LAKIALOITE 86/2007
         vp
      
      LA 86/2007
            vp - Merja Kyllönen /vas ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Laki työttömyysturvalain muuttamisesta
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
      
      Aloitteessa ehdotetaan työmarkkinatuen tarveharkinnan
         poistamista osana toimenpidekoko-naisuutta, jolla ns. köyhyysloukkuja
         pyritään purkamaan ja lisäämään
         työstä saatavien ansiotulojen käteen
         jäävää osaa samalla, kun perhe
         on vähimmäisetuuksien saaja (vrt. ed. Virtasen
         lakialoite LA 97/2007 vp laeiksi asumistukilain 15 §:n
         ja toimeentulotukilain 11 §:n muuttamisesta ja
         ed. Virtasen lakialoite LA 98/2007 vp laeiksi
         työttömyysturva-, sairausvakuutus- ja toimeentulotukilain
         muuttamisesta).
      
      
      Työmarkkinatuki on tarveharkintainen, joten saajan
         ja hänen puolisonsa tai avopuolisonsa tu-lot pienentävät
         sitä. Jos vanhempien kanssa samassa taloudessa asuva työtön
         ei täytä työssä-oloehtoa, vanhempien
         tulot vaikuttavat työmarkkinatukeen. Tuki maksetaan silloin
         osittaisena, ja se on 50 % tuesta, jonka saaja
         muutoin saisi.
      
      
      Voimassa olevassa laissa (2007) työmarkkinatuki pienenee,
         jos avo- tai aviopuolison palkkatulot ylittävät
         536 euroa kuukaudessa. Tämän ylittävät
         puolison tulot vähentävät työmarkkinatukea.
      
      
      Lisäksi työmarkkinatuki pienenee, jos puolison
         palkkatulot ja työttömän omat pääomatulot ylittävät
         848 euroa kuukaudessa, ja lakkaa kokonaan, kun puolisoiden yhteenlasketut
         tulot ovat enemmän kuin 1 853 euroa. Tulorajaa
         korotetaan 106 eurolla jokaisesta huollettavana olevasta alle 18-vuotiaasta
         lapsesta. Työmarkkinatuki pienenee siten, että tuesta
         vähennetään 50 prosenttia tulorajan ylittävistä puolison
         palkka- ja työttömän omista pääomatuloista.
         Perheettömällä täydestä työmarkkinatuesta
         vähennetään 75 prosenttia tulojen 253
         euroa kuukaudessa ylittävästä osasta.
         Vähennys lasketaan kuukausitasolla.
      
      
      Perheet, joissa joku perheen jäsenistä saa
         työmarkkinatukea, saavat usein myös asumis- ja toimeentulotukea.
         Asumistuki ja toimeentulotuki ovat niin ikään
         tarveharkintaisia ja tulosidonnaisia. Tarveharkinnan voimakas päällekkäisvaikutus
         syntyy korkeiden asumiskustannusten alueilla ja siellä erityisesti
         lapsiperheissä.
      
      
      Tehdyissä selvityksissä on havaittu, että useiden
         etuuksien tarveharkinnan yhteisvaikutus johtaa lopputulokseen, jossa
         työllistymisestä koituva bruttomääräinen
         tulonlisäys tietyllä tuloalueella (1 650—2 190
         euroa) ei tuo laisinkaan tai tuo vain hyvin vähäisessä määrin
         käteen jäävää lisähyötyä tarveharkintaisten
         etuuksien vähenemisen ja verotuksen pienentäessä perheen
         kokonaistuloja. Tähän vaikuttaa jossain määrin
         se, kuinka suuret perheen asumiskustannukset ovat ja paljonko perhe
         saa asumistukea.
      
      
      Puolison tuloihin sidottu tarveharkinta ei sovi yhteen työttömyysturvan
         yksilöllistä perusoikeutta turvaavan
         luonteen kanssa. Tuen leikkaaminen työmarkkinatukea saavan
         omien pääomatulojen perusteella kohtelee työmarkkinatuen
         saajia ansiosidonnaisella turvalla olevia ankarammin. Ansiosidonnaisella
         turvalla olevien etuutta ei leikata päivärahan
         saajan omien pääomatulojen perusteella.
      
      
      Aloitteen kustannukset on arvioitu 27,1 miljoonaksi euroksi,
         kun otetaan huomioon muutoksen tuottama verotulojen lisäys
         (9 milj. euroa).
      
      
    
   
   
      
      PERUSTELUT
      
      Nykytila
      
      Työmarkkinatuen saajan työmarkkinatukea pienentävät
         hänen puolisonsa tulot 180 työmarkkinatukipäivän
         jälkeen silloin, kun työmarkkinatukea saadaan
         työttömyyspäivärahan enimmäisajan
         (500 päivää) jälkeen. Tarveharkinnasta
         on vapautettu 55 vuotta täyttäneet työttömät,
         jotka ovat työttömiksi joutuessaan täyttäneet
         palkansaajan tai yrittäjän työssäoloehdon,
         sekä työttömät siltä ajalta,
         jolloin he osallistuvat työvoimapalveluista annetun lain
         mukaiseen koulutukseen, työharjoitteluun, työelämävalmennukseen,
         työkokeiluun, kuntoutukseen tai kuntouttavaan työtoimintaan.
      
