PERUSTELUT
1 Verotus ei kohtele samansuuruisia sosiaalietuuksia ja palkkatuloja
yhdenvertaisesti
1.1 Sosiaalietuustulojen verotuksen kiristyminen palkansaajatuloihin
nähden
Palkkatulojen ja muiden työtulojen verotusta on alennettu
useiden hallitusten aikana. Sosiaalietuuksien verotusta on kiristetty
ansiotulojen verotukseen nähden 1990-luvulta lähtien.
Ansio- ja sosiaaliturvatulojen verotuksen eriytymiseen ovat johtaneet
muun muassa seuraavat lainsäädäntömuutokset.
Ensinnäkin palkkatuloista on peritty vuodesta 1993
lähtien ns. palkansaajan sosiaaliturvamaksuja eli eläke-
ja työttömyysvakuutusmaksuja (lisäksi
sairausvakuutuksen päivärahamaksua vuoden 2006
alusta lähtien), jotka samalla ovat maksajalleen vähennyskelpoisia
tuloverotuksessa.
Toiseksi kunnallisverotuksen ansiotulovähennys on vuodesta
1997 lähtien rajattu työtuloihin. Tämä koskee
myös vuonna 2006 käyttöönotettua
valtionverotuksen ansiotulovähennystä.
Kolmanneksi tulonhankkimisvähennys myönnetään
automaattisesti palkkatuloista ja sitä on melko usein korotettu.
Tulonhankkimisvähennystä ei ymmärrettävästi
sovelleta sosiaalituloetuuksiin.
Neljänneksi vuonna 2006 voimaan tulleessa sairausvakuutuksen
rahoitusuudistuksessa määritelty sairaanhoitomaksu
on suurempi sosiaalietuuksista (1,50 %) kuin työtuloista
(1,33 %).
Viidenneksi sosiaalietuuksista myönnetään automaattisesti
vähennyksenä vain kunnallisverotuksen perusvähennys,
jota ei ole tarkistettu vuoden 1991 jälkeen.
Kuudenneksi hyvätuloiset ovat hyötyneet ansiotulovähennyksen
laajentamisen ohella valtion tuloveroasteikon alennuksista, kun
taas kunnallisverotuksen kiristyminen on selkeimmin kohdistunut
pienituloisiin ja erityisesti päivärahatulojen
saajiin.
Tutkijoiden tekemien laskelmien pohjalta voidaan todeta, että samansuuruisia
sosiaaliturvatuloja käsitellään verotuksessa
selvästi ankarammin kuin palkkatuloja. Esimerkiksi perusturvalla
elävien työttömien toimeentuloon ja toimeentulotukiriippuvuuteen
kiristynyt verotus vaikuttaa ratkaisevasti. Alkuperäinen
ajatus verotuksen kannustinvaikutuksista on johtanut täysin
päinvastaiseen lopputulokseen. Työmarkkinatuen
saajan on verotuksen kiristymisen seurauksena haettava lisätuloa
toimeentulotuesta.
Verotettavan tulon alarajaa säädellään
kunnallisverotuksen perusvähennyksellä. Sen täysi määrä on
nykyisin niin pieni (1 480 euroa), että se vapauttaa
veroista vain satunnaisesti ja lyhytaikaisesti tuloa saavan henkilön
tulot, esim. koululaisten tai opiskelijoiden kesätyötulot.
Työttömien perusturva on nykyisin ympärivuotisena
tulona ilman lapsikorotuksia runsaat 6 000 euroa (6 063
euroa, jos kuukaudessa oletetaan olevan keskimäärin
21,5 päivärahapäivää). Sen
suuruisesta tulosta kunnallisveroa ja sairausvakuutusmaksua
on maksettava keskimäärin noin 18 prosenttia vuonna
2006. Perusvähennys on tällaisella tulotasolla
enää 563 euroa, jos muita vähennyksiä ei
ole.
Palkkatulojen ja sosiaalietuuksien verotusta koskeva vertailu
osoittaa, että sosiaalietuuksien (päivärahatulojen)
verotus on nyt selvästi kireämpää kuin
samansuuruisten palkkatulojen verotus. Esimerkiksi 6 000
euron vuosituloilla, jotka melko tarkkaan vastaavat peruspäivärahan vuosimäärää,
päivärahatulojen veroaste on vuonna 2006 noin
6 prosenttiyksikköä suurempi kuin samansuuruisten
palkkatulojen verotus. Se merkitsee, että työtön
saa vuodessa samansuuruisesta tulosta kuin palkansaaja noin 360
euroa vähemmän käteensä.
