan datakeskusten kaltaisten
high tech -tyyppisten laitosten tarvitsemalle sähkölle.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
sähkön ja eräiden polttoaineiden
valmisteverosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan sähkön ja eräiden
polttoaineiden valmisteverosta annetun lain (1260/1996)
2 §:n 6 kohta, sellaisena kuin se on laissa 1306/2007,
seuraavasti:
2 §
Tässä laissa tarkoitetaan:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6) teollisuudella mineraalien kaivuuta sekä tavaran
valmistusta ja jalostusta teollisesti; teollisuuteen rinnastetaan
vähäinen teollisuuteen kuulumattoman tukitoiminnan
harjoittaminen, joka tapahtuu teollisuutta harjoittavan yrityksen tuotantopaikalla
ja joka liittyy pääasiallisesti yrityksen omaan
teolliseen tuotantoon; teollisuuteen rinnastetaan myös
ammattimainen kasvihuoneviljely ja teollisessa mittakaavassa tapahtuva
tietoverkkoliikennettä palveleva datakeskustoiminta;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 15 päivänä toukokuuta
2012.
_______________
Helsingissä 9 päivänä maaliskuuta
2012
- Jari Lindström /ps
- Hanna Mäntylä /ps
- Reijo Tossavainen /ps
- Ari Jalonen /ps
- Juho Eerola /ps
- Osmo Kokko /ps
- Ritva Elomaa /ps
- Kimmo Kivelä /ps
- Reijo Hongisto /ps
- James Hirvisaari /ps
- Ismo Soukola /ps
- Timo Soini /ps
- Martti Mölsä /ps
- Juha Väätäinen /ps
- Laila Koskela /ps
- Pirkko Mattila /ps
- Anne Louhelainen /ps
- Ville Vähämäki /ps
- Pietari Jääskeläinen /ps
- Kauko Tuupainen /ps
- Lea Mäkipää /ps
- Kaj Turunen /ps
- Pirkko Ruohonen-Lerner /ps
- Anssi Joutsenlahti /ps
- Jussi Niinistö /ps
- Eero Suutari /kok
- Arja Juvonen /ps
- Vesa-Matti Saarakkala /ps