LAKIALOITE 80/2006
vp
LA 80/2006
vp - Minna Sirnö /vas ym.
Tarkistettu versio 2.1
Laki arvonlisäverolain 85 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Ruoan arvonlisäveron alennus on sosiaalisempi ja
oikeudenmukaisempi veron kevennys kuin valtiontalouden kannalta
samansuuruinen kaikkiin tuloluokkiin kohdistuva tasaprosenttinen
tuloveron kevennys. Ruoan arvonlisäveron alennus
hyödyttää pienituloisia selkeästi
enemmän kuin tuloveroihin toteutettu 0,44 prosentin kevennys.
Mediaanitulon alapuolella elävät pienituloiset
hyötyisivät ruoan arvonlisäveron alennuksesta
noin 150 miljoonalla eurolla — siis isommalla summalla
kuin hallituksen panostus omaan köyhyyspakettiinsa. Ruoan
arvonlisäveron alennuksesta suhteellisesti eniten hyötyisivät
pienituloiset lapsiperheet ja erityisesti yksinhuoltajataloudet.
Aikaisemmin on ollut eriäviä käsityksiä siitä, kuinka
suuressa määrin ruoan arvonlisäveron kevennys
alentaisi hintoja. Mutta Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen
ja Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen yhteisen tuoreen tutkimuksen
mukaan veronkevennyksestä 80 prosenttia näkyy
hintojen alenemisena. Näin ollen hyöty arvonlisäveron
kevennyksestä on ihmisten arjen kannalta merkittävä.
Lisäksi alennuksesta hyötyisivät kaikki
toimijat tuottajasta kuluttajaan.
Siksi tässä aloitteessa esitetään
elintarvikkeiden arvonlisäveron alentamista 17 prosentista
12 prosenttiin. Veron alennus laskee tuoreen arvion mukaan
ruoan kuluttajahintoja noin 3,5 prosenttia ja kuluttajahintaindeksi
yhteensä noin 0,5 prosenttia. Kuluttajien reaalitulot ja
yksityinen kulutus kasvavat myös noin 0,5 prosenttia.
Tutkimuslaitosten arvion mukaan veronalennuksesta aiheutuisi
valtiontaloudelle vuositasolla 470 miljoonan euron verotulojen menetys. Verokertymän
kannalta on kuitenkin merkittävää, että arvonlisäveron
alennus on omiaan turvaamaan kotimaisen elintarviketuotannon nykyisten
työpaikkojen säilymisen. Tutkimuslaitosten arvion
mukaan veronalennus myös kasvattaa bruttokansantuotetta
ja työllisyyttä noin 0,25 prosentilla. Siksi selvitysten
tekijöiden mukaan julkisen sektorin verotulot itse asiassa
lisääntyvät tällöin
noin 150 miljoonalla eurolla ja ruoan arvonlisäverotuksen
nettokustannus on vuositasolla noin 320 miljoonaa euroa. Summa on
vähäinen, jos sitä verrataan tällä hallituskaudella
toteutettuihin veronalennuksiin. Pelkästään
ansiotulojen verotusta on pääministeri Vanhasen
hallituskaudella kevennetty runsaalla kahdella miljardilla eurolla,
eivätkä nämä alennukset ole
helpottaneet kansaneläkeläisten, pitkäaikaistyöttömien,
opiskelijoiden ja pienituloisten asemaa, kuten ei myöskään
hallituksen läpi ajama varallisuusverosta luopuminenkaan.
Tässä aloitteessa ehdotetaan veronkevennyksen
voimaantuloajankohdaksi 1.6.2007, mikä antaa elintarvikeketjulle
mahdollisuuden varautua hinnoittelussa, ohjelmistoissa ja kassapäätteissä alempaan
verokantaan. Esityksemme nettokustannus vuonna 2007 on vain 160
miljoonaa euroa. Esityksen rahoittamista helpottaa myös se,
että valtiovarainvaliokunnassa kuultujen asiantuntijoiden
mukaan tämän ja ensi vuoden taloudellinen kehitys
on odotettua parempi ja vuodeksi 2007 ennakoidut verotulot ylittyvät.
Myös Vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetissa pidetään
elintarvikkeiden arvonlisäveron keventämistä aiheellisena.
Samanaikaisesti tämän ehdotuksen kanssa ehdotamme
varallisuusveron ottamista uudelleen käyttöön.
Siten Suomen rikkaimmat osallistuisivat yhteiskunnan menojen kattamiseen
myös varallisuutensa perusteella.
Kiinnitämme tässä yhteydessä huomiota myös
siihen seikkaan, että esittämämme elintarvikkeiden
arvonlisäverokannan alentaminen heikentää ravintoloiden
ja ruokaloiden asemaa. Erityisesti se saattaa heikentää työmaaruokailun kilpailukykyä.
Tästä syystä pidämme tärkeänä, että hallitus
etsii keinoja tämän tilanteen oikaisemiseksi siten,
että myös ravintolapalveluiden arvonlisäverotusta
on jatkossa mahdollista tarkistaa alaspäin.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
arvonlisäverolain 85 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 30 päivänä joulukuuta
1993 annetun arvonlisäverolain (1501/1993)
85 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laeissa 1265/1997 ja 1071/2002,
seuraavasti:
85 §
Seuraavien tavaroiden myynnistä, yhteisöhankinnasta,
siirrosta, varastointimenettelystä ja maahantuonnista suoritettava
vero on 12 prosenttia veron perusteesta:
1) ruokatavara, juoma ja muu sellaisenaan ihmisen nautittavaksi
tarkoitettu aine sekä niiden raaka-aine ja niitä valmistettaessa
tai säilöttäessä käytettävä mauste,
säilöntäaine, väri- ja muu lisäaine
(elintarvike);
2) rehu ja rehuseos sekä niiden valmistuksessa käytettäväksi
tarkoitettu raaka- ja lisäaine, eläinten ruokana
käytettävät teollisuuden jäteaineet
sekä rehukala (rehuaine).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä kesäkuuta 2006.
_______________
Helsingissä 27 päivänä syyskuuta
2006
- Minna Sirnö /vas
- Iivo Polvi /vas
- Kari Uotila /vas
- Mikko Kuoppa /vas
- Mikko Immonen /vas
- Annika Lapintie /vas
- Pentti Tiusanen /vas
- Jaakko Laakso /vas
- Outi Ojala /vas
- Matti Kauppila /vas
- Unto Valpas /vas
- Veijo Puhjo /vas
- Esko-Juhani Tennilä /vas