LAKIALOITE 88/2001
vp
LA 88/2001
vp - Leena Rauhala /kd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta
annetun lain muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa ehdotetaan korotettavaksi lasten kotihoidon
tuen hoitorahan ja hoitolisän perustasoa sekä kotihoidon
tuen maksamisen laajentamista kaikille alle kolme ja puolivuotiaiden
lasten perheille. Samoin yksityisen hoidon tukeen ehdotetaan pienempiä tasokorotuksia.
PERUSTELUT
Lasten hoitaminen kotona on arvokasta työtä sekä lapsen
kasvun ja kehityksen kannalta että myös yhteiskunnallisesti.
Tämän työn arvostus tulee tunnustaa ja
osoittaa se myös päätöksenteossa.
Tämän toteuttaminen vaatii kotihoidon tukeen oikeuttavan
ikärajan nostamista. Aluksi tukeen oikeutettujen piiri
laajennettaisiin koskemaan kaikkia alle kolme ja puolivuotiaiden
lasten perheitä.
Kotihoidontukijärjestelmä toimii pienten lasten
kunnallisen päivähoidon vaihtoehtona. Viime hallituskaudella
lasten kotihoidon tukea leikattiin siten, että tuen perusosa
aleni 1 908 markasta kuukaudessa 1 500 markkaan
ja vastaavasti alenivat sisaruskorotus ja pienituloisia ja keskituloisia
koskeva kotihoidon tuen lisäosa. Nykyinen laki lasten kotihoidon
ja yksityisen hoidon tuesta tuli voimaan 1.8.1997. Sen perusteella
perheelle maksetaan hoitorahaa 1 500 mk/kk yhdestä alle
3-vuotiaasta lapsesta ja kustakin seuraavasta alle 3-vuotiaasta
500 mk/kk ja alle oppivelvollisuusikäisestä lapsesta
300 mk/kk. Hoitolisää maksetaan
vain yhdestä perheen hoitorahaan oikeuttavasta lapsesta.
Hoitolisän määrä on nykyisin
enintään 1 000 mk/kk.
Lakisääteisen kotihoidon tuen supistamisen jälkeen
monet kunnat ovat jälleen ottaneet käyttöön
kuntalisiä, jotta kotihoidon tuki olisi todellinen vaihtoehto
päivähoidolle. Tämä on johtanut
siihen, että eri kunnissa asuvat perheet ovat eriarvoisessa
asemassa lasten kotona hoitamisen mahdollisuuksien suhteen. Nostamalla
kotihoidon tuen tasoa riittävästi lasten päivähoitovaihtoehdot
asetettaisiin tasa-arvoisempaan asemaan.
Pienten lasten vanhemmilla tulee olla mahdollisuus valita keskenään
tasa-arvoisista lastenhoitomuodoista lapsen ja perheen elämäntilanteen
kannalta sopivin. Nykyinen lastenhoitojärjestelmä suosii
selvästi lasten kunnallista päivähoitoa
muiden hoitojärjestelyjen sijaan. Nykyisellään
kotihoidon tuen määrä on niin alhainen, että siitä ei
muodostu todellista vaihtoehtoa monellekaan vanhemmalle, joka haluaa
hoitaa lastaan kotona. Jotta kotihoidon tuki olisi todellinen vaihtoehto
päivähoidolle, on sen tasoa korotettava ja sen
maksatusaikaa pidennettävä.
Korotus pienten lasten hoidon tuessa kannustaa vanhempia valitsemaan
lapsilleen tällaisen hoitomuodon kunnallisen päivähoidon
sijaan. Tätä kautta kunnilta vapautuu varoja päivähoidon
järjestämisestä ja näitä varoja
kunnat voivat käyttää kuntakohtaisiin
lisiin. Näin voidaan pienin askelin muuttaa pienten lasten
hoitojärjestelmää enemmän kotihoitoa
suosivaksi.
Pienten lasten hoidon tukeen käytetään
vuodessa noin kaksi miljardia markkaa. Lisäpanostus, suuruudeltaan
200 miljoonaa markkaa, merkitsisi vajaan kymmenen prosentin tasokorotusta,
kun samalla tuen saajien piiri hieman laajenisi.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta
20 päivänä joulukuuta 1996 annetun lain (1128/1996)
3 §:n 2 momentti, 4 §:n 2—4
momentti ja 5 §:n 1 ja 2 momentti, sellaisena
kuin niistä ovat 3 §:n 2 momentti ja 4 §:n
4 momentti laissa 1291/1999 sekä 5 §:n
1 ja 2 momentti laissa 562/2000, seuraavasti:
3 §
Hoitomuodon valinta
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Oikeus kotihoidon tukeen on kuitenkin vain, jos lapsi on alle
kolme ja puolivuotias tai jos lapsi kuuluu samaan perheeseen alle
kolme ja puolivuotiaan hoitorahaan oikeuttavan ja samalla tavalla
hoidettavan lapsen kanssa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
4 §
Hoitoraha
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kotihoidon tuen hoitoraha on perheen yhdestä alle kolme
ja puolivuotiaasta lapsesta 270 euroa ja kustakin seuraavasta alle
kolme ja puolivuotiaasta 100 euroa sekä kustakin muusta
lapsesta 60 euroa kalenterikuukaudessa.
Yksityisen hoidon tuen hoitoraha on perheen kustakin lapsesta
125 euroa kalenterikuukaudessa. Sen saaminen edellyttää,
että vanhemmat tai muut huoltajat eivät perheen
kenenkään lapsen osalta käytä oikeutta
kotihoidon tukeen.
Sen estämättä, mitä 3 momentissa
säädetään, yksityisen hoidon
tuen hoitoraha on kuitenkin 60 euroa kalenterikuukaudessa, jos lapsi
osallistuu yhden toimintavuoden ajan välittömästi
ennen oppivelvollisena perusopetukseen siirtymistään kunnan
järjestämään osapäivähoitoon
tai perusopetuslain mukaiseen esiopetukseen taikka jos lapsi perusopetuslain
27 §:n mukaisesti aloittaa perusopetuksen vuotta
säädettyä aikaisemmin.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
5 §
Hoitolisä
Kotihoidon tuen hoitolisää maksetaan perheen
yhdestä kotihoidon tuen hoitorahaan oikeuttavasta lapsesta.
Hoitolisän täysi määrä on 175
euroa kalenterikuukaudessa.
Yksityisen hoidon tuen hoitolisää maksetaan perheen
jokaisesta lapsesta. Hoitolisän saaminen edellyttää,
että vanhemmat tai muut huoltajat eivät käytä oikeutta
kotihoidon tukeen. Hoitolisän täysi määrä on
lasta kohti 140 euroa kalenterikuukaudessa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 200
.
_______________
Helsingissä 25 päivänä syyskuuta
2001
- Leena Rauhala /kd
- Leea Hiltunen /kd
- Päivi Räsänen /kd
- Sakari Smeds /kd
- Jouko Jääskeläinen /kd
- Bjarne Kallis /kd
- Ismo Seivästö /kd
- Kari Kärkkäinen /kd
- Marja-Leena Kemppainen /kd
- Toimi Kankaanniemi /kd