Vastaavan kaltainen kehitys on havaittavissa myös muiden
sosiaalietuustulojen osalta.
1.2 Sosiaalitulovähennyksen yksityiskohtaiset perustelut
Uusi 105 b §. Kunnallisverotuksen
sosiaalitulovähennys.
Lakialoitteessa ehdotetaan otettavaksi käyttöön
kunnallisverotuksen sosiaalitulovähennys. Vähennys
olisi lähtökohtaisesti samankaltainen kuin kunnallisverotuksen
eläketulovähennys vähennyksen täyden
määrän osalta ja vähennyksen
täyden määrän ylittävien
ansiotulojen vähennystä pienentävän
vaikutuksen osalta.
Vähennys tehtäisiin kunnallisverotuksessa puhtaasta
ansiotulosta. Mikäli verovelvollinen on verovuoden aikana
saanut ansiotulona sekä palkkatuloa että tässä pykälässä tarkoitettua
sosiaalituloa, sosiaalitulovähennys tehdään
kunnallisen ansiotulovähennyksen ja mahdollisen invalidivähennyksen
jälkeen jäljelle jäävistä tuloista.
Eläketulon saaja säilyttää oikeuden
eläketulojen osalta kunnalliseen eläketulovähennykseen.
1 mom.
Sosiaalitulot määriteltäisiin pykälän
1 momenttiin kirjattavassa luettelossa, ja ne ovat:
- 1 momentin 1 kohta. Sosiaalitulovähennyksen
piiriin luettaisiin työttömyysturvalain (1290/2002)
1 luvun 5 §:n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetut työttömyysetuudet,
joita ovat palkansaajalle ja yrittäjälle myönnettävä peruspäiväraha,
ansiopäiväraha sekä työttömyyspäivärahana myönnettävää koulutuspäiväraha
sekä työmarkkinatuki.
- 1 momentin 2 kohta. Sosiaalitulovähennyksen piiriin
luettaisiin sairausvakuutuslain (1224/2004)
7 luvun 1 §:n 1 momentissa ja 3 §:n 1
momentissa tarkoitetut sairauspäivärahaetuudet,
joita ovat sairauspäiväraha työtulon
perusteella ja vähimmäispäiväraha.
- 1 momentin 3 kohta. Sosiaalitulovähennyksen piiriin
luettaisiin tapaturmavakuutuslain 14 §:n 1 momentin
1 kohdassa (192/1987, 948/1992)
tarkoitettu päivärahaetuus, jota myönnetään
työtapaturman aiheuttamasta vammasta tai sairaudesta korvauksena.
- 1 momentin 4 kohta. Sosiaalitulovähennyksen piiriin
luettaisiin liikennevakuutuslain (510/2004)
6 §:n 1 momentissa tarkoitettu työkyvyttömyyseläke
ja pysyvän haitan korvaus.
- 1 momentin 5 kohta. Sosiaalitulovähennyksen piiriin
luettaisiin kotihoidon tuesta annetun lain (1128/1996)
15 §:n 1 momentissa tarkoitettu kotihoidon tuki.
- 1 momentin 6 kohta. Sosiaalitulovähennyksen piiriin
luettaisiin kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja
kuntoutusrahaetuuksista annetun lain (566/2005)
18 §:ssä tarkoitettu kuntoutusraha sekä muut
veronalaiset kuntoutusetuudet (kuntoutustuki ja kuntoutusraha),
jotka maksetaan ansioeläkelakien perusteella.
- 1 momentin 7 kohta. Sosiaalitulovähennyksen piiriin
luettaisiin opintotukilain (65/1994)
10 §:ssä tarkoitettu opintoraha, jota ovat
korkeakoulussa opiskelevan ja toisen asteen oppilaitoksessa opintorahaan
oikeutetun saama opintoraha. Koska lakialoitteen mukaiseen sosiaalitulovähennyksen
piiriin ehdotetaan sisältyväksi korkeakouluopiskelijoiden
ja toisen asteen opiskelijoiden opintoraha, ehdotamme voimassa olevaan
tuloverolain 105 §:ään sisältyvän
kunnallisveron opintorahavähennyksen poistamista. Ehdottamamme
vähennys lisää opiskelijoiden nettotuloja
voimassa olevaa vähennystä enemmän.
2 mom.