      
      Aloitteemme tiedot perustuvat Kelassa tehtyyn selvitykseen (Honkanen,
         P. 2006, Työttömien perusturvan ongelmia) ja siinä esiintyviin Kelan
         rekisteritietoihin syyskuulta 2005. Näiden tietojen mukaan
         sellaisia työmarkkinatuen saajia, joilta tarveharkinta
         oli vähentänyt työmarkkinatukea mutta
         ei ollut poistanut sitä kokonaan, oli yhteensä 6 629
         tuensaajaa. Rekisteritiedoista ilmenee, että näistä 6 041:llä oli
         tarveharkintaan vaikuttavia puolison tuloja, ja edelleen, että heistä 3 169:llä oli
         myös työmarkkinatuen lapsikorotukseen oikeuttavia
         alaikäisiä lapsia.
      
      
      Johtopäätös on se, että noin
         6 000 työmarkkinatuen saajaa on sellaisessa tilanteessa,
         jossa työmarkkinatuen tarveharkinta yhdessä verotuksen
         ja mahdollisesti asumistuen kanssa aiheuttaa varsin korkean efektiivisen
         marginaalisen veroasteen. Korkean marginaalisen veroasteen todennäköisyys
         on suuri etenkin noin 3 000 lapsiperheessä, sillä silloin
         perhe on varmimmin oikeutettu myös asumistukeen.
      
      
      Pykäläperustelut
      
      7 luvun 1 §:n (Oikeus työmarkkinatukeen)
         1 momentin 3 kohdan ja 2 §:n (Työmarkkinatukeen oikeutettu)
         1 momentin 8 kohdan poistaminen. 
      
      
      Ehdotamme työmarkkinatuen tarveharkinnan poistamista
         (7 §:n 1 momentin 3 kohdan ja 2 §:n 1
         momentin 8 kohdan poistaminen). Tämän vuoksi oikeutta
         työmarkkinatukeen koskevista säännöksistä on
         poistettava edellytys, jossa etuus sidotaan taloudellisen tuen tarpeeseen.
      
      
      7 luvun 3 §. Työmarkkinatuki työvoimapoliittisen
         toimenpiteen aikana. 
      
      
      Koskea ehdotamme tarveharkinnan poistamista kaikilta, säännöksessä ei
         enää tarvita viittausta poikkeustapauksiin, jolloin
         tarveharkintaa ei edellytetä.
      
      
      9 luvun 3  ja 4 §:n  kumoaminen.
      
       Koska ehdotamme tarveharkintasääntelyn poistamista
         laista, ehdotamme säännösten kumoamista.
      
      
      9 luvun 5 §. Työmarkkinatuki ilman tarveharkintaa.
      
      Säännöksessä todettaisiin,
         että työmarkkinatuki myönnetään
         ilman tarveharkintaa.
      
      
      9 luvun 6 §:n (Osittainen työmarkkinatuki)
         kumoaminen. 
      
      
      Ehdotamme pykälän kumoamista. Nykyisen säännöksen
         mukaan työmarkkinatuki on 50 prosenttia 1 §:n
         1—3 momentin ja 3—5 §:n mukaisesti
         lasketusta työmarkkinatuesta, jos työnhakija asuu
         vanhempiensa taloudessa eikä ole täyttänyt
         työssäoloehtoa. Tästä on säädetty
         eräitä poikkeuksia. Säännös
         kietoutuu oleellisesti työmarkkinatuen tarveharkintasääntelyyn.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
      
      
      
         
         
            
            
               
               Laki
               
               työttömyysturvalain muuttamisesta
               
            
            
            
            Eduskunnan päätöksen mukaisesti
            
            
               kumotaan 30 päivänä joulukuuta
               2002 annetun työttömyysturvalain  (1290/2002)
               7 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohta ja  2 §:n
               1 momentin 8 kohta sekä 9 luvun 3,  4 ja  6 §,
               sellaisena kuin niistä on 9 luvun 3 § osaksi
               laeissa 1009/2003 ja 576/2007,
               sekä
            
            
            
               muutetaan 7 luvun 3 §:n 1 momentti
               ja 9 luvun 5 § seuraavasti:
            
            
            
            
               
               
                  
                  7 luku
                  
                  Työmarkkinatukea koskevat yleiset säännökset
                  
                
               
               
                  
                  3 §
                  
                  Työmarkkinatuki työvoimapoliittisen toimenpiteen
                     aikana
                  
                  
                  Työmarkkinatukea maksetaan siihen oikeutetulle henkilölle
                     ajalta, jona hän osallistuu työvoimapoliittiseen
                     toimenpiteeseen.
                  
                  
                  - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                  
                
               
               _______________
               
               
                  
                  9 luku
                  
                  Työmarkkinatuen määrä ja
                     kesto
                  
                  
                  
                     
                     5 §
                     
                     Työmarkkinatuki ilman tarveharkintaa
                     
                     Työmarkkinatuki myönnetään
                        ilman tarveharkintaa.
                     
                     
                   
                  
                
               
               _______________
               
               
                  
                  Tämä laki tulee voimaan   päivänä      kuuta 20   .
                  
                
               
             
            
            _______________
            
          
         
       
      
    
   
   
      Helsingissä 9 päivänä lokakuuta
         2007
      
      
         - Merja Kyllönen /vas
- Paavo Arhinmäki /vas
- Pentti Tiusanen /vas
- Annika Lapintie /vas
- Martti Korhonen /vas
- Veijo Puhjo /vas
- Unto Valpas /vas
- Jyrki Yrttiaho /vas
- Matti Kauppila /vas
- Matti Kangas /vas
- Minna Sirnö /vas
- Mikko Kuoppa /vas