LAKIALOITE 80/2008
vp
LA 80/2008
vp - Lauri Oinonen /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Laki tuloverolain 43 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Uutiset 10.9.2008 kertovat useista metsäteollisuuden
yksiköiden sulkemisista ja suuresta alan työpaikkojen
menetyksestä Suomessa. Työllisyyden ja metsäteollisuuden
toiminnan turvaamiseksi hallituksen tulee välittömästi
antaa selkeä esitys puun myyntiveroprosentin määrittelemiseksi
14 prosentiksi, jolloin vältetään verovähennysten
epäselvyydet. Metsänomistajien omatoimisen puunhankinnan
edistämiseksi tulisi hankinta- ja käteiskauppapuun
myyntivero puolittaa edelleen tästä, jotta puuntarjonta
lisääntyisi. Samalla edelleen valtion tulee tuntea
omistamissaan yhtiöissä kansallinen vastuu ja
käyttää omistajaohjausta teollisuuden
säilyttämiseksi Suomessa.
Suomalainen hyvinvointi on pitkälti rakentunut menestyvän
metsäteollisuuden varaan. Näin ei jatkossa enää välttämättä ole,
ellei energiaratkaisuin ja verohelpotuksien avulla luoda parempia
toimintaedellytyksiä.
Metsäteollisuus on tähän saakka voinut
tarjota lähes elinikäisiä työpaikkoja.
Suomessa sellu-, paperi- ja puutuoteteollisuudessa työskentelee
yli 60 000 henkilöä. Erityisesti sellu-
ja paperiteollisuudessa työntekijöiden vaihtuvuus
on pientä. Palkat ovat selvästi keskimääräistä teollisuustyötä korkeammat.
Nyt myyntiin tuleva puutavara ja erityisesti tukkipuu on tosiasiallisesti
kasvanut pinta-alaverokauden aikana. Tällöin nyt
myyntiin tulevaan puuhun on jo kohdistunut täysi tuloverotus.
Tosiasiallisesti tilanne on lähes sama, olipa käytetty
13 vuoden siirtymäaikaa verojärjestelmien vaihdoksessa
tai ei. Räikeimmin kaksinkertainen tuloverotus kohdistuu
niihin metsänomistajiin, jotka olivat pinta-alaveron parissa vuoden
2005 loppuun asti.
Kotimaisen puun saatavuuden lisäämiseksi tarvitaan
nopeavaikutteisia toimia. Puuntuonti Venäjältä vähenee
ja käytännössä tyrehtyy vuoden
2009 alussa, mikäli Venäjä toteuttaa
ilmoittamansa tullien korotukset.
Metsänomistajia on verohelpotuksella kannustettava
metsien hakkuumahdollisuuksien hyödyntämiseen,
puun markkinoilletulon parantamiseen ja puuntuotannon lisäämiseen.
Näiden tavoitteiden esteenä ei saa enää olla
edellä kerrottu kaksinkertainen myytävään
puuhun kohdistuva tuloverotus.
Metsänomistajien työ metsien hoidossa turvaa
myös merkittävästi tulevaisuuden puuvarojen
kehityksen ja vahvistaa samalla kaikkien metsäpalvelujen
kysyntää. Koko arvoketju tuo myös lisää tuloja
ja työpaikkoja erityisesti maamme haja-asutusalueille.
Maamme yli 900 000 metsänomistajaa — perikuntien
jäsenet mukaan luettuina — ovat avainasemassa
puuhuollon turvaamisessa. Metsäteollisuuden puuraaka-aineesta
80 prosenttia ostetaan yksityismetsistä. Yritysten ja valtion metsissä puuta
saadaan hieman yli miljoona kuutiota. Vuonna 2006 maahamme tuotiin
puuta noin 19 miljoonaa kuutiota.
Toteuttamalla puumyynnin verohelpotukset edistettäisiin
kaikkein tehokkaimmin kotimaisen puun saatavuutta ilman lisäpaineita
puun hintoihin, mikä olisi puuta ostavan ja jalostavan teollisuuden
etu. Näin kokonaisuudessaan parannettaisiin merkittävästi
Suomen metsäteollisuuden toimintaedellytyksiä ja
työllisyyttä koko kansantaloudessa.
Puun myyntiveron alentamisratkaisujen tulee olla ilman määräaikoja,
jotta voidaan turvata kotimaisen puun saaminen ja teollisuuden toimintaedellytysten
ja työpaikkojen säilyminen Suomessa.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
tuloverolain 43 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään 30 päivänä joulukuuta
1992 annetun tuloverolain (1535/1992)
43 §:ään, sellaisena kuin se
on osaksi laissa 1155/2005, uusi 4 momentti
seuraavasti:
43 §
Metsätalouden pääomatulo
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edellä mainituista puunmyyntituloista on veroprosentti
14 sekä, jos kyseessä on käteis- tai hankintakauppa,
on veroprosentti 7.
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2009.
_______________
Helsingissä 11 päivänä syyskuuta
2008