Säännösehdotuksen 2 momentin mukaan
1 momentissa mainittuja sosiaalituloja saavan verovelvollisen puhtaasta
ansiotulosta tehdään mahdollisten kunnallisverotuksen
invalidi- ja ansiotulovähennysten jälkeen kunnallisverotuksessa
sosiaalitulovähennys. Tässä säännöksessä määritellään
vähennyksen paikka kunnallisten verovähennysten
laskennassa. On syytä huomata, että jos henkilö on
saanut osan ansiotuloistaan verovuoden aikana eläketulona,
näiden tulojen osalta hän on edelleen oikeutettu kunnalliseen
eläketulovähennykseen. Vastaavasti, jos henkilön
ansiotuloista on osa palkkatuloja, näistä tuloista
tehdään ensin kunnallinen ansiotulovähennys,
jonka jälkeen verovelvollinen saattaa olla oikeutettu sosiaalitulovähennykseen,
jos hän on verovuoden aikana saanut lakiehdotuksen 105 b §:n
1 momentissa mainittuja tuloja.
3 mom.
Säännösehdotuksen mukaan täyden
sosiaalitulovähennyksen määrä laskettaisiin
siten, että luvulla 1,37 kerrotun täyden kansaneläkkeen
suuruisesta sosiaalitulon määrästä vähennetään
täyden perusvähennyksen määrä ja
jäännös pyöristetään
seuraavaan täyteen kymmenen euron määrään.
Sosiaalitulovähennys ei kuitenkaan voi olla sosiaalitulon
määrää suurempi. Jos verovelvollisen
puhdas ansiotulo ylittää täyden sosiaalitulovähennyksen
määrän, sosiaalitulovähennystä pienennetään
70 prosentilla ylimenevän osan määrästä.
Momentissa määriteltäisiin täyden
vähennyksen laskentasääntö samalla
tavalla kuin kunnallisessa eläketulovähennyksessä.
4 mom.
Säännösehdotuksen mukaan kunnallisverotuksen
täyden sosiaalitulovähennyksen määrää laskettaessa
täytenä sosiaalitulona pidetään
verovuonna yksinäiselle henkilölle ensimmäisessä kuntaryhmässä maksetun
täysimääräisen kansaneläkkeen
määrää.
Koska ehdotettu sosiaalitulovähennys on rakenteeltaan
samanlainen kuin kunnallinen eläketulovähennys,
sen vaikutuksia verovelvollisen kannalta on suhteellisen helppo
arvioida nykytilanteeseen nähden. Täysi eläketulovähennys
on yksinäisellä 6 950 euroa vuodessa
vuonna 2006. Jos tulot ovat suuremmat, 70 prosenttia täyden vähennyksen
ylittävästä tulosta vähennetään
vähennyksestä. Työttömän
peruspäivärahan määrä on
vuonna 2007 23,89 euroa/päivä. Kuukausitasolla
työttömän peruspäivärahan
brutto on 21,5 x 23,89 euroa eli kuukaudessa 513,63 euroa. Vuositasolla
peruspäivärahan saajan päivärahatulot
ovat 6 163,56 euroa. Kun sosiaalitulovähennyksen
täysi määrä olisi sama kuin
kunnallisen eläketulovähennyksen täysi
määrä, työttömän
peruspäiväraha tai työmarkkinatuki tulisi näin
verottomaksi, mikäli työttömällä ei
olisi muita kuin työttömyyspäivärahatuloja
verovuoden aikana.
Valtionverotuksen ansiotulovähennystä esitämme
muutettavaksi niin, että 33 000 euron jälkeen
vähennyksen alenema olisi 4 prosenttia eikä 0,9
prosenttia. Vastaavalla tavalla ehdotamme veroasteikkolaissa, että hyvätuloiset
33 000 euron yläpuolelta lähtien maksaisivat
enemmän veroa.
2 Valtionosuus
Hallituksen esityksen 5. lakiehdotuksena on laki kuntien valtionosuuslain
muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen
muuttamisesta. Esitämme sen hyväksymistä siten
muutettuna, että siitä poistetaan: "Tarkistettaessa
kustannustenjakoa vuoden 2008 alusta otetaan valtionosuusprosenttien
alennuksena huomioon yhteensä 185 miljoonaa euroa, joka
korvataan kunnille verotuksessa vuodesta 2007."
Valtionosuusjärjestelmään oli tarkoitus
tehdä laaja muutos kuluvalla vaalikaudella. Se on kuitenkin
lykkääntynyt ensi vaalikaudelle. Täten
ei nyt ole mahdollista arvioida ehdotetun vähennyksen vaikutusta
osana tuota kokonaisuutta. Esitämme siksi sen poistamista.
