LAKIALOITE 83/2009
vp
LA 83/2009
vp - Sanna Perkiö /kok
Tarkistettu versio 2.1
Laki Suomen talousvyöhykkeestä annetun
lain 6 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Aloitteella muutetaan lakia Suomen talousvyöhykkeestä.
Muutoksella määritellään Suomen
talousvyöhykelakiin periaatteet, joiden perusteella valtioneuvosto
voi edellyttää taloudellisia korvauksia hakijalta,
joka anoo valtioneuvostolta suostumusta Suomen talousvyöhykkeen
taloudelliseen hyödyntämiseen. Taloudelliset korvaukset
perustuvat vyöhykkeen hyödyntämisestä Suomen
valtiolle aiheutuviin kustannuksiin tai siihen, mikä on
Suomen valtiolle suostumuksesta aiheutuvan hyödyntämisoikeuden
rajoittumisen taloudellinen merkitys.
PERUSTELUT
Valtioiden oikeuksia ja velvollisuuksia niiden merellisellä talousvyöhykkeellä määritellään
Yhdistyneiden
kansakuntien merioikeusyleissopimuksella. Sen tarkoituksena
on määritellä kansainväliset
säännöt merialueiden taloudelliselle
hyödyntämiselle. Suomi on sitoutunut sopimukseen.
Sopimuksen mukaan Suomella on täysivaltaiset oikeudet
toimintaan, jonka tarkoituksena on sen talousvyöhykkeen
taloudellinen hyödyntäminen. Suomen tulee kuitenkin
ottaa huomioon muiden valtioiden oikeudet ja velvollisuudet. Muilla
valtioilla on esimerkiksi vapaus laskea talousvyöhykkeelle
putkia ja kaapeleita. Suomen talousvyöhykkeellä toimiessaan
muiden valtioiden tulee noudattaa niitä lakeja ja määräyksiä,
joita Suomi on talousvyöhykkeestä yleissopimuksen
täyttävästi säätänyt.
Talousvyöhyke on Suomen suvereniteetin ulkopuolella, eikä sillä ole
alueella täyttä lainsäädäntövaltaa.
YK:n merioikeusyleissopimuksessa määritellään
tarkemmat periaatteet sellaisista maksuista ja korvauksista, jotka
koskevat 200 meripeninkulmaa kauemmaksi ulottuvan mannerjalustan hyödyntämistä.
Talousvyöhykettä koskevista maksuista ja korvauksista
ei ole sopimuksessa sovittu vastaavasti. Sen sijaan sopimuksessa
on määritelty ratkaisuperiaate talousvyöhykettä koskien,
jos valtioiden etujen välille syntyy ristiriita.
Vuonna 2004 säädettiin laki Suomen talousvyöhykkeestä,
jonka tarkoituksena oli YK:n merioikeusyleissopimuksen täytäntöönpano
Suomen lakiin. Laista kuitenkin puuttuu kohta, jonka perusteella
Suomi voisi perustellusti edellyttää taloudellisten
korvausten maksamista taholta, joka rajoittaa sen taloudellisia
hyödyntämisoikeuksia ja aiheuttaa sille kustannuksia
hyödyntämällä vyöhykettä taloudellisesti.
Tällä lakialoitteella tehdään
Suomen talousvyöhykelakiin muutos, jonka perusteella valtioneuvosto
voi edellyttää säännöllistä taloudellisten
korvausten maksamista antaessaan suostumuksen hakijalle talousvyöhykkeensä taloudelliseen
hyödyntämiseen. Korvausten perusteita ovat Suomen
valtiolle aiheutuneet, taloudellisesti merkittävät
hyödyntämisoikeuksien rajoittumiset tai Suomen
valtiolle hakijan toiminnasta vyöhykkeellä hyödyntämisjakson
aikana aiheutuneet kustannukset. Korvausten määräytymisessä huomioidaan
YK:n merioikeusyleissopimuksen ratkaisuperiaate valtioiden välisissä ristiriitatilanteissa,
joten muutos noudattelee merioikeusyleissopimuksen henkeä.
Valtioneuvoston antama suostumus Suomen talousvyöhykkeen
taloudelliseen hyödyntämiseen voi olla kestoltaan
pitkä, esimerkiksi useita kymmeniä vuosia. Hyödyntämisoikeuksien
taloudellinen merkitys, ympäristön tila, kustannukset
tai muut merkittävästi suostumukseen ja sen ehtoihin
vaikuttavat tekijät saattavat oleellisesti muuttua hyödyntämisjakson
aikana. Tästä syystä on sekä hakijan
että Suomen valtion kannalta perusteltua, että valtioneuvosto
tarkastelee korvausten määräytymisen
perusteita uudelleen vähintään kymmenen
vuoden välein.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
Suomen talousvyöhykkeestä annetun lain 6 §:n
muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan Suomen talousvyöhykkeestä 26
päivänä marraskuuta 2004 annetun lain
(1058/2004) 6 §:n
3 momentti seuraavasti:
6 §
Hyödyntämisoikeus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Suostumus voidaan antaa määräajaksi
tai toistaiseksi. Päätöksessä on
määrättävä ehdot, jotka ovat
turvallisuuden tai tämän lain mukaan valtiolle
kuuluvien oikeuksien turvaamisen kannalta välttämättömiä.
Valtioneuvosto voi edellyttää suostumuksen hakijalta
säännöllisesti maksettavia taloudellisia
korvauksia Suomen hyödyntämisoikeuksien rajoittumisesta
ja kustannuksista, joita hakijan toiminnasta Suomen talousvyöhykkeellä Suomen
valtiolle aiheutuu. Korvausten määräytymisessä huomioidaan
kohtuus ja kaikki asianhaarat siten, että otetaan huomioon kyseisten
etujen tärkeys asianosaisille ja koko kansainväliselle
yhteisölle. Suostumuksen ollessa pitkäaikainen
tai jatkuva, valtioneuvoston on tarkasteltava taloudellisten korvausten
määräytymisen perusteita uudelleen vähintään
kymmenen vuoden välein.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 28 päivänä syyskuuta
2009