Kuntatalous on muutoinkin ollut vaikeuksissa, sillä hallitus
on kasvattanut edelleen aikaisemmilta vuosilta kertynyttä vajaiden
indeksitarkistusten alijäämää.
3 Rikkaat pantava verolle varallisuudestaan — varallisuusvero
Varallisuusveron poisto on räikein esimerkki hallituksen
tulo- ja varallisuuseroja suosivasta ja eriarvoisuutta lisäävästä politiikasta.
Vasemmistoliitto sen sijaan vaatii oikeudenmukaisuutta veropolitiikkaan.
Ensinnäkin keskustan ja sosialidemokraattien
hallitus jättää taloudellisissa vaikeuksissa olevat
kunnat pulaan, niin että ne eivät voi turvata
laadukkaita ja riittäviä kansalaisille arjessa tuiki
tärkeitä palveluja. Maan talous on kehittynyt
suotuisasti, mutta kunnat velkaantuvat.
Toiseksi emme ole tyytyväisiä hallituksen epäsosiaaliseen
ja eriarvoisuutta lisäävään
verolinjaan. Pienemmissä tuloissa kevennys on prosentin
murto-osia suurempi kuin isoissa tuloissa, mutta euroja kevennykset
tuovat suurituloisille paljon enemmän.
Vasemmistoliitto kannattaa oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa
lisäävää vero- ja yhteiskuntapolitiikkaa.
Hallituksen veropolitiikka kasvattaa muutoinkin tulo- ja varallisuuseroja,
mm. seuraavista syistä:
- päätös
poistaa vuonna 2007 veroasteikon nykyisestä viidestä tuloveroluokasta
yksi tuloveroluokka, mitä poistamista on syytä pitää tasaveron
esikartanona;
- varallisuusveron alentaminen vuonna 2005 ja poistaminen
vuodesta 2006 lähtien Suomen muutamalta kymmeneltä tuhannelta
rikkaimmalta, mikä vähentää verotuottoa
130 milj. euroa;
- etuuksien jättäminen ansiotulovähennyksen
ulkopuolelle, mitä eläkkeissä tosin voitaisiin
hyvittää riittävällä kansaneläkkeen
tasokorotuksella;
- elinkeinoverotuksen keventäminen ja inflaation
selvästi ylittävien verokevennysten toteuttaminen,
mitkä vaikeuttavat kaikkien kansalaisten, mutta erityisesti
pienituloisten tarvitsemien hyvinvointipalvelujen rahoittamista.
Hallituksella oli lisäksi aikomus korottaa sosiaali-
ja terveydenhuollon palvelumaksuja ja sitoa ne indeksiin. Tästä se
ei kuitenkaan tohtinut tehdä ehdotusta.
Hallitus ei pyri vähentämään
eriarvoisuutta riittävillä eläkkeiden
ja muiden etuuksien, kuten työmarkkinatuen, tasokorotuksilla.
Hallitus ei myöskään halua työmarkkinatukeen
tasokorotusta, jolla hyvitettäisiin palkansaajille annettavaa
veronkevennystä. Opintotuessa hallitus taas lisäsi
lainapainotteisuutta opintotuen parantamisen sijasta.
Tässä aloitteessa ehdotetaan varallisuusveron palauttamista
(aloitteen 6. lakiehdotus) ja asteikoksi vuoden 2004 verotuksessa
viimeksi sovellettua asteikkoa. Asteikko on aloitteessa kirjoitettu
6. lakiehdotuksen 39 §:ään eikä erilliseksi asteikkolaiksi.
Varallisuusveroa maksettaisiin verotettavan varallisuuden ylittäessä vähennysten
jälkeen 185 000 euroa, ja marginaaliveroprosentti
olisi 0,8.
Varallisuusveroon ehdotetaan kuitenkin sitä uudelleen
voimaan säädettäessä tehtäväksi
seuraavat vuoden 2005 verotuksesta poikkeavat muutokset:
- lapsivähennys olisi 3 000
euroa, kun se vuonna 2005 oli 2 000 euroa ja
- vähennys omasta asunnosta olisi 20 000 euroa,
kun se vuonna 2005 oli 10 000 euroa.
Näin säädettynä veroa joutuisi
maksamaan Suomen kolmisenkymmentätuhatta äveriäintä verovelvollista.
Varallisuusveron säätäminen edellyttää myös tarkistusta
verotusmenettelystä annettuun lakiin (aloitteen 7. lakiehdotus).
Tämän lisäksi on tarkoituksenmukaista
säätää verotuksen kattosääntö,
jota ei esitetä tässä.